Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#421
Viktig melding / Sv: Oppdatering av Elbilforum
onsdag 09. september 2020, klokken 17:56
Nå dukket denne nyhetsbrev-popupen opp hos meg også, med samme resultat som andre har rapportert om. Så jeg måtte bare inn og se på HTML- og CSS-koden!

TL;DR: Med dette Stylus-arket forsvinner hele boksen:

@-moz-document domain("elbilforum.no") {
#newsletterPopup { display: none; }
}


Du kan altså installere Stylus i nettleseren din og importere ovenstående i Stylus (bruk Import-knappen). Dette er en litt nerdete, men effektiv måte å bli kvitt problemet på (hvis nettleseren din støtter Stylus – det ser dessverre ikke ut til at Safari gjør det).

Den lange historien: Slik ser HTML-koden ut, noe forkortet:

Sitat<div id="newsletterPopup">
  <button id="closeNewsletterBox" title="Lukk popup">X</button>
  <iframe width="492" height="760" src="/forms/form.php"></iframe>
</div>

newsletterPopup inneholder en iframe som er 760px høy. Det er 201mm (ikke nødvendigvis fysiske, men CSS-millimeter). På min skjerm, og helt sikkert mange andres, er det høyere enn skjermen. Det ville ikke vært noe problem, om det ikke var for stilen som er knyttet til denne (igjen noe forkortet):

Sitat#newsletterPopup{
  text-align: center;
  position: fixed;
  bottom: 0;
  right:2%;
}
Popupen er altså fiksert til nettleservinduet (position: fixed) med nedre kant lik nettleservinduets nedre kant (bottom: 0). Og da sier det seg jo selv at krysset man skal klikke på for å bli kvitt elendigheten, forsvinner over toppen av nettleservinduet. Om man da ikke sitter på en diger skjerm.

Beklager så meget, dette står til en bunnsolid F i faget webutvikling 101.

Redigert: Jeg ser at jeg kom i skade for å anbefale Stylish. Bruk heller Stylus. Saken er den at det ble avdekket for en tid siden at Stylish spionerte på brukerne. Men siden koden var open source med en tilstrekkelig fri lisens, har andre videreført prosjektet under navnet Stylus. Forfatteren av Stylish har beklaget og lovet bot og bedring, men jeg stoler ikke på ham.
#422
Kia Soul EV / Sv: Feil med girkassen?
tirsdag 08. september 2020, klokken 20:39
Hvis du graver deg litt tilbake i dette forumet så finner du (minst) en tråd om dette. Jeg husker ikke hvordan historien endte, men det finner du nok ut når du finner den.

Jeg gjorde selv akkurat den feilen en gang, med min da splitter nye 2016-modell. Men i lav fart, og girkassen tålte det, heldigvis. Men det var tydelige klikkelyder akkurat da som fortalte at jeg hadde gjort noe jeg ikke skulle, så jeg var aldri i tvil om akkurat dét. Det var rett og slett en vane fra dagene med fossilbil og manuelt gir som slo inn på feil tidspunkt, da jeg liksom skulle sette bilen i fri i det jeg hadde en litt plutselig og uventet stopp.
#423
Ikke vet jeg, men jeg har nå forstått det slik at om du skal bruke teflonspray på sykkelkjeder, så er det viktig å få vasket kjedet grundig rent for olje først. Og når du først har begynt med teflon, kan du ikke gå tilbake til olje.

Du kunne kanskje sjekke på et sykkelforum om jeg har oppfattet det rett, og så prøve å trekke din egen slutning derfra. Jeg ville i hvert fall vært veldig skeptisk.
#424
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 23:59
Så hva er din løsning? Begynne å produsere bruktbiler?
Ja! Man gjør jo det med olabukser allerede, så hvorfor ikke biler?  ;)
#425
Kia Soul EV / Sv: OBD-port
lørdag 29. august 2020, klokken 10:31
Der var den, ja. Takk. Rart jeg ikke så den, den er jo ikke bortgjemt.
#426
Det er greit å sitere det du svarer på, men hva med å klippe ned litt, til det mest vesentlige? Og hvis det ikke er noen innlegg mellom, kan det kanskje være like greit å ikke sitere i det hele tatt. Så blir forumet så mye greiere å lese.

Obmikroplast: Dette er jo et problem vi bare har blitt oppmerksom på helt nylig. Nå har vi et globalt eksperiment gående som vil vise med tiden hvor farlig det er (eller ikke er). Alt vi vet så langt, er at det er langt mer omfattende en noen hadde gjettet. I mellomtiden er det sikkert ikke dumt å prøve å avgrense problemet, i tilfelle det skulle vise seg å være veldig skadelig.
#427
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
fredag 28. august 2020, klokken 12:10
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. august 2020, klokken 21:33
Fortum sender vel gratis brikke til nye kunder, og den kan legges inn hos CK.
Genialt! Fortum-brikke har jeg jo allerede.
#428
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
fredag 28. august 2020, klokken 12:09
Og så får du ikke ladet fordi mobiltelefonen er mistet, eller stjålet, eller falt i bakken og knust skjermen? Joda, tofaktorautentisering kan være vel å bra, men man betaler en pris i robusthet.

Vanligvis, om du mister brikken, er det bare å sperre den. Det skal mye til for noen å få ladet for et stort beløp før du klarer det. Verre er om noen kloner ørten kopier av brikken og sprer den blant mange personer, men jeg har liten tro på at det er en aktuell problemstilling. I så fall burde ladeoperatørene kunne ha systemer som oppfanger bruk av samme brikke på vilt forskjellige steder. Ingen vil vel lade i Oslo og på Dombås med en halvtimes mellomrom. (Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, rent teknisk, å klone en RFID-brikke. Kan en Android-telefon programmeres til å svare på RFID med en brukerbestemt kode?)
#429
Ikke glem at det er mange fler personbiler på veiene enn tungtransport, da. Selv om det kan oppleves annerledes i visse situasjoner.
#430
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
torsdag 27. august 2020, klokken 13:41
Det virker litt voldsomt å bytte til Android bare for å lese RFID-koder. Men kanskje jeg kan finne en billig brukt en til formålet. Jeg trenger jo ikke bruke den som telefon.  ;) Ergerlig at iPhone har kunstige begrensninger på å gjøre disse kodene tilgjengelig for apper. Det skal visstnok bare gjelde miFare, men kanskje alle disse brikkene følger den standarden? Jeg har i hvert fall til dags dato ikke klart å lese en eneste RFID-kode på min nesten helt nye iPhone.  >:(

Hva elbilforeningens brikke angår, så lurer jeg på om jeg har et litt dårlig eksemplar. Og kanskje RFID-leserne i noen ladere er dårlige på å lese brikker som ikke er helt perfekte? (Men den virker perfekt på alle BKK-ladere jeg har besøkt.) Jeg bestilte brikke fra Grønn Kontakt for flere år siden fordi jeg hadde problemer med å bruke elbilforeningens brikke på flere av laderne deres. Nå har jeg en brikke til fra Elbilforeningen, så kanskje jeg kan prøve den i stedet.
#431
Litt på siden, men slitte vinterdekk på sommerføre er vel langt fra anbefalt? Mye dårligere veigrep enn ordentlige sommerdekk, mener jeg å ha hørt.
#432
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
onsdag 26. august 2020, klokken 18:54
Jeg ladet på Circle K for første gang i dag. Det er så lenge siden jeg installerte appen at jeg har glemt alle detaljene, men jeg kunne se at jeg hadde lagt inn brikkene fra Elbilforeningen og Grønn Kontakt. Laderen ville ikke en gang gjenkjenne Elbilforeningens brikke, mens GK sin ble gjenkjent – og avvist. Så jeg måtte bruke appen for å starte ladingen. Men jeg må si at appen fungerte veldig bra akkurat på det punktet: Velg rett ladepunkt, slide to start, slide to stop. Enklere kan det ikke bli. Men det kan se ut til at jeg må skaffe Cirkle K sin brikke om jeg vil bruke brikke. Eller?
#433
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2020, klokken 16:50
[...] de dekkene holdt 24kkm [...]
[offtopic] Kilokilometer? Hva er galt med megameter? Altså 24 Mm. [/offtopic]  :D
#434
Kia Soul EV / OBD-port
fredag 21. august 2020, klokken 20:56
Hvor er OBD-porten på 2020-modellen? På de eldre modellene var den bak lokket over sikringene, men ikke på e-Soul.
#435
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. august 2020, klokken 13:31
* Og hvis det passer å semihurtiglade mens vi handler, gjør vi heller det en å stå på en traurig hurtiglader
Det varierer jo en god del med bilmodell, da. Hvis du har en så treg ombordlader som Kia (e-)Soul med sine 7.1 kW, er det sjelden et attraktivt alternativ, hvis du ikke skal overnatte eller være på stedet i mange timer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA