Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vesel

#31
Tesla SW og AP / Sv: HW3 - er det noe point å mase?
tirsdag 09. juni 2020, klokken 12:41
Jeg hadde ikke tatt meg bryet. Det er andre som har fått avslag med begrunnelsen at de kretskortene som sendes verkstedene er øremerkede spesifikke VINs, og at en bare får vente til ens egen har ankommet. Tesla tar da kontakt for å avtale tidspunkt. Noen sier at de noen ganger uventet oppgraderer når bilen først er inne til service for noe annet.
#32
Sitat fra: cra på søndag 07. juni 2020, klokken 00:05
Sitat fra: Vesel på torsdag 04. juni 2020, klokken 14:58
Det er også neppe holdbart med lukkede ladenettverk slik som Tesla har. Du verden, det er fantastisk bra, men det er heller ingen bensinstasjoner som ekskluderer bilmerker fra å bruke pumpene deres.

Men det kunne de vel hatt, om de fant det hensiktsmessig? Men alle bensinstasjonskjeder vil selvsagt selge drivstoff til alle, siden det er mest hensiktsmessig. At varer og tjenester tilbys eksklusivt til en "klubb" er ikke noe nytt, og jeg kan ikke se at det er noe ulovlig i det heller. Vanligvis er kriteriet at man betaler en kontingent, men hos Tesla er det litt annerledes.
Jeg ser ingen måter det kunne vært hensiktsmessig for en bensinstasjonkjede å ekskludere noen typer biler i dag. I Teslas første år, da elbilismen ennå var i tidligste barndom, så var det hensiktsmessig å la dem dem utvikle egen standard for lading på et marked med flere fremtidsusikre standarder. De kunne få et konkurransefortrinn ved ekskludere biler fra andre produsenter. Da ble risikoviljen større på et høyst usikkert men ønskelig prosjekt. I dag er det ikke så risikabelt som det var. CCS har blitt standard i verdens største enkeltmarked, EU. Hydrogen er dødt, og bortsett fra Toyota, så tror jeg alle de store bilprodusentene har en eller annen form for elbilsatsning, for de ser hva som er den uunngåelige veien fremover. Dermed er det på tide med reguleringer. Det er til det felles beste at alle har tilgang til alle ladeplasser. De tar opp verdifulle plasser langs veien, og Tesla har allerede snappet mange av de beste, nær spisesteder, kjøpesentre, moteller, hoteller og små attraksjoner. Se Lier North ved Max Burger, Sundebru ved både en motell, kro, Burger King og en liten dyrehage, og min favoritt: Magliano Sabina i Italia, som har svømmebasseng.

Det er per i dag ikke ulovlig i Norge med lukke ladenettverk, men i EUs mektigste land, Tyskland, så er det med Ladesäulenverordnung-en blitt forbudt å bygge nye ladere som ekskluderer. Jeg tror resten av EU kommer til å følge etter, det er en fornuftig regulering. Etterhvert tror jeg vi også kommer til å gjøre det, dersom det i det hele tatt vl være et poeng når reguleringen allerede innført i Europas største og viktigste land for veitransport og Europas største bileksportør. Til sammenligning vil Norge om noen år heller ikke bety noe på elbilmarkedet. Det är dags for oss også å bli fullt medlem i tidenes største fredsprosjekt.

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juni 2020, klokken 20:08
Sitat fra: cra på søndag 07. juni 2020, klokken 19:58
Så lenge pluggen er den samme er det vel bare en endring i programvare som skal til for at SC kan lade hvilken som helst bil som snakker det språket?
Homeplug og Canbus er ikke elektrisk kompatible heller. Man må fysisk bygge om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er det noen stor ombygging da, eller bare et kretskort som må byttes?
#33
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
mandag 08. juni 2020, klokken 11:48
En generell bevegelsesskatt som Elextrolux nevner bør aldri skje, og jeg vil tro forslaget ikke en gang ville blitt vurdert av myndighetene. For det første så har du personvernproblemet. Forslaget krever at alle må gå rundt med elektronisk sporing som en ikke kan fjerne, type chip under huden eller ankelbånd. Det er kanskje i den retningen vi sakte er på vei mot, men i vår levetid vil dette være umulig å innføre. Dersom en bokstavelig talt mener at man skal bruke Googles posisjonslogg, så kan jeg ikke se for meg at det heller ville blitt aktuelt. Myndighetene vil neppe belage seg på data fra et privat, utenlandsk megaselskap som amerikanske myndigheter har full tilgang til data fra (NSA). Posisjonsloggen er også lett å lure. På Android kan man manipulere posisjonsdata. En kan også bare slå av posisjonsinnhenting eller bruke en falsk konto.

Foruten disse problemene, så er en stor del av poenget med avgifter og skatt at man ved differensiering kan vri afterd i ønsket retning, blant annet fra forurensende reisemåter til mindre. Det vil bli enda viktigere fremover. For meg ville det blitt totalt feil om tog ble dyrere å bruke enn fly. Det vil ta knekken på regionaltogene. Dessuten er det ikke uvanlig å bevege seg langt når man sykler. Mange landeveissyklister sykler ukentlige treningsturer på over 10 mil, andre pendler gjerne 40 km daglig. Det er nokså populært her jeg bor, fra småby til småby på gamleveier.

#34
Dersom det er en Model 3 eller en nyere Model S eller X, altså biler uten gratis supercharging, så kan en finne ladehistorikken på Tesla-kontoen.

Har SuC-historikk noen verdi i seg selv for deg, eller er det kun batterikapasitet? Batteridegradering har flere årsaker enn bare SuC.  På Model S og X kan en finne reduksjon i batterikapasitet og annen diagnostikkinformasjon ved å bruke en OBD2-dongel (50 kr på AliExpress) og appen Scan My Tesla. På en Model 3 må man ha en OBD-dongel og adapter til denne, 1300 kr.

Det som kanskje er aller mest interessant er bare å finne bilens rekkevidde. Er enda flere ting som kan påvirke den igjen, som type felger og dekk, dårlige bremser og slitasje på motor. Det kan en gjøre ved å kjøre fra 100%-0%. Bruk helst GNSS (GPS)-data via app på mobilen til å måle distanse, det er en svært nøyaktig måte å måle den på. Dersom en slik tur blir for lang og vanskelig (mtp. lademuligheter mot slutten) så kan en ekstrapolere rekkevidden utfra kortere turer, f.eks. ved å kjøre fra 60%-50%, men da blir resultatet noe mindre presist. Jeg hadde valgt å kjøre på landeveien på tørt føre og 15-25°C for å få et sammenlignbart tall med bilens rated rekkevidde da den var nye.
#35
Model 3 / Sv: Lakkkvalitet
fredag 05. juni 2020, klokken 16:33
Sitat fra: CorsoDante på søndag 31. mai 2020, klokken 12:10
Vesel; Du fikk vel med deg at standardfargen gikk fra svart til hvit? Antar av økonomiske / omdømme-relaterte årsaker fra teslas ståsted.

Og mange vil ganske enkelt ikke ha hvit bil (tacky / fort skitten).
Ja, det gjorde jeg. Om noen synes hvit Model 3 er tacky, så har de ikke sett den i virkeligheten. :laugh: Jeg tenkte også før jeg faktisk så den at hvit ville være en plain, kjedelig farge på denne bilen. Naboens hvite Model 3 ser alltid ren ut, men det kan skyldes at han er flinkere til å vaske den. Eventuelt at man ser sånn best på sin egen bil, siden man står nærmere og kikker. Hvit skjuler ihvertfall riper bedre siden ripene også er hvite. De blir ganske tydelige på den relativt mørke blåfargen.
#36
Lading i Europa / Sv: Lading på alle bensinstasjoner i Tyskland
fredag 05. juni 2020, klokken 15:14
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 11:56
Sjekket ABRP og må korrigere innlegget over. Turen er 5 timer/434km og jeg må lade ca 28-30kWh. Hos Ionity betaler jeg ca 2,90 om ikke jeg husker feil. Det skulle bli 87 kroner. Bommet grovt der gitt.
Kjører jeg korteste vei må jeg lade ca 10kWh på Kongsvinger. Koster kanskje en femtilapp. Men synes komforten er bedre på den litt lengre veien.
Vi kan også regne på hva kWh-kostnaden ved lading må være for at den skal bli lik drivstoffkostnaden ved diesel i tilfellet mitt. En kan anta at den vil være omtrent lik for alle elbiler, siden jeg tror drivstofforbruk endres omtrent likt som elforbruk ved endring av størrelse og karosseritype. Det som kan ha påvirkning er regenering, men den er det mindre av ved langkjøring enn bykjøring. Dessuten spiller varmeapparatet inn på vinteren.

(0,151/0,9)k=0,65
k=(0,65*0,9)/0,151
k≈3,87

Ladinga må koste 3,87 kr/kWh.

Dessuten kan vi regne på hvor langt en må kjøre for at det skal bli billigere en tur med elbil enn med en dieselbil, men regner da for enkelthets skyld uten jokeren bompenger. Tar utgangspunktet i bilen min igjen, som jeg typisk kan kjøre 400 km med før jeg bør lade, og at kWh-kostnaden hjemme er 62 øre.

(0.151/0.9)*(d-400)*4.99+(0.151/0.9)*400*0.62=0.65d
d≈1567 km

Da snakker vi distansen Lindesnes til Bodø eller Hirsthals til Østerrike-grensen før det lønner seg med dieselbilen. Sjeldne turer med andre ord, selv for oss med langrekkevidde-elbiler og tilgang til billig supercharging. En kan selv legge inn egne tall på WolframAlpha. Bytt 0.151/0.9 med bilens strømforbruk i kWh/km, 400 med distansen til første lader, 4.99 med kWh-prisen på hurtigladeren og 0.62 med kWh-prisen hjemme.


#37
Lading i Europa / Sv: Lading på alle bensinstasjoner i Tyskland
fredag 05. juni 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Vesel på fredag 05. juni 2020, klokken 11:38
Totalprisen for en kjøretur blir riktig nok mer nyansert ved at de fleste kjører hjemmefra med billig strøm på tanken og at man sparer bompenger m.m, men la oss bare ikke tro at energi/kostnad-forholdet, og derav km-kostnaden, er lavere for elektrisitet enn for drivstoff ved lyn- og hurtiglading.
Og det tror jeg heller ikke. Når jeg lader på hurtiglader kan det godt være at de milene jeg fyller der og da er minst like dyre som når jeg kjørte dieselbil. Men jeg starter turen med veldig billig drivstoff, og når jeg kommer frem til destinasjonen fyller jeg på med billig drivstoff.

Det er jo akkurat det jeg sier i det avsnittet, vi er ikke uenige. Det med at en lader når en kommer frem kan du ikke ta med i beregningen da, for det blir for neste tur igjen.
#38
Lading i Europa / Sv: Lading på alle bensinstasjoner i Tyskland
fredag 05. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 08:42
Enig. Når ladingen koster diddeli squat sitter pengene løsere inne på stasjonen ja.
5 kr/kWh er knapt diddeli squat. Fordi la oss regne litt på kostnadene. Jeg tar utgangspunkt i min egen Model 3 LR, som jeg tror har et ganske gjennomsnittlig forbruk blant elbiler. Resultatet vil være overførbart omtrentlig til andre elbiler siden drivstofforbruk endres omtrent likt som elforbruk ved endring av størrelse og karosseritype.

Rated forbruk på den er 151 Wh/km. Stemmer rimelig godt ved motorveikjøring på sommeren, er min erfaring. La oss si at tap under lading og forbruk blir totalt 10%, nokså lavt. Da må man reelt betale for 0,151/(1-0,1)≈0,168 kWh per km.

Nå la oss si at en tilsvarende stor dieselbil til Model 3 bruker 0,5 l/mil. Ved en literpris på 13 kr gir det oss en drivstoffkostnad på (0,5*13)/10=0,65 kr per km. Med lynlading hos CK (0,151/0,9)*4,99≈0,84 kr per km. Det gjør energikostnaden per km (((0,151/0,9)*4,99)-0,65)))/0,65≈29% høyere enn for dieselbilen.

Totalprisen for en kjøretur blir riktig nok mer nyansert ved at de fleste kjører hjemmefra med billig strøm på tanken og at man sparer bompenger m.m, men la oss bare ikke tro at energi/kostnad-forholdet, og derav km-kostnaden, er lavere for elektrisitet enn for drivstoff ved lyn- og hurtiglading.
#39
Model 3 / Sv: Støydemping
fredag 05. juni 2020, klokken 11:04
Sitat fra: sjokomelk på fredag 05. juni 2020, klokken 09:54
Lang tråd om dette allerede: https://elbilforum.no/index.php?topic=46106.0
Greit med en ny tråd. Den er jo en clusterfuck av DIY-løsninger.  :laugh:
Ønsker nemlig også å høre erfaringer angående støydemping utført på verksted og eventuelle kit som OP nevner.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
fredag 05. juni 2020, klokken 10:30
Det er god høyrepolitikk at det er den som forbruker en ressurs som betaler for det. Når ressursen er begrenset, det vil si at det kan oppstå kø og tett trafikk, så er bomringer et enkelt og effektivt mottiltak. Kanskje for enkelt, det gir noen uheldige utslag i dagens form. Sentrum og venstresida bruker på sin side argumentet om miljø.

Jeg er av miljøhensynet ikke tilhenger av at veifinansiering fullt skal betales over skatteseddelen, men det kunne vært en idé å innføre en ekstra avgift på drivstoff istedet. Kan spare mye penger i administrasjonskostnader på det, 1,12 kr ved hver eneste passering. Etterhvert måtte den gradvis innføres på elektrisitet, men der er ulempen at det kan slå skjevt ut for dem som bruker el mer til annet forbruk. Kan kanskje løses på et vis. Med bompenger i dag så lønner det seg noen ganger å kjøre alternative ruter utenom bomringene, og det er det ingen som tjener på totalt sett. Kapitalismen har mange slike ineffektiviter. Altså ressurser som det finnes overflod av begrenses kunstig.

Ellers mener jeg at det offentlige i det minste bør stå for bompengeinndrivingen, uansett hvordan det gjøres. Hvorfor gi bort penger ved å outsource? Det samme gjelder annet som er velegnet for drift av det offentlige, som inkasso og taxfreehandel. Kan egentlig avvikle taxfreehandelen bare, den gir liten mening, og dermed øker staten MVA-inntektene. Det går for det samme.

En enkel løsning på bompengespørsmålet er å bare slutte å bruke så fordømt mye penger på råflotte veier i dette kuperte, langstrakte, tynt befolka landet. For mange ulønnsomme prosjekter. Forskningen viser også klart at man ikke kan bygge seg ut av køproblematikk siden folk bare tilpasser seg ved å kjøre tilsvarende mer, istedetfor å gjøre ting som å reise kollektivt, sykle eller kjøre på et tidspunkt med mindre trafikk. Tilpasningsdyktighet er en av vår fremste egenskaper som homo sapiens, og jeg blir så imponert hvordan det kommer til uttrykk på et moderne luksusproblem som trafikk.
#41
Det ser ut som det finnes to utgaver av den hjemmeladeren, én uten og én med fast kabel på 7,5 m. Når det ikke står noe om at det følger med kabel, så gjør det ikke det. Grunnen til det er at man har forskjellige krav til kabelen. Noen behøver type 2-plugg i bilenden, andre type 1. Noen behøver 3 m kabel, andre 10 m. Noen ønsker en tynn kabel for lett håndtering, andre behøver en tykk som er tilpasset større ladestrømmer. Du kan altså bruke den som følger med bilen, men i ditt tilfelle er den altså for kort.

Jeg har ikke funnet noen generiske stolper som er tilpasset alle hjemmeladere, men blant annet Easee har en stolpe tilpasset sin lader. Merk at det er prisen bare for stolpen. Du har ikke vurdert en Easee da? Den er omtrent det ypperste man får når det kommer til funksjonalitet, og den er fleksibel når det kommer til strømnett og ladestrømmer, så den er fremtidssikker. Så vidt jeg kan se så er det ingenting ved Defa-en som ikke Easee har. Det er subjektivt, men Easee-en er også lekrere synes jeg. Er noen tusen kr billigere, så du vil i stor grad spare inn stolpen på å bytte fra Defa-en med eventuell generisk stolpe. Om du ikke bare går for en tykk gjerdestolpe e.l. i bakken.
#42
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:32
Eaton g/b og 32a n er til elbil ladern midt i bildet. Er det noe koblet / feil jordfeil bryter for it230, der som kunne tilsi at twc ikke godtar noen hjul instilling så får elektrikkern bra tyn fra meg 🤯😂 men det bildet gikk til tesla og, og de sa ikke noe på det
Kan ikke se noen feilkoblinger ut fra bildet, men ser for lite til at grunnlaget er godt. Går den brune lederen til jordfeilvernet fra tilkobling 4 til 8, eller går den bak jordfeilvernet? Pussig at den ikke går i samme retning som de to andre lederne. Er den tynnere enn den grå og den svarte også?

Uansett så skal det godt gjøres å koble sånt feil. Det hadde en elektriker funnet ut av med en gang da han feilsøkte. Det med hjulinnstilling er heller ikke vanskelig og hadde også lett blitt oppdaget av en erfaren elektriker.

Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:39
Han som har twc som funker har brukt den som måler 0 mot nøytral for å få det til å virke
Mener du 0 mot fase, fra jording? IT-nett har ikke nøytralleder.
#43
Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:43
Skal nevne dem, akkurat ferdig lærling i samme firma som gjorde for flere år siden 😂 takk for info .. du tenker på den 20a n med synlig kobber? Ved siden av er det målern til varmepumpa
Ja, den jeg tenker på. Gir mening at det var en lærling.  :laugh: Uansett så er det vedkommende som lærlingen jobber under som er ansvarlig for det som gjøres av lærlingen.  :)

Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:43
Målingene

her er målingene hos meg:

jord mot fas 1-2-3
73,173,236

her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år  på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177
Dere har jordfeil begge to da. Spenning mellom fase og jord skal være rundt 130 på alle fasene. Hva er spenningene fasene seg i mellom? Lader han tofase eller trefase?
#44
Sitat fra: Woodbear på mandag 25. mai 2020, klokken 21:58
her er sikring og jordfeilbryter
Ser ingen målinger, men de to koblingene der nede til høyre... Vedkommende som står bak dem burde fått elektrikerlappen sin inndratt i en måneds tid.  :police:
#45
Sitat fra: mroek på torsdag 04. juni 2020, klokken 15:06
Høyst tvilsomt om de gjør det om de ikke blir tvunget til det av reguleringer. Det er i hvert fall min spådom. Ladenettverket deres er jo den kanskje største fordelen de har, selve bilene er (igjen, min oppfatning) ikke så attraktive.
Tyskland kan ha sådd frøet til slike reguleringer med sin Ladesäulenverordnung. Den inneholder en bestefarsklausul som gjør at de ikke behøver å åpne superchargere som allerede eksisterte da den ble innført, men det kan kanskje endres. Tror ikke det vil gjøres da, siden det kan oppleves drakonisk og dempe risikoviljen for utvikling av ny teknologi.

Tror det er mer sannsynlig at Tesla åpner opp selv, når selskapet blir større, mer etablert og selvsikkert og ønsker flere inntektskilder. Det som kan skje er at andre elbilprodusenter ser den store fordelen biler med tilgang til superchargernettverket har, så de kjøper seg inn og bidrar til videre utbygging. Tesla kan også kreve høyere betaling for andre biler. Det blir et plussumspill. Nettogevinsten for elbilismen ved å åpne SC tror jeg er veldig høy. Inntil videre er jo Ionity lite mer enn den nye Concorden. Dvs en felleseuropeisk teknologisk styrkedemonstrasjon, men som ble for dyr og lite utbredt til at den hadde mye betydning for luftfarten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA