Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Laban

#421
Andre elektriske doninger / Sv: Den Luft Drevene Bilen
søndag 28. januar 2007, klokken 22:39
Leste om luft drevne biler for noen år siden, og etter å ha sett på hjemmesidene deres nå ser det ikke ut til at sidene er oppdatert siden april 05 da det skulle være investormøte så det møtet gikk kanskje ikke så bra  ??? og de andre sidene er stort sett datert 2002.

Etter å ha lest litt på hjemmesidene sitter jeg igjen med følelsen av at dette var og ble et "drømme-prosjekt" som ikke lot seg realisere.
#422
Andre Elbiler / Sv: Panda og Twingo
fredag 26. januar 2007, klokken 09:56
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. januar 2007, klokken 16:07
Alt etter som en ser det, men dette er ikke mer enn P106E og Th!nk kostet på det meste.

Det betyr 0 prisstigning på 10 år, og det er ikke værst.

Har Thinken kostet 264.000.- på det meste?
Jeg husker jeg betalte ca. 160.000.- for min med alt tilleggsutstyr (untatt alarm) i 2002 - må ha gjort et røverkjøp jeg da  :D
#423
Andre Elbiler / Sv: Panda og Twingo
torsdag 25. januar 2007, klokken 15:29
Interessant dette da, men prisen kan vel ikke være riktig?
€ 32.000.- med en kurs på 8,25 gjør at bilen vil koste ca. 264.000 NOK  :o

Når en Panda 4x4 koster fra kr. 185.000.- NOK her i Norge (med norske avgifter) synes jeg det høres helt dødfødt ut.
#424
Elbiler i media / Sv: Bush skal kutte bensinbruken
torsdag 25. januar 2007, klokken 12:29
Enig i at 20% reduskjon på 10 år er sørgelig uambasiøst.
Har selv redusert mitt forbruk med ca 70% de siste 10 år  8)

Startet med en Chrysler Voyager (3,3l bensin), kjøpte så en Think i 2002, byttet ut Voyageren med en Volvo XC90 (diesel) i 2003 og kjøpte en Kewet i fjor.

Så nå kjører både kona og jeg el-bil, mens Volvoen står ute og snør ned (den måtte vike plassen for 2 stk el-biler som fikk plass i samme garsje).

Som "SUV snobb" har jeg faktisk innsett at SUVen egner seg dårlig til bykjøring; både uøkonomisk og trenger stor plass ved parkering, men den er fantastisk når hele familien på 4 skal på tur/ferie.

Flere jeg kjenner som i dag har 2 stk fossilbiler kunne tenke seg en el-bil som bil nr. 2, men da utvalget er forholdsvis dårlig for familiebiler i denne klassen ender de opp med en liten fossilbil i stedet.
#425
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Trekk til Buddy CityJet v6
onsdag 24. januar 2007, klokken 13:06
Sitat fra: pilt på onsdag 24. januar 2007, klokken 12:21

Er det lov å sette opp sånt helt inntil huset uten å byggemelde det? Trodde det gikk på fasadeendring og utnyttelsesgrad av tomta.

Må bare innrømme at det aner jeg ikke. Har sjøen som nærmeste nabo der "car-porten" stod og en hekk melom "car-porten" og sjøen så den var lite synlig for ande enn de som kjørte inn på tomten min.

Hadde jeg søkt kommunen hadde jeg sikkert fått avslag også  ;D
#426
Tidlige: Buddy / Kewet / Dørlåser som fryser
tirsdag 23. januar 2007, klokken 23:21
Nå som vinteren endelig kom har jeg fått problemer med dørlåsene på Buddy'n min  >:(
Irriterende å bruke 5 min på å få låst opp dørene.

Har nå brukt 1 boks låsspray/olje men låsene er spekt hver eneste dag jeg skal hjem fra jobb. Får kun satt inn nøkkelen halvveis før det butter i mot. Etter varming av nøkkelen og litt låsspray/olje går døren endelig opp. Har ikke vasket Budyen i vaskemaskin eller med høyttrykkspyler og den står i garasje om natten, så hvorfor den fryser hver dag er en gåte for meg.

Liker bedre låsen på Thinken som ikke er i håndtaket.

Noen som har et råd på hvordan dette kan ungåes  ???
#427
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Trekk til Buddy CityJet v6
tirsdag 23. januar 2007, klokken 23:00
Hei.
Jeg har vært borti trekk som er oppblåsbare i forbindelse med lagring av veteranbiler: http://www.carcoon.co.uk/

Tror ikke de egner seg til parkering "over natta" da det blir mye styr med å blåse dem opp hver kveld   ???  Vet heller ikke hvordan de tåler snø. Jeg har mine veteranbiler lagret på låve om vinteren, men ville vurdert en slik for lagring over en lengre tid utendørs.

Det enkleste (hvis du har plass) må jo være å lage en car-port. Hadde en hjemmelaget inntil huset tidligere: 2 stk rørkonstruksjoner (2 rør sveiset sammen med en vinkel som var + 90 grader) som var festet til husveggen i ene enden og stod i bakken i andre enden og to glassfiber plater skrudd fast som tak på disse. Vinkelen var over 90 grader så regn/snø skled av. Ikke så pent å se på, men det fungerte ihvertfall utmerket i flere år.  ::)

Nå har jeg både en Think og en Kewet og begge går greit inn i en garasje :D
(må bare huske på å ikke lade begge samtidig ), mens Volvoen står ute og snør ned.
#428
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lading og strømforbruk
mandag 15. januar 2007, klokken 10:36
Tenkte å bruke 2 timere til å begynne med ja. Får grave ned en ny kurs/kabel til sommeren så jeg slipper å bekymre meg over hvem som skal får strøm.

Pilt: Thinken kan varmes i 15 min med bilens eget varmeapparat og bruke nettstrøm når den står koblet til strømnettet. Det er en innebygget timer (kan stille inn to forskjellige starttidspunkt) noe jeg setter stor pris på. Bare å sette varmeapparatet på full varme - vifta på 2 - så er bilen god og varm når man skal ut å kjøre. Settes vinduet litt på gløtt forsvinner en del av fuktigheten også.

Man må bare huske på å stille inn varme og vifte før man forlater bilen. Har glemt det et par ganger  >:( (kjører normalt med "kald" resirkulert luft og webasto når det er kaldt) og det er lite trivelig å møte en iskald bil når man er mentalt forberedt på å sette seg inn i en varm bil. 
#429
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lading og strømforbruk
lørdag 13. januar 2007, klokken 15:13
Takk for svar.
Hvis jeg da kobler til Keweten når jeg kommer hjem slik at den er fulladet før midnatt og kobler Thinken på tidsur som slår på strømmen på etter midnatt burde det mao gå. Da skulle begge være fulladet og klar til neste dags dyst - samt sikringen være hel.

Får gjøre et forsøk og se hva som skjer  ::)
#430
Avansert: Batterier og Lading / Lading og strømforbruk
fredag 12. januar 2007, klokken 02:12
Jeg har 2 stk elbiler som skal lades. En Think og en Buddy. Lader stort sett Thinken på 10A (16A når det haster og da er ikke Buddyn koblet til) og har brukt timer på denne  (om morgenen). Greit å sette i gang varmeapparatet og komme til en varm bil.

Problemet mitt nå er at Buddyen helst vil stå tilkoblet hele tiden (og den MÅ ha lading hver natt - noe Thinken strengt tatt ikke trenger) og jeg har en septik-pumpe + 2 stk el. portåpnere på samme kursen (kun 1 brukes om gangen). Jeg har ikke prøvd å lade begge bilene samtidig da jeg er redd sikringen vil gå (16 amp), men kanskje noen med mere kunnskap om elektrisitet enn meg kan gi meg et lite tips.

Må jeg få lagt opp en ny kurs eller er det mulig å lade 2 elbiler på samme 16A kurs? 
#431
Elbiler i media / Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
torsdag 04. januar 2007, klokken 12:21
Kom over denne artikkelen i Adressa.no

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article778309.ece

Med en rekkevidde på 600 km skulle elbilens rekkevidde holde for de fleste  ;D
#432
Avansert: Batterier og Lading / SV: Flatt batteri
tirsdag 02. januar 2007, klokken 22:23
Hei,
Jeg har ikke kunnskap om Peugot sine biler, men vet at 12-voltsbatteriet i Thinken bruker strøm fra hovedbatteriene. Hvis 12-voltsbatteriet blir dårlig vil det tappe hovedbatteriene, som kan medføre økt temperatur i disse og som starter vifta. Hvis 12-voltsbatteriet ikke er skiftet tidligere ville jeg byttet ut det (har vel en levetid på 4-5 år?) og sett hvordan det går. 

Skal bytte 12-voltbatteriet i Thinken snart. Det er 5 år gammelt og jeg ser det stjeler mer strøm nå hvis bilen blir stående i ro noen dager, enn hva den gjorde for 6 mnd siden.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA