Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#2041
Audi e-tron / Sv: Støy på strømnettet ved lading?
tirsdag 18. februar 2020, klokken 16:08
Hvilken type dimmer har du? Flimrer det på alle dimmingsnivåer?

LED bruker veldig lite effekt, og en del dimmere som bare henger som en bryter på den ene ledningen (L-leder) er følsomme for svingninger i nettet (selv om de er innenfor det akseptable). F.eks standardimmer til Elko 315GLE skal kunne drive LEDs, men ikke alt. Den nyere 316GLED er tilkoblet både L og N, og er mye bedre til å regulere lave laster nøyaktig.

Dersom det bare flimrer ved maksimal neddimming, kan du evt skru opp minimumsnivået (dersom det er til å leve med).
#2042
Audi e-tron / Sv: Lading med timer
tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:11
I lademenyen kan du legge i lokasjoner hvor du vil stoppe lading på annet nivå enn standard. Dette er koblet mot GPS-lokasjon. F.eks. kan du sette generelt ladenivå til 100%, men legge inn stedsbaserte grenser som hjem/jobb med 80% slik at du ikke fullader til vanlig (men du kan da overstyre dette dersom du en dag trenger å starte med høyere prosent). F.eks. hytte høyt oppe er også greit å sette lavere enn 100%, så du kan få med deg all regen på vei ned.
#2043
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
tirsdag 18. februar 2020, klokken 07:31
TPMS er som alt annet utstyr en mulighet for mer vedlikeholdskostnader. Var selv på vippen med å ta det med eller ikke. Men når jeg landet på dekkreperasjonssett og ikke reservehjul, ønsker jeg bedre monitorering av dekktrykk. Standardsystemet bruker litt mer tid på å fange opp små lekkasjer (detekteres som endring av rulleomkrets).

(Og evt reservehjul skal også skiftes dekk på over tid – uavhengig av bruk – spesielt den sammenfoldede typen som brukes på e-tron)
#2044
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
mandag 17. februar 2020, klokken 22:50
Sitat fra: elektro på mandag 17. februar 2020, klokken 22:40
Savner dekktrykkmåling i MMI fra Tesla mer enn jeg trodde.
Ikke for å helle salt i såret, men med TPMS på e-tron får du også temperatur fra hvert dekk (i tillegg til trykk).
#2045
Elbiler i media / Sv: Slutt på gratis elbilparkering i Oslo
mandag 17. februar 2020, klokken 12:06
Beboerparkeringen gjelder bare innenfor egen sone der du bor, dvs D for deg (gult i kartet nedenfor). Utenfor der, betaler du vanlig el-biltakst, dvs snart 80% rabatt i forhold til fossile biler.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#2046
Mii electric / Sv: Hastighet hurtiglading - erfaringer?
mandag 17. februar 2020, klokken 09:32
Sitat fra: edyrli på mandag 17. februar 2020, klokken 09:28
Er det noe indikasjon av strøm og spenning på laderene nå?
Det er stort sett bare lynladere som viser slike detaljer (og ikke alle disse heller).
#2047
Audi e-tron / Sv: Audi E tron baklys
mandag 17. februar 2020, klokken 00:14
Belysning på bakken kan fås på alle modeller (opsjon 9TF, ca 2500 kr), med e-tronlogo som standard. Hva som projiseres er en utbyttbar linse, og det er litt forskjellig å få kjøpt både orginalt og fra tredjepart.

(I tillegg er det en egen opsjon VT3 for belyste dørterskler, men dette gir lys oppover og ikke ned på bakken)
#2048
Mii electric / Sv: Hastighet hurtiglading - erfaringer?
søndag 16. februar 2020, klokken 09:32
Seat sier selv maks 40kW på DC-lading, men samtidig en times lading for 0-80% (som vil tilsvare ca 35kW i snitteffekt). Så du var noe under det, men ikke så alt for langt unna. Og som @turfsuft sier, så er det vel egentlig ganske som forventet med et batteri godt under 20 grader.
#2049
BMW i3 / Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
fredag 14. februar 2020, klokken 20:51
+ at du med varmt batteri også får utnyttet energien i regen (i stedet for å lage varme i bremsene), noe som er en fordel spesielt med småkjøring med mye start/stopp.
#2050
Audi / Sv: Audi e-tron ladetimer
fredag 14. februar 2020, klokken 20:43
i3 (og sikkert også e-Golf) med aktiv varmepumpe bruker maks 3 kW under oppvarming, og bilen er varm med 1kWh energiforbruk. Har du parkert kaldt nok og på en svak lader, vil du se at også disse vil spise av batteriet selv om de var fulladet før varming startet.

e-tron drar 10 kW til oppvarming, og det ser ut som det går med rundt 3-4 kWh til å få bilen varm i kaldt vær. Så med 3.2 kW lader, så er det ikke nok derfra til å varme med full effekt.

Er enig at de kunne hatt en "bevar batteriet og varm bilen", men da måtte den ha varmet i næmere en time i stedet (med tilhørende varmetap til omgivelsene underveis). Så ut fra totalt energiforbruk, er det gunstigst å ta maks varme så sent som mulig, men det gir da som du savner ikke muligheten til å alltid ha fulladet batteri.

PS: Jeg ville vært litt forsiktig med 16A-lading på offentlige schuko-stolper. De stolpene får mye juling, og kontaktene er ofte dårlige. Plutselig står du der med en ødelagt/svidd kontakt på ladekabelen din (=dyrt). Under er et bilde fra stolpe i Oslo.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#2051
Audi e-tron / Sv: Regen på e-Tron
fredag 14. februar 2020, klokken 20:20
Det er lavere regen på kaldt batteri også på e-tron. De to "B-modusene" med flappene bak rattet er likevel svake nok til at de også fungerer normalt på kaldt batteri. Fulladet og kaldt batteri har riktignok kun regen tilsvarende ca første nivå på rattet.

Så å utnytte fulle 0,3g (dvs bremsepedal) til kun regen, krever både at batteriet er tilstrekkelig varmt, samt at det ikke er helt fullt. Ingen magi her. Men du skal ikke kjøre så langt før bilen tilbyr full regen. Merk at det i praksis nesten ikke er merkbart om det er regen eller mekaniske bremser som brukes, så føreropplevelsen er veldig konsistent uavhengig av temperatur og ladenivå.  Det eneste du kan merke som en forskjell, er som sagt at "én-pedal"-kjøring gir lite retardasjon når batteriet ikke kan ta imot effekten. Bremsepedal-følelsen er helt lik, uansett som det ender som lading på batteriet eller varme i skivene. Pedalfølelsen er også kunstig laget, uavhengig av modus.
#2052
Audi e-tron / Sv: Hvordan starte og stoppe lading i appen?
fredag 14. februar 2020, klokken 08:03
Du kan stille inn lading til avgangstid uten varme både fra bil og app. I bil trykker du på det røde termometeret til høyre for tidsangivelsen (slik at dette blir grått).

I app er det under Lading -> Tidsur -> Tidsur X -> Klimatisering elektrisk (av/på). Det som ligger under parkeringsklimatisering er egne tidsur kun for varming, og der kan du også velge hva du vil ha varmet opp av vinduer og seter (dersom du har "komfort førklimatisering", GA2, men også en del av vinterpakken).

Har også sett det samme som deg med at bilen noen ganger viser noen prosentpoeng lavere etter oppvarming med 11/22 kW tilkoblet, spesielt dersom den ble parkert/ladet med varmt batteri, og det nå er mye kaldere. Men har også sett det omvendte f.eks. når jeg parkerer om kvelden med relativt kaldt batteri (f.eks. retur fra helg i kulde), og bilen neste morgen (uten lading og førklimatisering) plutselig har 1-2% mer angitt da batteritemperaturen kanskje er 10-15 grader høyere. Så jeg tror batteri-% ikke er noen absolutt sannhet, og vi blir litt lurt av at BMS rekalkulerer når bilen våkner.
#2053
Elbiler i media / Sv: Slutt på gratis elbilparkering i Oslo
fredag 14. februar 2020, klokken 00:37
Da er betalingsløsning på plass på kommunens nettsider, men årskortet starter fra den dag en betaler. Så det er ingen grunn til å betale inn før 1/3 (som er en søndag så i praksis er det 2/3 kl 08:00 det må være på plass om en er parkert).
#2054
Audi / Sv: Audi e-tron ladetimer
torsdag 13. februar 2020, klokken 23:30
Hvilken effekt lader du med? Dersom det «bare» er medfølgende nødlander på vanlig stikkontakt, gir denne ca 1,5 KW etter AC/DC for varme og lading. Dersom bilen skal varme på full effekt (10 kW, det meste må da trekkes fra batteriet) må du lade i en time etter 10 min oppvarming for å komme tilbake til 100%. Det er ikke noen innstilling for at varming bare skal trekke strøm fra veggen (og det ville tatt lang tid), og den tar effekten den trenger for å få opp temperaturen.

Du kan komme nærmere målet ved å sette varming f eks 120 og 30 min før avreise, og ha litt lunk igjen i bilen når den siste perioden starter slik at den ikke trenger gå på full effekt.

Jeg tror uansett du ikke får mer rekkevidde av å starte med kald bil og 100%. Da får du i stedet stort forbruk til oppvarming på starten av turen.

#2055
Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. februar 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Orbit på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:22
selv om en kun har 50kW-lader tilgjengelig med e50, så blir det i praksis med vinter & stigning (ofte den begrensende faktor) samme ladefart på de to. En klarer ikke 47kW snitt ved lading med i3 på vinter, samt at den får relativt større påvirkning på forbruk fra lav temperatur.
Vet ikke hvordan du får til det der, sist jeg kjørte til Gol ladet jeg med 49kW i snitt og hadde ett forbruk på 1,4. Da var det vått og dårlig vinterføre.
ABRP estimerer 1.97 for min rute (i -10, snødekt vei, vindstille, 300 kg ekstra last, 800 ekstra høydemeter i forhold til Gol); jeg pleier å ende ganske nært dens estimater (som i dette tilfellet). Du kjører nok mer økonimisk enn det da. Og 49kW snitt-lading under slike utetemperaturer har jeg ikke klart med 94Ah, selv med forvarming før avreise og ekstra aks/regn for å få opp batteritemperaturen.

Og 49kW snitt på 50kW lader tror jeg ikke jeg har sett noen gang på i3, selv med varmt batteri (og selvfølgelig med ladestopp i det effekten faller). Det var kanskje en lynlader du brukte på Gol? Den gir 10%+ ekstra  på i3 pga 125A-begrensningen på 50kW-laderne.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA