Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#2776
Audi e-tron / Sv: Rød eller blå industrikontakt (1 eller 3 fas)?
onsdag 13. februar 2019, klokken 00:02
Norge: Blå
Utenlands: Rød

Norge er såpass utbygd med DC og type-2 ladere, så her er det nok lettere å finne disse enn et offentlig tilgjengelig industristikk. Går selv for rødstikk, da det først og fremst blir for å ha som backup i ukjent terreng, og mest i utlandet hvor det er mindre utbygd elbillading.
#2777
Bilen tar (så langt) 'bare' 11kW, så du må regne med 8 timer for fullading. 22kW er uansett kurant, gitt du får besøk av noen med 1-fas 32A bil (som det er en del av), slik at disse får 7.4kW.
#2778
Audi e-tron / Sv: Prøvekjøring
tirsdag 12. februar 2019, klokken 19:08
Tror den 'motorstøyen' vi hører er fotgjengervarslingen. Fant ikke noen måte å slå den av på den korte prøveturen.
#2779
BMW i3 / Sv: Ladekladd død
tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:50
Dersom det er den gråhvite kladden med gul kabel på bilsiden, skal den være IP55, dvs fint tåle å henge ute i regn (men ikke å dykkes ned i vann).

Når du sier "død", betyr det at det ikke er noe lys i det hele tatt? Kan det være kabelbrudd på den svarte kabelen? Dersom den har 'hengt' etter stikkontakten er det en mulighet.
#2780
Sitat fra: kodax på søndag 10. februar 2019, klokken 10:13
Er det sånn at et slikt påbudsskilt "overstyrer" alt annet, uavhengig av om det hadde stått et kollektivfelt-skilt der?
Ja, et rundt påbudsskilt overstyrer alltid et firkantet opplysningsskilt.

Sitat fra: kodax på søndag 10. februar 2019, klokken 10:13
Uderforstått: Det er slik man gjør det der man vil unngå å ha el-biler i kollektivfeltet?
I alle fall der en ønsker å forbeholde dette for trikk/buss i rute. Alle som ikke er unntatt på underskiltet av påbudsskiltet må følge dette, også f.eks. syklister.
#2781
Audi e-tron / Sv: Væskekjølte rotorer i elektromotorer
lørdag 09. februar 2019, klokken 17:43
Enig i det, drivaksel fra reduksjonsgir går forskjellig på de to motorene foran/bak. Men mitt innlegg var rettet mot dette:
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:52
...Skjønner det slik at Audi har gjennomgående aksling og to reduksjonsgir på bakakslingen. ...

Dagens utgave har bare ett reduksjonsgir (kombinert med differensial) på hver aksel.
#2782
Zoe / Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
lørdag 09. februar 2019, klokken 16:10
Dersom fellesgarasjen er tilkoblet TN-nett, kan du koble deg rett på ladestasjonen med type-2 kabel. Du må normalt sjekke sikringsskapet for å finne ut dette. Men dersom du allerede vet at det er mulig å lade med 11kW eller over på ladestasjonene, er det uansett TN.

Er det IT-nett, må du inn med egen transformator, eller bruke overgang fra type-2 til Schuko  + hyttelader/ladebøtte slik selger sier. Det siste er nok litt utenfor regelverket for bruk til regelmessig lading.
#2783
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron totalvurdering
fredag 08. februar 2019, klokken 10:19
Manualen omtaler bare parkeringsklimatisering av kupé, og da i 30 minutter. Ingenting nevnt om justeringsmuligheter for batterivarme. Dette er manual fra oktober 2018, så den kan være noe utdatert.

e-tron kan også settes i "driver only"-modus med 2-/4-soners klimaanlegg (ved å slå av de andre sonene), men har ikke sett noen enknappsløsning slik som på våre koreanske venner, så det blir en del trykking i så fall.
#2784
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron totalvurdering
fredag 08. februar 2019, klokken 09:06
Ladekurven til Elbil24 tyder på at det ikke kjøres så aggressiv oppvarming ved kjøring. Håper det er (mulighet for) å få full oppvarming til +25 på batteri når en er tilkoblet lader, og har satt avreisetidspunkt med full klimatisering.
#2785
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron totalvurdering
fredag 08. februar 2019, klokken 07:52
Ca 6-7 kWh
#2786
Audi e-tron / Sv: Væskekjølte rotorer i elektromotorer
torsdag 07. februar 2019, klokken 16:42
Det er bare reduksjonsgir på ene siden av motoren hos Audi. Den andre siden drives av en gjennomgående aksel på siden av statorhuset, helt utenfor kjølekretsen.

[ You are not allowed to view this attachment ]
[ You are not allowed to view this attachment ]

Mer detaljer i Springer-artikkel nevnt her:
Sitat fra: Orbit på mandag 03. desember 2018, klokken 08:46
Det sitter en mekanisk differensial på siden av motoren (begge utgaver, foran og bak). Hul aksling er for kjøling av rotor ut fra hva som er beskrevet i Springer-artikkelen.

Og dersom du ikke vil kjøpe den, kan du se på bildene via hva Google har funnet. APA250 er motoren foran, AKA320 er bak, APA320/ATA250 er fremtidig motorisering med >320kW totaleffekt. ATA250 er for drift med to motorer bak, egentlig 2x av dagens for-motor men i stedet med koaksialt overføringsgir til hvert hjul da bakmotoren(e) sitter lavere enn den foran. Med to uavhengige motorer bak, er vi på den quattro'en e-max etterspør.

Og da er en litt tilbake til hvorfor Audi vil ha samme motortype foran og bak. De lager per i dag kun to versjoner av selve motorkjernen: 125 og 140kW. Modellen som kommer først ('55') får 125 foran, 140 bak (med boost til hhv 135/165). På en senere sterkere modell setter de 140kW foran, og 2x 125kW bak ('e-tron S' ??). Det vil og være mulig å lage en svakere variant med 125kW på begge aksler med disse byggeklossene

Teknisk sett blir det to reduksjonsgir på bakaksel på kommende tre-motorsmodell, men da er det to separate motorer med hvert sitt.
#2787
Det beste er å melde feil her:
https://elbil.no/kontakt-oss/ (Velg "Ladeapp" i feltet for hva henvendelsen gjelder)

De pleier å være raske på å svare, men det kan ta litt lenger tid før de får fikset feil. Legg ved noen skjermbiler av problemet!
#2788
Model X 2014 - 2022 / Sv: "L" for øvelseskjøring
torsdag 07. februar 2019, klokken 10:00
Uprøvd idé: TO magnetskilt, ett på innsiden og ett på utsiden av bakruta. Tanken er at de vil tiltrekkes hverandre (og en ser selvfølgelig bare det utvendige skiltet).
#2789
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkeringsbot tross Park Mini
onsdag 06. februar 2019, klokken 22:38
Sitat fra: Amoss på onsdag 06. februar 2019, klokken 21:40
Men alt med forbehold om hullkommelsen min, søk opp trådene her og se hva som ble sagt den gang.

Et par gamle tråder her og her. Konklusjonen den gang var at mange steder (inkl Oslo) ser litt gjennom fingrene med opptil 15 min tillegg i starttid på uret, mens andre kommuner (Tromsø) håndterer regelverket strengt. Det hadde uansett vært interessant å få vite hvor trådstarter fikk boten.
#2790
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
onsdag 06. februar 2019, klokken 21:59
Uhledigvis, ja. Excusive leveres bare med S-line interiør, og da er det bare sort og rotorgrå interiørfarger å velge mellom, og alltid sort taktrekk. Har fått selger til å dobbeltsjekke dette med importør. Du vil se det samme i den tyske konfiguratoren: Hiv på S-line, og interiørvalg koker ned til rotorgrå (mørk grå) eller svart......

PS: Dersom du ser på lyst interiør, sjekk om du vil ha "glassoptikk"-knapper (GS5). I tillegg til andre knapper for lys etc i dashbordet, er da betjeningsknappene i døren i (fake) aluminium (øverst), noe som i alle fall jeg synes passer bedre inn enn de vanlig sorte (nederst).

[ You are not allowed to view this attachment ]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA