Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1546
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
torsdag 09. januar 2020, klokken 19:26
"Kan ikke slukke brann i elbil". Men har de slukket brannen i noen av de andre bilene i denne brannen, er de ikke stort sett utbrent, eller ikke antent? Står det noen halvfulle bensintanker igjen?  Og hvis de klarer å slukke brann i en brennende bensintank før den er tom, vil ikke det bare øke risiko for spredning og gjenantenning? Halvbrent gassbeholder, har noen hørt om det?
#1547
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
torsdag 09. januar 2020, klokken 08:42
Det samsvarer godt med mine vurderinger. Men nå har jeg faktisk begynt å like bagasjerommet også. Det er noe med at det man putter inni der, det blir inni der. Og så er det jo lettere å håndtere taklast på en lav bil. Kano f.eks. går veldig greit på TM3.
#1548
Model 3 / Sv: Headup display
torsdag 09. januar 2020, klokken 08:24
Sitat fra: RuneW på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:43
Jeg har lite greie på dette, men var sikker på at HUD-infoen skulle se ut som det car over panseret et sted, rent fokusmessig.
Har du fokus på panseret når du kjører?
#1549
Elbiler i media / Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
torsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
Bompenger bør etter min mening beregnes ut fra en slik oppdeling:

-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre. Altså ingen spesiell grunn til å differensiere rushtidsdelen av bompengene. Og ingen grunn til en slik avgiftskomponent utenom rushtid.

-Kjøretøyet skal finansiere en ny veiforbindelse som gir kortere reisetid også utenom rush, eller som erstatter en ferge. Her er det vel rimelig at alle bidrar, men det kan gis rabatter for å stimulere en ønsket utvikling.

-Kjøretøyet sliter på veien. Dette er et forholdvis beskjedent beløp. Ca. 1 krone pr passering for de tyngste personbilene ?

- Kjøretøyet skaper risiko for ulykker. Ingen spesiell rabatt for elbiler. Men ikke typisk finansiert av bompenger.

-Kjøretøyet forurenser. Her er det vel først og fremst lokal forurensning som bør forhindres med bompenger, mens andre effekter kan tas som drivstoffavgift og evt. avgifter på batteriene. Altså ingen slik bomavgift for elbiler.
#1550
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 23:26
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28
Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.
Det kan bli for mye vann også. På fergen "Ytterøyningen " hadde de egentlig kontroll på brannen. Men så pøste de på med sjøvann i sprinkleranlegget, også på alle batterirackene som ikke brant. Dermed begynte disse batteriene selvsagt å produsere knallgass, som ga en kjempeeksplosjon dagen etter. Ironisk nok en hydrogeneksplosjon altså.

Så ut fra det, og erfaringen fra Sola om at elbilbatteriene stort sett ikke tok fyr, så tror jeg ikke elbilbatterier skal settes under vann uten videre. Selv om det ikke er sjøvann, så er det mye veisalt på gulvet, så det blir sikkert en bra elektrolytt av det.
#1551
Model Y / Sv: Hengerfeste
onsdag 08. januar 2020, klokken 22:58
Det er nok "base performance" biler, de har samme fysiske hengerfeste som de vanlige, men det er en egen sertifisering til 500 kg som kan sees på merkelappen. Jeg tror det er sannsynlig at Model Y får akkurat samme festet. Men kanskje Performance får 500 kg da, siden den er litt høyere, og ikke fullt så rask.
 [ You are not allowed to view this attachment ]

#1552
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 21:56
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:34
Husk at bygget kun var dimensjonert for å motstå brann i 10 minutter.
Ja det var nå akkurat dette bygget, og akkurat der det brant. Men det var et stort bygg, og det kunne nok vært interessant å komme inn i andre deler av bygget.

Andre steder er det store fjellhaller - da er det enda større avstander, og gjerne 6 etasjer med trapper å forsere  hvis heisene er stanset. Sitter du nedi der med rullestol så setter du kanskje pris på at det kommer en liten brannbil.
https://bfxfireapparatus.com/emergency-fire-apparatus-vehicle-truck-clearance-parking-garage-narrow-driveways/
#1553
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 21:38
Transkribering: "Her er det brent flere elbiler, uten at det har vært noen store utfordringer for oss i brann- og redningstjenesten. Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bånn av bilen og ligger i trygge omgivelser, mens bilen eller det som er over av seter osv. det er brent opp".
#1554
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 21:07
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:37
De ønsker ikke å kjøre brannbilene sine inn i et bygg som brenner! De ønsker å bruke røykdykkere og trekke slanger inn. Det hadde de nok av. Grunnen til at brannvesenet ikke gikk inn, var frykten for kollaps på grunn av den høye brannintensiteten.

Jeg er ikke brannmann, og kjenner ikke i detalj hvilke prioriteringer som blir tatt av brannvesenet. Jeg forholdt meg til følgende påstand:
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn.

Denne gir ingen mening basert på dine påstander. Vet ikke brannsjefen nok om jobben sin etter din mening?
De ønsker nok ikke å kjøre inn i et hus som har brent en stund, men som første respons må det da være bra å ha en bil som kan rykke helt inn. Det er enorme avstander i store parkeringshus, og det kan jo være folk som må evakueres også. Så avansert som sensorteknologien er nå, ser jeg ikke bort fra at en slik bil kan kjøres i ganske tett røyk: Kanskje en Tesla  i "bioweapon defence mode"?
#1555
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 12:27
Ikke helt ukjent at parkeringshus kan brenne heller (her var det en Land Rover som tok fyr først):
https://www.bbc.com/news/uk-england-merseyside-42542556

og at sprinkleranlegg anbefales:
https://www.pbctoday.co.uk/news/health-safety-news/fire-suppression-in-car-parks/39393/
#1556
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Sitat fra: hanche på onsdag 08. januar 2020, klokken 09:57
Her i Trondheim er det så vidt jeg vet etablert prosedyre at brannvesenet på Værnes rykker ut til bilbranner i veitunnelene i nærheten. Når det skjer, blir flyplassen åpenbart stengt. Men bilbrann i tunnel er en såpass alvorlig hendelse at den må få prioritet.
Jeg tror likevel det lokale brannvesenet vil foreta primærutrykning ved melding om brann i parkert bil. Det er ikke så mange på vakt på flyplassens brannstasjon. Fire personer er kravet i Bergen. Og en flyplass kan vel ikke "fryses" på minuttet. Det vil sitte folk i taksende fly mm.

Men her er det tydelig mye som ikke er gjennomtenkt. Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn. Kanskje han skulle skaffet en lavere brannbil da, siden han åpenbart ikke fikk gjort noe med parkeringshusene.
#1557
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:55
Det er ikke sånn at røyk fra en fossilbilbrann er direkte helsebringende... Om de ikke har røykdykker-/kjemikaliedykkerutstyr eller vett nok til å stå oppvind fra brannen har brannvesenet ikke noe å gjøre ved en bilbrann, uansett om det er en fossilbil eller en elbil.
Det er forskjell på vanlig røykdykkerutstyr og gasstett kjemikaliedykkerutstyr. Ved brannen ombord i batterifergen "Ytterøyningen" var hverken fergen eller det lokale brannvesen utstyrt for kjemikaliedykking. De var avhengige av folk som kom fra Bergen mange timer senere.  https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180
#1558
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 08:43
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:20
Kan det være så enkelt som at dette var det lokale brannvesen sitt ansvar og når de så at dette ikke gikk så ble brannvesenet på Sola som har utstyr for å slokke brann i fly med skum / mer avansert slukking, koblet inn ?
Det tror jeg du har rett i. For hvis lufthavnbrannvesenet rykker ut, så betyr det antagelig stenging av flyplassen. Men jeg tror heller ikke at utstyr for slukking av branner i fly i utgangspunktet egner seg inne i parkeringshus. Vi så her at de måtte rive ned vegger med gravemaskin for å komme til med skumkanonene. Det virket temmelig improvisert hele slukkearbeidet.
#1559
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
onsdag 08. januar 2020, klokken 08:02
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 08. januar 2020, klokken 07:26
Med store brann slukking resurser som nærmeste nabo er det litt merkelig att slukking og isolering av brennende bil ikke var mulig før det hele spredde seg med fare for overoppheting og kollaps av bygnings konstruksjoner.
Det mangler sprinkel anlegg. Mangler det brannvarslings anlegg også i parkerings anlegget?
Tenker det blir krav om sprinkling av alle parkerings anlegg etter dette.
Etterpåklokskap er en ganske velutviklet egenskap hos brannvernledere og -eksperter (ref. uttaleleser fra brannsjef for Rogaland brann og redning), så det kommer kanskje sprinkler nå ja. Og kanskje en liten brannbil som kommer seg inn i bygget. Kjemikaliedykker-utstyr bør det vel også være på alle brannbiler nå. For selv om det skal litt til at det begynner å brenne i elbilbatterier, så kan man ikke se bort fra muligheten. Dermed må man beskytte seg mot flussyre.
#1560
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 09:04
Hurra, enda en konseptbil som aldri vil bli laget.
Litt justeringer blir det vel, men dette tror jeg kan være seriøst. Det er planen at Magna skal stå for produksjonen av selve bilen sies det, og de er fullt i stand til å produsere komplette biler på ganske kort varsel. Magna har også samarbeid med BAIC.
https://www.theglobeandmail.com/business/article-magna-announces-partnership-to-build-electric-vehicles-in-china/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA