Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jlan

#1
Tesla SW og AP / Autopilot, fartsgrense +30%
mandag 11. desember 2023, klokken 17:55
Jeg oppdaget at det nå er mulig å justere opp til fartsgrense +30% for Autopilotkjoring. Det er jo fint der hvor bilen plukker opp for lav fartsgrense. Men nå er det enda mer uheldig at man ikke får dette tillegget når man velger "current speed". For hvis man har satt fartsgrense +30%, og velger autopilot eller TACC, så går jo bilen rett opp til denne hastigheten,

https://elbilforum.no/index.php?topic=65432.msg1115210#msg1115210
Sitat fra: jlan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 01:30Slik det var før kunne man velge fartsgrense, legge på inntil 10%, og så gå tilbake til nåværende hastighet. Da ble % feltet grået ut, men verdien ble beholdt. Så kunne man velge nåværende hastighet med korte trykk på spaken og fartsgrense+% med langt.
#2
Tesla SW og AP / NRK forsvinner fra TuneIn
mandag 11. desember 2023, klokken 17:44
Dette har vel betydning for endel som ikke har DAB radio. Eller finnes det andre løsninger? Jeg bruker selv TuneIn endel i områder med mye tunneler.
https://www.kode24.no/artikkel/nrk-forsvinner-fra-tunein-tipser-om-dab-og-bluetooth/80658510
#3
Turer i Norge. / Turistatraksjoner i sammenheng med ladestasjoner.
torsdag 02. november 2023, klokken 03:11
Den blir sikkert en ny turistattraksjon.
#6
Det irriterer meg at gressplener og kantstein blir prioritert, fremfor å forlenge plassene, slik at en kan kjøre front inn og lade på motsatt side, når ikke-Teslaer har feilparkert.
#8
Lading av Tesla / Tibber/Easee effektbalansering kWh/h
mandag 19. september 2022, klokken 23:04
Jeg fikk en e-post om en Tibber labs testversjon med timeenergi-begrensning nå. Den fikk jeg opp, og den fungerer ganske bra. Den viser forbruk i inneværende klokketime på Tibber Pulse siden, og styrer Easee etter det (altså bedre enn en ren effektbegrensning). 

Det står noe om at en bør sette Easee i 1-fase, men det er en stor begrensning for meg, siden jeg har en 16A trefase kurs, og ønsker <5kWh/h. Så jeg har satt den i Automatic, og det fungerer bra også. Det eneste er at hvis strømmen på grunn av annet forbruk går under 10A, slik at Easee går i enfase, og deretter går opp til 3-fase igjen, så klarer ikke bilen å detektere at det er kommet strøm på den 3. lederen, og fortsetter i 1-fase . En manuell Pause-Start gjør at den starter en ny sekvens og kommer opp i 3-fase igjen. Jeg regner med at Tibber får lagt inn en automatikk på det etterhvert.
#9
Elbilen i Samfunnet / Feilberegning av fergepriser med tilhenger
onsdag 20. april 2022, klokken 10:43
Jeg oppfordrer de som kjører med tilhenger på ferge til å sjekke hva de har betalt. Riktig takst for en liten tilhenger bak en personbil er det samme som for bilen, hvis bilen er under 6m og totallengden er under 10m. Altså 2x nullutslipp for en elbil med liten henger (3x for total over 10m). Jeg har imidlertid opplevd 6 ganger siste år at jeg er blitt belastet for nullutslipp-bil <10m, noe som er betydelig mer.

Dette skjer der det er ubemannet automatisk registrering på land, ikke når det benyttes håndholdt registreringsenhet ombord. Ved henvendelse til autopassferje.no korrigerer de dette, men jeg tror det er mange som ikke har oppdaget feilen.
#10
TEST TEST TEST / bildetest
mandag 03. januar 2022, klokken 14:33
 [ You are not allowed to view this attachment ]    
#12
Model 3 / Utefrosset
fredag 25. desember 2020, klokken 11:31
Jeg får ikke forvarmet bilen i dag, og ingen dører lar seg åpne. Problemet er at bakluken ikke er helt i lås. Den lot seg hverken åpne eller lukke i går kveld, selv etter forvarming, men gikk heller ikke tilbake i lås. Veihjelp kan heller ikke slå på preheating når bakluken ikke er i lås. Tåpelig. Får se om solen klarer jobben.
#13
Lading av Tesla / Ladekabel bulket bilen
onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:29
På SuC stolper med to kabler har jeg flere ganger opplevd at den "gamle" kabelen har falt ned når jeg har løsnet den nye Combo 2 kabelen. Jeg ser antydning til noen småbulker under ladeporten, og det tror jeg skyldes dette. Så hold i begge kablene!
#14
Tesla SW og AP / Tesla navigasjon har åpnet nye E39 Bergen - Os
søndag 02. august 2020, klokken 13:46
Statens vegvesen har ikke tenkt å åpne denne veien før i 2022, men Tesla navigasjon har tatt den i bruk allerede
#16
Denne funksjonen fungerte tidligere, men nå er det ikke antydning til at bilen griper inn hvis jeg drifter ut av feltet (med autopilot av - unngåelse av filskifte - assistanse på). Menyvalget er fortsatt tilgjengelig, og jeg har testet innenfor det hastighetsområdet det skal fungere (64-145 km/t). Er softwaren blitt  så smart at den forstår at jeg  styrer ut av feltet med vilje, eller er det en feil?
#17
Model 3 / Se TV på full skjerm
onsdag 06. november 2019, klokken 15:58
Et lite triks for å se TV på full skjerm i bilen:
https://youtu.be/cZK3rLDd5Eo
#19
Model 3 / Bakdør lukket med vinduet på utsiden
fredag 27. september 2019, klokken 17:59
Jeg oppdaget plutselig at en bakdør var lukket med vinduet liggende på utsiden, utenpå pyntelisten. Døren fungerer fint, men glasset har laget litt riper i pyntelisten over døren. Det må ha vært i bevegelse oppover mens det ble klemt mot listen. Jeg usikker på hvordan det skjedde. Det har ikke noe med frost å gjøre, men det kan være at døren ikke var helt i lås, og så ble åpnet litt og lukket igjen.

Tror dere Tesla spanderer ny list?
#20
Lading av Tesla / Tesla mekanikere fikset biler på Arna SuC
lørdag 18. mai 2019, klokken 18:21

FOTO: Kaspar Knudsen, Bygdanytt
Sitat fra: https://www.bygdanytt.no/nyheter/i/awKaXE/Fikset-bilene-gratis--Ganske-utrolig
Mens mekanikere fikset bilene, gratis tok fornøyde Tesla-eiere seg en pause i solskinnet.
– Jeg har et håndtak som knirker litt. Det fikser de nå sier han, mens mekanikeren holder på i bakgrunnen.
Han var på vei til Voss da han svingte innom ladestasjonen på Øyrane Torg. Der sto flere bilmekanikere klare for å mekke på de bilene som eventuelt hadde trøbbel.
– Jeg har aldri betalt for en eneste reparasjon på min Tesla. De er veldig grei med å fikse ting gratis, sier Vidar Larsen.

Går på garantien
En annen Tesla-eier gliser fra øre til øre i det han kjører ut av parkeringsplassen.
– Det er ganske utrolig service. Jeg skulle likt å se andre bilforhandlere gjøre dette, sier han. Som en del av Teslas garantiordning reiser de hjem til kunder eller møter dem på ladestasjoner for å reparere mindre feil og mangler på bilene.
– Kundene er veldig fornøyd. De slipper å kjøre til et verksted med bilene sine, sier Patrik Thorsell i Tesla Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA