Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#1051
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
søndag 21. januar 2018, klokken 22:27
Jepp, politikerne gjorde et stort mistak da de styrte folk over på dieselbiler. Det manglet dog ikke på advarsler. Men nei da, her skulle man redde verden fra en påstått klimakatastrofe, forurensende utslipp var tydeligvis ikke viktig i det hele tatt.
#1052
Sitat fra: Elmo på lørdag 06. januar 2018, klokken 20:47
Sitat fra: Rollep på onsdag 03. januar 2018, klokken 09:43
Lurer forøvrig på om disse kinesiske elbussene får sin energi fra vannkraft eller vindkraft ;D

"Kina er allerede verdensledende i utbyggingen av vindkraft og solkraft, og med disse planene vil landet fortsette å dominere utbyggingen av fornybar energi globalt."  (klippet herfra).
Jada  ;D
#1053
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
torsdag 11. januar 2018, klokken 15:57
Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:56
Tilkallingsbilene kommer..Å eie egen bil i byene blir meningsløst..Hvorfor ta alt bryderiet med å ha egen bil når du kan tilkalle en bil med mobilen...til en brøkdel av prisen for å eie selv..?

Det vi får se er en eksplosiv utvikling av bilflåter i byene, og tilsvarende avvikling av fasiliteter for privatbileier.

Tilkallingsbilene vil opplagt bli utsatt for litt andre utfordringer enn vanlige privatbiler i dag. Disse skal kjøre til alle døgnets tider med alle typer folk, Overtestosteroniserte bodybuildere, demente gamlinger, suicidale..
I tillegg til å være idiotsikre må bilene være bygd slik at idiotene heller ikke klarer å skade seg selv...

Hvordan vil disse bilene se ut? Det første er at de opplagt blir elektriske grunnet begrensninger/kjøreforbud for fossile biler i byene..Hva som ellers befinner seg under bilen tror jeg flåteoperatørene bryr se lite om, det vil nok være bilprodusentens ansvar å holde disse gående i garantitiden..

Innvendig må de være solid nok til å motstå hærverk, men det tror jeg ikke er noe større problem siden interiøret ikke trenger noen bevegelige deler overhodet..

De bevegelige delene passasjerene kommer i kontakt med på disse bilene og der problemer opplagt kan oppstå, er dørene!

Gode gammeldagse dører er ikke gangbart av flere grunner, ved full åpnet dør kan selv et barn presse døren videre og ødelegge gangjern, dørstopper og t.o.m. vri A-eller B-stolpen skjev.Altså alt for svak mot hærverk. Gamle folk kan slå igjen vanlige dører med ting imellom, føtter,hender, you name it..Kan delvis ordnes med softclose eller automatisk åpning/stenging men løser ikke hærverkproblemet..
Suicidale kan åpne døren under fart og hoppe ut ... Dette kan da fikses med elektronikk sier du ..? Selvsagt kan det det, men den dagen ledningen til låsesolenoiden har røket, flyr den suicidale ut døra i 100 km/t...!

Skyvedører da ? Opplagt et bra alternativ, MEN det krever en bil som har full høyde i dobbel bredde av den samlede døråpningsbredden (fram+bak) og da blir denne bilen seende ut som en skoeske med ditto luftmotstand... Blir sikkert bra i indre bykjerne, men på litt utvidede turer ut av bykjernen trengs en bilfasong som kan kjøres raskere enn 50 km/t...


Da står vi igjen med måkevingedører... Ingen person under 350 cm er høy nok til å presse en fullt åpnet dør videre og ødelegge den, Den stenger seg pent og rolig av seg selv og gamlinger kan konsentrere seg om å holde fingrene unna døråpningen..
Den suicidale klarer ikke åpne denne døra under fart selv om alt elektrisk + mekanisk svikter, den er hengslet øverst og er alt for tung å åpne manuellt for en som sitter inni...


I tillegg trenger måkevingedøren kun rundt 30 cm. sideklaring for å åpnes, en tradisjonell dør trenger en meter og folk ville slått den i fillerusk over tid..

Den uungåelige konklusjonen er at tilkallingsbiler vil ha måkevingedører ! Både foran og bak. Noen som tør vedde på at model X og produksjonslinjen ikke allerede er klargjort for å montere måkevingedører fram også........?
Herregud, godt man kommer slippe å oppleve dette :o
#1054
BMW i3 / Sv: Carplay?
torsdag 11. januar 2018, klokken 14:59
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 11. januar 2018, klokken 08:00
- Kjekt å få og svare på meldinger
Svare på meldinger imens man kjører bil høres ikke særlig fornuftig ut.
#1055
Elbiler i media / Sv: Driver Broom.no uredelig journalistikk?
lørdag 06. januar 2018, klokken 18:10
Sitat fra: doldis1 på torsdag 04. januar 2018, klokken 08:49
En trenger ikke lete lenge etter krigstypeoppslag...Media er fulle av det!

Bortsett fra hos Broom.no da....................iflg. de selv "  Norges ledende bilside på nett " DER er det stille,ikke et ord om Teslas vanvittige måned ...?

Skal jeg tro at grunnen er at Tesla hverken nå eller i overskuelig framtid vil være med å fylle kassa hos Tv2/broom.no ?

Uansett grunn, Broom.no fungerer i dag som en reklameside for Tysk fossilindustri og fortsetter de å skrive kun for rednecks, tipper jeg de snart vil være like utdatert som bilene de skriver om...?

Toppsak i dag er fra en av foretakene som legger igjen reklamepenger hos TV2 selvsagt....

http://www.tv2.no/broom/9587098/
Tullprat fra ende til annen.
#1056
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 14:16
 
Sitatren og fin naturgass

Tja,alt er vel relativt? Med den farten klimaet endrer seg nå tror jeg ingenting som brenner sammen ett karbon- med 2 oksygenmolekyler er rent nok dessverre...
Selv er jeg kun opptatt av forurensende utslipp, klimaet kan vi uansett ikke gjøre noe særlig med.

Lurer forøvrig på om disse kinesiske elbussene får sin energi fra vannkraft eller vindkraft ;D
#1057
Sitat fra: Hansi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 04:07
https://evobsession.com/shenzhen-completes-its-bus-fleet-transitions-to-100-electric-buses/

Håper vi følger raskt etter i Norge, jeg syns det går tregt her..
Ingen vits i å stresse med det her i Norge, de fleste bussene i kollektivtrafikk går vel på ren og fin naturgass. Bedre å gradvis fase inn batteribusser etterhvert som de vanlige blir modne for utskifting.
#1058
Rogaland elbilforening / Sv: Bypakke Nord-Jæren
torsdag 21. desember 2017, klokken 22:34
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. desember 2017, klokken 06:04
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering.
Tja, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland og Italia har alle bomfinansierte veier så vidt jeg kan huske.
Men de har ikke bomringer rundt små landsbyer på størrelse med Stavanger, Sandnes, Sola og Tananger ;)

De fine motorveiene er allerede bygget når du betaler for å kjøre på dem. Dessuten har du også muligheten å bruke mindre gratis veier hvis du kan tolerere å bruke litt lenger tid, noe som absolutt er å anbefale hvis du er på ferietur :)
#1059
Elbilen i Samfunnet / Sv: ESA’s avgjørelse
tirsdag 19. desember 2017, klokken 21:01
Sitat fra: bno på tirsdag 19. desember 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:48
Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:59
Tipper 0% mva i 2 år og deretter gradvis innfasing til full mva etter 3 år.
Jeg tipper det blir innført en grense på ca. 400 000 verdigrunnlag langt før 3 år har gått. Folk begynner å bli kraftig irritert over at det brukes milliarder på fullt momsfritak for millionbiler.

På hvilket grunnlag kan du hevde dette. Ditt personlige syn eller?
Jeg hevder ikke, jeg tipper :) Grunnen for at jeg tipper slik er at subsidieringen begynner rett og slett å koste mer enn det smaker, både politisk og økonomisk.
#1060
Rogaland elbilforening / Sv: Bypakke Nord-Jæren
tirsdag 19. desember 2017, klokken 20:39
Sitat fra: zbk på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:01
Hva er forskjellen på lånefinansiering av veier og av ditt eget hus? Det koster jo også penger?

Jeg mener enda at de kostnadene ikke har noe med kostnaden for drift av bomringen å gjøre, men med prisen på veien (som er en annen diskusjon)
Whatever, faktum er at 4,2 milliarder sløses vekk til ingen nytte.

Man kan jo saktens lure på hvordan de klarer å bygge ut det meste av både veier og kollektivtrafikk i resten av Europa uten bomfinansiering. Ikke trenger de å plage folket med vanvittige engangsavgifter på biler heller ;D
#1061
Elbilen i Samfunnet / Sv: ESA’s avgjørelse
tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:48
Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:59
Tipper 0% mva i 2 år og deretter gradvis innfasing til full mva etter 3 år.
Jeg tipper det blir innført en grense på ca. 400 000 verdigrunnlag langt før 3 år har gått. Folk begynner å bli kraftig irritert over at det brukes milliarder på fullt momsfritak for millionbiler.
#1062
BMW i3 / Sv: Folk blinker med fjernlyset mot meg :O
tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:14
Sitat fra: Panduck på mandag 18. desember 2017, klokken 14:14
Dette har jeg opplevd litt for mange ganger etter at jeg fikk i3en. Flere blinker med fjernlyset når det er mørkt. En lastebil slo på fjernlyset og lot det sto på, helt til jeg gjorde det samme, da satt han på nærlys. Jeg har aldri opplevd liknende med andre biler jeg har hatt. Opplever andre det samme? Har i3 for sterkt lys nærlys? :O
Jeg opplever så å si aldri at biler blinker med fjernlyset. Men nærlyset på i3 er uten tvil ganske sterkt og godt er det for fjernlyset er jo totalt ubrukelig ;D
#1063
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:02
Sitat fra: nix på mandag 18. desember 2017, klokken 22:00
Over 5700 X'er i Norge er helt vilt.
Synes jeg ser dem overalt nå ;)
Jepp, en reduksjon av momsfritaket rykker stadig nærmere ;)
#1064
Rogaland elbilforening / Sv: Bypakke Nord-Jæren
tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:23
Sitat fra: zbk på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:00
Når de inkluderer lånekostnadene i driftskostnadene konstruerer de tall for å få overskrifter. Lånefinansieringen av prosjektene er et valg som er tatt og som etter mitt syn ikke har noe med driftskostnadene av bomringen å gjøre.
Hva man kaller de forskjellige kostnadene spiller fint liten rolle, faktum er at vanvittige 4,2 milliarder går til andre ting enn bygging av vei.
#1065
Rogaland elbilforening / Sv: Bypakke Nord-Jæren
tirsdag 19. desember 2017, klokken 11:53
Sitat fra: odahle på mandag 18. desember 2017, klokken 09:28Så forstår jeg heller ikke hvordan du har regnet ut disse 70 % til kollektiv o.l., samt "store" administrasjonskostnader?
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kQ6wL/Bomstasjoner-ved-Bybrua_-Lagardsveien-og-Paradis
"Totalt skal bomringen gi 21 milliarder i inntekter i løpet av 15 år, som skal gå til utbygging av en rekke viktig samferdselsrosjekter i regionen. 70 prosent av inntektene skal gå til utbygging av kollektivtilbudet og gang— og sykkelveier, mens bare 30 prosent skal gå til veiutbygging."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/OKq4k/Stortinget-sier-ja-til-tidenes-bompengefest-pa-Nord-Jaren
"25,2 milliarder kroner skal hankes inn via seks bomringer (se grafikk og fakta). 21 milliarder bomkroner er satt av til en rekke prosjekter innen kollektiv, sykkel, gange og veier.
De resterende 4,2 milliardene vil gå til lån, renter, innkreving og drift av bomringen. Det tilsvarer inntekter fra all trafikk gjennom bomringen i to og et halvt år."


Hvis ikke du også syns at 17% eller 4,2 milliarder er store kostnader så vet jammen ikke jeg hvordan du tenker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA