Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rsk1

#76
Model 3 / Sv: Vi som IKKE har fått VIN
onsdag 27. februar 2019, klokken 19:25
Fikk mail jeg også. Bekreftet at jeg IKKE skulle ha vinterdekk. Fikk igjen en ny mail om at testla bekrefter oppdateringen min, og at jeg kunne gå videre til neste steg i bestillingsprosessen. Ser nå at bestillingsavtalen er endret til å inkludere vinterdekk. For noe rot. Andre som har opplevd det samme?
#77
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Felgtråden
tirsdag 19. februar 2019, klokken 22:48
Da kjøper du løse vinterdekk hos nærmeste dekksjappe, som bytter om dekkene på aero-felgene. Selger sommerdekkene på finn.no og kjøper nye 19" felgpakke :+1: Er nok lettere å selge løse sommerdekk kontra dekkene med aero-felger, om du tenker på å kjøpe vinterdekk fra tesla.
#78
Model 3 / Hvilken skiboks velger du?
søndag 17. februar 2019, klokken 09:01
Regner med at flere her har begynt å spekulere i hvilken skiboks vi vil ha på bilene. Føler meg ganske trygg på at skiholdere nå kommer, så har sånn smått begynt å "veie" de ulike modellene opp mot hverandre. Favoritten er nok Skiguard 830, da jeg legger mest vekt på det estetiske. Skia går uansett oppi. Hvit bil og sort boks.
Hvilken boks tenker dere? Få gjerne med farge på bil samt takboks også.
#79
BMW i3 / Sv: Bugaboo barnevogn i i3, går det?
onsdag 06. februar 2019, klokken 23:50
Vi har boogaboo fox i i3'n uten å legge ned sete. Funket bra både med bag- og sittedel. Eneste at de må tas av fra understellet, slik at det kan klappes helt sammen. Understellet må legges på langs, og sittedel/ bag på tvers oppå. Da er det også plass til handlepose baki i tillegg.
#80
BMW i3 / Sv: Medfølgende type 2 kabel på 94ah-versjon
fredag 12. mai 2017, klokken 17:23
Var innom Sulland bil i dag. De ordnet ny kabel problemfritt. Type blå tykk.
Takker for alle svar!
#81
BMW i3 / Sv: Medfølgende type 2 kabel på 94ah-versjon
onsdag 10. mai 2017, klokken 18:29
Flott! Fikk beskjed av delelageret å ta kontakt med han nye i3 selgeren. Så da får jeg håpe det ordner seg :)
#82
BMW i3 / Medfølgende type 2 kabel på 94ah-versjon
onsdag 10. mai 2017, klokken 18:06
Hei.
I fjord høst kjøpte jeg en ny i3 94ah hos Sulland bil i Trondheim. Fikk da beskjed fra selger at de var tomme for 3-fase type 2 kabler, så jeg kunne komme innom seinere for å bytte. Ringte igjen på nyåret og fikk beskjed om at de ikke hadde fått inn enda. Ringte på nytt Sulland i dag og fikk beskjed om at de aldri har levert bilen med 3-fase type 2 kabel. Selgeren har selvfølgelig slutta, så jeg måtte snakke med en annen. Har noen av dere som har kjøpt 94ah-versjonen fått 3-fase kabel med bilen, eller er det vanlig praksis å levere 1-fase kabel?
#83
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
søndag 05. mars 2017, klokken 09:18
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:55
Min erfaring er at du må opp i 18-20°C batteritemperatur før du får full fart på ladingen. Se for eksempel en ladekurve jeg postet tidligere hvor batteriet mitt starter på 14°C.

TeslaBjørn har jo indirekte avslørt løsningen i sine videoer: "Drive like you stole the car". Batteriet varmes mye mer på høyt effektuttak - og på kraftig regen - på grunn av indre motstand. Varmeeffekten øker mye mer enn effektuttaket i seg selv. Forskjellen på å ligge jevnt i 100 km/t på motorvei (ca 20kWh/100km, dvs 20kW snitteffekt ut av batteriet), og mer aktiv kjøring med samme snitthastighet men høyere snitteffekt (~25-30 kW) tror jeg i stor grad ender opp som varmere batteri (uten å ha finregnet på det).

(Edit: Det å bruke f. eks 3 kWh ekstra på aktiv kjøring siste halvtimen før lading vil også øke ladetiden med 5 minutter - selv på maksimal ladefart -  for å kompensere for det ekstra tapet i SOC.)

Flott kurve Orbit. Tallene dine stemmer forholdsvis bra med resultatet mitt. Omtrent lik batteritemp, men jeg burde testet med et lengre ladestopp. Skal få gjort det neste gang, og heller "logge" 10-minutters intervaller.
#84
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
lørdag 04. mars 2017, klokken 08:58
Sitat fra: Panduck på lørdag 04. mars 2017, klokken 08:07
Sitat fra: Rsk1 på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:49
Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.

Fikk bilen i september, og fikk da ladehastighet (selvkalkulert basert på minutt og kW levert) på rundt 45kW. Hastigheten var god langt etter 80%. Skal prøve å notere noen tall fra Stockholmsturen, så vi får se hvordan ladehastigheten blir på de forskjellige ladingene.

Ja flott om du gjør det. Gjerne post tallene dine etterpå :)
#85
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
lørdag 04. mars 2017, klokken 07:49
Sitat fra: Panduck på lørdag 04. mars 2017, klokken 07:28
Sitat fra: Rsk1 på fredag 03. mars 2017, klokken 23:54
Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader.

Etter det jeg leser må avreisetidspunkt være satt 3 timer før avreise for at batteriet skal varmes. Hvordan finner du batteritempratur på i3? Er det en sånn "skult service meny"? Samme folk som forteller om oppvarming av batteri, sier at det varmes til 10c. Jeg får jo ladehastighet på omtrent dette når jeg kjører kald bil opp til CircleKbutikken borti veien og lader, så da bør jo 13c gi litt mer enn 28...

Var i service menyen ja. Fant en film på youtube som viste dette greit. Er nok som du sier at avreisetidspunkt må settes min. 3 timer før avreise. Men synes også at jeg burde fått ut litt mer en 28kW med denne temperaturen, og 2 timers kjøretur. Skal sies at jeg aldri har hatt høyere ladeeffekt på noen av hurtigladingene mine, men har til gode å teste dette på sommeren enda.
#86
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
fredag 03. mars 2017, klokken 23:54

Forvarmet bil hjelper vel ikke batteritempraturen, du må starte forvarming 3 timer før avreise (timer) med bilen plugget i, for at batteriet skal varmes. 28kW på første lading etter en slik tur er omtrent det jeg får. Når jeg er fornøyd med det skyldes det vel at LEAFen min ga meg 11kW i samme forhold, og da er 28kW lang, langt bedre. Du ville nok fått mer de neste 8 minuttene, hastigheten går opp. Skal kjøre til Stockholm på mandag, den første hurtigladingen vil ta noe tid, de neste vil nok gå relativt kjapt.
[/quote]

Jeg var litt upresis, men den stod plugget i, og avreisetidspunkt ble vel satt 1,5t før. Uansett så var jo batteritemperaturen på 13 grader. Er vel den som er avgjørende for ladehastighet vel? Hvilken temperatur har dere på batteriet når høy effekt (40-50kW) oppnås?.  Så på filmen til bjørn nyland, der han testa den nye i3'n. Han fikk vel nesten 45kW ladeeffekt på første hurtiglading, uten at bilen var forvarmet med lader tilkoblet.
#87
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
fredag 03. mars 2017, klokken 21:46
Har testet hurtiglading på diverse ladere ved ulike temperaturforhold, og opplever at bilen lader noe treigt. Sist i dag så startet jeg fra trondheim med forvarmet bil. Turen gikk til oppdal, og ankom ladestasjonen med 15% restkapasitet og batteritemp på 13 grader. Ladet bare i 8 min og fikk da 3,8kWh. Dvs. En snitteffekt på drøye 28kW. Utetemperaturen var på ca -1. Er rundt denne effekten jeg bruker å ligge, noe lavere ved lavere batteritemp. Burde ikke effekten vært nærmere 40-50kW etter å ha kjørt 12 mil og godt temperert batteri? Bilen er den nye 94Ah.
#88
Hei.

Har oppdaget et problem når jeg låser bilen. Takluka åpner seg til "luftestilling". Dette skjer kun når jeg holder hånda så lenge forran sensoren at speilene går inn. Det skjer ikke hver gang, men vært noen tilfeller nå. Noen som har vært borti dette? Gjelder en ny i3 94ah fully charged.
Får kontakte bmw i morgen.
#89
Kjøpe elbil? / Sv: Pris på lading
fredag 30. september 2016, klokken 15:51
Jeg har montert ladeboks fra ratio for et pr uker siden, og skjønner ikke helt helt hva de mener med at den må stilles inn innen 60 sekunder etter spenningsetting. Jeg kan stille den inn når som helst når kabelen er plugget fra bilen. Jeg lader på 10 amp, noe den oppnår etter ca 20-30 sek. Eneste problemet er at bilen viser feil tidspunkt ladingen er ferdig på i appen, men regner med problemet ligger i selve appen, ettersom bilen viser riktig.
Dette gjelder en bmw i3.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA