meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vesel

#796
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 25. mai 2017, klokken 22:40
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:38
Lurer på om ikke poenget her er at den prosessoren som driver skjermen i S er ganske treg og kunne hatt godt av en oppgradering.
Aha...  :)
#797
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 25. mai 2017, klokken 22:34
Sitat fra: Amoss på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:27
Sitat fra: Vesel på torsdag 25. mai 2017, klokken 21:56
Sikkert interessant det, som med meningene fra hvem som helst andre med interesse for Teslas biler, men det mest interessante ville vel være å høre hva en bildesigner eller ingeniør med elektronikk i biler som fagområde mener om dette.

Greit det, men hva skal du så spørre ham/henne om? "Kan EN datamaskin drive 2 skjermer?"?  Svaret du får da er "Ja".
Spør så en som *kjører* en Tesla - og helst har gjort det en stund - om "Kan den datamaskinen som styrer den store skjermen påta seg å styre en skjerm til med programvaren Tesla bruker?", og se hva du får til svar da. Merk at jeg snakker om at du skal spørre noen som har erfaring med bilen/skjermen/datamaskinen/programvaren, ikke som du vrøvler om "hvem som helst andre med interesse for Teslas biler". Det er en grunn til at jeg ber deg spørre en som har erfaring, ikke om å spørre meg som "kun" har "interesse for Teslas biler".

Skjønt, er kanskje ikke nødvendig å spørre, regner med at det etterhvert vil dukke opp noen her som kan svare deg like vel...

Hvordan skal en erfaren Tesla-sjåfør være mer i stand til å besvare dette spørsmålet enn hvem som helst andre? De fleste som eier en bil eller en datamaskin bruker den bare. De har ikke indre kjennskap om hvordan den bygges og virker.
#798
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
torsdag 25. mai 2017, klokken 22:24
Sitat fra: jornhd på torsdag 25. mai 2017, klokken 22:06
Sitat fra: Vesel på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:02
Prøvekjørte bilen i to døgn. Syntes bilen stort sett var super, men dette er mine mangler:

...

- Får bare opp digitalt speedometer om man er i sportsmodus. Jeg vil ha et presist tall, ikke en utydelig speedometerskive, i alle moduser.
Du kan få digitalt speedometer i alle modus. Den ligger på en av "sidene" til kjørekomputeren, så det er bare å bla seg frem til den når du måtte ønske.
Ja, men den delen av skjermen vil jeg ha reservert til å vise andre ting, som ACC info eller energiforbruksdata.
#799
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 25. mai 2017, klokken 21:56
Sitat fra: Amoss på torsdag 25. mai 2017, klokken 21:35
Sitat fra: Vesel på torsdag 25. mai 2017, klokken 20:37
Jepp. Datakraften som skal til for å drive et display som viser speedometer, noe varsellamper og kanskje et kart er helt neglisjerbar. Skjermen kan bare kobles til hoveddatamaskinen (som får data fra alle bilens sensorer), evt drives av en egen liten chip til 50 kr. Det som kan koste noe i forbindelse med skjermer, er nok det å bygge det inn i bilen. Gjør nok produksjonen litt mer komplisert.

Kanskje du skulle høre med noen som i dag kjører Model S eller X og se hva de mener om dette?

Sikkert interessant det, som med meningene fra hvem som helst andre med interesse for Teslas biler, men det mest interessante ville vel være å høre hva en bildesigner eller ingeniør med elektronikk i biler som fagområde mener om dette.
#800
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 25. mai 2017, klokken 20:37
Jepp. Datakraften som skal til for å drive et display som viser speedometer, noe varsellamper og kanskje et kart er helt neglisjerbar. Skjermen kan bare kobles til hoveddatamaskinen (som får data fra alle bilens sensorer), evt drives av en egen liten chip til 50 kr. Det som kan koste noe i forbindelse med skjermer, er nok det å bygge det inn i bilen. Gjør nok produksjonen litt mer komplisert.
#801
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 25. mai 2017, klokken 12:54
Tviler på at de har droppet skjerm bak rattet primært for å spare penger. Gode høykvalitetsskjermer koster nesten ingenting sammenlignet med en bils totalpris. De kunne fylt hele bilen med skjermer om de ville. Det er nok heller for å differensiere Model S fra Model 3, så flere skal hoppe over på førstnevnte. Altså, en "anti-feature". De dropper skjermen i M3 for å tjene penger på upselling, ikke for å spare noe særlig.
#802
Hyundai Ioniq / Sv: Negative erfaringer
tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:02
Prøvekjørte bilen i to døgn. Syntes bilen stort sett var super, men dette er mine mangler:

Store mangler:
- Dårlig fjernlys. Kan muligens utbedres ved å erstatte pærene som følger med bilen med noen Philips X-treme Vision +130%.
- Mangel på fjernstyring og overvåking (app e.l.)
- Dårlig kvalitet på skjermen. Store skjermer av god kvalitet er så billige i dag at jeg fatter ikke hvorfor skjermene i de aller fleste biler er så små og dårlige.
- Får bare opp digitalt speedometer om man er i sportsmodus. Jeg vil ha et presist tall, ikke en utydelig speedometerskive, i alle moduser.
- Farlig aktiv LKAS. Den sier ikke fra om at den aktiverer eller deaktiverer autostyringen (man må føle seg fram), og rattsymbolet som signaliserer dette vises bare i en spesiell visningsmodus. Dessuten: Jeg testet, og dersom man ikke tok hendene på rattet når bilen pep og ba om det, så ville bilen etter hvert bare deaktivere autostyringen og (og muligens fartsholderen (husker ikke)) og fortsette rette fram uten å bremse. Denne skulle forsiktig bremset helt opp, uten å deaktivere autostyringen, og aktivert nødblinken. Farlig! Burde være mulig å fikse med en softwareoppdatering, om de ikke allerede har gjort det.

Mindre betydelige mangler:
- Bråkete varmepumpe. Trodde dette var VESS e.l. Hørtes nesten ut som en liten forbrenningsmotor på tomgang.
- Skulle gjerne hatt varmetråder i frontruta som e-Golf-en
#803
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf 30kw, new egolf or Ioniq
onsdag 26. april 2017, klokken 11:58
I have driven all three cars. I'd go with the Ioniq. The Leaf is cheap, but dated. No technology. The 2017 e-Golf is a great car, but has an excessively high price tag. The Ioniq however, is both a great car and very reasonably priced.

Electric cars are bad for second-hand value anyhow. These days, the e-Golf thas such a high original price that I think it is bound to lose very much value in its first years. Probably wouldn't be so bad if it had been more reasonably priced from the retailers.

You should also consider Opel Ampera-e. It has a great range, which will surely count a lot when selling it one day.
#804
Kjøpe elbil? / Sv: Plass til passasjerer og bagasje
tirsdag 13. desember 2016, klokken 18:05
Sitat fra: Ola Conny på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:14
Hvordan plassen i e-golf i forhold til Leaf? Noen som har hatt begge?
Jeg har prøvekjørt både e-Golf, Leaf og Ioniq. Jeg ville sagt at Ioniq er størst, så Leaf, så e-Golf. Ioniq-en er ihvertfall god og romslig for passasjerene. Er mer usikker med bagasjeplassen. Bra biler alle tre, men Leaf-en er litt tynt ustyrt. Ioniq gir veldig mye bil for pengene, og er nok den jeg ville gått for i dag. E-Golf er muligens den beste bilen, men den er betydelig høyere priset enn Ioniq selv om Ioniq per i dag har både større batteri og mer utstyr.
#805
Kjøpe elbil? / Sv: Elbiler med kjøreassistent
tirsdag 13. desember 2016, klokken 10:49
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 08:16
Ioniq har ACC og filholder. Filholderen er noe enklere enn f.eks Tesla. Den gjør et par korreksjoner, men begynner å pipe hvis man ikke styrer selv. Fungerer godt som sikkerhetssystem for å hindre at fører sovner eller ikke følger men, men bilen kjører ikke selv.
Dersom man går inn i innstillingene og velger "Active LKAS" vil Ioniqen i praksis kjøre helt av seg selv på landevei, som autopiloten til Tesla. Det er imponerende! Funka ikke perfekt på en svingete vei da jeg prøvde den en vinternatt, da. Jeg måtte ta over styringa i blant så den ikke kjørte inn i autovernet. Det farlige er at bilen gir ingen alarm om at den verken aktiverer eller deaktiverer autostyringa. Man må følge med på et rattsymbol i dashbordet, i en helt spesiell visningsmodus, om man skal vite.
#806
e-Golf / Sv: En litt ute av boksen tankegang.
fredag 11. november 2016, klokken 14:32
Ett lite solcellepanel som bare lader 12 v-batteriet tror jeg knapt vil utgjøre en eneste km ekstra rekkevidde, uten at jeg har regnet på det. Jeg tror det bittelille solcellepanelet på Nissan Leaf er der mest som en gimmick og som tvilsomt salgsargument. Tviler ihvertfall sterkt på at der verdt å ettermontere noe solcellepanel. Det vil bare øke luftmotstanden til bilen, som reduserer rekkevidden.
#807
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq-bestillinger
torsdag 04. august 2016, klokken 10:40
Det er vel ikke bekreftet verken at den får det eller ikke får det. Jeg bare antar den ikke får det siden det ikke står noe Hyundais norske hjemmeside om det. Såvidt jeg vet har nemlig ingen andre av Hyundais eksisterende modeller i Norge Blue Link eller tilsvarende.

Dersom det likevel viser seg at den skal få det så blir jeg veldig glad, for en slik mangel blir sannsynligvis en dealbreaker for meg. Jeg antok nemlig at "alle" nye biler i dag ble solgt med sånn, og ihvertfall en bil som er så moderne og godt utstyrt som Ioniq. Det var først da jeg begynte å lese på forumet og gjøre litt grundigere research om bilen at jeg fant ut at det ikke er åpenbart at bilen får fjernstyring og overvåking på mobilen.
#808
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq-bestillinger
torsdag 04. august 2016, klokken 00:08
Jeg pendler ikke og har ingen faste tidspunkter hvor jeg alltid bruker bilen. Sånn sett vil forhåndsinnstilling av klimaanlegget være av liten nytte for meg. Derimot bor jeg 100-200 meter fra der bilen vil stå parkert. Derfor ville det vært utrolig praktisk å kunne overvåke ladinga fra mobilen og å skru på klimaanlegget før eller i det jeg drar hjemmefra så bilen er perfekt temperert idet jeg setter meg inn i den på en varm sommerdag eller kald vinternatt. Om det er sånn fjernstyring av bil funker da. Har aldri prøvd det.
#809
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq-bestillinger
onsdag 03. august 2016, klokken 23:39
Hmm, kanskje.

Jeg var sikker på at jeg ville kjøpe Ioniq, men i dag fant jeg ut at den ikke kommer med fjernstyring av klimaanlegg og fjernovervåking av ladinga, på mobilen, i Norge. Vurderer bare å droppe den da, og vente på Model 3 istedet.
#810
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq-bestillinger
onsdag 03. august 2016, klokken 19:55
Sitat fra: Barth på tirsdag 12. juli 2016, klokken 09:45
Fikk tilbud fra Biltrend Sortland i går:

Takker for deres henvendelse vedrørende tilbud for kjøp av ny Hyundai Ioniq.

Bilen blir lansert til høsten i utstyrs versjon teknikk.

Pris levert Sortland          kr.           274950.-

Vinterhjul                         kr.          14.900.-
Met. Lakk                         kr.             5.900.-

Sum levert Sortland         kr.          295.750.-
Er dette med skinnseter eller soltak?

Hvis ikke, hvorfor ble den så dyr? Står i VGs artikkel at el-Ioniqen koster 240 000, inkludert levering. Med teknikkpakke til 25 000 blir det 265 000 totalt, ikke 275 000. Står 25 000 for teknikkpakke på Hyundais hjemmeside, mens det står 20 000 i artikkelen til VG.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA