Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#3001
i-Pace / Sv: Lading.
søndag 11. november 2018, klokken 22:48
80% gjelder en del biler, men langt fra alle. Tror Ioniq holder 50kW lenger enn det, og vet av egen erfaring at i3 ikke slakker av før 89%. Kommende e-tron er allerede målt til å klare 50kW helt til 98%!

Sitat fra: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron-QuattroAt a 175 kW charger the charge speed will slowly drop as of 80%. At a 50 kW charger this happens only at 98%.

Så det skaper etterhvert mer forvirring enn oppklaring å gi bastante generelle laderegler - Trust me, I know what I'm charging... 8)
#3002
Fastned har god sporing på bruk av sine ladere, her er hva de ser på i-Pace så langt:
SitatThe charge speed is up to 85 kW at our 175 kW fast chargers and 50 kW at our other chargers. The actual charge speed depends on the state of charge of the battery when plugging in. On average the I-PACE charges 100 km in 15 - 30 minutes. At a 175 kW charger the charge speed will slowly drop as of 50%. At a 50 kW charger this happens as of 80%.

Data based on pre-production vehicles (August 2018).

Vil tippe en må >95% før AC-lading er like raskt som DC.
#3003
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
lørdag 10. november 2018, klokken 14:05
Gitt ca 700kg batteri+kjølesystem m.m. som varmes opp sammen, trengs det ca 2kWh for å varme opp batteriet 10 grader. Dersom i-Pace kan bruke 3kW til batterivarming (og er tilkoblet minst 16A lading.....) vil det likevel ta 1+ time å gå fra +5 til +20 grader på batteriet. Enda lenger dersom det er kaldere og/eller også kupé skal varmes.

#3004
Tesla / Sv: NRK kobler skattelistene med vegvesenet kjøretøy data
lørdag 10. november 2018, klokken 08:42
Ser ut som NRK har planlagt å kjøre en artikkelserie på elbil - spesielt Tesla - når tallene kom ut, da de allerede har en minidokumentar på plass:
https://tv.nrk.no/program/NNFA30001018/bilkrigen
#3005
BMW i3 / Sv: wifi hotspot vs bluetooth professional (120ah)
fredag 09. november 2018, klokken 14:22
Samme med ladekabel (gratis tilvalg). Alarm var også satt opp på samme måten tidligere; gratis, men måtte velges aktivt.

Men tilbake til opprinnelig spørsmål:

  • WiFi hotspot gir trådløst nettverk til de som er i bilen, så de ikke trenger å bruke egen mobildata (men går over bilens innebygde SIM-kort).
  • Bluetooth gir mulighet for å sammenkoble mobil og bil, typisk overføring av lyd men kanskje også Apple CarPlay-integrasjon

Etterhvert som folk får ut biler: Er bilen koblet opp med 3G, eller har telemodulen også fått støtte for 4G nå?
#3006
Audi e-tron / Sv: Storkunderabatt
fredag 09. november 2018, klokken 09:05
Uten å svare for Flobben, så har for eksempel Telenoransatte 12% på Soul Electric Exclusive, mot 16% på fossilbiler. En kjapp titt på de andre avtalene til Kia/BOS viser at de gjennomgående gir litt lavere rabatt på elbiler slik Arthur indikerer. Så lenge disse (og mange andre) rabattavtaler ligger åpent på nett, har jeg ingen betenkninger med å diskutere dem her på forum.
#3007
Audi e-tron / Sv: Storkunderabatt
torsdag 08. november 2018, klokken 10:15
Jeg vil heller at alle får bilen 4% billigere, enn at halvparten av kundene får 8% rabatt (som er ca satser og andel med storkunderabatt fra tidligere erfaring). Begge scenarier gir like mye igjen hos forhandler. Så lenge de ikke stikker det i egen lomme i stedet da....  ;)

Selgeren får ikke tips av meg1! Ønsker selvfølgelig billigst mulig, men samtidig også at det er fair pris.

1) Tips er også skattbart + ilegges arbeidsgiveravgift (innskjerpet innrapportering og kontroll fra i år). Så dersom Røkke kommer innom og gir selgeren 1 milliard i tips for å komme først i køen, så utløser dette 141 millioner i arbeidsgiveravgift mot forhandleren, dvs konkurs.....
#3008
Audi e-tron / Sv: Storkunderabatt
torsdag 08. november 2018, klokken 08:05
Fra annen tråd:
Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:45
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/contentassets/dc2d77040b0746f8a3714d878c5c3f26/skatte-abc_2018.pdf4   Personalrabatt på varer og tjenester
Personalrabatt  på  varer  skattlegges  ikke  når  alle  følgende  vilkår  er  oppfylt,  jf.  FSFIN
§ 5-15-3

  • rabatten må anses rimelig
  • varen produseres eller omsettes i arbeidsgiverens virksomhet
  • vareuttaket må anses å dekke et vanlig privat forbruk. Kjøp oftere enn hvert tredje år
    av betydelige kapitalgjenstander som f.eks. bil, båt o.l., kan ikke anses å dekke vanlig
    privat  forbruk.  Ved  kjøp  av  betydelige  kapitalgjenstander  hvert  tredje  år  eller  sjeld-
    nere, må det uansett vurderes om den konkrete rabatten anses som rimelig.
FIN har inntil videre lagt til grunn at skattefritaket kan omfatte tjenester når vilkårene
som  gjelder  for  personalrabatter  på  varer  er  oppfylt.  Dette  gjelder  for  eksempel  når
ansatte  leier  formuesobjekter.  For  at  rabatten  skal  anses  som  rimelig  må  den  ikke
bringe prisen under arbeidsgivers kostpris inkl. indirekte kostnader. Rabatten må nor-
malt ikke være større enn det som gis storkunder.
Dersom rabatten overstiger et rimelig
nivå eller det ikke betales noe for ytelsen, skattlegges fordelen som oppnås fullt ut.

Så dersom det ikke er storkunderabatt (som jeg også synes er mest ryddig, selv om jeg ville fått det), så påvirker dette også muligheten for rabatt til ansatte hos forhandler/importør. Disse kan maksimalt få samme rabatt som storkunder, ellers skal hele rabatten skattlegges som lønn (ny innskjerping av reglene fra i år).

Det kan jo være at BOS og andre som har gjeninnført storkunderabatt har sett at dette gir en skattegevinst for egne ansatte.....
#3009
Spekulativt, er dette en sideeffekt av den nye parkeringsforskriften. Den krever at inntil 6% av parkeringsplassene bygges om til ladeplasser, så lenge det er udekket etterspørsel. Ved å sette prisen såpass høy, senker de etterspørselen nok til at de slipper å bygge ut.....
#3010
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
tirsdag 06. november 2018, klokken 22:33
Sitat fra: Blade Runner på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:36
Skulle ønske Audi publiserte gode bilder av Typhoon Grey også.
Nye A6 har tyfongrå i fargepaletten, så forhandlerne har prøvepanel med denne i A6-mappa si. Fargen er også brukt på lanseringsvideoen for A6:
https://www.youtube.com/watch?v=BEhpKJylMk8&
#3011
Google maps sitt API er ikke lenger gratis, og når en side går over en viss trafikk må de betale. Ionity har tydeligvis passert denne grensen nå. Regner med de kjapt får orden på betaling.

(http://egotrip.se/ led samme skjebne, men kartfunksjonen kom aldri tilbake der)
#3012
Feilmelding gjøres til Bymiljøetaten, vakttelefon 23 48 21 00

Tellefeil er meldt inn mange ganger, men fint om flere gidder å mase på dem så de kanskje prioriterer dette. Det er er sensor under hver plass, men det virker som om noen av disse ikke helt får med seg at det står en bil der. Sensoren ligger såpass sentrert på plassen, så jeg tror det ikke er mulig å bomme, selv med veldig skjev parkering.
#3013
Det er vel og et alternativ å få tilbud som inkluderer montering av bakplate på alle plasser i infrastruktur. Da skal så langt jeg har forstått selve ladestasjonen bare festes på denne i ettertid, uten behov for elektriker. Det krever at styre eller lignende kan administrere systemet, og legge inn nye ladestasjoner.

(Og siden offentlig tilskudd [der det finnes] regnes på infrastrukturbiten, men ikke selve ladepunktet, vil totalkostanden med ubrukte bakplater kanskje ikke bli så stor.)
#3014
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
mandag 05. november 2018, klokken 22:49
Ref å kjøpe e-tron i Sverige: Tesla Club Sweden har samlet tilbakemeldinger fra sine medlemmer, inkl prisindikasjon i Sverige. Der er det tre utstyrsnivåer, hvor det dyreste gir det meste av utstyr (selv om det ser ut som f.eks. dobbel ladeluke og rattvarme kommer på toppen av dette igjen). Innholdet i pakkene er på lenken ovenfor. Det gir i alle fall en indikasjon på hvor de norske prisene kan havne; startprisen er i alle fall rimelig lik :

  • Base,  ca 885.000 SEK = 653.500 NOK (eks mva)
  • Proline, ca 954.000 SEK = 704.500 NOK (eks mva)
  • Vorsprung, ca 1.100.000 SEK = 812.000 NOK (eks mva)
#3015
Kia Niro EV / Sv: Agrol avtale på Kia e-Niro?
mandag 05. november 2018, klokken 15:42
Det er (minst) 67 firma/foreninger med rabatt hos Kia, selv om kanskje ikke alle gir rabatt for e-Niro.

Kikket igjennom noen tilfeldig utvalgte avtaler, og f.eks telenoransatte får 12% på Soul Exclusive (i praksis en Exclusive til Classic-pris).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA