Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#1876
Bruk "Bil i Oslo" app'en for å se grensene for takstområder (og betale). Ladeplasser er merket med cyan/rosa. Du ser det også på skilt, som er merket med sone 3054 i ditt tilfelle, og denne gjelder da til neste skilt/kryss. Merk at det er ladeplikt på disse plassene, så du må være tilkoblet når du står der. Og det er bare en takstsone som gjelder i gangen, selv om området rett ved er skiltet med sone 2300.

Ref ladetid, så er utregningen din ca riktig. Det er noe ladetap (10-15%), men samtidig starter du som regel aldri helt fra null.

Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 17:47
Men jeg oppfatter trådstarter som at han har parkeringsplass, men ikke lademulighet. Da betaler han altså ikke for beboerparkering, og må betale både for lading og parkering når han benytter seg av ladeplass, bortsett fra at akkurat disse plassene er unntatt som nevnt over.

Greit å presisere dette, slik at man ikke forvirrer andre som kommer inn og leser. ;-)
Jeg ble litt forvirret av det du skrev jeg, så vi er (heldigvis) litt forskjellig skrudd sammen. ;D Oslo hadde tidligere mange plasser med gratis parkering og lading, men det er nå så godt som et utdødd fenomen. Planen fra byrådet er at det skal være betaling på "alle" ladeplasser, så snart de får skiltet dem om. I praksis er kommunal lading i Oslo en av takstsonene 3051-3054. Unntakene som står igjen er vel under Akershus festning, Saga parkeringshus, Frognerparken (nordside), og kanskje noe få andre..... hvor det ennå er helt gratis.
#1877
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
mandag 11. mai 2020, klokken 17:56
Har også hatt problem synkront med andre her på tråden, dvs lørdag kveld og nå mandag ettermiddag. Virker igjen nå. Jeg tar skjermbilde på mobilen ved hver feil, og sender disse jevnlig til digitalsupport når de hevder at alt er OK. Har vært inne til div oppdateringer, men angivelig "bare" full reset av kommunikasjonsmodul (ingne oppdatering her i servicelogg). Det har vært mer stabilt etter det, men ikke 100%, og de utfall jeg har hatt har samsvart med feilmeldinger fra andre her på forum (dvs. mistenker det er problemer sentralt).
#1878
Du betaler kun takst 3054 på ladeplassene. Nå er ikke stolpene på Haugerudhagan mer enn 3.7 kW i dag, men mye av det som settes opp/byttes av Oslo kommune er nå 7,4 - 11 - 22 kW. Uten lading hjemme, er det gull å kunne AC-lade på høyere effekt. Dvs se på en bil med 7,4 kW eller mer på AC-lader.

I tillegg så betaler du 600 kr i beboerparkering i året, og kan da stå så mye du vil på beboerparkeringsplasser innenfor din bokstavsone når du ikke lader.
#1879
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
mandag 11. mai 2020, klokken 12:08
I prinsippet enig, men standardprisen er lett synlig, i dette tilfellet ved betaling til BKK. Så kan det finnes muligheter for å oppnå andre priser - både bedre og dårligere.

Tilsvarende gjelder transisjonelt drivstoff, hvor pumpeprisen er lett tilgjengelig og for alle. Så kan en ha egne firmaavtaler, bonuskort, kredittkort etc som gir en annen pris enn dette, uten at det er opplyst på pumpen.Jeg har ennå til gode å handle noe som helst sted hvor alle avtalepriser etc er tydelig annonsert.
#1880
Se tidligere tråd. Uten at fasit er kjent, er bytte sannsynligvis en såpass stor operasjon at det er billigere å bytte hele bilen til en som har 11 kW fra fabrikk.
#1881
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
søndag 10. mai 2020, klokken 17:33
Jeg prøvde en BKK lynlader i dag, og prisen ble 12,50 for 5 min, altså 2,5 kr/min som antatt over. Startet lading med Audi-kortet, avsluttet ved å trykke på knappen ved ladeporten.

Det var ikke mulig å starte ladingen med Audi-app, da QR-koden på laderen ikke ble godtatt. BKK ser ut til å ha sine egne QR-koder, mens Audi-app forventer en Hubject-kode, eksempel nedenfor:
#1882
Nå har ikke vinteren denne sesongen vært spesielt kald, men min erfaring så langt er at kaldt vær gir mye mindre påvirkning av forbruk på e-tron enn på en mindre bil (har kjørt mye i3 på samme turer). Det kritiske på hytteturer til fjellet er oppover.

Gjennom vinteren har mine oppoverturer ligget på et snittforbruk på 24.5 - 28.4 (snitt 26.2) de dagene det er minusgrader, 19" R3. Turene litt over null har ligget på 26.1 - 26.3, mens det for et par uker siden var såpass med regn at jeg landet på 29.8 (riktignok med 20" sommerdekk, som bruker litt ekstra) ved 5-8 plussgrader. Lavest forbruk gjennom vinteren var start på vinterferien med mye trafikk og lavere snittfart.

Dersom du har mindre dimensjon på vinter- enn sommerfelger, er temperaturforskjellen så godt som utlignet i moderat kulde (-5 eller varmere). Andre faktorer som fart, vind og våt veibane betyr mer, men det kan jo inntreffe året rundt.
#1883
Audi e-tron / Sv: Beregnet netto batterikapasitet
fredag 08. mai 2020, klokken 00:28
Ser store variasjoner i estimat av batterikapasitet på denne måten.
#1884
Virta står også for betalingssystemene bak Circle-K og E-on. Har du ladet noe hos disse? Dukker ladingene opp i din app hos noen av disse leverandørene? Mener det også var en gammel tråd hvor feil RFID var blitt registrert inn på et CK kundeforhold.
#1885
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
onsdag 06. mai 2020, klokken 15:38
Maingau har nå også fått støtte for betaling med kredittkort. Pris i Norge er €0,40/kWh, eller snaut kr 4,50 med dagens priser (dvs ca 10% under hva CK tar for lynlading, siden det er hvor tråden startet).
#1886
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 14:41
Eksempel på lange type-2 kabler (opptil 25 meter):
https://www.elbilgrossisten.no/products/oflex-t2-t2-32a-1fas?variant=29701357109351
https://www.elbilgrossisten.no/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=31265655488615

Prisforskjellen mellom 1- og 3-fas er liten på de lange kablene, så ville gått for 3-fas dersom ekstra vekt og volum ikke er kritisk. Da har du en lang kabel til tur, som også vil gi 11 kW på e-tron på stolper som leverer dette (eller mer).
#1887
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 14:14
Er blått CEE-støpsel på ladekladden 1- eller 3-fas IT? (Har selv rødt støpsel, så får ikke sjekket). Elektroimportøren sine skjøtekabler er 3-fas. Mulig du trenger en overgang her....
#1888
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
onsdag 06. mai 2020, klokken 13:26
Skjøtekabel er generelt frarådet av DSB.

Lang type-2 kabel er innenfor sikkerhetskrav (og er også i praksis noe sikrere). Det diskuteres i tidligere tråder om lang kabel kan forstyrre signaleringen mellom ladestasjon og bil. Lang CEE-skjøtekabel er billigere. Dersom du bruker samme kvadrat på begge alternativene, blir effekttapet det samme. Med skikkelig dimensjonering, er nok avstanden (og tapet) uansett ikke signifikant i forhold til hva du uansett taper mellom sikringsskap og hyttevegg.

Siden du har IT-nett, trenger du 3(4)G6 skjøtekabel for å håndtere 32A. Vet ikke hvor lett det er å få tak i dette, de fleste slike kabler er 3G2,5 (16A). Du må nok regne med ca 100 kr per meter, så du ender likevel på noen tusenlapper.

Er det noe alternativ å sette opp en stolpe med ladestasjon nærmere parkeringen, og grave ned kabel bort til den?
#1889
Audi e-tron / Sv: Hjelp til valg av farge Audi E-tron
mandag 04. mai 2020, klokken 22:01
Litt mer bilder og video i tidligere tråd.
#1890
Audi e-tron / Sv: Ladestasjoner i bilens navigasjon
mandag 04. mai 2020, klokken 21:59
Sitat fra: ThomasEL på mandag 04. mai 2020, klokken 21:42
Til dere som har fått en slik oppdatering:
Blir brukere og alle innstillinger man har gjort slettet?
Mistet snarveier, men ingenting annet (som jeg har merket). Alt oppsett av brukere etc ble med over.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA