Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Laban

#31
Andre Elbiler / Sv: MVA på EL biler fra 2012?
tirsdag 24. august 2010, klokken 10:56
"Finansminister Sigbjørn Johnsen avlyser alle forslag om avgifter på elbiler."

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10017823

Det var jo gode nyheter, men de tør vel ikke annet ;D
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statens vegvesen har overgått seg selv
tirsdag 24. august 2010, klokken 10:22
Sitat fra: cra på tirsdag 24. august 2010, klokken 10:00
Agendaen er at alle skal kjøre bare den bilen de får tildelt fra staten.

Den var god, og stemmer sikkert  ;D ;D ;D
#33
Andre Elbiler / Sv: MVA på EL biler fra 2012?
søndag 22. august 2010, klokken 20:58
Sitat fra: cra på søndag 22. august 2010, klokken 18:19
Ja, det trenger ikke være så kjedelig so det bruker å være. Kom over disse her forleden:

Tenke seg et par av disse på hver side av hardangerfjorden, det måtte jo ha blitt en ekstra attraksjon for cruiseskipene ;D-
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Buddy på vinterføre i oppoverbakker?
søndag 22. august 2010, klokken 13:22
Jeg har kjørt "gammel" Buddyen i 4 år, og har også noen bratte bakker jeg må opp om morgenen. Buddyen tar seg godt frem så lenge det ikke er "gjennomslagsføre" (smale dekk som skjærer seg ned i snøen/sørpa gjør at man mister fart). Jeg har aldri hatt større problemer med fremkommelighet enn andre biler.
Det eneste jeg har å utsette på vinterkjøring med gammel Byddyen er at den er litt smalere i sporet enn de fleste andre biler, så på glatt vei med dype spor kreves det full konsentrasjon på kjøringen.

Jeg bruker også vinterdekk (ikke helårsdekk) om vinteren, som vaskes ofte når det saltes på hovedveiene.

Jeg fikk den nye Buddyen i sommer så den kan jeg ikke uttale meg om hvordan den er på vinterføre, annet enn at sporvidden er økt som skal medføre at den passer bedre i andre bilers spor og ikke vingle så mye.

Det er heller ikke bestandig at det er bilens kjøreegenskaper som gjør at man ikke kommer frem  ;).
#35
Andre Elbiler / Sv: MVA på EL biler fra 2012?
fredag 20. august 2010, klokken 22:57
Jeg satser en god Otard på at det ikke vil skje så fort ;).
#36
Sitat fra: El rayo på fredag 30. juli 2010, klokken 15:12
Jeg har den forrige modellen der varmetråder var standardutstyr. Det er helt suverent om vinteren. Isen er tint på frontruta når jeg er ferdig med å skrape isen av siderutene.

For ikke å snakke om fuktige dager med dugg på innsiden. Bruker heller varmetrådene enn varmeapparatet for å fjerne dugg under kjøring. Mener å ha lest at varmetrådene trekker mindre støm enn varmeapparatet.
#37
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Barnesete til Buddy
onsdag 04. august 2010, klokken 10:30
Vi kjører med Maxi-Cosi til 5-åringen i begge Buddyene (både gammel og ny modell), mens 8-åringen sitter i midten med hoftebelte i den gamle Buddyen, og på pute i den nye Buddyen som har 3-punkts sele i midten. Har kjørt gammel Buddyen i 3,5 år med barnesete (siden minstemann var 2 år) men hun har alltid sittet forovervendt da jeg hadde problemer med å få festet stolen vi hadde bakovervendt.

I den gamle er det heller ikke plass til standard barnepute i midten, men den nye er bredere og har "god" plass til 3 voksne også ;).
#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Leie elbil i Trondheim?
torsdag 03. juni 2010, klokken 00:12
Har ikke hørt om noen, men du kan jo be om el-taxi  ;).
Tror de kan bestilles gjennom Trønder Taxi.
#39
Elbiler i media / Sv: Toyota kjøper seg inn i Tesla
fredag 21. mai 2010, klokken 18:17
Sitat fra: Ken på fredag 21. mai 2010, klokken 13:56
Så at alt skal legges ned? ???

De skal jo begynne å produsere Model S står det, og får håpe de har lært av tidligere "feil" ;).

"Alle" store produsenter har jo elbiler på programmet, og det å kjøpe seg inn i en etablert elbil-produsent må jo være en glimrende måte å skaffe seg teknologi og kompetanse på. Hadde bare håpet at Model S kom på markedet før.
#40
Elbiler i media / Toyota kjøper seg inn i Tesla
fredag 21. mai 2010, klokken 11:56
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10006974

"Verdens største bilprodusent Toyota investerer 50 millioner dollar - 325 millioner kroner - i den amerikanske elbilprodusenten Tesla.

Produksjonen legges til en stengt Toyota-fabrikk i California, som Tesla nå kjøper. Sedanen Model S er en av modellene som skal bygges her. Produksjonen starter trolig i 2012, og stykkprisen blir etter alt å dømme rundt 50.000 dollar, 300.000 kroner, i USA."

Ser ut som det kan bli noe av Model S da, men enda noen år frem i tid.
#41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 14. mai 2010, klokken 08:44
Hei Laban
Fra 1. juli 2001 ble det innført nullsats på mva for elbiler. Dermed sank prisen.
Lars

Da skjønner jeg prisforskjellen ja. Det var kanskje derfor jeg ble interessert i elbil også ;).
#42
Ja, sjeldent å lese en så positiv artikkel. Sitter igjen med ett spørsmål og det er prisen. 199.000.- inkl batterier eller en lavere sum og leieavtale på batteriet?

Da jeg kjøpte min i 2002 betalte jeg ca. 169.000.- og da inkl. det meste av ekstrautstyr som var tilgjengelig da. Jeg fikk aldri noe tilbud om leie av batterier (noe jeg heller ikke ville ha gjort) men synes prisen jeg betalte var veldig mye lavere enn det som var oppgitt her i 1999. Sank virkelig prisen så mye på 3 år?
#43
Sitat fra: 2EL på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:02
Jeg har ikke lyst til å navngi verkstedet fordi dette er en veldig spesigel sak. Tror han følte at jeg kunne mer en han og mislikte det sterkt

Da har denne mannen et problem. Alltid hyggelig å treffe noen som kan mer enn meg i emner jeg er "verdensmester" i. Har innsett at det bestandig er mer å lære, uansett hvor mye jeg tror jeg kan 8).
#44
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Pusserblad
onsdag 05. mai 2010, klokken 21:10
Jeg kjøpte noen på Biltema for ca 40 kr som hadde samme lengde på bladet, men med annet feste så den falt av når viskeren ble løftet. Jeg surret en ståltråd rundt så den ikke falt av, og det fungerte helt greit.

Kona kjøpte en hos Ford,  275.-  :o skulle de ha.
#45
Nå skal jeg legge ny kabel til garasjen fra huset (ca. 20 m).
I dag har jeg en kurs til garasjen på 16 A som lader 2 stk elbiler + septikpumpe + lader til fossilbil(når det er nødvendig) + 2 stk elektriske porter + lys og evt annet jeg kan finne på å bruke strøm til. Sikringen ryker hvis to elbiler lader + septikpumpe starter, men hvis jeg bruker timer på Thinken går det greit (da er Buddyen ferdigladet).

Jeg har nå leid en minigraver (gleder meg ;D) for å legge ned ny kabel + div annet arbeid i hagen. Jeg kunne tenke meg to ekstra 16A kurser (en separat til hver elbil) + den gamle til pumpe og lys etc.

Da fremtiden er "elektrisk" (venter på ny Buddy + sikkert mye annet morsomt som kommer) og da lurer jeg på om det er noe spesielt jeg bør tenke på? Greit med alt som er (klar)gjort.

Tar imot tips med åpne armer  ;).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA