Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - i05L0

#76
BMW i3 / fra BMW i3 til Tesla Model 3
lørdag 20. mai 2017, klokken 00:24
Som i3-eier ser jeg ikke noe stor overgang til et "enklere" instrumentpanel i Tesla Model 3. Tvert imot - jeg ser frem til det - hvis det er slik som videoene viser: et enkelt, tverrstilt panel med ALL informasjon delt mellom fører og eventuell passasjer.

Kjøpere av dagens Ampera-e, e-Golf og iOnic må føle seg akterutseilt, allerede med disse bilenes tradisjonelle instrumentbord :-)
#77
Sitat fra: tiger`n på fredag 19. mai 2017, klokken 23:39
Litt som eldre menn i sølvgrå Toyotaer som durer utpå E6`n i 50 etter å ha hatt et langt påkjøringsfelt der de kunne ha akselerert, ikke klarer de å tilpasse seg bilene som allerede kjører på veien heller. De fleste bilistene hjelper slike folk frem, men fortsatt er de irriterende. Så fortsetter de i 60 på meteret i 80-90 soner, sommerføre, tørt, lyst, lite trafikk, midtdeler. Alle forhold som går an å være gode er det. Likevel kjøres det slik.
Det er folk som ikke har hengt med utvikling på biler, trafikk og veier.
Egentlig er det alt for mange som har førerkort, det er for lett å skaffe seg. Obligatorisk oppfriskning hvert 5. år med test hadde vært en ide selv om det er noe kjøreskolene absolutt hadde gnidd seg i hendene av. Jeg syns kanskje de verste er de som kjører forholdsvis lite og i lite krevende trafikk, disse er nervøse og tydelige ukomfortable med å være i trafikken. Dessverre er terskelen for å se seg selv som uskikket til å føre en bil svært høy, og noen av dem burde nok levert fra seg førerbeviset.

Nå er vi skikkelig Off-Topic,  men det er også interessant å ligge bak disse i rundkjøringer, der de ligger i indre felt inn i rundkjøringen for så å kutte rett over uten å ane at det ligger noen ved siden av :-)
#78
Sitat fra: automat på fredag 19. mai 2017, klokken 22:18
... eksempel på saker, der noen har blitt dømt for å fremprovosere forbikjøring, mens de har kjørt i fartsgrensen?

Problemet er vel ofte at de som blir forbikjørt TROR de er på fartsgrensen, mens de faktisk ligger 10% under, kanskje i 72 i 80-sonen. Og da vil man forbi!
#79
Elbiler i media / Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?
fredag 19. mai 2017, klokken 20:20
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. mai 2017, klokken 17:24
Oljealderen tar slutt i nåværende århundre på en av to måter:

1.
Fossil energibruk koker kloden til over tålegrensen for arten homo sapiens.
Da blir det ingen å selge olje til.

2.
Verdensamfunnet tar klimavitenskapens advarsler på alvor
og stopper all bruk av fossil energi lenge før 2030.

3. Fossil energi oppfattes gammeldags i forhold til alternativene. Litt Kodak, DVD og Sony Walkman.
#80
Sitat fra: tiger`n på lørdag 06. mai 2017, klokken 00:25
Sitat fra: i05L0 på fredag 05. mai 2017, klokken 23:49Jeg tror at Tesla innen kort tid vil tilby 1) oppdatering av batteripakke, 2) oppdatering av drivlinje, 3) oppdatering av utvendig karosseri og 4) oppdatering av interiørmodul. Slik kan man beholde sin Tesla S i 50 år og likevel ha en moderne bil.
Hvorfor skal de kannibalisere eget bilsalg ved å fornye gamle biler, til liten nytte for eierne?
Hvor tror du det ligger mest profitt, salg av ny bil eller fiksing av ikke-problemer på gamle biler?
Det du sier har aldri før blitt gjort eller tilbudt og vil nok helt garantert ikke bli gjort nå heller.
Per nå er det vel ingen bilprodusenter som engang tilbyr oppgradering av batteriet som et reelt alternativ selv om det har gått noen rykter om det. Det er ikke økonomi for verken kunden eller produsenten å bytte ut noe som funker akkurat som det skal.
Hvorfor så skråsikker? Fordi det ikke har blitt gjort før? Tesla er ikke pr. definisjon en bilprodusent. De tilbyr bærekraftig transport. De vil nok finne noen nye nisjer som konkurrentene ikke kan matche. Har du en seks-seter S85? Neste uke kan det være en P100DL facelift med en syv-seter konfigurasjon. Hvorfor ikke?
#81
Sitat fra: Softblue på fredag 05. mai 2017, klokken 17:48
Tesla S ble introdusert i mars 2009. I mellomtiden har Mercedes og BMW fornyet sin luksusmodeller.
Cnet mener vist at model S er blitt for gammel og trengs å byttes ut?

Bilindustrien har hittil basert seg på modelloppdateringer og facelifts hvert x år, der det oppstår et bruktmarked av "gamle" biler. Tesla endrer dette ved å lansere et kjøretøy som delvis er en "app" som oppdateres kontinuerlig og som delvis er et skall basert på en batteripakke og en drivlinje. Jeg tror at Tesla innen kort tid vil tilby 1) oppdatering av batteripakke, 2) oppdatering av drivlinje, 3) oppdatering av utvendig karosseri og 4) oppdatering av interiørmodul. Slik kan man beholde sin Tesla S i 50 år og likevel ha en moderne bil.
#82
Sitat fra: Kriss på fredag 05. mai 2017, klokken 23:07
  https://electrek.co/.../05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/

Her kommer det tydelig frem at Opel bare kan regne med noen hundre biler hvert år de kommende årene.

Sammenlign dette med Teslas ambisjon og planlagt ekspansjon globalt på kort sikt, og vi kan være vitne til både Kodak og Nokia og SAAB moments i bilindustrien de neste årene. Tesla er jo ikke bilprodusenter i den forstand; deres forretningside er å fremme bærekraftig transport. Så hvem vil konkurrere med Tesla Model 3, Y og Semi i 2018?
#83
Kjøpe elbil? / Sv: Etter Ampera E, hva bør man satse på?
fredag 05. mai 2017, klokken 21:08
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 05. mai 2017, klokken 19:18
Opel og spesielt GM har nå rotet til produksjon og levering av AmperaE til å nærmest havarere sin egen gullposisjon og marked.

Det er fantastisk å være vitne til at bilmarkedet som vi kjenner det, rakner fullstendig foran øynene (lommebøkene) våre. Her sitter vi og KREVER gode elbiler fordi Tesla har satt standarden. Og markedslederne klarer ikke å levere! Hvor er Volvo? Mercedes? Audi? Honda? De kommer med konseptmodeller og hybrider og løfter om det ene og det andre. Det er "hype" og luft og tullball! De lover oss flotte familiebiler i 2020 - men hvor er hurtigladerne deres? Hva slags standarder vil de legge seg på? Skal vi stå på Bismo i to timer midt på natten mens Teslaene suser forbi etter 20 minutter på Nebbenes?

Jeg kjører BMW i3 i dag og håper de har strategiene klare. Jeg forventer nesten en oppgradering til 50kWh i løpet av 2017. Hvis ikke blir det Tesla M3 fra 2018.
#84
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 05. mai 2017, klokken 15:05
Da har Opel Norge effektivt drept salget og interessen for AE, og dessverre også bruktbilverdien.
Jeg for min del håper på i3 facelift 50kWh med levering høsten 2017. Eventuelt en 75kWh i5.
#85
e-Golf / Sv: Første langtur med 300km e-Golf.
søndag 30. april 2017, klokken 23:10
Sitat fra: J@x på søndag 30. april 2017, klokken 22:42
850km kjørt med nyegolfen på 2 dager, 601km av de kjørt i dag. Oslo til Sunnmøre med en liten omvei. En fantastisk fin tur  :)

Via Otta, Stryn og Kvivsvegen kanskje - siden du skriver "en liten omvei"?
#86
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading hos Arctic Roads i Lom
tirsdag 25. april 2017, klokken 14:23
Sitat fra: Fredde på tirsdag 25. april 2017, klokken 13:51

Men kan jeg stole på at denne laderen fungerer. Det er kjedelig både å betale 399 unødvendig, og å stå uten strøm i Lom en dag. I så fall blir det Golfen som får en tur på fjellet i helgen.

Håper noen har noen nylige erfaringer.

I verste fall kan du ta en liten avstikker til Bismo - der finner du hurtiglader fra Grønn Kontakt.
#87
Sitat fra: espenri på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:39
Jeg ser positivt på dette, selv om det til en viss grad kommer til å påvirke meg. Er overrasket over at så mange her inne virker litt dobbelmoralske, dieselnekt er topp, men et bilfritt sentrum med forgjengerne i hovedfokus (jeg tipper de som allerede bruker kollektivt inn til Oslo sentrum utgjør godt over 90% av besøkende pt.) det er skikkelig dust, fordi de ikke tillater elbiler engang...

På sikt vil et bilfritt sentrum oppfattes som helt naturlig og selvfølgelig. Men det vil kreve massive investeringer i parkeringsplasser i randsonene, I dette tilfelle nær nærmeste T-banestasjon utenfor ring 1, for eksempel Majorstuen stasjon. Her må det etableres parkeringshus, gjerne 10 etasjer dype; hver parkeringsplass må ha lading for elbil. På sikt sannsynligvis induksjonslading på samtlige plasser.
#88
Elbiler i media / Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
fredag 06. januar 2017, klokken 22:39
Ett alternativ er jo at for eksempel BMW finner ut at fremtiden for dem ikke ligger i tradisjonell bilindustri men i Internet of Things. Med andre ord: bilen er i ferd med å utvikle seg til en app med gode kjøreegenskaper og ellers funksjonalitet vi ellers kjenner fra biler i premiumsegmentet. Tesla er jo for så vidt et godt eksempel på dette. 

Den dagen de vedtar dette som ny strategi (det kan allerede ha funnet sted) så vil det gå fort. Derfor håper jeg fortsatt på en 2018 BMW i5.
#89
Elbiler i media / Sv: 2017 - det er nå det gjelder!
onsdag 04. januar 2017, klokken 21:12
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:22
Jeg forstår ikke deler av dette innlegget. Hva menes med bedre langturalternativ? Bedre enn Model S? Vi får et bedre enn i3 i sommer, billigere enn Model S også, men med tilsvarende rekkevidde. Det er selvsagt er synd for dem som ikke var våkne og forhåndsbestilte i september.

I trådstart mente jeg å etterlyse en "langtursversjon av i3" som alternativ til Tesla - gjerne en BMW i5, og den skulle jeg gjerne hatt nå i 2017. At det nå kommer mange biler med økt rekkevidde er fint - dog er de fleste av disse (etter min subjektive oppfatning) ikke av samme kaliber som de overnevnte.
#90
Elbiler i media / 2017 - det er nå det gjelder!
lørdag 31. desember 2016, klokken 22:13
Det skal sies at jeg er svært fornøyd med vår eneste bil - en 2016 BMW i3. Vi bor i Oslo, der den ene bruker kollektivt til jobb og i3 brukes av den andre. Fantastisk bil. Nyskapende på mange måter. Morsom å kjøre, billig å eie. Den klarer en langtur i ny og ne, helst om sommeren. Vi vil aldri gå tilbake til fossil.

Men vi skulle gjerne hatt noen bedre valg på en langtursbil. Og det snart! Gjerne i 2017. Tesla er det eneste realistiske alternativ, og jeg tar hatten av for Elon Musk! INGEN har plukket opp "hansken han kastet" med Tesla S for opptil flere år siden - det ser ut som flere bilfabrikanter (inklusive BMW, Mercedes og Jaguar) bare ser på dette som en lek - en slags "fad" som snart går over. De trår vannet med spennende skisser over fantastiske modeller som skal kunne konkurrere med Tesla om tre-fire år. 50 mil og mer! yay! I 2020!

I mellomtiden kan vi kjøpe Tesla. Og mange gjør det. Både S og X selger godt, på tross av diverse små og store utfordringer med detaljer som "premium interiør-følelse." Jeg kan gjerne overse at lokket til hanskerommet er noen millimeter ute av posisjon hvis det er slik at jeg kan ta hele familien med på (gratis) biltur Oslo - Ålesund kun med en kort ladestopp på Otta eller Dombås.

Når det er sagt, så leste jeg Motor-bilaget til Finansavisen i dag. Nesten bare fossil-nyheter over hele linjen, med en liten henvisning til en "test" mellom en BMW hybrid og en Tesla. Og - der - i en bisetning kom det frem: BMW er fantastisk på alt, bortsett fra at de er i ferd med å bli forbikjørt på teknologi av Tesla. DET er min subjektive oppsummering av 2016 og en konklusjon av bilindustrien i sin helhet - andre kan ha lest det på en annen måte.

Men hvis BMW ser det samme som jeg ser, så er alle BMW bortsett fra 6- og 7-serie utelukkende i-serie fra og med 2018. Godt nytt år!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA