Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#1756
Kjøpe elbil? / Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
torsdag 30. juli 2020, klokken 12:22
Ser at det også er en BKK-lader rett ved og de har en prismodell for AC-lading kommer bedre ut, spesielt for e-Golf. Da vil du ende på ca 3 kr/kWh på i3, og 3,30 kr/kWh på e-Golf. Det blir uansett bil gunstigere enn de to stolpene du har bilde av, og det er 10% volumrabatt å hente i tillegg.

Prøv begge bilene. De er ganske forskjellige å kjøre, så om kjøreopplevelsen er viktig for deg finner du nok en klar favoritt ut fra hva du selv vil vektlegge. Forskjellen i ladepris vil ikke utgjøre så mye i det lange løp siden du snart er over på hjemmelading.
#1757
Kjøpe elbil? / Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
torsdag 30. juli 2020, klokken 11:26
Av de to lademulighetene, er AC-stolpen (den øverste) gunstigst for batteriet uavhengig av hvilken bil du velger. DC-hurtigladeren er raskere, men stresser batteriene noe mer. i3 har bedre temperaturstyring på batteriet enn e-Golf, og vil tåle DC-lading bedre og gi mer konsistent ladehastighet gjennom året. i3 lader også raskere (ca 45 kW DC/11 kW AC) enn e-Golf (ca 35 kW DC/7.4 kW AC). Effekt på DC-lading forutsetter at du lader i området under 80% på batteri (litt høyere på i3, den holder farten opp til noe over 85%).

AC-stolpen er ikke en hurtiglader, og ingen av bilene har noen unødig batterslitasje ved å lade på den.

Prismessing kommer (ironisk nok) DC-lading gunstigst ut på disse stedene for begge bilene. i3 blir generelt litt rimeligere da den lader raksere (og tid er en priskomponent på begge laderne).
i3 AC: 5.45 kr/kWh
i3 DC: 4.60 kr/kWh
e-Golf AC: 8.10 kr/kWh
e-Golf DC:  5.10 kr/kWh

DC-laderen er fra Grønn kontakt, og bruker du den jevnt er du fort oppe på 20% volumrabatt hos dem (etter å ha ladet for 500 kr/mnd). I tillegg gir de 8% ladebonus for Coop-medlemmer (som du kanskje er, siden laderen står rett ved en Coop-butikk).
#1758
BKK har et oppsett under Stortorvet senter på Kongsberg.med 6 ladere (2x lyn, 4x hurtig). Lynladerne kan også lade to biler samtidig (2x 75kW). Det er riktignok tre minutter avstikker fra E134/Rv40. Har ennå til gode å se mer enn to biler der samtidig (inkl egen bil), og det er også under tak. Men helt enig i at Diseplass blir et bra tilskudd.
#1759
BMW i3 / Sv: Ladekabel løst ut via nødløsning. Hva nå?
onsdag 29. juli 2020, klokken 19:03
Kom tilfeldigvis over en gjør-det-selv video:

https://www.youtube.com/watch?v=ziVu9-v69eE
#1760
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading Oslo kommune
onsdag 29. juli 2020, klokken 07:08
Elbil må nå betale for parkering i Oslo, riktignok redusert takst. Det er derfor kun gratis på de tidene av døgnet hvor det uansett er gratis for alle. https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/priser-og-betaling-for-parkering/

(Og så finnes det noen få unntak, som ennå har gammel skilting og dermed gratis elbilparkering)
#1761
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
onsdag 29. juli 2020, klokken 07:01
Videodemonstrasjon av samme:
https://youtu.be/Mus_NWN0vTM
#1762
Denne informasjonen oppdateres nå i WLTP/EPA-rekkeviddetråden.
#1763
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
mandag 27. juli 2020, klokken 20:50
«24» er de som er tilgjengelig døgnet rundt (dvs det mest normale).
#1764
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 27. juli 2020, klokken 17:02
Har du noen eksempler? Jeg sjekket Olrud (som er av de aller nyeste), og der viser begge app'er at det er 6 ladere, hver med 2x CCS + 1x Chademo (dvs 12 + 6 ladekontakter i Elbilappen).
#1765
Import skal ikke spille noen rolle.

Sitat fra: acedynamite på mandag 27. juli 2020, klokken 15:44
Ladekabelen er ny/ubrukt.
Kan vel også bety at den aldri er skikkelig testet....  :( Prøv å få lånt en annen kabel å teste med som første steg i feilsøking. Evt prøve den kabelen du har på en offentlig ladestolpe.
#1766
Da kan der være noe galt med hans type-2 kabel. Tror ikke det finnes kabler som er kodet for mindre enn 20 A (selv de som selges som 16 A), mens det ser ut som du får 6 A. Kodingen er med en motstand mellom PE- og PP-pinnene i kabelen. Høyere motstand koder for lavere strømstyrke. Det er mulig at et brudd her tolkes som 6 A, da det er laveste strømstyrke etter standarden.
#1767
Kona kan vel stille ned ladestrøm, se menyvalget "Charging current" nede til venstre.

https://www.youtube.com/watch?v=2silnY3myvc
#1768
Summen av sikringer til alle leiligheter er 660 A, dvs langt over overbelastningvernet på 250 A på fellesinntaket (som er normalt, p.g.a. forventet lav samtidighetsfaktor). Så ingen kan forvente å kontinuerlig bruke >40% av sin hovedsikring uten at det trengs noen form for felles laststyring. Når en legger opp ny kurs til elbillading fra hver enkelt leilighet, må samtidighetsfator beregnes på nytt.

For de med 25A, må de holde kontinuerlig samlet bruk fra leilighet + lading under 10A den dagen "alle" ønsker lading. Så om du ikke trenger/ønsker laststyring på tvers av alle leilighetene, bør du nok ha på din egen kurs.

Så kan en selvfølgelig skru opp hovedvernet fra 250A, men det koster flesk i effektavgift, sannsynligvis mye mer på noen få måneder enn hva et felles lastbalanseringsanlegg vil koste ekstra.
#1769
Er det fremdeles begrensning på at brikker som skal registreres hos CK, ikke kan være i bruk hos noen andre operatører i Virta-systemet (som f.eks. E-on). Og hva med kravet om at mobilnummer og epostadresse må være forskjellige for konti hos de samme operatørene?
#1770
Lade hjemme / Sv: Lade på 3-fas hjemme
søndag 26. juli 2020, klokken 20:18
Også industrikontakt må opprinnelig være installert for elbillading for å kunne brukes. I en periode var det ikke spesielle krav til vern etc, og den kan ennå brukes så lenge den brukes som opprinnelig tiltenkt.

En «tilfeldig» industrikontakt som en vil begynne å bruke til lading, regnes som bruksendring. Da må dages krav til jordfeilvern type B samt overspenningsvern følges.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA