Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1126
Model Y / Sv: TMY vs ID4
fredag 09. april 2021, klokken 21:21
Sitat fra: daktari på fredag 09. april 2021, klokken 18:08
Det var jo ganske lave tall men kan passe godt med Bjørn Nylands nyeste tester av ID4 i det minste.
ABRP tallene er vel ikke gjennomsnittforbruk, men etter det jeg forstår idealtall ved konstant 110 km/t på flat vei. Når virkelig forbruk beregnes så tas det hensyn til fart, temperatur, terreng, vær osv. . Når kjøring registreres, så oppdateres referansetallet for den enkelte bil, tilbakeregnet til ideelle forhold. Det står akkurat nå på 159 for min 2019 bil. Og da har jeg faktisk kjørt litt med tilhenger også. (Det er en egen kategori for tilhenger, men jeg tror jeg må huske å velge den manuelt).
#1127
Model 3 / Sv: Bagsæde dimensioner?
fredag 09. april 2021, klokken 20:42
Høst - 2019. Men jeg tror det er versjon 2 seter.

Vel, jeg sitter greit bak "meg selv", jeg er ca 1.80. Men jeg har jo da ikke førersetet helt bak. Baksetet er betydelig vinklet, så  jeg har støtte under lårene, hvis det er det du tenker på, ihverfall hvis jeg sitter med knærene litt fra hverandre. Med en person i midten blir det betydelig verre.
#1128
Model 3 / Sv: 25 kg kajakk på taket
fredag 09. april 2021, klokken 20:07
Sitat fra: ladov på fredag 09. april 2021, klokken 18:21
Om kanoen er stiv nok kan du kanskje snu den 'riktig vei'?
Ja, vi snur den riktig vei når vi skal padle, eller sammenligne med amerikansk øl. Men når den er på taket så liker ikke min kone å sitte oppi og øse. Jeg har vel vist dette bildet før, men tar en reprise for nye lesere:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#1129
Model 3 / Sv: Bagsæde dimensioner?
fredag 09. april 2021, klokken 19:32
De to første målene er selvsagt avhengig av førerseteryggens vinkel. Men slik jeg har ryggen:

Med førersædet helt tilbage og helt nede:
Hvor mange cm mellem bagsiden af forsædets ryg og forsiden af bagsædets ryg? 60cm
Hvor mange cm fra forsædets ryg til forkanten af bagsædets sæde? 13cm
Hvor mange cm fra toppen af bagsædets sæde til bilens bund? 29 cm (til matte)
#1130
Model Y / Sv: TMY vs ID4
fredag 09. april 2021, klokken 16:06
ABRP har disse verdiene for referanseforbruk (110 km/t):
Model 3 LR RWD 2018-2020:  160
Model 3 LR AWD 2021         :  165
Model 3 LR AWD 2018-2020:  170
Model 3 P AWD   2018-2020:  190
Model Y LR AWD :                  193
VW ID4 Pro 77 RWD:             212
Skoda Enyaq 80 RWD :          210
Skoda Enyaq 80X AWD  :       224
#1131
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
fredag 09. april 2021, klokken 15:27
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien.
Jeg tror det kan ha med sikkerhet å gjøre. Det er fort gjort å komme litt tett på bilen foran hvis en glemmer hviken modus en er i.  Det jeg savner mest er en setting som holder konstant fart i svinger, når det ikke er biler foran. Den kjører jo svinger som om det skulle være en veteranbil med diagonaldekk.
#1132
Model 3 / Sv: Acceleration boost på 2021 model 3
fredag 09. april 2021, klokken 15:13
Sitat fra: JorEl på fredag 09. april 2021, klokken 14:47
Et annet aspekt er at valget om Acceleration Boost, er etter at man har kjøpt en TM3 LR. Men valget mellom en LR og Performance må man ta før kjøpet. Innlysende, men enda flere variabler :)
Det er jo også vanskelig å anslå markedsverdien av en slik oppgradering. Når en legger en bil med en slik pakke for salg, så vil det vel signalisere at den har vært kjørt litt hardt. Derfor tror jeg i utgangspunktet halve "restverdien" er borte i det den er ugjenkallelig installert. Men så kan jo Tesla komme til å endre prisen....
#1133
Model 3 / Sv: Acceleration boost på 2021 model 3
fredag 09. april 2021, klokken 14:33
Jeg synes dette har vært en fin tråd, morsomt å se hva folk er opptatt av. Jeg skal ikke kritisere, jeg har selv brukt en god del penger på å få en rød bil (riktignok et krav fra min kone). Men altså, det hadde vært fint om der kunne fortsette i en hygglig tone, ingen vits å ryke uklar for ett sekund og én cm  :).
#1134
Model 3 / Sv: 25 kg kajakk på taket
fredag 09. april 2021, klokken 12:15
Det er helt klart vippebevegelsen som er bekymringsfull.  En stang er ikke så dumt. I USA er det ganske vanlig å ha en stang på tilhengerfestet, en såkalt goalpost. Jeg har ikke funnet det for kulekobling, men jeg har laget en tilsvarende løsning med en bøyle på sykkelstativet, som jeg bruker for kano. (Problemet med en "indianerkano" i balanse på bøylene  på Model 3 er at tuppen fremme kommer nesten ned på panseret. Derfor måtte jeg få trukket den bakover).
#1135
Model 3 / Sv: 25 kg kajakk på taket
torsdag 08. april 2021, klokken 10:33
Jeg vil ikke direkte anbefale det, men på en tidligere bil festet jeg en tynn dyneema line til selve låsebøylen for bakluken, og lot den klemmes av luken. Det finnes også ferdige stropper med "anker" som kan klemmes fast, eller med hull for å feste i en bolt:
https://www.amazon.com/KAPMOZ-Anchor-Straps-Transport-Lashing/dp/B07GF8FSF5

https://www.youtube.com/watch?v=htsyubu8EHc
#1136
Jeg finner ingenting her som er i størrelsesorden kWh. Jeg finner at kinetisk rotasjonsenergi for 4 hjul i 160 km/t  er i størrelsesorden 100 kJ . Altså kreves det i størrelsesorden 10 kW for å spinne opp 4 hjul  fra 0-160 km/t på 10 sekunder. 10kW i 10 sekunder er bare 0.028 kWh.
#1137
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
fredag 02. april 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. april 2021, klokken 14:20
Alle har vel hørt om phantom breaking hos Tesla...
Phantom braking er ikke det samme. Her er det snakk om at tallet i det blå feltet endrer seg. Jeg har kun opplevd det når jeg har kjørt på autopilot. Da er det på vanlig vei fartsbegrensning til fartsgrense + innstilt avvik. Det skal det ikke være på motorvei, men av og til kan bilen få for seg at den er inne på en vei som ligger rett over en motorveitunnel, eller går under en motorveibro. 
#1138
Tesla SW og AP / Sv: Gratis EAP
fredag 02. april 2021, klokken 14:02
Sitat fra: z4rd på fredag 02. april 2021, klokken 11:34
Skulle jeg tippet, så var jlan sitt innlegg i samme kategori :)
:), men jeg har fortsatt EAP i dag ???.
#1139
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
fredag 02. april 2021, klokken 13:13
Sitat fra: OlaM på fredag 02. april 2021, klokken 12:04
Hva er egentlig problemet med momentfordelingen? To hester trenger jo ikke å trave synkront selv om begge trekker samme slep.
Nei, men sammenligningen er ikke helt god. Det blir mer som om en hest ikke klarer å synkronisere forbein og bakbein. Hvis en endrer pådrag i en kurve, så vil det påvirke styringen hvis det ikke er riktig fordeling mellom forhjul og bakhjul. Her har en også den komplikasjonen at en ønsker å bruke frontmotoren bare når det er bruk for den.  Og så skal jo dette spille sammen med ESP, antispinn og diverse andre systemer.
#1140
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
fredag 02. april 2021, klokken 11:38
Sitat fra: OlaM på fredag 02. april 2021, klokken 10:33
Er det noen offisielle specs på frontmotorene ennå?
Det blir nok en miniversjon av e-tron motoren, men det ser ut til at VW strever litt med å få den ferdig.  Eller så er det samkjøringsproblemer, momentfordeling mellom en synkronmotor og en asynkronmotor kan nok være utfordrende. Denne artikkelen ser ut til å være ganske oppdatert:
https://www.orovel.net/insights/meb-vw-electric-platform
1000 rpm på hjulene er ca. 140 km/t
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA