Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dampmaskin

#301
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
torsdag 04. august 2016, klokken 18:50
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. august 2016, klokken 18:36
Hva skjer med batteriet i en hybrid som ikke lader
Hvis min Golf GTE "merker" at den aldri blir ladet, så lader den batteriet opp til et sted mellom 5 og 15 km kjørelengde (50 km er maks) via bensinmotoren, og holder det cirka rundt der.
#302
Elbiler i media / Sv: Ikke bruk adaptiv cruisecontrol i tunneler
torsdag 04. august 2016, klokken 17:16
Saken ligger bak betalingsmur.

Jeg har ikke opplevd problemer med å bruke ACC i tunneler med min Golf, men nå har jeg ikke så veldig mange mil under beltet heller. Hva er det som skal være problemet med dette?
#303
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
torsdag 04. august 2016, klokken 16:51
Når man kjøper ladehybrid, enten man lader eller ikke, så går konseptet med lading av bil fra å være noe man har hørt om, til å bli noe som potensielt kan være relevant for en selv.

Det er ikke nødvendigvis en skjellsettende omveltning, men jeg tror det kan være en subtil endring av perspektiv som på sikt kan endre måten folk tenker på.

For de fleste handler ikke lading om å bare sette inn en kontakt. Det er en infrastruktur som må på plass, og dette krever massive offentlige investeringer, og/eller bevisstgjøring av folk flest. Jeg tror (håper i alle fall) at ladehybrider kan fungere som en kanal for å bevisstgjøre folk flest, uavhengig av om dette var intensjonen bak eller ikke.
#304
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
torsdag 04. august 2016, klokken 13:01
Prisreduksjonen på hybrider er en genistrek, i alle fall. Jeg kjøpte min første ladbare hybrid for bare uker siden, selv om jeg visste at jeg ikke har lademuligheter. Det var et godt kjøp for en "vanlig bil".

Men gjett hva? Etter to-tre dager jaktet jeg etter ladekontakter. Scrollet rundt i ladekart. Leste om hurtigladere, sakteladere, kW og priser. Kikket på leiligheter med garasje på Finn. Klødde meg i skjegget.

Jeg har fortsatt ikke fast lading, og vet ikke om jeg kommer til å få det med det første. Men genistreken er at nå er ideen plantet i hodet mitt. Neste gang jeg flytter, kommer jeg da til å kjøpe hus uten fast parkering? Jeg tviler. For en måned siden var fast parkering "kjekt å ha". Nå ser jeg plutselig på det som nesten essensielt.

Miljøeffekten av dette er selvsagt ikke umiddelbar, men det har alltid tatt tid å forandre måten folk tenker på. Hvis det ikke hadde vært for at jeg av "egoistiske" grunner kjøpte hybrid, ville jeg ha kjøpt en vanlig fossilbil i stedet. Da hadde jeg heller aldri fått noen grunn til å slå opp i et ladekart, eller registrere meg på elbilforum, for den saks skyld.
#305
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
onsdag 03. august 2016, klokken 10:27
Bergen-Trondheim: 660 km.
Trondheim-Oslo: 520 km.
Bergen-Oslo: 460 km.

660 km burde sette minstestandarden for rekkevidde, etter min mening. Ja, strekningen burde kunne kjøres i ett hvis man vil eller må. Det er en valgfrihet som betyr noe, i hvert fall for noen av oss.

Selv kjøpte jeg "leke-elektrisk" altså PHEV. Jeg får ikke ladet den noe sted, med mindre jeg kjøper en dyr parkeringsbillett et sted hvor jeg ikke har noe behov for å være, og sitter der og spiller på slurva og venter i flere timer mens bilen lader. Men jeg jobber fortsatt med saken. Forhåpentligvis ordner det seg på et vis.

Med elbil hadde jeg ikke hatt sjans. Bilen ville stått batteritom og rustet langs en vei. Det er ikke bare skatte-insentivene som teller. Lademuligheter er også en smule viktig.
#306
Ja det er et trilemma. Det ser ut som at alternativene er som følger:

1) Reservere plassene for rene el-biler. Dette stimulerer til videre bruk av rene el-biler, men fører til at miljøgevinsten med PHEV, og dermed også grunnene til å oppfordre folk til å kjøpe PHEV, i større eller mindre grad forsvinner.

2) La alle få lik tilgang til ladepunktene. Dette gir en miljøgevinst fra PHEV, men fører til at å kjøre el-bil blir mindre attraktivt, eller til og med uaktuelt for mange.

3) Sette opp flere ladepunkter. Dette gir miljøgevinst fra både el-biler og PHEV, men koster selvfølgelig penger.

Er politikerne oppriktige i sitt ønske for at folk skal kjøre elektrisk, er det vel bare alternativ 3 som har noe for seg. Får håpe at den politiske viljen er til stede for å spandere de pengene det koster.
#307
Jeg er kanskje ikke representativ for alle hybrid-eiere, men jeg er opptatt av å lade så mye som mulig. Dessverre har jeg ikke noen fast parkeringsplass som jeg kan sette opp ladepunkt på hjemme, så hvis jeg ikke får lov til å lade offentlig, så har jeg faktisk ikke noe annet valg enn å kjøre 100% på fossilt drivstoff hele tiden.

Det er jo noe jeg kan leve med - hvis jeg må - men det er jo i så fall synd at jeg ikke har noe alternativ til å kjøre rundt og forurense, og det på tross av at jeg faktisk har skaffet meg et ladbart kjøretøy. Vil nesten påstå at litt av hele poenget med å kjøre ladbar hybrid forsvinner litt da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA