Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vesel

#766
Bilen burde hatt USB-C-uttak også, istedenfor de gamle USB-uttakene. Overlegen de gamle, og om et par års tid er det nok lite elektronikk lenger som bruker den gamle standarden. Usedvanlig lite fremovertenkende til å være Tesla da.  ::)
#767
Model 3 / Hvilken farge skal du ha på din M3?
onsdag 02. august 2017, klokken 14:33
Har ikke bestemt meg helt ennå, men jeg heller mot blå eller grå (midnight silver). Blåfargen er frisk og fin, men ikke for frisk, som rødfargen. Bilen ser i likhet med Hyundai Ioniq også veldig bra ut i mørkegrå synes jeg.

Rød: For sterk/lys farge. Ser ut som en lekebil.
Svart: Bilen ser veldig bra ut i denne fargen, og en hadde spart $1000, men det blir for dystert med svart i kombinasjon med mørkt interiør.
Sølv: Gått av moten. Ser ut som en bil fra årtusenskiftet.  :o
Hvit: For enkelt/plain.

Hva er din mening?  :)

#768
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
onsdag 02. august 2017, klokken 13:19
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 02. august 2017, klokken 12:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. august 2017, klokken 10:21
......Glad jeg ikke skal bestille en TM3 nå, og det blir neppe aktuelt å bytte Leafen i en før slike koblinger evt. blir borte.
Tror du må belage deg på slike koblinger. De fleste bilmerker har det og det er tydeligvis også Tesla på vei mot.

Har på flere av mine siste biler blitt "påtvunget" utstyr jeg ikke vil ha, fordi det var eneste måte å få noe jeg ville ha.

Produsentene tar en mye høyere pris for en pakke enn det enkelte elementet kundene kunne ønske seg

For oss som skal ha alt synes jeg det er supert med pakker, for det ville nok blitt dyrere å velge alt som enkeltdeler.  :D Se e-Golfen. Massevis av småplukk som man må betale for hver for seg. Den blir dyr når man vil ha alt.
#769
Sitat fra: DrNox på onsdag 02. august 2017, klokken 13:08
TM3 burde ikke hatt $9000 i tillegg for ca20kw/t batteri. Men forstår at Tesla lager en dyr løsning for alle amerikanerene som får $7500 i avslag. California $2-3000 i tillegg.

Når bilen kommer til Norge forventer jeg billigere og bedre.
Billigere blir den ikke, men hvis vi er veldig heldige kan det hende den får tilleggsutstyr, for et tillegg i prisen, tilpasset et kaldere, våtere og mørkere klima før den shippes til Canada og Nord-Europa. Som varmepumpe, lyktespylere, varmetråder i frontruta og rattvarme.
#770

  • Sjåførskjerm
  • Varme i ratt. Hadde tatt dette over setevarme tror jeg. Ihvertfall i baksetene.  :o
  • Lyktespylere
  • Varmepumpe
  • Varmetråder i frontruta
  • Automatiske fjernlys
  • Dynamiske frontlys
  • Fugleperspektivkamera
  • Trådløs lader til mobilen

Jeg bare antar den ikke har noe av disse, siden det ikke er oppgitt.
#771
Model 3 / Sv: Det blir ikke hengerfeste!
tirsdag 01. august 2017, klokken 16:08
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:55
Sitat fra: Vesel på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:36
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Supercharger-nettverket til Tesla. Er neppe lett å dra på Europa-ferie med elbilen uten disse ennå.

Gjør ikke noe at bilen er 2 år før den kommer til Norge når den ligger 5 år foran konkurrentene.

http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-charge-drive-med-i-europeisk-nettverk-for-lading-av-elbil/

https://www.tu.no/artikler/na-kommer-ultrahurtig-lading-til-yx/377415

Dette er nå status, og så kan du legge på 18måneder med utvikling før vi så vidt vil begynne å se Model 3 her i landet. Da begynner gapet mellom Tesla sine SC og vanlig ladeinfrastruktur å krympe kraftig.
Og lading med CCS og Chademo, tar hva, 3 ganger så lang tid som superladerne? Og hva koster vel ikke hurtiglading rundt om i Europa, og hvor mange dusin ladekort- og brikker må man ha med seg?

Nei, holder meg til Tesla, du. De har bevist at de har et velfungerende og rimelig ladenettverk på plass, og jeg stoler på planene deres om å kraftig utvide dette. Det samme gjør jeg med FSD og Autopilot. Tesla har hele tiden bevist at de gjør noe, og de gjør det skikkelig. De prater ikke bare.
#772
Model 3 / Sv: Det blir ikke hengerfeste!
tirsdag 01. august 2017, klokken 15:36
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Supercharger-nettverket til Tesla. Er neppe lett å dra på Europa-ferie med elbilen uten disse ennå.

Gjør ikke noe at bilen er 2 år før den kommer til Norge når den ligger 5 år foran konkurrentene.
#773
Model 3 / Bakhjulsdrift, redd for å skli
tirsdag 01. august 2017, klokken 11:42
Bilen skal ha bakhjulsdrift, med en vektfordeling på 53%/47% på bakhjul/forhjul.

Jeg lurer på hvordan det er å kjøre en slik type bil på norske vinterveier. Noen med erfaring med bakhjulsdrift og lignende vektfordeling? Tesla Model S?

Vil ikke en slik bil skli mye lettere på forhjulene enn en vanlig fossilbil som trekker på bilene med forhjulene, hvor nesten all vekta kanskje er der også? Har gått bra for meg å kjøre en slik bil i alle år, men er redd for å dø om jeg skulle få en bil som sklir lettere.  :angel:
#774
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
tirsdag 01. august 2017, klokken 09:11
BMW kan muligens vinne over noen reservasjonsholdere med en elektrisk 3-serie, men BMWs store problem er at at bilene deres aldri vil bli Teslas. Tesla har Superchargers, Autopilot og snart FSD. Og i bilene deres er teknologien godt integrert, med en stor, intuitiv touchskjerm av høy kvalitet og OTA-oppdateringer. De konservative, tradisjonelle bilprodusentene er ikke i nærheten av å kunne stille opp mot dem når det gjelder brukeropplevelse.

Jeg var på bilmesse i Ålesund for noen måneder siden. Det var mange flotte nye biler der, men det var bare rundt Model X-en det var kjåka fullt. Det virker jo som om folk elsker bilbransjens store oppvigler og deres rullende datamaskiner.
#775
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
mandag 31. juli 2017, klokken 14:49
Men hvis Tesla virkelig vil nå en produksjonskapasitet på 500 000 biler i året, hva skal de gjøre med all denne kapasiteten når M3-køen er unnagjort og det bare kommer små drypp med nye bestillinger? Blir ikke de store fabrikkene og menneskelige ressursene bortkasta investeringer da?
#776
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.
søndag 30. juli 2017, klokken 11:34
Skal ha:
  • Premium-pakke ($5000). Lærseter og godlyd er et must. Glasstak er også skikkelig kult.  :D
  • Enhanced Autopilot ($5000). I tillegg til SC-nettverket, så er det Autopiloten og planene for FSD som skiller en Tesla fra hvilken som helst annen elbil. Absolutt must!
  • 19"-sportsfelger ($1500). Hadde egentlig foretrukket mindre hjul, men de mørke Aero-felgene er så stygge at det neppe blir aktuelt med dem. Mindre hjul gir nemlig lengre rekkevidde, mindre støy, bedre akselerasjon og billigere dekk.

Ikke bestemt meg ennå:

  • Større batteri ($9000). Skal sannsynligvis ha. Argumentet mot å bruke 80 000 kr på dette er at 350 km reell rekkevidde egentlig holder. Supercharger-nettverket blir bare større og større, og det samme gjør det offentlige hurtigladernettverket. Samtidig kan det være greit å ha god rekkevidde når man er på ferie og oppholder seg i grisgrendte strøk, langt fra superchargerne. Men hvor ofte gjør jeg det da egentlig? Er det verdt 8000 kr i året når jeg anslår jeg vil ha bilen i 10 år? Et større batteri vil dessuten lade litt raskere og vil kunne holde seg bedre, siden man ikke behøver å lade det til 100% like ofte. Det vil også være betryggende med stort batteri om man kjører med takboks eller tilhenger, kjører på autobahn eller kjører lange distanser når det er skikkelig kaldt ute. Dessuten svekkes batteriene med alder og bruk, og da det er greit å ha noe å gå på. Men kanskje kan man retrofitte et 110 kWh-batteri om noen år?
  • Farge ($0-1000)
  • FSD ($3000). Skal definitivt ha dette med en gang det gir mer autonomi enn autopiloten gjør. Problemet er at det kan ta flere år til med utvikling, og så skal det godkjennes, også av norske myndigheter. Tar det lang tid, så tror jeg at jeg kan sitte igjen med mer enn de $1000 kr ekstra det koster å kjøpe FSD i ettertid,  ved å investere disse $3000 i kryptovaluta eller aksjer.
  • AWD. Sannsynligvis ikke. Kommer an på prisen. 20-30 000 kr går bra. 50 000 blir for dyrt. Virker meningsløst for meg i California og sørover i Europa, men kan være kjekt å ha på norske vinterveier.
  • Tilhengerfeste. Kommer an på prisen. 5000 kr går bra. 15 000 blir for dyrt. Hvor ofte vil jeg egentlig bruke det?

Skal ikke ha:

  • Ingenting. Alt er egentlig interessant.  :laugh:

#777
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juli 2017, klokken 00:58
Med såpass mange stemmer (og fortsatt jevnt fordelt) ser det ut til at nær halvparten av salgene ryker for Tesla her i Norge.
Antakelig noen færre når man får tenkt litt, men allikevel veldig store slagsvolum som glipper helt unødvendig.
Halvpartene av reservasjonene kan en forvente ryker, men av mange flere grunner enn manglende hengerfeste. Denne pollen er ikke representativ for norske M3-reservasjonsholdere. Den er neppe en gang representativ for Elbilforums medlemmer. Det den er representativ for, er dem som har klikket seg inn i tråden og stemt: En liten gjeng elbilentusiaster som er såpass engasjert i hengerfester på elbil at de vil dele sin mening blant likesinnede allerede det første døgnet etter at bilens utstyr ble kjent.
#778
Tipper mot slutten av 2018 om alt går noenlunde etter planen med produksjonen.
#779
Model 3 / Sv: Mens vi venter på Model 3 avdukingen.
lørdag 29. juli 2017, klokken 22:18
Det er fortsatt en Tesla, selv om den er "billig", så gadgetfaktoren må være på plass.  :laugh:
#780
Kjøpte min første bil for fire år siden, med tilhengerfeste. Har aldri brukt det. :o

Men hvem vet. Jeg er i tjueårene og har ikke barn, hund og familie ennå, men det kunne vært greit å fremtidssikre bilen med hengerfeste og mulighet for takstativ om det ikke blir for dyrt. Regner med å ha M3-en ihvertfall i 10 år. Kanskje 15-20. Blir uansett ikke noen dealbreaker om bilen ikke får tilhengerfeste eller mulighet for takstativ, for denne bilen er i en klasse for seg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA