Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Chris Neumann Ruud

#21
Kia Niro EV / E-niro får også hengerfeste!
torsdag 10. september 2020, klokken 18:15
#22
Lade hjemme / EcoLite, 400v og enfaslading
tirsdag 01. september 2020, klokken 14:07
Er det sånn: dersom en EcoLite er koblet for 400v trefase 16a, så vil enfasbiler kun få maks 3,6kW effekt fordi de kun lader fra den ene fasen, eller vil ladestasjoner balansere slik at du kan få opptil 7,2 dersom ombordladeren støtter 32A på en fase?
#23
Oops. Hva kan ha skjedd her da? Våknet til null regen og max ~75kW pådrag og bingo i feilmeldingslotteriet. Roadside assistance kunne ikke si noe særlig.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#24
Model Y / Reservere eller la være
torsdag 16. januar 2020, klokken 09:53
Vi kommer nok til å bytte ut vår S med en Y når den tid kommer, men jeg har aldri kjøpt ny Tesla før så er usikker på hvorvidt det er nødvendig å forhåndsreservere.
Nå er jeg klar over at Tesla ofte endrer innhold og konfigurasjoner fra dag til dag alt etter høyvekta på Moss, men dersom jeg reserverer en Y id ag er "det meste" inkludert, bl a premium interiør, HomeLink, premium lyd osv, og f-eks HomeLink ser det ikke ut til at kan bestilles på ny model 3 dersom man kjøper den i dag. Men hvordan blir dette når man bestiller etter at bilen er sluppet?
#25
Kjøpe elbil? / Kvitte seg med Tesla Model S
fredag 15. november 2019, klokken 13:32
Hei!
Har en 2014 AP1 - Tesla S som begynner å bli en for stor del av mine daglige bekymring mtp livsløpskostnader, og skulle gjerne ha blitt kvitt den, men sliter med hva jeg skulle hatt i stedet.
Serviceapparatet til Tesla har blitt en drakonisk entitet over de siste åra og det å holde denne bilen i eie begynner å koste mer enn det kanskje smaker.

I tillegg er hengerfeste savnet tidvis og bilen er litt trang baki. Men på den annen side er vi glade i å ta langturer i kupert terreng og sånn sett innfrir den, og teknologimessig er den jo fortsatt ganske forut for alt annet.

Med en familie på 2+2, de minste i barneseter fortsatt, er det noen annen elektrisk bil vi kunne hatt i stedet som ikke gir såpass "kostnadsangst" :) (Og som ikke er Tesla...)
#26
Normallading i O&A / Lade i Oslo på helgetur under nytt regime?
torsdag 14. november 2019, klokken 21:01
Skal på tur til Oslo fra Lørdag til Søndag og skjønner at det er litt annerledes å lade i sentrum enn det var når jeg bodde der for 3 år siden, noen som har et godt tips til hvor man kan stå natta over og få en slant strøm nå som Akershus har 10- timers grense?
#27
Model S 2013 - 2022 / Horn virker ikke - Tesla mener det er betalbart
onsdag 06. november 2019, klokken 10:36
Hei! Har hatt min model S inne for å reparere horn som ikke virker i sommer (innenfor 5 år), de "smurte kontaktene" og det virka en liten stund og nå har det sluttet å virke igjen.

Tesla mener at de "gjorde dette på goodwill og det er ikke noen reklamasjon på utført service" men siden de ikke har fiksa saken mener jeg at dette er reklamasjon på utført arbeid.

Eventuelt vet noen hvordan kan jeg feilsøke dette selv? Jeg er mer enn klar til å dra Tesla for retten fordi dette virker som det er enda en i rekken over at de truer med betalbart arbeid på ting som er reklamasjon ...
#28
Model 3 / Euro NCAP slipper video av kollisjonstest av Model 3
lørdag 06. juli 2019, klokken 10:05
Ganske imponerende.


https://youtu.be/cMiZa3HgRVE
#29
Tesla SW og AP / Homelink og "Auto Close"
onsdag 03. april 2019, klokken 07:42
Har endelig fått satt opp garasje med portåpner og alt sammen, og lurerlitt på hva det er jeg ikke skjønner med "Auto close" ved avgang.
Jeg har en garasje med laderen plassert bakerst, så det er hensiktsmessig for meg å rygge inn så jeg står med snuta inn. Jeg har traina homelink på lokasjonen når jeg står parkert utenfor garasjen med snuta vendt mot veien.
Når jeg kommer hjem, teller den ned og åpner døra i god tid så jeg kan rygge inn. Må lukke manuelt, men det er sånn det fungerer, har jeg forstått.
Når jeg dermed skal reise ut, så setter jeg meg inn, starter bilen, og så står det "auto close in 6m - SKIP" hvor det eneste som skjer om jeg trykker på knappen eller på et vilkårlig sted på homelink - dropdownen er at den hopper over auto close.
Så jeg tror jeg skjønner lukkinga, men hvordan i "#¤"#¤ får jeg i så fall åpna døra før jeg kjører ut? Noe jeg ikke har fått med meg, eller typisk Tesla - bug?
#30
Model S 2013 - 2022 / Tilbakekalling av airbager
lørdag 19. januar 2019, klokken 10:02
Nå har jeg også fått mail på tilbakekalling av airbager fra Takata, Tesla begynte med biler fra 2014-2016 nå siden alderen på airbagene spilte inn på når de måtte fikses.

Vet noen hvilke airbager dette er snakk om? Alle i hele bilen eller bare hovedairbagene foran?
#31
Tesla / Avis med storsatsing på Tesla?
mandag 31. desember 2018, klokken 16:14
Nede på den lokale AVIS - klargjøreren der jeg bor pleier det ikke å være så innmari mange biler, men i uka før jul og nå i romjula har det kommet lastebil etter lastebil med splitter nye Tesla S og X rullende inn kontinuerlig, og nå står det vel et par hundre parkert inne på lokalet og på de ubebygde nabotomtene omkring. Åpenbart er det noe de holder på med :)


















#32
Tesla SW og AP / Endringer i kartdata?
fredag 21. september 2018, klokken 10:31
Noe har plutselig skjedd, når jeg skulle legge inn ruta hjem fra jobb i dag, så klarer bilen å legge inn pointer til hjemmeaddressen min, mens foreslått rute viste destinasjon til det stedet som heter det samme som poststedet mitt (dvs i sentrum av byen og ikke en gang ved nærmeste punkt på hovedveien)
Hva i alle dager hendte? Så at det var noe nedlastingsaktivitet forrige uke uten at det kom ny FW, men dette var merkelig, det har fungert knirkefritt frem til nå.
18.32.4
#33
Model S 2013 - 2022 / Fester til gulvmattene
tirsdag 11. september 2018, klokken 07:52
Vet ikke hvordan det er på andre bilmerker, men jeg synes ihvertfall at festeanordningen til setemattene i Model S 2014 er ganske middels, og de "skruene" som skal feste matta til gulvet slipper for et godt ord.
I tillegg har de putene med borrelås som er limt fast til selve matta begynt å krølle seg og falle av, så nå danser gulvmattene rundt foran som et annet trafikkuhel som bareventer på å skje.

Hva bruker dere til å erstatte disse borrelåspaddene med? Og er det noen bedre løsninger til å feste mattene foran på?
#34
https://www.gjengangeren.no/parkering/elbil/horten-kommune/na-er-det-slutt-pa-a-lade-elbilen-din-gratis-i-horten/s/5-60-321402 (Paywall)

Kort forklart så er dette en reaksjon på at det lokale taxiselskapet har brukt kommunens ladeplasser til å kjøre gratis med hybridmercedesene sine:

Sitat fra: GjengangerenLikevel har det ifølge noen vært vanskelig å finne en ledig ladestasjon, særlig fordi mange av ladestasjonene ble brukt av taxisjåfører. De fylte dermed gratis drivstoff, betalt av dine og mine skattepenger, og brukte det til sin næringsvirksomhet.

Prisingen blir satt til 16 kroner i timen.

#35
Elbiler i media / BA: Ulovlig å strekke ladeledning over fortau
torsdag 14. juni 2018, klokken 19:48
Paywall (men kan jukses frem for noen med abonnement i en annen a-media avis...)

https://www.ba.no/elbil/arstad/nyheter/mange-elbil-eiere-har-fatt-en-ubehagelig-beskjed-fra-kommunen/s/5-8-816829

SitatJeg ante ikke at det ikke er lov å lade slik. Derfor skjønte jeg ikke hva jeg hadde gjort galt da jeg fikk brevet fra kommunen med «Forhåndsvarsel om fjerning av ladeledning», sier Kristine Myklebust til BA.

Hun bor i St. Sunnivas vei nær Haukelandshallen og Brann Stadion. Det er ingen parkeringsplass til boligen hennes.

Elbilen hun eier, en Peugeot iOn, parkerer hun derfor, som mange naboer, i gaten.

– Jeg har eid bilen i cirka ett år, og har hele tiden ladet den ved å trekke ladeledningen fra husveggen, over gjerde og fortauet til bilen. Det er bare snakk om en halvmeter med ledning over fortauet, forklarer Myklebust.
Ikke lovlig

Da Myklebust ringte Bymiljøetaten i Bergen kommune, fikk hun bekreftet at det ikke er lov å lade ved å trekke ladeledning over offentlig vei eller fortau.

– Det er blant annet fordi det hindrer fremkommelighet, spesielt for funksjonshemmede og synshemmede. Det hindrer også vedlikehold enkelte steder, særlig om vinteren ved brøyting, forklarer Tord Holgernes, leder for myndighetsseksjonen i Bymiljøetaten.

Elektrolux på forumet er kanskje kjent med problemstillingen ?
#36
Lade hjemme / Automatisering av EcoLite
tirsdag 24. april 2018, klokken 09:09
Nå som vi alle sammen skal begynne å betale billigere strøm midt på natta men også bekymre oss for alle effekttoppene i tariffene som kommer, så begynner man så smått å se på mulighetene for å automatisere de kraftkrevende duppedittene.
Friskluften går på modbus, men til ladestasjonen må jeg nok tenke litt selv.
Så vidt jeg skjønner, så kan man endre tilgjengelig ladeeffekt med å endre motstanden, noe jeg helt fint ser for meg kan gjøres remotely med en Arduino.
Hva så med starting og stopping av lading? Eller muligheter for å lage en forbrukslogg? Eller noen andre smarte muligheter jeg ikke har sett for meg?
#37
Model S 2013 - 2022 / Bytte den "#%¤#%#¤ baklukelyden
fredag 23. mars 2018, klokken 08:52
Merker at jeg får litt vondt inn i sjela av den pipelyden som kommer fra bakluka på min 2014 Model S - og da spesielt dersom jeg stopper den manuelt og den skal pipe TRE ganger.
Merker at jeg er litt svak for lyden som Model X har på FWD når de lukker - er dette en chip som kan byttes, eller er det hardkoda i Firmware?
#38
Tesla / Hvor har Tesla kjørt bilen min nå mon tro? ...
fredag 09. mars 2018, klokken 21:15
Har bilen inne til Service og en av issuene er en grup i panseret forårsaket av en feilinnstilt vindusvisker. Etter en liten ukes fikling frem og tilbake i Drammen er bilen nå her:

Tesla momla noe om å ta den til DK Skadesenter, men det er nå ikke der nede på kaia.

Det eneste jeg finner i nærheten er http://www.bt-as.no , men de driver jo ikke akkurat med biler i følge nettsida, så er det noen som har noen ideer?
#39
Tesla / Verifiserte Homelink-mottagere for Tesla?
torsdag 01. februar 2018, klokken 10:04
Hei! Holder på med å prosjektere garasje som skal ferdigstilles til sommeren, og lurer på om det er en oversikt over Homelink- mottagere som er testet (enten av brukere eller andre) og funnet at virker i kombinasjon med Tesla (lit a-la "En liten dekk- og felgguide) ?
#40
Tesla / Leie Tesla i nord-norge?
torsdag 18. januar 2018, klokken 10:43
Vi har tenkt å kjøre turen med egen Tesla S fra østlandet til Tromsø i påsken, men tenker kanskje at det er like greit å leie en bil når vi er der oppe og fly opp heller (tid, kostnader, småbarn etc...)
Finnes det noen som leier ut Tesla X eller S der oppe? Avis Prestige har modellene men ikke lenger nord enn Værnes...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA