Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#721
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
mandag 08. april 2019, klokken 13:42
Sitat fra: 3Phase på torsdag 04. april 2019, klokken 23:02
Da er EUROPE EVO 2019-2 tilgjengelig for nedlasting via Download Manager.
Merkelig, versjonen jeg fikk lastet ned var 2019-1
#722
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
mandag 08. april 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Rollep på søndag 07. april 2019, klokken 12:36
Ha ha, tenkte jeg skulle laste ner siste kartoppdatering idag. Det gikk ikke noe særlig, Connecteddrive er totalt nede. Får bare opp meldingen Brukernavn og/eller passord er ugyldig eller finnes ikke. Kontroller oppgitte data.  >:(

Appen fungerer heller ikke idag.
Idag fungerte det bedre, fikk lastet ned en oppdatering.
#723
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 08. april 2019, klokken 11:51
Sitat fra: siddis86 på mandag 08. april 2019, klokken 10:42
Fra bitter oppstartstier til billigst? Selvfølgelig en hake at man må være kunde da...
Ja, Lyse har gått fra å være en av de dårligste til å bli den beste her i distriktet. Ladestajonene har som regel lange kabler og i mange tilfeller mulighet for å parkere på langs, noe som er en fordel for de som kjører E-tron og i-Pace.

De fleste her i Siddisland er vel kunde ettersom de betaler nettleie til Lyse.
#724
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
søndag 07. april 2019, klokken 12:36
Ha ha, tenkte jeg skulle laste ner siste kartoppdatering idag. Det gikk ikke noe særlig, Connecteddrive er totalt nede. Får bare opp meldingen Brukernavn og/eller passord er ugyldig eller finnes ikke. Kontroller oppgitte data.  >:(

Appen fungerer heller ikke idag.
#725
JUSS / Sv: Moms på elbiler (var: Model 3 - bilder og smånytt.)
lørdag 06. april 2019, klokken 09:55
For min del må de gjerne hive på moms fra nyttår. Da blir det enklere for meg å foreløpig droppe Taycan og heller kose meg med min 911 Carrera 4 GTS i noen år til :)
#726
Sitat fra: hpe på lørdag 30. mars 2019, klokken 19:21
Fremover ønsker vi i sameiet å ta betalt månedlig for faste utgifter (fastbeløp strøm og og fastledd) på faktura, samt effektavgift. Tanken er da at hver person som har installert «står for» X antall KW effektavgift, og at vi i Zaptec justerer tilgjengelig strøm i anlegget basert på dette.

Sameiet har Hafslund som leverandør, og om jeg har regnet riktig koster effektavgiften 848,75 kr inkl. MVA/KW for ett år. Spørsmålet er da hvor mange KW effektavgift det er behov for at hver eier dekker. Er 1,5KW passelig? Hos oss har 17 stk. nå installert ladestasjon, så 1,5KW vil gi 25,5KW tilgjengelig kapasitet.

Legger ved et eksempel på en faktura vi har fått fra Hafslund. Gule felter ønsker vi dekket gjennom et fast månedlig beløp, mens rosa felter faktureres sameier etterskuddsvis basert på forbruk.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Ja det var litt av en regning. 3157 kroner for 921 kWh blir jo 3,43 kr/kWh. Blir omtrent like dyrt som å kjøre med dieselbil og langt langt dyrere hvis man tar med kostnad av ladestasjoner og installation av anlegget.
#727
Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:41
Sitat fra: Rollep på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:02
Sitat fra: Rollep på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:28
Skjønner ikke hvorfor det tar så sabla lang tid å ferdigstille stasjonen på Circle K Lura. Det er nå 3 måneder siden arbeidet startet og gjennomsnittlig konstruksjonstid hos Ionity er 59 dager. Det gikk raskt i begynnelsen og fundament, kabler og annet kom på plass. Det eneste som ser ut å mangle er laderne. De siste 4 ukene jeg har kjørt forbi har det ikke skjedd noe som helst der. Har de muligens problemer med leveransene av ladere?
Sendte melding til Ionity på Facebook og fikk raskt svar at de ventet på nettleverandør.

Det var vel i grunn det jeg mistenkte, Lyse AS fornekter seg ikke >:(
Lyse er en vits. Samme var det da GK prøvde å åpne på Madla amfi. Og selv venter jeg fortsatt, etter flere måneder, på at de skal begynne å registrere strøm levert tilbake til nettet. Dessverre kjenner jeg flere andre som står i samme situasjon. Ionity og andre firmaer burde ha mulighet til å legge press på de via NVE eller noe. Synd det er et monopol..
Gjennomsnittlig byggetid for Ionity laderne er for tiden 69,7 dager. Er sikker på at Lura utbyggingen kommer å sette ny rekord, her har man allerede brukt 150 dager (startet bygging 6. november).

På Jernbanelokket står 30 ladebokser og venter på strøm, I P-Siddis har de 20 ladeboksene vært frakoblet så lenge at jeg kan ikke huske sist de virket.

Hvorfor i all verden må vi betale titusenvis av kroner i nettleie til Lyse som tilsynelatende ikke har folk ansatte i annet enn fakturerings og salgsavdelingen?
#728
Elbiler i media / Sv: Ladekrangel
søndag 24. mars 2019, klokken 11:47
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 23. mars 2019, klokken 18:55
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:37
Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.

Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.

Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.

Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !

Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.
Bare fordi man betaler gir ingen rett til å være en drittsekk...
:+1:
#729
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
lørdag 23. mars 2019, klokken 16:15
Sitat fra: opheim på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.
Audi «løser» dette nå med sitt ladekort som følger med e-tron (og rfid auto-autentisering i bilen fra 2. halvår 2019), hvor all betaling går gjennom Audi og kortet gir tilgang på 70.000 ladestasjoner i hele Europa. Ulempen er jo at de mener den «forenklingen» er verdt herlige 189,- pr måned i abonnement selv om ladeprisen er den samme som du får «gratis» direkte hos ladeoperatøren.
Da er Porsche Charging Service billigere, koster kun 25 NOK per måned :)

https://www.electrive.com/2019/02/05/porsche-now-offers-charging-in-five-nations/
#730
Elbiler i media / Sv: e-Golf som politibil
fredag 22. mars 2019, klokken 18:08
Sitat fra: 1317142119 på fredag 22. mars 2019, klokken 16:28
Sitat fra: gr på fredag 22. mars 2019, klokken 13:40
Bare å kjøre fortere enn 140km/t med andre ord...   :laugh:
Kjører du noe særlig fortere enn det så kjører du fra politiet uansett. De kjører ikke fortere enn ca 160 km/t på motorveiene under utrykning og det skal veldig lite til for de avbryter en forfølgelse.
Jo men det er kun her i Norge. I utlandet foregår det på en helt annen måte, der er det bånn gass helt til de får stopp på kjeltringen :)
#731
Sitat fra: arthur på fredag 22. mars 2019, klokken 17:39
Huff ja, ikke lett denne verden vi lever i.
Det stemmer, er det ikke det ene så er det det andre, fornøyde blir vi nok aldrig ;D
#732
Lade hjemme / Sv: Zaptec Home
fredag 22. mars 2019, klokken 17:34
Sitat fra: E_S på fredag 22. mars 2019, klokken 14:28
Det blir ganske håpløst når man først skal bruke ganske store summer på en ladestasjon og så etterpå må betale for at den skal fungere som tiltenkt. Abonnementsløsninger er for min del *helt* uaktuelle, jeg vil kjøpe, eie og forvalte selv.
Hvis jeg hadde hatt valget hadde jeg aldri gått for noe som har med abonnement å gjøre.

Regner med at abonnements greiene er en av grunnene for at jeg må betale 70% mer for strømmen jeg bruker fra Zaptec anlegget i sameie garasjen, enn det jeg betaler for strømmen i leiligheten.

Legger jeg i tillegg inn prisen for Zapcharger Pro boksen + installasjonen blir kWh prisen helt vanvittig.

#733
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 22. mars 2019, klokken 10:55
Sitat fra: zbk på fredag 22. mars 2019, klokken 10:34
Det er mye større reduksjon i bilavgiftene pga reduserte ICE-avgifter enn elbilene ikke har betalt.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften
Jada, engangsavgiften har som seg hør og bør blitt noe redusert de siste årene. Dessuten blir jo svekkelsen av de inntektene ekstra stor takket være det eksploderende elbilsalget.

Men nå er det snart ingen som kjøper ICE biler lenger og da faller jo argumentet for momsfrihet bort. Ikke bare kommer det å bli moms på elbiler, det blir sikkert en eller annen form for engangsavgift også.
#734
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 22. mars 2019, klokken 10:28
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:24
3300 stk. Model 3 tilsvarer en verdi på ca 1.5 milliarder (snitt 450K)!
Og som også tilsvarer ca 371 millioner i uteblitt momsinntekt.

At momsfritaket skal opprettholdes i nesten 3 år til er det vel snart ingen tror på, unntatt muligens dem som også tror på julenissen :D
#735
Sitat fra: Myrvang på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:17
Sitat fra: arthur på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:18
Tullete, javel, men hindrer da ingen så hva er problemet?

Er til hinder når man skal svinge av og det ligger en Leaf i samme hastighet som midtre felt og blokkerer avkjøring.
Når man leser slikt må man jo lure på hvordan du klarerer å skifte fil i det hele tatt. I dette tilfellet er det jo bare å lette bittelite på gasspedalen, alternativt øke farten vis der er nok avstand til bilen foran.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA