Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#556
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
lørdag 31. august 2019, klokken 15:10
Okay, nå har jeg fikset det. Jeg valgte en litt omstendelig prosedyre. Jeg tror det betaler seg å være tålmodig:


  • Gjør dette utendørs, ikke i garasjen eller en parkeringskjeller. Du må ha GPS-dekning.
  • La bilen være på, og ta ut minnekortet. Åpne først dekslet foran, og trykk kortet inn. Det spretter halvveis ut. La det stå slik.
  • Det kommer en melding på skjermen om at minnekortet manger. Vent til den forsvinner og et normalt skjermbilde er tilbake (uten kart).
  • Trykk inn reset-knappen med en binders, kulepenn el.l. (Hull oppe til høyre.)
  • Vent til omstarten er ferdig. Aksepter standardadvarselen og vent på normalt skjermbilde.
  • Trykk minnekortet inn igjen til det klikker seg fast. Sett på dekslet.
  • Vent på at systemet restarter nok en gang, aksepter standardadvarselen.
  • Vent et minutt eller to, så kommer klokken tilbake. Ikke fortvil om den ikke kommer med en gang, for det gjør den ikke.
#557
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
lørdag 31. august 2019, klokken 09:58
Ser ut til at noe av informasjonen der er (relativt) offisielt fra Kia, så da regner jeg med at det er trygt. Skal prøve når jeg har anledning.

På slike fora kan man lese mye rart. Her er min favoritt fra tråden:

SitatPossible cause could be earth's magnetic plates shifting. It's also been raising havoc with gps signals as well. If you have noticed (or not) our true north has shifted. Because our clocks are part of a navigational system they possibly got caught up in the glitch.

3 people found this helpful.
:o
#558
Kia Soul EV / Sv: Defekt girkasse
lørdag 31. august 2019, klokken 09:50
Det er nok fullt mulig å sette den i park mens bilen er i bevegelse, ja. Jeg gjorde det selv en gang, med den første Soulen min (2016-modell, nå kondemnert av helt andre grunner). Det skjedde i lav hastighet, og jeg var i ferd med å stoppe uansett. Det kom en serie klikkelyder inntil bilen stoppet. Jeg var selvsagt engstelig for at jeg hadde ødelagt noe, men det gikk bra den gangen. Jeg var nokså fersk Soul-eier den gangen, og det var vel reflekser fra alle år med manuelt gir som slo inn. Men om du har kjørt 50000 km, så har du nok lagt slike uvaner bak deg for lengst.

Du må uansett trykke inn knappen på girspaken for å sette den i P, men det er også eneste sikkerhet mot at det skal skje.

Jeg har ingen gode råd til hvordan du skal forholde deg i denne konkrete saken, men det er snakk om stort nok beløp til at det kan være verdt pengene å konsultere en advokat. Da gjerne en som har erfaring med den typen saker.
#559
Ikke bare nordover ... jeg kjører over Valdresflya noen ganger hvert år, og er alltid bekymret for status på den ene hurtigladeren på Beitostølen. Første gang jeg prøvde den ville den ikke, men jeg fikk ladet likevel, med god hjelp fra Fortum kundeservice. Den gangen var jeg nokså fersk elbilist, så stressnivået var ekstra høyt.  :P
#560
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
fredag 30. august 2019, klokken 19:58
Interessant. Å fjerne minnekortet mens systemet er «live» er vel teoretisk sett noe av det verste man kan gjøre. Men nå tror jeg ikke at systemet skriver på minnekortet til stadighet, så kanskje det ikke er så farlig ... Faktisk trodde jeg det aldri ble skrevet ditt, men at det bare var for kartdata, som jo leses, ikke skrives.
#561
Dette blir jo mer og mer off topic, men nå blir jeg virkelig nysgjerrig: Hvis et taksameter skal vise kjørt distanse med en nøyaktighet bedre enn 0,2%, så virker det rimelig klart at det ikke kan virke ved å måle rotasjoner av et hjul, siden hjuldiameteren kan variere mer enn det. Så hvordan virker et taksameter egentlig? GPS har store feilkilder, så jeg tror ikke det heller kan fungere.  ???
#562
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 29. august 2019, klokken 10:37
Ettersom det nå kommer stadig flere elbiler med rekkevidde på 25 mil og mer, er det helt unødvendig med ladestasjoner hver 50 km slik det har vært krav om. Ca 150 km mellom hver lokasjon er nok mer passelig.
Neineineinei, nå er du på ville veier. For det første så finnes det veldig mange biler med kortere rekkevidde, og de vil fortsatt være i drift i mange år fremover. Og for det andre så er ikke all langkjøring langs en hovedvei fra en storby til en annen. Noen ganger skal man kanskje kjøre 100 km langs en hovedvei, for så å kjøre et langt stykke på mindre veier med dårligere muligheter for hurtiglading. Og da er det kjekt å ha noenlunde godt med energi på batteriet før man forlater hovedveien. For det tredje, så kan det være kjekt å kunne tilpasse ladepausene til behovet for hvile (for sjåføren) og mat (for alle i bilen). Og da gir 150 km alt for lite fleksibilitet.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det er bedre med en lokasjon med åtte ladere enn to lokasjoner med fire hver og ti kilometer mellom.

For superladere kan man godt tåle litt mer avstand, for bilene som har glede av dem er gjerne de samme som har stor batterikapasitet.
#563
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk av ladeplassen.
torsdag 29. august 2019, klokken 19:22
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 29. august 2019, klokken 12:47
Og at det i appen og på skjermen til laderene kommer informasjon om at nå kan du bytte til saktelading hvis andre står i kø.
Akkurat det tror jeg blir vanskelig å implementere, fordi det er så stor forskjell på bilenes ladeprofiler. Min bil, for eksempel, har en nokså slapp ombordlader, begrenset til 6,6 kW tror jeg, så for meg gir det sjelden noen mening å bytte til den hvis jeg ikke av en eller annen grunn skulle ha bruk for å lade til over 90%.
#564
Jeg har aldri noensinne opplevd å kjøre en bil med speedometer som viser korrekt (der jeg har hatt mulighet til å sjekke, og det har jeg ofte). Regelverket sier vel først og fremst at det for enhver pris ikke må vise for lav hastighet, så fabrikantene tar heller litt i den andre veien for å unngå det.
#565
Mja, jeg er ikke helt overbevist om at veitrafikkloven kommer til anvendelse ved hurtigladerne. Kardemommeloven, kanskje.
#566
Kia Soul EV / Sv: Justere klokken
onsdag 28. august 2019, klokken 11:38
Oj. Du også? Jeg logget akkurat inn for å spørre om det samme. Jeg fikk min software oppgradert i mai, men oppdaget ikke problemet før i går. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, men neppe mer enn i et par uker.

Med en reset så mister man vel adresser som er lagt inn i systemet, så det ville være fint å unngå.
#567
Utrykningskjøretøy trenger vel ikke forholde seg til denne skiltingen? Så vidt jeg vet, kan de bryte alle trafikkregler så lenge det skjer tilstrekkelig aktsomt.
#568
Elbiler i media / Sv: De rikeste får mest glede av elbilfordelene
fredag 23. august 2019, klokken 17:58
Sitat fra: lars667 på onsdag 21. august 2019, klokken 09:05
Elbilfordelene gjør det også mulig for oss med middels inntekter å kjøpe nyere biler.
Nemlig! Jeg har selv aldri kjøpt en fabrikkny fossilbil. Men jeg har kjøpt to fabrikknye elbiler. (Rett skal være rett: Nummer to skjedde bare fordi den første ble kondemnert etter et uhell.)
#569
Elbiler i media / Sv: Full fyr i ladeboks og elbil etter lynnedslag
fredag 23. august 2019, klokken 17:51
Jovisst så jeg hva trådstarter skrev. Jeg fulgte også lenken derfra, til overskriften «Lynnedslag i tre førte til boligbrann på Tananger - flere boliger er ubeboelige ...».

Derav kommentaren om å lade trær. Den var ment som en morsomhet, men ble tydeligvis ikke oppfattet som morsom. Kan hende var den ikke det.
#570
Når en ferge ligger timesvis ved kai om natten, er det vanlig å fortøye den og stoppe motorene. På den annen side, når den ligger ved kai for å slippe av et lass med biler og slippe på et nytt lass med biler, ligger den ikke bare med motoren på tomgang, men den bruker propellene aktivt for å holde seg på plass ved fergelemmen. Slik er det i hvert fall med alle ferger jeg har reist med. Landstrøm hjelper kanskje ikke så mye der?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA