Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kristianbergen

#16

Blir det ikke 1kWh pr. dag, altså 30kWh til sammen i juni?
[/quote]
Stemmer - 30 kWh for juni. Retter opp. Søylene er snitt dagsproduksjon. 30*høyde blir mnd produksjon +/-.
#17
Solcellene: Ser det er 46 moduler på taket. Antar en 5W pr modul (300W panel har 60). Da har bilen 230 Wp på taket. For en bil i Oslo vil et slikt anlegg produsere nesten en hel 1kWh i juni pr dag, totalt ca 160 kWh pr år. Forutsetter da at bilen står ideelt plassert ute, som et hustak. Har tatt utgangspunkt i pvgis.

Jeg vet ikke prisen for dette tilvalget, men jeg kan røpe at jeg ikke kommer til å gå for dette.

Pr år-  Oslo: ca 160 kWh, Bergen: ca 139 kWh, Madrid: 317 kWh
Bilens forbruk pr år: tja, 2000-3000 kWh

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#18
Elbiler i media / Sv: PlugShare fungerer nå med CarPlay
fredag 19. februar 2021, klokken 08:53
Lovende!
Jeg liker antakelsen den gjør om hurtiglading og hurtigmat.
#19
Hyundai / Sv: Hyunday Sonata (hybrid) med solceller på taket
onsdag 10. februar 2021, klokken 23:24
Edison har et poeng; det vil ha mer å si om en beveger seg sørover. Kan være med på at et biltak kan gi et sted mellom 200 og 500 kWh/år, men dette er maks/git at bilen får solinnstråling hver dag.

Men så var det dette batteriet i Sonataen. Hvor stort må det være for å monne? Litt synsing: 500 kWh gir en gjennomsnittlig dagsproduksjon på 1.37 kWh. Hintet om 30-60% SOC/dag peker mot et batteri på 2.28 - 4.47 kWh. Antar en 2 kWh/10km, blir (maks) daglig elektrisk kjørelengde 2.2 - 1.14. Årlig elektrisk kjørelengde blir altså ikke veldig lang.

Er batteristørrelsen oppgitt noen steder? Eller er nyheten at det raskt kan lades opp (dsv er utrolig lite?)
#20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
onsdag 10. februar 2021, klokken 22:50
Høyre side bak er dustete plassering av ladeluke.
Dette har jeg greie på.
#21
Hyundai / Sv: Hyunday Sonata (hybrid) med solceller på taket
lørdag 30. januar 2021, klokken 21:08
30-60% sier meg ingen ting; hvor stort (lite) er batteriet i bilen?

Et panel for hustak er normalt 1.6 m2 og gir ca 300 W under standard betingelser. I praksis gir et 300W panel i underkant av 200 kWh pr år, i Bergen, +/- 20.

Jeg liker ideen, men solpanel på biltak er for meg ikke noe mer enn stilig.
#22
Hyundai KONA / Sv: Efaringer med støydemping
torsdag 03. september 2020, klokken 14:16
Jeg har fått gjort støydemping i hjulbuer og generelt under hele bilen. Mener dette kostet ca 5000 spenn. De kunne også tilby en liten jobb, som bare dekket hjulbuene.

Effekten var støydempingen var der, men den var ikke spesielt stor. Jeg foretrekker fortsatt å snakke i mobiltelefon utenfor tuneller.


Om jeg skulle gjort det igjen, ville jeg gått for kun hjulbuene, for halve prisen.



Har også gjort andre tiltak, men effekten av disse er også noe beskjedne i forhold til innsats.

#23
Lade hjemme / Sv: Elektrikeranbefaling - Bærum?
tirsdag 18. august 2020, klokken 22:31
 :+1:
Supert, takk!
#24
Lade hjemme / Elektrikeranbefaling - Bærum?
tirsdag 18. august 2020, klokken 12:10
Kan noen anbefale en grei elektriker i Bærumsområdet? (bor ikke der selv)

Skal ha montert opp EO min og jordfeilbryter type B. Kabelen er grei, 2.5mm2 pfsp.

Jeg ser på dette som en liten/rimelig jobb, men har sett ganske variable priser her i landet.
#25
Hyundai KONA / Sv: Frunk
lørdag 27. juli 2019, klokken 11:02
Har ikke målt temperatur, men plastboksen min fra Jysk er like hel. Har kjørt ca 2000 km med den så langt i sommer. 50 kW og 2.6 kW. Like hel og pen.

Følger med på den.


Sitat fra: TorT på torsdag 25. juli 2019, klokken 15:39
Sjekket litt temperatur etter å ha lest forrige innlegg.

Etter å ha kjørt ca 250 km i utetemperaturer på 22-25˚C, så var denne platen på 31-29˚C. Høyest i front.

Etter å ha ladet i over en time, sjekket jeg første gang, og temp var mellom 42-43˚C i forkant, og 39˚C i bakkant.

Ladet med 7,2 kW hele tiden. Startet lading godt nede på SOC 20 tallet, uten at jeg bet meg merke i nøyaktig %. Sjekket ca hver time utover, og det var ingen ytterligere stigning i temperatur.

Brukte infrarødt termometer.
#26
Hyundai KONA / Sv: Frunk
mandag 15. juli 2019, klokken 23:17
Jeg gikk for klassisk oppbevaringsboks. Etter noen runder fant jeg ut at Jysk sin egnet seg best. Denne har noen fjonge riller som gjør at en lett kan justere i lengderetning. Brukte en fein-sag til å dele den og pop-nagler til å sette den sammen igjen. Boret hull på bunnen og festen gummi-festene fra lokket i boksen mot bilen. Bruker den kun på langtur/ferie. Resultatet ser utvilsomt både profft og bra ut.

#27
Hyundai KONA / Sv: Kona på fjelltur. Erfaringer?
søndag 23. desember 2018, klokken 09:50

Uten ladestopp?
[/quote]

Sorry, med ladestopp. Trenger ett stopp 30-45 min på denne veien, men har ikke noen tall på ladetid siden laderen på Hemsedal tøyset seg. GK gav gratis strøm, men tiden brukt på netto lading fikk jeg ikke tatt.

Bergen-Oslo-turen 22. november over hardangervidda, uten takboks krevde 20-30 min lading.
#28
Hyundai KONA / Sv: Kona på fjelltur. Erfaringer?
søndag 23. desember 2018, klokken 00:04
Bergen oslo, via hemsedal, med takboks og varmeapparat på hele veien. Sterk sidevind og -8 på fjellovergangen. Is og snødekke. 17.5 kwh/10 mil. Sabla bra.

15.8 bergen-oslo over hardangervidda noen uker i forveien uten takboks, bare veier og lite vind tilsier inntil 10% økt forbruk pga takboks
#29
Hei TorT,
har du testet abetterrouteplanner mot http://jurassictest.ch/GR/ ?
Jeg har svært god erfaring med sistnevnte på tur med leafen. Kommer stort sett ut innenfor +/- 5% av estimatet.
Det ville vært interessant å vite om de estimerer samme forbruk på samme strekning (før jeg gidder å bytte :-))

K

Sitat fra: TorT på fredag 26. oktober 2018, klokken 01:24
Sitter å leker med et program som heter abetterrouteplanner, og la inn Hirtshals til Nice med Kona.
Nå er ikke dette noen test, men gøy å se allikevel. La inn 135km/t som fart, men saktere ved behov.

[...]
#30
Hyundai KONA / Sv: Det første konevraket
tirsdag 11. september 2018, klokken 11:27
ser ut som en demobil
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA