Kunne ikke vært mer enig. Denne vanvittige, usosiale, ineffektive og helt tilfeldige formen for skatteinnkreving må snarest avvikles.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Ferry på søndag 26. august 2018, klokken 23:51Tyskerne kjøper opprinnelsesgarantiene for strømmen vår. Men alle står fritt til å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Kanskje systemet ville fungere bedre om flere gjorde det? Koster ikke mer pr. mnd. enn cola i kiosken.På hva måte ville systemet fungere bedre hvis enda flere kastet bort penger på svindel og bedrag?
Sitat fra: StianSalG på mandag 20. august 2018, klokken 12:13Tyske forbrukere er som alle andre; man må tenke på hva som best passer ens egen hverdag. Det blir da fokus på pris, komfort, tanke-/lademuligheter etc.Dette må være et av de mest fornuftige innleggene jeg har lest på Elbilforum
Her i Norge har vi myndigheter som på en ekstrem måte har tilrettelagt for salg av elbiler. Gratis parkering, gratis bom, billig ferge, null avgifter, svært redusert årsavgift. Dermed har elbilene sånn ca havnet på prisnivået til mer eller mindre tungt avgiftsbelagte fossile slektninger. Tyskland, som vi her omtaler, har lave avgifter på fossilbiler. Samtidig er Tyskland et marked på ca 15-gangeren i forhold til Norge. Og i verdensmålestokk er Norge bare den bittelille myggen. Bilprodusentene kan jo ikke bare innrette seg etter salg til Norge. Norge danner på ingen måte noen målestokk.
Elbiler er dyre å produsere, og dermed også høye i pris ut til sluttkunde. Batteriteknologien er også i noenlunde rivende utvikling. Å satse hardt på elbiler er en risiko. Man er avhengig av en ladeinfrastruktur både i form av offentlig tilgjengelige ladere, men også i stor grad hjemmeladere. Man er avhengig av store investeringer i form av motorproduksjon (eller omstille produksjonslinjer til dette), og batterifabrikker.
Tesla er på god vei, men i global målestokk er deres totalproduksjon ennå på mygg-nivået. Model 3 kan etterhvert kapre en grei markedsandel, men dit er det langt opp og frem. Model S og X er svært dyre biler. Model 3 blir i basisutgave noenlunde billig, men må selge på lavere driftskostnader.
Audi skal nå teste markedet med e-tron, Jaguar tester markedet med i-Pace, Mercedes med EQC. Men veien til stor markedsandel for de rene elbilene er lang. Batteriproduksjonen må opp vesentlig, og den må bli langt, langt billigere. Rekkevidden må opp. Ladeinfrastrukturen, privat og offentlig, må vesentlig utbedres. Driftssikkerheten og annenhåndsverdien må bevises. For at elbilene skal utkonkurrere fossilbilene kan de ikke være avhengig av store subsidier/incentiver. Den slags fungerer som en intro, men blir lite bærekraftig i det lange løp.
At det bare er Tesla som satser for fullt, mens ingen av de andre viser mer enn en (i beste fall) halvlunken satsing bør være et hint. Hadde de store, eller egentlig samtlige bilprodusenter med unntak av Tesla (og noen få nysatsinger) sett det betydelige potensialet, ville minst en av de for lengst ha annonsert en storsatsing. Ingen av de har hittil gjort det. Jeg nekter å tro at alle disse samarbeider om å motarbeide elbilsatsing.
Tesla har hittil kunnet leve godt på å være en nisjeprodusent. Med Model 3 beveger de seg sakte mot massemarkedet. Men innen den tid har nok de andre bilprodusentene ganske sikkert gjort ganske grundige videre analyser av elbilsatsingen. Jeg tviler sterkt på at noen av de store skjelver i buksene den dag i dag.
Sitat fra: Tulle på lørdag 18. august 2018, klokken 09:50Det er bare å smøre seg med litt tålmodighet. At utvikling og grundig testing tar lang tid er en kjent sakSitat fra: JorgenM på lørdag 18. august 2018, klokken 08:33Ja - når....
Når VW, Audi, MB og BMW kommer med flere EL-modeller vil salget i Tyskland øke markant, så enkelt er det
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 17. august 2018, klokken 21:04Det er i grunn ikke rart at det selges svært få XP100D i Tyskland når de kan kjøpe kvalitetsbiler som Cayenne Turbo til en pris som er nesten 20 000 Euro lavere
XP100D - Koster i Tyskland 156100€.
Sitat fra: Arha på torsdag 16. august 2018, klokken 19:47Håpløst å bruke ladesykluser på slikt. Elektrisk energi som går ut av mitt batteri skal brukes til drift av bilen og intet annet
Kanskje de har begynt å ta i bruk Vehicle to grid som de skriver om på sida si:
Anlegget forberedes for såkalt «vehicle to grid», det vil si at man i tillegg til å mate strøm inn på elbilens batteri også kan hente strøm fra batteriet ved behov, slik at bilen tar seg av effektregulering av anlegget. Dette vil kunne gjøre lading av elbil enda billigere i fremtiden.
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 14. august 2018, klokken 00:24Det var jo positivt, var ikke en gang klar over at det var planlagt Ionity ladestasjon i Flekkefjord
Søknad inne for Circle K Flekkefjord, Circle K Gol og Dombås.
Så disse er nok de neste etter Rygge og Dal/Ullensaker
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. august 2018, klokken 15:35Nja, Porsche sier den skal gå i produksjon neste år så det trenger ikke å ta veldig lang tid før vi får de første til Norge. Hvis de setter opp lynlader på alle Porsche sentrene er det jo også en mulighet, dem finnes det jo plenty av nedover i Europa. Selv har jeg dessuten mulighet for å gå ut av produksjonen neste år, for å si det sånn Da kan jeg ta det roligere å ikke bekymre meg alt for mye om det blir litt venting av og tilSitat fra: Rollep på mandag 13. august 2018, klokken 14:54Ja de nærmeste årene kan det være lurt om du kjører mye langtur og forventer helt friksjonsfri lading. Porsche har vel rett nok sagt de skal sette opp egne ladere, og mtp kapital og salgsvolum burde de jo ikke være noe dårligere enn Tesla. Men det kan ta noen år. Taycan er jo også 2-3 år unna. Mye kan skje på ladefronten innen den tid. Blir jo trist å ikke kunne kjøre elbil bare pga manglende infrastruktur.Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. august 2018, klokken 14:19At det tidvis vil være utfordrende å kjøre ovennevnte modeller på langtur de nærmeste årene håper og tror jeg de fleste kjøperne er klar over.Joda, jeg er klar over at det kan bli utfordrende men ettersom Tesla er helt uaktuelt for meg er det Taycan som gjelder, de andre er for høye og kjedelige. Jo mer jeg tenker på det er det kanskje like lurt å legge prosjekt langturs-elbil på is å bare fortsette med de bilene jeg har per idag.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. august 2018, klokken 14:19At det tidvis vil være utfordrende å kjøre ovennevnte modeller på langtur de nærmeste årene håper og tror jeg de fleste kjøperne er klar over.Joda, jeg er klar over at det kan bli utfordrende men ettersom Tesla er helt uaktuelt for meg er det Taycan som gjelder, de andre er for høye og kjedelige. Jo mer jeg tenker på det er det kanskje like lurt å legge prosjekt langturs-elbil på is å bare fortsette med de bilene jeg har per idag.