Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - i05L0

#91
Elbiler i media / Sv: 289.900 !
lørdag 17. desember 2016, klokken 23:18
Sitat fra: doldis1 på lørdag 17. desember 2016, klokken 23:09
Da model S kom ble Musk et ikon. Når den første model 3 ruller ut på veien blir Elon Musk en legende,
og d høyst i levende livet

Enig. TM3 blir et paradigmeskifte i bilismen. Når den kommer på markedet blir stort sett alt annet gammeldags. BMW og VW AG er de eneste som vil være posisjonert til å konkurrere på funksjonalitet og volum. De andre ligger minst fem år bak. Volvo, for eksempel, vil slå følge med Saab inn i historien sammen med de fleste store bilmerker som vi kjenner i dag, inklusive GM og Opel.
#92
BMW i3 / Sv: Er Ampera E en gamechanger?
lørdag 17. desember 2016, klokken 23:02
Sitat fra: LMOR på lørdag 17. desember 2016, klokken 22:05
Sitat fra: Rollep på lørdag 17. desember 2016, klokken 18:25
Det finnes forøvrig bare et rent premium merke og det er Porsche. Det finnes et par andre produsenter som tilbyr enkelte modeller som er premium f.eks. Mercedes S-klasse og BMW 7 series. De tilvirker dog alt for mange "billigbiler" for å kunne betegnes som premium merker.
Tror du blander luksus og premium. Alt over 5 på BMW og E-klasse eller bedre på MB er premium. De andre modellene har en del premium deler og gir en premium følelse. Men det er stor forskjell på BMW 1 og 3, og mellom 3 og 5.

Premium eller andre segment i merkevarebygging handler til slutt om etterlatt inntrykk og opplevd kvalitet. Folk flest vil vurdere det de ser ut fra den virkeligheten de kjenner og vil nødvendigvis ikke oppfatte innovasjoner eller banebrytende funksjonalitet som det det er . De ser en BMW i3 som er nyskapende på nærmest alle måter, men de forstår ikke det de ser og avskriver den som "stygg."

I min verden er det ganske stor avstand fra Ampera E opp til BMW i3. Akkurat nå er det rekkevidde i favør AE men det kan fort endre seg.
#93
Elbiler i media / Sv: Dagens batterirevolusjon - atter igjen
fredag 09. desember 2016, klokken 23:15
Sitat fra: Rio på fredag 09. desember 2016, klokken 23:07
Derfor lader man ikke 90 kWh på 30 sekunder, fordi det er ingen som har reelt behov for det (kostnaden tatt i betraktning).

"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, president of IBM, 1943
#94
Sitat fra: ThinkGeo på fredag 09. desember 2016, klokken 17:06
Hei,
Har ikkje prøvd å køyre over Strynefjellet med min elbil før. Nokså fersk med Think City.
Ser til mi undring på ladestasjoner.no at det faktisk finnes ingen ladestasjonar med vanlig norsk kontakt (Schuko) mellom sør for Otta og heilt til Søre Sunnmøre!
Er det mulig, korleis har denne manglande dekninga oppstått?
Ville vere særleg av interesse å vite om det finnes lademulegheiter for norsk kontakt (helst 16A) på Otta og Lom evnt. Bismo/Skjåk.
Helsing ThinkGeo

Ærlig talt. Det er lenge siden Think City var standard. Å klage på at det ikke finnes schuko er omtrent som å klage på at det ikke finnes foringsstasjoner for hest. På strekningen finnes det utmerket støtte for moderne elbiler. "Den manglende dekninga" har nok oppstått i din egen utvikling - mange andre kjører problemfritt både over Strynefjellet og andre steder i Nordfjord og på Sunnmøre!
#95
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 17. november 2016, klokken 10:31
Sitat fra: i05L0 på lørdag 12. november 2016, klokken 19:52
Hei- godt initiativ!

Ett element som mangler i undersøkelsen er begrepet "early adopters" - dvs. personer som er aktive brukere av ny teknologi, litt uavhengig av om det - som i dette tilfellet - er miljøvennlig, om det er politisk korrekt, om det medfører fiskale fordeler osv.

Dei spør om bilmerke, kjønn og alder.

Fint nok - men man godt være en "early adopter" selv om man er 90 år gammel.
#96
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trump som president, følger for elbilismen?
lørdag 12. november 2016, klokken 20:00
Sitat fra: JorgenM på lørdag 12. november 2016, klokken 19:54
Enda en grunn til at Tesla (og sikkert elbiler generelt) bare vil nyte godt av Trump som president, han eier nemlig en Tesla Roadster :)

https://www.dn.no/nyheter/2016/11/10/2047/Motor/her-er-trumps-garasje

Mange har hengt seg opp i Trumps uttalelser om kull og olje og diverse. Husk at han snakket til potensielle velgere i disse distriktene som historisk har drevet slik industri. Trump er forretningsmann - han vil selvfølgelig skape nye arbeidsplasser i markeder med etterspørsel. Der får han nok noe input fra vår venn Elon Musk og andre som er tett på der det skjer i dag og i nærmeste fremtid.
#97
Hei- godt initiativ!

Ett element som mangler i undersøkelsen er begrepet "early adopters" - dvs. personer som er aktive brukere av ny teknologi, litt uavhengig av om det - som i dette tilfellet - er miljøvennlig, om det er politisk korrekt, om det medfører fiskale fordeler osv.

Personlig kjører jeg BMW i3 fordi det er en nyskapende, morsom og teknologisk fremoverlent bil - faktisk en  perfekt bybil for Oslo i 2016. Jeg vil tro at mange Tesla-eiere mener det samme om sitt valg av bil.
#98
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: 4 nye Fortum Hurtigladere på Skøyen
lørdag 12. november 2016, klokken 00:28
Sitat fra: Myrvang på lørdag 12. november 2016, klokken 00:24
Ikke i drift enda! Håper jeg rekker Sandvika...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Hvis det er akutt kan du forsøke hurtigladeren til Fortum hos Møller Bil på Lilleaker...
#99
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 29. oktober 2016, klokken 22:50
BMW m. flere kjøpte i 2015 HERE maps fra Nokia http://www.theverge.com/2015/8/3/9088727/nokia-sells-here-maps

HERE var en fantastisk kartapplikasjon som jeg hadde stor glede av på min Lumia mobiltelefon. Forhåpentligvis kan jeg snart møte den igjen i bilen!
#100
Kjøretips / Sv: Oslo - Førde med elbil tips?
fredag 14. oktober 2016, klokken 22:01
Jeg vil anbefale følgende rute: Oslo via RV4 med hurtiglading på Circle K Mjøsbrua, deretter hurtiglading på Ringebu og Bismo for deretter å lade på Stryn Torg, via Byrkjelo til Førde.
#101
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 30. september 2016, klokken 13:00
Det er litt nostalgisk å se at Renault og Opel er tilbake i mediebildet. Dette var jo store merker her i landet på 60- og 70-tallet. Neste år er kanskje Opel tilbake blant de "mest solgte"
#102
Sitat fra: prompt på fredag 16. september 2016, klokken 08:29
Kanskje litt off-topic, men eg tek sjansen. No som desse ladarane etterkvart kjem på plass, kan man kome seg frå Oslo til Førde med ein leaf 2.generasjon 24kw? Skulle ha frakta ein bil over  8)

Det burde gå helt fint, allerede i dag. Hvis man velger å kjøre Gudbrandsdalen kan man for eksempel hurtiglade på Mjøsbrua, deretter Ringebu, så over til Bismo og ned til Stryn (semihurtig på Stryn Torg). Deretter muligens ett ladestopp til før Førde.
#103
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
fredag 26. august 2016, klokken 23:20
i3 er i3.
Andre gode prospekt for modifisering kan være Volvo Amazon, Opel Manta eller Ford Granada. Lykke til!
#104
Sitat fra: hgs på fredag 19. august 2016, klokken 22:02
Noen med DN-abo eller andre som kjenner til om dette er noe mer enn et luftslott?

http://www.dn.no/magasinet/2016/08/19/1958/Dokumentar/seriemilliardren

"Superbatteriet" vil uansett komme. Om ett år eller om fem år. Det vil være mange tilbydere. Til slutt er batteriet så effektivt at man ikke trenger mer, i praksis. For eksempel at man kan kjøre 30 mil, ta en kort ladepause og deretter kjøre 30 mil til. Der er man (Tesla) i dag. Hvem har behov for å kjøre 100 mil non-stop? Kanskje førerløse biler. Men da kan man like gjerne ta et hurtigtog ala TGV.
#105
Sveriges Televisjon hadde på 60-tallet en serie om fremtiden. Problemet var bare at forskerne tok utgangspunkt i nåtiden når de skulle beskrive utviklingen 40 år frem i tid.

Derfor fikk vi presentert alle mulige hjelpemidler som skulle hjelpe "husmoren" i fremtidens husholdning. Som vi nå har erfart, så er "husmoren" nå karrierekvinne i Aker Engineering og pendler til jobb i en i3. Forskerne kunne kanskje mye om kjøkkenrutiner, snakkende komfyrer og kjøleskap, men de forutså ikke likestilling mellom mann og kvinne.

Utviklingen vil hoppe eksponentielt. Om ti år går flyene på hydrogen og vi kjører 60 mil på en hurtiglading (hvis vi da ikke må stoppe for en toalettpause før den tid.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA