Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Laban

#16
Elbilen i Samfunnet / Får en flåte Leaf-drosjer
tirsdag 23. august 2011, klokken 12:37
"Seks elektriske Nissan Leaf starter drosjekjøring i Trøndelag."

http://www.tu.no/motor/article289928.ece

Dette blir jo spennende å følge med på.
Er Asphjell ("Arnie") med på dette?
#17
Trøndere kan være litt trege ja, og jeg var jo ikke akkurat rask med å melde min interesse jeg heller ;) - men det hadde sin enkle forklaring at jeg ikke har hatt tid/anledning til å komme inn på forumet før nå.

Tror responsen vil bli bedre hvis man henvender seg til eiere av alle typer el-kjøretøy. Når jeg kjører i byen ser jeg utrolig mange Buddyer, noen Thinker, reva, i-miev og et fåtall PSA biler og kanskje en Tazzari - så å få nok medlemmer til et lokallag tror jeg skulle vært overkommelig.

Hvis noen har tid og anledning til å dra i gang et initiativ til det er jeg med  :).
#18
Jeg var med på etableringen av Trondheim Thinkers, og kjører fremdeles den samme gamle Thinken med originale batterier.

Godt initiativ å starte på nytt igjen og jeg er med, men er enig i at det bør være en lokalavdeling av Nordstart  for alle kjøretøy - men hvor vi som har gammel Thinken kan evt ha en egen "underavdeling"?
#19
Prisnivået vil vel senkes noe vil jeg anta. Det er markedskreftene som rår, og får man noe bedre til en billigere penge - velger man det. For at de som da leverer en "dårligere" vare skal kunne selge sine varer, må prisen senkes. Det er jo enkelt å importere fra utlandet så jeg tror ikke det blir et eget særnorsk prisnivå på elbiler i Norge.

Se bare på prisnivået på nye Buddy og på Think. Begge senket prisene sine da konkurrenter dukket opp for å opprettholde salget.

Bruktbilprisene på elbiler har jo vært høye pga lite tilbud, og de vil vel falle når det om noen år kommer flere brukte på markedet. Det som kan holde bruktbilprisene oppe er vel at avgiftsnivået går opp på nye elbiler når det blir mange nok av dem (staten skal vel ha den samme totalinntekt på biler uansett). 
#20
Det samme gjelder i Trondheim (APe styrt ;) så tror det har mindre betydning hvilket parti som styrer). Her er det flere P-hus som er eid/driftet av kommunen, men hvor elbiler må betale for å stå parkert.

Jeg tror det største problemet med p-hus er at når man kjører inn må man stort sett trekke en "lapp", putte den inn i betalingsautomaten og betale når man skal dra, og så putte den inn i ny leser for å åpne bommen. Hvordan kan man da vite at det er en elbil som er parkert?

En løsning er selvfølgelig åpning av bom ved bruk av autopass-brikke, men det er er få p-hus som har den løsningen i dag.

Ved å drifte dem "privatrettslig" slipper dem å tenke på at elbiler skal parkere gratis (regner med dette gjelder de med h-cap bevis også?)

Nå er det vel et forslag om å gi samme regler for private og kommunale p-selskap ute på høring, og håper elbilforeningen følger med i den sammenheng?
#21
Forsiden på Finansavisen i dag: "Think kollaps" over halve forsiden.

Det står videre at produksjonen er midlertidig stanset og 35 ansatte har måttet gå og at de trenger penger igjen.

Men Think vil ikke bekrefte at de har pengetrøbbel, men at produksjonsstansen skyldes "ubalanse i delesituasjonen" - mangel på deler etter oppgradering med 4 seter, servostyring og aircondition.

Utrolig dårlig av Think at ingen der vil kommentere spørsmålene fra Finansavisen.
#22
http://www.tu.no/motor/article285217.ece


"Tenk deg at du ligger på en motorvei i Tyskland og cruiser av gårde i Porschen din i 200 km/t. Plutselig blir du forbikjørt i stor fart av et svært monster - i kollektivfeltet

Kollektivmonsteret finnes i form av en superbuss. En elektrisk sådan, som kan ta 23 passasjerer i tillegg til føreren.

Og som lett kan gjøre 250 km/t."

Blir vel neppe å se i byene i Norge vil jeg tro, og det er vel heller ikke kollektivfelt på motorveien i Tyskland  ;)
#23
Elbiler i media / Truckernes Tesla
onsdag 13. april 2011, klokken 09:57
http://www.dinside.no/867083/truckernes-tesla

Denne var jo stilig  ;D.

Nesten "drømmebilen"; 4x4, god plass til 5 personer, brukbart "bagasjerom", som skapt for norsk veistandard og en rekkevidde på 250 km burde vel holde for de fleste.


Ikke var den spesielt dyr heller i forhold til kapasitet og størrelse, men krever vel førerkort for lastebil.
#24
Elbiler i media / Staten selger seg ut av Think
torsdag 03. februar 2011, klokken 12:34
http://www.tu.no/motor/article277253.ece

Det er jo litt synd da, men ikke uventet.
#25
"Bare en måned etter at Thinks fabrikk i USA begynte å levere de første elbilene, kommer to tilbakekallinger fra Think North America.

Ifølge NHTSA er det defekte varmeapparat og feilmonterte setebelter på Think City levert i USA."

http://www.tu.no/motor/article276964.ece
#26
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Think som varebil
onsdag 26. januar 2011, klokken 13:49
"Think Compact" kommer med en lastekapasitet på 900 kg:
http://www.tu.no/motor/article275979.ece

I artikelen står det også at Think kom med 4-seter i fjor høst. Det stemmer vel ikke helt, for har de overhode levert ut noen 4-setere?
#27
Elbiler i media / EssensiEL kjøreglede
onsdag 26. januar 2011, klokken 13:11
Test av racing-rigget Tesla:

http://www.dn.no/dnBil/article2064723.ece?WT.mc_id=dn_rss

Sluttkommentaren var bra til å komme fra en bil-journalist: "Fremtiden er kanskje elektrisk likevel" ;D
#28
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Buddy 2006 mod selges
onsdag 15. september 2010, klokken 22:15
Selger vår Buddy 2006 mod, da vi nå har 3 elbiler og bare trenger 2 ;).

Den har gått ca. 20.000 km, vært på årlige service på "Buddy-verksted", batteripakke byttet i februar/mars 2010 - så de burde holde i noen år til.

Selges med følgende utstyr:
- 2 sett dekk (sommer/vinter (piggfrie))
- hengerfeste
- nytt ladeprogram (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2764.0)

Legger den ut på Finn.no i løpet av helgen, hvis ikke solgt før.
#29
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: i-Miev bestillt
torsdag 09. september 2010, klokken 22:41
Gratulerer!
Vi har også 2 elbiler (faktisk 3 for tiden), og bare husk på å sette Audien på lading innimellom også!
Utrolig hvor fort blybatteriene på fossilbiler blir utladet når de ikke brukes daglig  ;D.
#30
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Mva
torsdag 09. september 2010, klokken 22:28
Så vidt jeg har forstått er alt som leveres med ny bil mva fritt. Derfor lønner det seg å ta med alt tenkelig og utenkelig tilleggsutstyr når bilen bestilles. Bestiller man noe i tillegg dagen etter bilen er levert blir det mva på utstyret.

Jeg ble ihvertfall rådet til å ta med det jeg trodde jeg trengte da jeg bestilte Thinken for å slpiie mva.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA