Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - JRF

#1
Model 3 / Trådløst skiltplate lys
fredag 17. november 2023, klokken 23:33
Model 3 har jo veldig krøkkete tilgang for å sette i hengerfeste og kabel til skiltplate lys hvis man skal ha et sykkelstativ eller lignende bakpå. Men finnes det noe løsning (som er lovlig i Norge) for trådløs tilkobling av skiltplate lyset? Også bare ha batteri som driver det. Enten via noe man setter inn i tilhenger pluggen, eller aller best hvis man kan gjøre det via CAN bus på OBD port.
#2
Tesla SW og AP / Autopilot filplassering
onsdag 15. november 2023, klokken 05:43
Jeg syns lane assisten plasserer bilen alt for langt til venstre i kjørefeltet. Det er mulig at bilen er ganske sentret, men det føles i hvert fall som at den er farlig nærme midtlinja når motgående lastebiler og busser nesten konsekvent ligger omtrent på midtlinja med venstrehjulene.

Noen flere som har dette problemet? Det er faktisk såpass ille at jeg ikke tør å bruke autopiloten på annet enn flere felts motorveier med midtskille siden jeg syns plasseringen på etfelts landeveier uten midtskille er rett og slett farlig.
#3
Kjøpe elbil? / Bil til 400 000.
fredag 12. august 2022, klokken 14:32
Hei har behov for ny bil, og har følgende krav.
- 400+ km WLTP-rekkevidde
- 100+ kw hurtiglading og CCS plug
- Varmepumpe
- Hengerfeste/transportfeste for sykkelstativ bak.
- Grei bagasjeplass, men holder fint med en sedan eller småbil likevel. Golfklasse og opp.

Nice to have.
- Skinnseter

Tenkte på et budsjett på rundt 400 000 +- og enten nybil eller nyere enn 2020 brukt med lav km stand (men de koster vel omtrent det samme som ny i dag).

De jeg har vurdert så langt:

- Tesla model 3
Mye prat om lakkproblemer, og div elektronikk og hjulopphengs problemer.

- VW ID3
Har prøvekjørt den og er litt skuffet over at de bare har touch knapper, og litt lavt bagasjerom. Og har dårlig erfaring med service nivået til Møller etter å ha hatt en e-golf i noen år.

- Polestar 2
Dyr tilleggspakke for å få med varmepumpe

- Hyundai KONA Electric
Bare 80 kW hurtiglading

- MG ?
Vet veldig lite om disse.

-Nissan Leaf
Totalt uaktuelt å kjøpe bil med CHAdeMO plug eller bare 50 kW hurtiglading.
#4
e-Golf / Førstegenerasjon batterikapasitet?
fredag 21. januar 2022, klokken 18:57
Hei. Har en 2015 e-golf, og den er jo oppgitt til 21,8 kw/t tilgjengelig kapasitet. Har aldri testet dette selv før, men i dag kjørte jeg den helt til estimert rekkevidde var på 0 pluss kanskje 500 meter oppoverbakke også koblet til zaptec lader. Etter 6 timer stoppet laderen med 19,61 kw/t levert i følge zaptec portalen. Er det noen som har erfaring med hvor mye en førstegenerasjon e-golf lader fra tomt batteri? Og oppgir zaptec laderen levert energi fra nettet, eller hvor mye som har kommet inn på batteriet (for det er vel noe tap imellom der)?

Og hvis det stemmer at jeg har 19,61 kw/t igjen på batteriet betyr det da at jeg har tapt 10% fra den tilgjengelige 21,8 kw/t kapasiteten eller at jeg har tapt 18,3% fra den fulle 24 kw/t kapasiteten til batteriet? Eller enda mer hvis den leverte energien er fra nettet, og ikke inn på batteriet etter tapet i ladekrets.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ladestasjon på Hardangervidda.
torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:03
Har lenge tenkt at det er veldig merkelig at det ikke er hurtigladere over Hardangervidda. Haugastøl burde jo være et ideelt sted å sette opp noen hurtigladere, og kanskje på Dyranut også. For de sakteladerene som er på Haugastøl er vel reservert hotel gjestene?

For oss med bil med kort rekkevidde kan det bli ganske "spennende" når siste ladestasjon er i Geilo, og man skal opp på vidda å kite f.eks til Dyranut og tilbake, og kanskje litt frem og tilbake mellom forskjellige spotter oppå der, og eventuelt med takboks, ol. og det er over 20 minusgrader oppå vidda. Og når man kjører i kolonne så burde man jo være veldig sikker på at man har nok batteri til å ikke bli sittende fast oppå fjellet....

Er det noen leverandører som har noe planer om hurtigladestasjoner på Hardangervidda?
#6
Har opplevd mange ganger nå at 50 kw hurtigladere på Circle K bare plutselig stopper å lade av seg selv. Ikke noe feilmelding, bare at den stopper akkurat som om jeg hadde stoppet den på appen. Så må jeg koble pluggen ut og inn igjen og starte på nytt for å lade resten av batteriet.

Er en første generasjon e-golf. Og dette skjer ikke på noen andre ladere, kun Circle K sine. Noen andre som har dette problemet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA