Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - i05L0

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 13:59 »
Vår 2016 i3 har kjørt 45600 km og har socmax 18.22.
Mye hurtiglading i ferier og helger, ellers lades den et par ganger i uken på veggboksen hjemme.

2
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 19:31 »
En dag i fremtiden blir det kanskje en 120 AH på meg også. Jeg er blitt så i3-fan!

Det blir bra! Men husk at selv om du kan kjøre dobbelt så langt før første lading, så blir ladestoppene deretter like mellom 60 og 120 Ah på grunn av ladehastigheten.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil til ca 200k
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 19:24 »
Jeg hadde valgt BMW i3, uten tvil.

Når det gjelder langtur og ladestopp, se tråden "Første langtur i BMW i3, 60Ah."

4
BMW i3 / Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« på: Mandag 08. Juni 2020, klokken 17:12 »
Da må i så fall ladeeffekten økes til 150 kW. Stort batteri og lav ladehastighet hører fortiden til.

5
BMW i3 / Sv: Kjøpe i3 - skrapelyd fra hjul?
« på: Fredag 05. Juni 2020, klokken 12:49 »
Én ting jeg merket derimot var at det kom en periodisk skrapelyd fra det ene hjulet. Jeg spurte selger om det, og han forklarte at det bare var rust fra vasking, og ville skrapes bort med litt hard bremsing.

Selger har sannsynligvis rett. Etter regnskyll, vask eller lengre parkeringsopphold kan det komme overflaterust. Et par harde oppbremsninger fjerner dette. Be selger gjøre dette, så burde problemet være ute av verden! En annen ting er at mange i3 faktisk har permanent rust på bremseskivene - nettopp fordi eier sjelden eller aldri bruker bremsene (en-pedalskjøring med god regen på i3). Dobbeltsjekke dette, så kan du kjøpe bilen :-)

6
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 16:21 »
Kjørte 458 kilometer med i3 60Ah i dag. Valgte 6 relativt korte ladestopp på hhv. 17, 12, 23, 16, 13 og 10 minutter - total ladetid 91 minutter.

De fleste ville uansett tatt en liten halvtimes pause på en slik strekning, selv om de med en dieselbil teoretisk sett kunne kjørt uten stopp. Så ergo er reisetiden bare en time lenger med i3, takket være rask ladefart, forutsatt at det ikke er ladekø. Da blir regnestykket fort litt annerledes :-)

7
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 10:46 »
Nettopp derfor forsøker jeg å holde øye med bilen under hurtiglading. Er det tilløp til ladekø, for eksempel, vil jeg vurdere om 60% er nok til å komme videre, eventuelt varsle nestemann om at jeg trenger 10 minutter til for å nå neste ladepunkt.

8
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 22:50 »
Hvis man har rekkevidden til det ville jeg kanskje prøvd å strekke ladestoppen til CC Gjøvik. Fra Lygnasæter er det en del høydemeter nedover så forbruket blir lavt. På CC har man et vesentlig større spisetilbud enn på Lygnasæter + en del butikker å bruke opp tiden i.

Oslo-Gjøvik går ikke på vinterstid med i3 60Ah. CC er dessuten utfordrende nettopp av årsakene du skisserer her: Alle hurtigladerne er opptatt av biler som kanskje heller burde ladet på 22 kW AC mens eierne er på shopping. Jeg benytter konsekvent Kiwi Reinsvoll eller Lygnasæter for å komme meg til Lillehammer.

9
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 11:15 »
Sjokket kommer til vinteren.  :P

Oslo-Lillehammer med BMW i3 60 Ah med lading på Lygnasæter er helt uproblematisk selv i minus 20. Forbruket går opp og buffer går ned. Jeg vil ikke kalle det et "sjokk." Helt normalt, faktisk.

10
Kjøpe elbil? / Sv: E-Golf / Zoe / Ampera-E / i3 - hva kjøper jeg?
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 19:02 »
Ser at mange har % kapasitet i den lille skjermen, men hos meg er det KM. Har leita i menyene, men finner ikke ut hvordan jeg kan endre dette. Noen som vet? :)

Du kan bla gjennom diverse visninger (utetemperatur, batterikapasitet i %, klokkeslett, kilometerstand) ved å trykke inn knappen på venstre hendel på rattstammen.

11
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 22:13 »
Så bra! Når du har kommet frem til Lillehammer og kanskje plugger inn der over natten, så vil du se at bilen din har fått ny selvtillit etter langturen. Nå kan den kanskje vise 145 til 160 kilometer rekkevidde ved 100%.

På sommertid kjører jeg lett Oslo-Gjøvik i ett strekk (med Reinsvoll som backup om det kniper) med i3 60Ah.

12
BMW i3 / Sv: Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH
« på: Lørdag 16. Mai 2020, klokken 20:33 »
Vi kjører ofte Oslo-Lillehammer med vår 2016 BMW i3 60Ah. Men vi velger RV4 med ladestopp på Lygnasæter. 20 minutter lading der er nok til å komme til Lillehammer med god margin. Vi kjører typisk på ECO og med fartsholder på 90 km/t (reell fart blir da 87 med vinterdekk og 86 med sommerdekk).

Om du blir nervøs underveis, eller om det er kaldt, motvind eller regn slik at du ser at det blir trangt, kan du lade på Reinsvoll eller Gjøvik.

God tur!

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Vet du om et ladestopp med "noggo attåt"?
« på: Fredag 14. Februar 2020, klokken 23:05 »
Tenkte meg over Strynefjellet i morgen. Det er nok fare for kolonnekjøring, så jeg tenker å fylle litt ekstra på Grotli Høyfjellshotell. Mulighet for kaffe, bedre middag, skiheis og fine skiløyper der.  Grønn kontakt hurtig- og flexiladere. Om sommeren er dette på veien til Geiranger når du kommer østfra.

Grotli er et fint stopp på mange måter. Men om det er kolonnekjøring blir du stoppet ved bommen på Billingen (like før Grotli) om du kommer østfra. Før du kommer dit er det lademuligheter med "noggo attåt" både på Vågå og Bismo. Om du kommer vestfra kan du toppe opp på Folven, rett før stigningen opp mot fjellet.

14
Tesla / Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
« på: Lørdag 24. November 2018, klokken 22:12 »
Min erfaring er at Tesla-eiere er langt fremme og på toppen av elbil-hierarkiet. Globalt er jo Elon Musk og Tesla ledende, både på batteriteknologi, ladenettverk, sikkerhet, selvkjøring, software-oppdateringer og innovasjon for øvrig.

Jeg har lært mye av Tesla. Så mye at jeg nå forlater BMW etter mange år, min 60Ah i3 blir min siste før overgangen til en teknisk overlegen Tesla Model 3, kanskje før påske 2019.

15
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Ørsta - Oslo med leaf 2 gen
« på: ſøndag 14. Oktober 2018, klokken 21:47 »
Jeg lader 15-20 minutter hver gang -typisk opp til ca 80%. Dette skal holde til neste ladestopp, inklusive ca 20 kilometer sikkerhetsmargin. Med 5 ladestopp a 20 minutter bruker du 100 minutter til lading. 20 minutter pause ville du nok ha hatt likevel med en ordinær bil - så du kan regne ca 1 time og 20 minutter ekstra.

Sider: [1] 2 3 ... 7