Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1801
Sitat fra: GOS på mandag 16. september 2019, klokken 18:25
Har forrige måned solgt utstyret jeg hadde til S'en, så om noen vet hvor/kan sette sammen riktig kobling under midtkonsollen så kjøper jeg gjerne.
Det er et menyvalg for adaptere på siden jeg linket til.
#1802
Sitat fra: GOS på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:39
-Har ikke sett / lest noe km hvordan koble CanBus måler til model 3. Har lest at det ikke finnes slike muligheter på Model 3. Andre som vet noe annet?
https://sites.google.com/view/scanmytesla/
Sitat
-LinkMyTesla.dk fungerer tydeligvis ikke med ny MCU som er i Tesla Model 3 på lik linje med nyeste Model S og X, så da må jeg finne en annen løsning for å logge turene.
LinkMyTesla fungerer for min Model 3. VIN 456xxx.
#1804
Model 3 / Sv: Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969
fredag 13. september 2019, klokken 10:29
Sitat fra: bjornskj på fredag 13. september 2019, klokken 09:27
Må riktignok innrømme at jeg savner bagasjerommet i den gamle stasjonsvogna dog.
Ja, slik sett kunne Tesla spart seg å gjøre så mange endringer fra Model 3 til  Model Y, de kunne bare laget en stasjonsvognutgave av Model 3. Selv om det ville gitt en litt høyere Cd, så ville ikke CdA blitt så mye høyere.
#1805
Model 3 / Sv: Klunkelyd fra aksling/hjuloppheng
torsdag 12. september 2019, klokken 22:36
Hvis en spiller  Youtube klipp 2 (blå bil) i et eget vindu, så kommer jo følgende kommentar opp:
Sitat
Sound is coming from the front drive unit. Tesla ended up replacing the front drive unit.
#1806
På min X kunne jeg slå av tilhengermodus også når jeg kjørte med tilhenger. Helt til jeg fikk "heavy load detected", da måtte jeg tilbake i P for å få bort utgråingen.
#1807
Model 3 / Sv: Modell 3, nøkkelkort.
torsdag 12. september 2019, klokken 14:24
Sitat fra: pekle på torsdag 12. september 2019, klokken 13:58
Men det er vel et bra usecase for kortet?
Forsåvidt ja, men det er jo da bl.a. stor sannsynlighet for at en erfaren Tesla fører går fra bilen ulåst.
#1808
Model 3 / Sv: Modell 3, nøkkelkort.
torsdag 12. september 2019, klokken 13:56
Hvis jeg skal låne bort min bil til en annen som også har en Tesla, må han da logge ut fra sin konto og inn på min i appen, hvis han skal låse opp bilen med sin telefon?  Det virker i tilfelle veldig tungvindt og litt i brudd med normal passordsikkerhet. I prinsippet er jo brukeren da administrator, og kan endre passord, slik at jeg mister tilgang.

For inngangsdøren min hjemme kan jeg gi tilgang til andre brukere, som da kan åpne sin egen inngangsdør og min i samme app. , men uten at vedkommende har administratorrettigheter i mitt system.
#1809
Model 3 / Sv: Levering av biler bestilt juli?
onsdag 11. september 2019, klokken 12:57
Sitat fra: Teslarius på onsdag 11. september 2019, klokken 10:57
Fint om du skriver erfaring etter levering ja.

15 minutter virker veldig lite, du må jo få tid til å ta en ordentlig kikk på bilen om det er noen riper eller defekter og rapportere det tilbake til de.
Jeg fikk levert bil i går. Jeg synes de hadde et godt opplegg, med flere delivery assistenter + en supervisor og en tekniker som var tilgjengelige i lokalet. Jeg  fikk den tiden  jeg trengte uten noe stress, og teknikeren fikset et par småting mens jeg ventet. Om jeg skulle ønsket meg noen forbedring, så måtte det være å få bilen opp på en løftebukk for å slippe å krype på gulvet. Men det var ganske rent.
#1810
Model Y / Sv: Model Y og Polestar 2 vil bli direkte konkurrenter
onsdag 11. september 2019, klokken 11:55
Etter å ha byttet fra Model X til Model 3 føles det veldig bra å komme litt nærmere bakken, og kikke opp på de arrogante SUV førerene  :).  Men jeg kommer nok til å savne den store bakluken, som man også kunne kjøre med delvis åpen for korte transporter av store kolli. Å kjøre rundt med en ekstra høy bil bare for denne nytteverdien føles likevel ikke særlig smart.  De høye SUVene vil kanskje miste popularitet etterhvert som det blir enda mer fokus på ressursbruk. Slik sett synes jeg Polestar har truffet bedre med karrosseriløsningen.
#1811
Det er vel nesten like effektivt om en elbil med HEPA filter kjører kupéviften på fullt.
#1812
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 06. september 2019, klokken 15:49
Sitat fra: 1000kwh på fredag 06. september 2019, klokken 14:20
Utrolig at beistet Model X er så mye mer effektiv enn konkurrentene.
Det har nok en klar sammenheng med den nye PMSynRM motoren fra Model 3. De to andre har to induksjonsmotorer, slik Model X også hadde originalt.  Det forbruket jeg har erfart med original Model X og campingvogn ligger omtrent der de andre to havnet.

Det er nok ikke lenge før Etron kommer med én VW ID motor og én asynkronmotor  . En av hver er den opplagte løsningen. Asynkronmotoren er mindre effektiv, men har den fordelen at den kan kobles helt ut uten å bremse.
#1813
Model 3 / Sv: mye forskjellige varianter av hengervekt ?
torsdag 05. september 2019, klokken 18:24
Sitat fra: S4e på torsdag 05. september 2019, klokken 16:39
Det blir litt tullete spør du meg at det hadde vært ok om jeg nedregistrerte totalvekt på nøyaktig samme henger.
Vel det er ikke sikkert du og politiet blir enige om hva som er "tullete": https://www.aftenposten.no/bil/i/WbaL32/Campingferien-ryker-med-feil-forerkort

Tidligere måtte man gjøre en fysisk endring godkjent av leverandør for å nedregistrere en henger, men det er visst endret:
https://elbilforum.no/index.php?topic=46526.msg824492#msg824492
#1814
Model 3 / Sv: mye forskjellige varianter av hengervekt ?
torsdag 05. september 2019, klokken 17:48
Sitat fra: Håvar på torsdag 05. september 2019, klokken 16:53
Hva ville det hjulpet om bilen var 5 kg lettere? Maks hengervekt er vel fortsatt 1000 kg
Ja, det ble litt feil. Det jeg mente var at hvis bilen hadde hatt 5 kg lavere tillatt totalvekt (2300 kg) så ville en tilhenger med 1200 kg tillatt totalvekt kunne vært kjørt med klasse B (så lenge aktuell totalvekt på hengeren var under 1000 kg).

Sitat fra: vegvesen.no
Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.
#1815
Model 3 / Sv: mye forskjellige varianter av hengervekt ?
torsdag 05. september 2019, klokken 13:17
Jeg fikk midlertidig vognkort i dag for VIN 456xxx. Tilhengervekt 1000 kg m. brems / 750 kg uten. Som passer bra siden jeg har en 1000 kg henger.   

Det er kanskje litt uheldig for mange at bilen ikke er 5 kg lettere har 5 kg lavere tillatt totalvekt. En god del utleiehengere har tillatt totalvekt 1200 kg, som da gir vogntogvekt summert tillatt totalvekt 3505 kg. Da overskrides grensen for kjøring med vanlig B. Et argument for å velge RWD kanskje? Eller slipper man unna med 5kg over?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA