Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. juli 2023, klokken 00:49Det var da voldsomme priser Egil S opererer med. Både 5, 7 og 9. Da må en slutte å kjøpe brus på bensinstasjon, og slutte å lade på de dyreste. Nå har Tesla bygget ut stasjoner over hele Europa, og fortsetter å supplere. Men skjønner om en er i et hytteområde med bare lokalturer en uke. Ellers er det verdt å lade hos Tesla. De har skrudd ned prisene.

I tillegg foregår 85% av all lading hjemmefra med pris på en brøkdel av dette (selv om jeg har kjørt 50.000km på to år).
Det er ganske utrolig at Tesla som ikke har egen kraftproduksjon tilbyr lading til halvparten eller mindre av prisen de norske operatørene forlanger. At omtrent alle de store norske operatørene produserer strøm til 20-30 øre/kWt gjør det enda mer uforståelig og ikke minst provoserende.
#32
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 30. juni 2023, klokken 12:59Problemet med å levere en bil med 90%, er at man blir oppfordra til å hurtiglade etter en kjøretur, og man ødelegger batteriet om man parkerer det med høy temp og 90% lading. Hurtiglading er etter min mening noe man bruker under en langtur, og ikke etterpå, hvis det er sommer. Hvis man hurtiglader opp til 50-80% rett før man kjører videre, så blir ikke bilen stående med høy temp og høy lading så lenge.
Er det vinter og batteriet er kaldt, bør man lade sakte, og ha svært låg ladefart om man trenger å lade høyt opp.


Sjølv så vegrer jeg meg mot å låne bort bil om sommeren, da jeg har opplevd minst 3 ganger at batteriet blir vesentlig redusert, når andre bruker bilen i en heteperiode. Det er ikke gøy å ha en bil hvor man stadig må ha ekstra ladestopp, og man får dårlig ladefart, fordi man tidligere ha lånt bort bilen om sommeren.
Problemet er hvis bilen blir stående med høy lading og høy temp, så taper batteriet seg.
I gamle dager hette det seg at man ikke burde hurtiglade over 80%. Den gangen var betydde 80% en cellespenning på ca 4V, mens 100% var 4,1V. I dag er det mange biler som har 100% på 4,2V.

Etter hurtigladinger blir batteriet varmt, og om sommeren rekker ikke batteriet å kjøle seg ned så mye over natta.  Har du aktiv kjøling, så vil batteriet kjøle seg ned, men da vil kjølinga tappe batteriet.

Noen tips:
Det er en fordel å utlevere bilen med 100% lading:
Før man starter på en tur, så gjelder det at batteriet er fullada, så man slipper så mye hurtiglading.Hurtiglading er vanligvis ikke noe problem, men bilen blir redusert når klønete bilister skal hurtiglade, da de kan finne på ting som å hurtiglade til 90% om sommeren eller med kaldt batteri.

Om sommeren gjelder det å vente med fullading, til kort tid før avreise, og lader man med låg fart, blir ikke batteriet så varmt av lading.

Om vinteren er det høy ladefart på høy soc med kaldt batteri, som sliter.
Hvis bilen skal stå ute i kulda om vinteren, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt.  Hvis batteriet allerede er kaldt, bør man lade sakte. Har batteriet bare noen få grader C, så bør man lade svært sakte, om man lader over 80%, og har det kuldegrader bør man lade sakte også på lågere SOC.
Enda en god grunn til å ikke låne bort bil, det være seg sommer eller vinter.
#33
Sitat fra: filtvet på fredag 30. juni 2023, klokken 09:15Boikotter du Usa fordi de drepte barn med napalm?
😴💤
#34
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 26. juni 2023, klokken 16:21Vi har levd godt på billig kinesisk produksjon de siste tiårene, har holdt inflasjon nede og bidratt til en lånefest uten like. Men at Norge med vår sysselsetting har mistet mange arbeidsplasser til Kina er vel en litt drøy påstand. Før en sa «Made in China» var det «Made in Taiwan» og før det «Made in Japan»

https://no.tradingeconomics.com/norway/employed-persons
Her ville grafen de siste 20 årene vist nedgang eller stagnasjon om jobber ble eksportert ut av Norge til andre land.
Norge er bare en bitteliten del av Europa.
#35
Sitat fra: edyrli på mandag 26. juni 2023, klokken 00:03Bare for å gjøre dette enda mer forvirrende. Så ønsker BYD å starte produksjon i Europa. Så hva er best. Hovedkontor i Kina med produksjon i Europa eller hovedkontor i Europa med produksjon i Kina. Så har vi alle aksjonærene på tvers av landegrenser. Dette er ikke helt rett fram lenger.
Produksjon i Europa er selvsagt best.

Vi har allerede flyttet alt for mange arbeidsplasser til kina.
#36
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. juni 2023, klokken 19:38Velger du å legge produksjon til Kina så støtter du regimet. Ferdig snakka ! Om du kaller det Kina bil eller ikke spiller ingen rolle.

Ser det er flere som forsøker med spanske løsninger for å ha ryggen fri... :)
:+1:
#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye Recharge Infra ladestasjoner
torsdag 22. juni 2023, klokken 13:58
Jeg vil ha flest mulig ladere per ladested, 100 kW holder i massevis for meg.

Men med prisene Recharge opererer med er det vel uansett minimal risiko for kø ;D
#38
Jeg ler så jeg holder på å kjøre av veien hver gang jeg ser en Honki.

Dette må jo være en av verdens styggeste biler 😂
#39
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Circle K endrer laderabatten
torsdag 08. juni 2023, klokken 12:56
Sitat fra: kvakke på torsdag 08. juni 2023, klokken 09:48Fikk nettopp Mail fra Circle K om at de endrer fordelen i extra fra prosent til et fast øreavslag. Avslaget er 50 øre i sommer, men går ned til 30 øre etter det.

Jeg husker ikke hva rabatten var uten at man er naf/obos/Coop medlem i tillegg, men dette føles som en dårligere deal.

Nevnes ikke hva som skjer med de rabattene, så kanskje de fortsetter som før?

« Fra 15. juni vil den faste laderabatten i EXTRA gis som øre per kWt istedenfor i prosent av kjøpesummen. Endringen har ingen praktisk betydning for deg, du lader som vanlig med Circle K Charge-appen eller ladebrikke på Circle Ks egne ladere, og du vil fortsatt få en fast ladefordel i EXTRA»
Ja, det er en dårligere deal. Laderabatten i EXTRA var 10%, så denne forandringen betyr at rabatten blir kraftig redusert.
#40
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 02. juni 2023, klokken 16:40Kan det være en generell boikott på gang eller er det bare en normal nedgang?

Les dagens nyhet:

https://www.elbil24.no/nyheter/brutalt-fall-for-kinesiske-elbiler/79428256

Dette var jo meget positivt. Håper folk fortsetter å holde seg langt unna kinabiler og heller støtter Europeisk industri.
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 03. juni 2023, klokken 14:14
Havvind greiene kommer i hvert fall å bli et pengesluk av dimensjoner. Subsidieringen er allerede oppe i 23 milliarder og kommer garantert ikke å stoppe der.

Dette er bare 5%? av den planlagte havvindsatsingen og skal foregå på grunt vann.

Tør ikke tenke på hva kostnadene blir når man begynner planlegging og utbygging på dypere vann.

https://www.nettavisen.no/nyheter/partiene-bekrefter-regningen-for-havvind-i-nordsjoen-kan-ende-pa-23-milliarder/s/5-95-1133063
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
tirsdag 23. mai 2023, klokken 23:41
Ja, det hadde jo vært fint om dette valgflesket hadde ført til mere plass på veiene for oss i Porsche gjengen, men det tviler jeg på vil skje. Men man kan jo alltids håpe på at det blir færre elsparkesykler som raser rundt i byen ;D
#43
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. mai 2023, klokken 23:56Var på dagsrevyen i kveld om USA og der sa politikere at det viktigste nå i årene fremover, var at USA ikke ble for avhengig av Kina. Det var ikke om biler men generelt.

Tipper Kina elbiler ikke selger så bra i USA som her i Norge. Dette pga det politiske kinesiske regimet.


Det er minst like viktig for Europa, vi har allerede blitt alt for avhengig av Kina.

Kinabiler selger heldigvis ikke særlig bra her i Norge heller, håper det forblir slik.

USA ser forøvrig ikke bare på det politiske kinesiske regimet, de tenker minst like mye på arbeidsplasser og egen industri.
#44
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
tirsdag 23. mai 2023, klokken 12:25
Sitat fra: THE på tirsdag 23. mai 2023, klokken 09:39Det ser jo kanskje ut til at dette tiltaket er planlagt, vurdert og utredet på samme nivå som skattepolitikken til regjeringen (det er jo de samme partiene som står bak i Stavanger...).

Pluss-sak, men ingressen viser vel hvor gjennomtenkt forslaget om gratis kollektivtrafikk er. Håper bare politikerne følger opp med det som er nødvendig for å lykkes med tiltaket. https://www.aftenposten.no/norge/i/dwPJLz/forvirring-og-strid-etter-gratis-kollektivtransport-nyhet-i-stavanger
Tviler på at det har blitt planlagt, vurdert eller utredet i det hele tatt. Kommentarer fra busselskapet og fylkeskommunen tyder i hvert fall ikke på det. De virker like forvirret og fulle av spørsmål som alle oss andre som lurer på konsekvensene av dette.

Grunnen for at dette "tiltaket" plutselig blir lansert, vedtatt og hasteinnført er at posisjonen ligger langt etter på meningsmålingene etter bompengepartiet ble utradert.

Dette lukter valgflesk lang vei.
#45
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med ladeprisene
søndag 21. mai 2023, klokken 17:06
Ser ikke ut som ladeselskapene har noen planer om å redusere ågerprisene de opererer med.

Jeg mistenkte dette ville skje etter de satte opp prisene grunnet høye spotpriser på strøm.

Det tragiske er jo at de fleste selskapene er eid av statkraft og diverse kommuner. De produserer strømmen til en kostnad av 10-20 øre/kWt og selger den videre med vanvittig fortjeneste.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA