Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#16
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 09:35Det er masse ladepunkter på parkeringen til Kvadrat, sånn omtrent 300 meter fra Ionity. Mellom Kvaddå, Bikebros og Biltema.
Det er jeg helt klar over, men jeg nekter å betale ågerprisene Mer opererer med.
#17
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 20. august 2023, klokken 15:38
Sitat fra: arthur på lørdag 19. august 2023, klokken 09:40Når den siste optimist har blitt pessimist så skal man kjøpe, og når den siste pessimist har blitt optimist så skal man selge! Amatørene, de fleste av oss, gjør det motsatte!

Så ja, tiden begynner å bli riktig for å KJØPE en nesten ny elbil til en svært redusert pris, ikke minst hvis man har tanker om å beholde bilen lenge! :+1:
Hvis man har planer om å beholde en dyr elbil etter den er 5 år gammel bør man definitivt satse på et bilmerke som lar en tegne utvidet garanti, ellers kan det bli en meget dyr opplevelse etter hvert.
#18
Ionity Lura kan med fordel endre navn til Sandnes drosjeholdeplass.

Hadde en handletur til Kvadrat, Sandnes i forrige uke og tenkte det var like greit å svinge innom Ionity og lade min i3.

Det droppet jeg i første omgang ettersom 4 av 6 ladere var opptatt av drosjebiler imens 2 drosjebiler sto i kø.

Etter en time på kjøpesentret prøvde jeg igjen. Da var 5 av 6 ladere opptatt av drosjebiler. Den vanlige bilen som sto der var i ferd med å kjøre ut, så da fikk jeg ladet allikevel.

Ser ut som drosjebilene henger der helt til de får en tur. SOC eller køer virker å ha null betydning for disse sjåførene.
#19
Sitat fra: elektro på fredag 11. august 2023, klokken 22:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. juli 2023, klokken 07:13
Sitat fra: Gazer75 på mandag 24. juli 2023, klokken 05:22Kjem ikkje på nokon andre enn Tesla i farten som har venstre bak.
Polestar 2 bl.a.

Og Volvo... ;)

Porsche Taycan har som standard på venstre side foran, som er fint, for da kan den bare rygge inn, så blir det en Tesla. :D Både Porsche Taycan og Audi Q8 kan foe øvrig leveres med Type2 på begge sider, foran.

Tenker det er beste å sette kontaktene midt på innerst. Så må noen rygge inn, men alle får ladet greit uten å gå rundt hele bilen hver gang. Med mindre plassene er svært grunne. Eller man ønsker å bruke innerste del til lagring. Da vil jeg si midt på veggen på venstre side.
Porsche Taycan har som standard Type 2 foran til venstre og Type 2 / CCS foran til høyre. Det gjør at man er veldig fleksibel med tanke på parkering og plassering av ladebokser.

CCS foran til høyre passer veldig godt når man lader på Tesla SC, bare å kjøre inn.

Ellers enig i at ladeboks plassert midt på innerst er beste plassering i fellesgarasjer.
#20
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
torsdag 10. august 2023, klokken 16:12
Sitat fra: hanche på onsdag 09. august 2023, klokken 17:07
Sitat fra: Rollep på onsdag 09. august 2023, klokken 12:56[...] «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»
Det var nyttig informasjon. Sist jeg plasserte et parkeringsur i bilen min, satte jeg den etter danske regler fordi de norske reglene ikke sier hvor i frontruten den skal være, annet enn at den skal være lett synlig (tror jeg det var, det er lenge siden jeg leste reglene). Men nå kan jeg plassere den der jeg måtte finne det for godt.
Etter opplevelsen i Danmark har jeg nå fjernet min fast monterte skive og kommer heller å bruke en grei skive jeg fant hos Clas Ohlson. Den kan jeg ta ut av hanskerommet og bruke ved behov.

https://www.clasohlson.com/no/Parkeringsskive-/p/Pr407254001
#21
Sitat fra: geear på onsdag 09. august 2023, klokken 18:05Ser ut som det er nok trøbbel på supercharger i USA uten andre merker involvert:

https://vm.tiktok.com/ZGJgsnLLs/

😂🙈
Herlige tilstander😂😁
#22
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
onsdag 09. august 2023, klokken 12:56
Etter å ha sent inn klage fikk jeg i dag melding om at parkeringsboten var annullert :+1:

Det hjalp nok at jeg skrev klagen på en høflig måte og vedla både bilder og et sitat fra «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»

Eller var jeg kanskje bare heldig og fikk en saksbehandler som var langt mindre firkantet enn deres parkeringsvakter.

Uansett så ble jeg nå mer positiv til landet og kommer nok ta overnattinger i Danmark også i fremtiden :) 
#23
Elbiler i media / Sv: Elbil i vann
tirsdag 08. august 2023, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:56
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:41https://www.nrk.no/rogaland/flere-hundre-skademeldinger-etter-ekstremvaeret-_hans_-1.16508308

Bilen til denne uheldige Tesla eieren er uansett hentet ut, selv om det var mye vann.
Alarmen hadde blitt aktivert på bilen, derfor den stod å blinket med lysene.

Selv om bilen vaskes, rengjøres og alt ser ok ut - og den kjører ok der og da - så ville jeg ikke tatt imot den - og måtte jeg hadde jeg solgt den fort.

Hvilke senskader som kan dukke opp her er nemlig det store spørsmålet...
Og dersom det skjer senskader så vil man jo alltid stå der og krangle med Tesla om hva feilen kan skyldes og hvem som skal dekke kostnadene.
Får vel neppe solgt en bil med så store potensielle problemer.

Og hvis du ikke oppgir det ved salg regnes det vel som skjulte problemer, da har du det gående hvis noe skjer etter hvert.
#24
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
onsdag 02. august 2023, klokken 15:43
Sitat fra: geear på onsdag 02. august 2023, klokken 15:14Virkelig?

Har stått parkert gatelangs i storbyer som Paris og Amsterdam på ukedager, i dagesvis, uten en eneste parkeringsskive eller noe som helst annet. I Amsterdam stod bilen riktig nok "på lading", iallfall tilkoblet ladestasjon, så mulig det hjalp. Manglet oblatene man skal ha for utslipp også, ble oppmerksom på det for sent, så det var ikke mulig å bestille og få i tide. Kanskje jeg fikk turist-goodwill? Danskene er ikke så gode på det... bare spør han med Lamboen.
Har aldri opplevd problemer i andre europeiske land.

Danmark er nå et land jeg kommer å passere gjennom fortest mulig. Har i flere år irritert meg over stadig høyere priser på i stort sett alt. Og nei, det har ikke bare med valutakursene og gjøre. Prisutviklingen i land som f.eks. Tyskland og Nederland opplever jeg som langt mer akseptabel. Ladeprisene er dessuten helt hinsides og oppmuntrer definitivt ikke til grønn omstilling. Dette med parkeringsboten var den berømte dråpen som fikk det til å renne over ;)

Det der med 3 timers gratis parkering uten krav til lading er jo også helt idiotisk. Når jeg sjekket på veien opp til Århus trodde jeg det skulle bli helt problemfritt å finne ledig lader ettersom 80-90% av laderne sto ledige. Jeg skjønte problemet når jeg kom til den første plassen jeg navigerte mot, 1 bil som ladet og 7 som brukte plassene som ren parkering.
#25
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
onsdag 02. august 2023, klokken 14:46
Ble ingen ladesjokk på meg, parkeringssjokk derimot >:(

Sto halvannen time og ladet på en av 8 AC ladere i nærheten av hotellet i Århus. Når jeg kom tilbake til bilen hengte den forhatte gule remsa på bilen. Ifølge den hadde jeg parkert uten parkeringsskive, noe som var direkte feil ettersom jeg har parkeringsskive i bilen og den var korrekt stilt på tidspunktet jeg parkerte. Sannsynligvis har Parkerings-Gestapo reagert på at min skive er plassert oppe i vinduet slik at den ikke skal forstyrre sikten.

Plassen var som andre ladeplasser merket med 3 timer gratis parkering, men ikke noe om krav til å bruke parkeringsskive.

Må si at en helt meningsløs bot på over 750 NOK er en svært lite imponerende måte å hilse en turist velkommen på.

#26
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med ladeprisene
lørdag 08. juli 2023, klokken 05:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. juli 2023, klokken 16:23
Sitat fra: Rollep på torsdag 06. juli 2023, klokken 15:28Jeg slapp unna med litt under 3 kr/mil under min lille norgestur på 1516 km :)


Herlig Rolle... det er bra... og ikke minst så kjører du jo ikke bare billig men også svært standsmessig :+1:
Takker, jeg elsker 911 bilene, men på langtur foretrekker jeg Taycan :)

Det blir sikkert høyere forbruk når jeg setter kursen nedover Europa neste uke. Regner med sånn ca. 2,2 kWh/mil slik forrige år.

#27
Sitat fra: RJK på fredag 07. juli 2023, klokken 18:00
Sitat fra: Vix på fredag 07. juli 2023, klokken 17:04Ionity Grenseparken ved svenskegrensen på Magnormoen åpnet i dag 12 x 350kW-ladere

Knall! Endelig. Den har jeg ventet på. :)
Ionity leverer :)

Mange som var skeptiske og trodde at 300 stasjoner i Europa var målet til Ionity og det var det ;)

Driftsikkerheten til Ionity har tatt seg opp betraktelig.Under min lille 6 dagers tur så jeg ikke en eneste lader som var ute av drift.

Mulig det har noe å gjøre med at Porsche sjefen slet voldsomt under en langtur for noen år siden, og lovet han skulle sende en rakett opp ræva til Ionity ledelsen ;D
#28
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hva er det med ladeprisene
torsdag 06. juli 2023, klokken 15:28
Sitat fra: Svk på torsdag 06. juli 2023, klokken 14:25Ble jo ca en tier pr mil forrige uke. ca det samme som en dieslbil hadde kostet meg. dyrt i lengden men ok ei uke.
Hva koster disse gateladeren i Oslo?Må da være mange i oslo som ikke kan lade hjemme
Jeg slapp unna med litt under 3 kr/mil under min lille norgestur på 1516 km :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#29
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. juli 2023, klokken 07:57Får inntrykk av at flere ønsker å jobbe både MOT fossiler og FOR elbiler og således bruke både pisk og gulrot.

Jeg er mer tilhenger av gulrot. Dette tankesettet om pisk,altså stadig større avgifter og andre former for restriksjoner,mener jeg bare pisker opp stemningen og skaper splid,uro og motsetninger i samfunnet. Det er egentlig ingen tjent med og følgelig er min holdning at man ikke skal vifte med hat kortet mot fossiler.

Gjør det lukrativt å kjøpe elbil,men ikke oppfør deg som en ung idealistisk klima aktivist som har mistet hodet. Det er slike vi ser flyr rundt og skaper hat,uro og splid mellom mennesker. Er det noe vi ikke trenger mer av er det hat i samfunnet. Dialog og fornuftige grep i retning av en fossilfri verden er det vi trenger,ikke noen som har panikk og i ren desperasjon tyr til hat.
:+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA