Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dampmaskin

#31
Litt av poenget i innlegget er vel at de ikke er en homogen gruppe og heller ikke har en konsekvent retorikk.
#32
Med fare for å utløse en ny runde med klipp-og-lim, jeg kom over et interessant innlegg i BT: Slik er de norske klimaskeptikerne
#33
Sitat fra: cra på mandag 30. september 2019, klokken 14:53Da koker det egentlig ned til om man kan anse høyre (av tre?) felt som et "sammenhengende avkjøringsfelt"? Jeg synes det kan være litt tricky en del steder når det er flere felt, og plutselig går det ene over til å være avkjøring til et sted jeg ikke skal til. Kan komme brått på for oss osm ikke er lokalkjente. :)
Hvis det er litt trafikk og litt flere felt å velge mellom, syns jeg ofte at det er vanskeligere å kjøre på ukjente veier i Norge enn ukjente veier i utlandet. Kan være at det bare er meg, men jeg får litt inntrykk av at norske veier i større grad er designet med tanke på at man skal være lokalkjent.
#34
Elbil og økonomi / Sv: Hvor mye koster det egentlig å lade hjemme?
torsdag 26. september 2019, klokken 16:03
Siden jeg har hybrid, sammenlignet jeg den mot bensinkostnader. Dermed er laderen min nedbetalt på under to år.  8)
#35
Tenker at det også hadde noe å si at hun åpenbart ikke klarte å trille bilen ut av veibanen. Hadde hun bare fått stopp, og parkert på veiskulderen, og ikke forårsaket en ulykke, så hadde hun kanskje ikke fått en like streng reaksjon?

Eller hadde hun en bil som automatisk skrudde på bremsene når batteriet var tomt?
SitatHendelsen førte til at bilene bak elbilen måtte bråbremse bak, og én bil kjørte inn i en annen som følge av den plutselige stansen
Høres litt rart ut for meg.
#36
Elbil og økonomi / Sv: Hvor mye koster det egentlig å lade hjemme?
torsdag 26. september 2019, klokken 14:46
Er det gjennomsnittlig å bare lade 2/3 hjemme? Jeg skulle trodd det var minst 9/10.
#37
Eller bare vitenskapsfornekter. Det nytter ikke å argumentere med at man ikke fornekter all vitenskap og at det derfor blir feil å si vitenskapsfornekter.

Når man bare aksepterer den vitenskapen som passer en, har man i praksis forkastet den vitenskapelige metode. Det er ingen objektivitet i å kirsebærplukke argumenter. Det vitner ikke om noen søken etter kunnskap eller respekt for fakta.

Vitenskap er ikke et koldtbord. Hvis man ikke er villig til å godta den vitenskapelige metode også når det er ubeleilig, så teller det ganske enkelt ingenting at man godtar den når den tilfeldigvis faller i smak. Da er og blir man en vitenskapsfornekter.
#38
Tror noen undervurderer noens kapasitet for ymse former for nektelse. :p
#39
Kommer an på hva man legger i skepsis. Begrepet kan favne om alt fra å stikke hodet i sanden, til vel gjennomtenkte filosofiske standpunkter.

Men når det gjelder klimaskepsis, vaksineskepsis og andre konspirasjonsteorier, er det som regel snakk om ren og skjær vitenskapsfornektelse. Så man kan si at å kalle det skepsis ikke er direkte feil, men å kalle det fornektelse blir mer presist.

Kritisk og rasjonell skepsis er jo stort sett av det gode, og jeg syns det er synd og skam å la vitenskapsfornektere få lov til å dra skepsis-begrepet ned i søla.

Apropos, her kom jeg over en artikkel i Aftenposten som er relevant til denne tråden: Studie: De med sterkest meninger kan minst
SitatDe har funnet flere interessante ting. Mer ekstreme motstandere av GM-mat, er gjerne dårligere skolert innen genetikk og biologi, men med høyere vurdering av eget kunnskapsnivå.

For de sterkeste motstanderne er det en negativ sammenheng mellom faktisk og selvopplevd kunnskapsnivå: De som er dårlig skolerte blant dem vurderer seg som mer kunnskapsrike enn de godt skolerte. For dem med få motforestillinger mot GM-mat, er det derimot en positiv sammenheng mellom faktiske og selvvurderte kunnskaper.

For motstand mot at mennesker påvirker klimaet fant de ikke slike sammenhenger. Holdningen til klimaendringer fulgte derimot politiske skillelinjer, relativt uavhengig av både faktiske og selvvurderte kunnskaper.
#40
Så lenge verken, grunneier, parkeringsselskap eller noen andre bryr seg, har jeg bare ett råd: Legg den ladeplassen bak deg.

Alternative løsninger er å finne en annen ladeplass, lade mer hjemme, bytte til en bil med større batteri, bytte tilbake til fossil, ta kollektivtransport eller sykle ... og sikkert mye mer. Alt er bedre enn å irritere seg over noe du ikke kan gjøre noe med og som alle andre blåser en lang marsj i.
#41
Sitat fra: fonberg på onsdag 18. september 2019, klokken 15:46Hvorfor er den da tyngre?
Virker ikke som det er så mange prosent forskjell på vekten. Uansett, jeg tipper at Porsche har gått mer for luksus enn for nedstrippet ultrabil. Både lydisolasjon og andre komfort-egenskaper har en tendens til å veie litt.
#42
Jeg har også bil med 3,6 kW ladehastighet, jeg gikk også for en kraftigere lader. Jeg regner nemlig ikke med at dette blir min siste bil.

Jeg ba ganske enkelt elektrikeren om å installere den største laderen hovedsikringen min kunne takle. Syns å huske at det ble 11 kW. Prisforskjellene ser uansett ut til å være små; Det er stort sett arbeidet som koster, og det må gjøres uansett.
#43
Model 3 / Sv: Tregt dørhåndtak
fredag 13. september 2019, klokken 09:27
Sitat fra: tss_trd på fredag 13. september 2019, klokken 08:05
Wd40 pleier å løse de fleste slike problemer. Kanskje noen vil mene det er litt tynt for langvarig smøring?
Ja, WD40 er ikke laget for formålet, og på sikt fungerer det dårlig til formålet. Smøring bør påføres med presisjon, og i riktig mengde. Påfører man for mye, eller der det ikke skal være, samler det bare smuss. Det øker friksjonen og slitasjen over tid.

Med WD40 på sprayflaske er det veldig vanskelig å ikke påføre for mye. Presisjon er også ikke-eksisterende.

En nesten hvilken som helst smøringsolje på flaske vil være bedre til å fikse problemet, men man må selvfølgelig finne området hvor friksjonen er, smøre der det trengs, og tørke bort eventuelt søl. Da er det klart mye lettere å ta en flaske WD40, "spray and pray", og dermed utsette problemet litt.
#44
At mennesker landet på månen er i det minste grundig bevist. De fikk ikke med seg 382 kg med utenomjordisk stein fra et filmsett i hvert fall, det er nå ganske sikkert.
#45
Mmmm... jeg tror du må guffe på med enda mer kvantitet. Dette ble litt halvveis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA