Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1531
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 21. januar 2020, klokken 14:33
Sitat fra: tromsø på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:40
Kan man justere opp/ned antall ampere på lading med Easee via app eller via Tibber/Pulse?
Ja, fra Tibber App-Easee- settings. Og fra web interface ved direkte pålogging på easee boksen.
#1532
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
mandag 20. januar 2020, klokken 11:39
Problemet er der forsåvidt allerede uten mudflaps, siden innerskjermen ligger innenfor falsen på kanalen, og dessuten har en stor utsparing like over der toppen av flappen kommer. Jeg har lurt på å trekke innerskjermen utenfor flappen fra denne utsparingen og ned, men jeg tenkte å diskutere det med Tesla først. En annen løsning kan være å fuge spalten ja.
#1533
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
mandag 20. januar 2020, klokken 09:25
Det er bare å skru ut de to synlige skruene, da henger de lange bare i dobbelsidig tape mot de korte. Skru i igjen skruene selvsagt. Det er enklest å skru med PH3 bit på en liten skralle.
#1534
Tesla / Sv: Ny Tesla-modell (småbil/hatchback) fra Kina?
søndag 19. januar 2020, klokken 18:33
.
#1535
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
søndag 19. januar 2020, klokken 00:54
Jeg har nettopp testet etter å ha montert de nye lange "Tesla-lappene". Det forundrer meg litt at de skraper nedi hele veien gjennom svingene ved litt frisk kjøring. Litt verre i høyresvinger. Så jeg anbefaler å klippe av litt før montering. Ihverfall på venstre side, for de som ikke overholder førervekten som står i vognkortet.
#1536
Fortum har en lader planlagt i Kirkenesområdet (med forbehold finansiering). Siden Varanger Kraft allerede har en ladestasjon i Kirkenes sentrum, så er sikkert Neiden en god plassering for Fortum sin.  Å håpe på mer fra Tesla er vel optimistisk, Inari er riktignok en omvei på Kirkenes-Karasjok, men ellers blir det bra dekning. Varangerbotn SuC til Inari/Enare SuC: 236 km fra  via Neiden, 204 km via E6/E45, og 198 km+116 km via Karasjok SuC
#1537
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
mandag 13. januar 2020, klokken 20:16
Kanskje best å antenne så fort som mulig, hvis det er en liten lekkasje, og hydrogengassen ikke kan stige fritt opp.
#1538
Model 3 / Sv: Vindusviskere, elendig kvalitet?
mandag 13. januar 2020, klokken 19:23
Sitat fra: raypettersen på mandag 13. januar 2020, klokken 19:14
Lite salting der du kjører da? Lite trafikk? Om jeg får litt vann på ruta av å kjøre bak en annen bil så må jeg 4-5 ganger med vindusspylerveske før det begynner å bli bra..
Jeg opplever noe av det samme. Lite av spylevæsken fordeles der den trengs. Høyre pusser får alt for mye. Men det er bedre enn det var på min TMX. Hvis det er noen trøst.
#1539
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
mandag 13. januar 2020, klokken 18:46
Sitat fra: oophus på mandag 13. januar 2020, klokken 15:46

Skyter du hull i en tank, så vil tanken tømmes over tid. Alt hydrogen går ikke ut samtidig, så du vil fremdeles måle fra 0% siden det er på utsiden oksygenet er. Ingenting av oksygenet vil gå inn i tanken der det er 100% hydrogen. Så nei. Om du derimot fyller ei ballong med hydrogen, og sprekker ballongen, så vil blandingen i midten av ballongen være 100% i ekstremt liten tid, før den kjapt går langt under 4% siden hydrogen er nettopp det- verdens mest flyktige gass. Den dytter ikke på oksygen og andre gasser i atmosfæren. Den dytter på seg selv gjennom oksygen og andre gasser i atmosfæren mens den stiger kjappere opp enn noen andre gasser.

Toyota har skutt tankene, de har droppet dem fra 120 meter, de har brukt Boeing test-tanken for å kaste lyn-nedslag på dem - alt. Det er en grunn til at risikoanalysene viser hva dem viser. Du har som sagt mindre sjanse for å dø av noe slikt som dette, enn du har til daglig når du uansett sitter i en hvilken som helst annen bil.
Men hva hvis hydrogenet ikke slipper fri, men samles oppe under taket i en tunnel? Eller kanskje under en bilutstilling i en plasthall, da begynner det vel å ligne på  dette:

https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?t=168
#1540
Model 3 / Sv: Har du TM3 med "amerikanske nærlys" ?
søndag 12. januar 2020, klokken 16:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2020, klokken 13:53
"Du kan montere så mange ekstra fjernlys du vil på bilen din, men monteringen skal være symmetrisk. Det er ingen begrensning til maksimal tillatt lysstyrke."
Men: "Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t)."

Så hva gjør at tåkelys ikke kan defineres som ekstra fjernlys?
#1541
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
fredag 10. januar 2020, klokken 00:55
Sitat fra: Håvar på fredag 10. januar 2020, klokken 00:27
Samme brannsjef presiserte i dag at dette var hans teori at det ikke var noen batteripakker som antente, og at dette er noe som en brannteknisk etterforskning må avdekke når det blir mulig .
Men varabrannsjefen bekreftet til TU at dette var hovedteorien, med den enkle forklaringen at hvis elbilbatterier hadde tatt fyr så skulle de fortsatt brenne.
https://www.tu.no/artikler/brannvesenets-hovedteori-ingen-elbil-batterier-tok-fyr-i-sola-brannen/482503?key=S1zzyICQ

Det skal uansett litt til før en batteribrann sprer seg.  Her hevder Tesla at selv om de forreste modulene sto i brann, så tok ikke modulene lenger bak i batteriet fyr. https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-fire?redirect=no


#1542
Elbiler i media / Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
torsdag 09. januar 2020, klokken 21:26
Sitat fra: Robert E-Niro på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:11
Sitat fra: jlan på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre.
Hvordan fyller elbiler lukene bedre?
Jeg skrev "kanskje litt" da. Jeg tenkte på raskere akselerasjon, og kanskje litt bedre mulighet for å holde jevn avstand til forankjørende enn for eksempel biler med manuell clutch i oppoverbakke.
#1543
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
torsdag 09. januar 2020, klokken 21:15
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:30
Nei, om du kjenner topografien så er ikke 16 mil overkommelig for en X75 og campingvogn. Mye bratte stigninger, undersjøisk tunell er noen av utfordringene. Selv en X100 kan slite med strekningen. Abrp melder om ett forventet forbruk på 479 Wh/km med en vogn på 2000 kg.
Kanskje ikke riktig sted å diskutere det, men jeg er litt nyskjerrig på hvordan du kommer fram til 479 Wh/km. Antar at du da ikke bare øker vekt men også referanseforbruket (for å modellere økt luftmotstand). ABRP regner såvidt jeg vet undersjøiske tunneler som om man kjører på havoverflaten, så den effekten får du vel ikke med.

Ellers er jo Gullesfjord camping der da.
#1544
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
torsdag 09. januar 2020, klokken 19:26
"Kan ikke slukke brann i elbil". Men har de slukket brannen i noen av de andre bilene i denne brannen, er de ikke stort sett utbrent, eller ikke antent? Står det noen halvfulle bensintanker igjen?  Og hvis de klarer å slukke brann i en brennende bensintank før den er tom, vil ikke det bare øke risiko for spredning og gjenantenning? Halvbrent gassbeholder, har noen hørt om det?
#1545
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
torsdag 09. januar 2020, klokken 08:42
Det samsvarer godt med mine vurderinger. Men nå har jeg faktisk begynt å like bagasjerommet også. Det er noe med at det man putter inni der, det blir inni der. Og så er det jo lettere å håndtere taklast på en lav bil. Kano f.eks. går veldig greit på TM3.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA