Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hanche

#376
Pussig. Fungerer andre funksjoner i midtkonsollen som normalt?
Det skal være en reset-knapp, gjemt bak et lite hull oppe til høyre på midtkonsollen. Du kan prøve å trykke inn den med en binders eller lignende. Det kan ta litt tid (et minutt kanskje?) før den er tilbake til normal funksjon. Særlig GPSen (og dermed klokken) kan trenge en del tid for å ta seg inn igjen, siden den må søke opp alle GPS-satelittene på ny.
#377
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trille eller regenerere
onsdag 30. desember 2020, klokken 15:05
Sitat fra: 02jan på onsdag 30. desember 2020, klokken 14:01
Hvorfor vil vi ikke ha valgmulighet til å både aktivere og deaktivere regenerering ?
Så på løsningen KIA eniro hadde med paddel bak rattet, har ikke testet dette, men kunne tenkt både mulighet til aktivere og deaktivere regen + manuelt justere (padlene?) for grad av regen.
Nyere Soul har samme løsning, og jeg liker den godt. Ikke at jeg bruker den veldig aktivt, men jeg tilpasser regen litt etter kjøreforholdene. Jeg har den mest på 2 (mulighetene er 0–3), særlig ved bykjøring. På motorvei foretrekker jeg 1, og 3 bruker jeg bare på lange, bratte utforbakker, slik som ned fra fjellet. Jeg tror aldri jeg har hatt den på 0, men tenker det kan være en fordel når det er veldig glatt, så jeg ikke risikerer at forhjulene glipper bare fordi jeg slipper gasspedalen.
#378
Kia Soul EV / Sv: Tom for strøm (12v)
lørdag 26. desember 2020, klokken 10:13
Sitat fra: hanche på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:00
Du store. Det må være noe nytt de har funnet på. Men det er selvsagt en velkommen nyhet.
Etter at jeg skrev dette, har jeg faktisk sett dette i aksjon et par ganger.

Men på julaften, av alle upassende tider, hadde jeg flatt 12V-batteri. Jeg hadde nok parkert bilen med taklyset på – så idiotsikkert er ikke dette systemet. Fossilbileieren som ga meg startstrøm så litt rart på meg da jeg spurte om hjelp. Og det ironiske i situasjonen er jo overveldende, når man står der med 64 kWh på batteriet og mangler strøm.
#379
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Ombygning til annen batterikjemi
lørdag 19. desember 2020, klokken 17:15
Det er mulig jeg er naiv, men jeg tviler litt på om Nissan har interesse av å bidra til å gjøre det enklere å bygge om gamle biler. De vil vel heller selge nye? Så at de skal ta jobben med å få typegodkjent eksisterende modeller for større batteripakke, tror jeg neppe kommer til å skje.
#380
Kia Soul EV / Sv: Ladetid gateparkering Oslo
fredag 11. desember 2020, klokken 08:47
Orbit: Det var et godt og opplysende svar. Mange takk!
#381
Kia Soul EV / Sv: Ladetid gateparkering Oslo
torsdag 10. desember 2020, klokken 15:24
Det er en ting jeg ofte har lurt på, men aldri har turt å spørre om. Ombordladeren i Soul er jo en 1-fase-lader, ikke sant? Jeg undres om en ladestolpe som lover 6,9 kW gjør det under forutsetning at du har 3-faselader? Og om det ikke så kan tenkes at den bare leverer tredjeparten når du kommer med en 1-faselader. Det vil i så fall forklare det svake resultatet.

Kanskje er jeg helt på jordet her. Men i så fall håper jeg noen kommer og retter opp misforståelsen.
#382
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mer
torsdag 10. desember 2020, klokken 09:55
Du har vel automatisk oppdatering av apper skrudd på. Mer-appen kom bare som en oppdatering av GK-appen (på iPhone altså). Jeg oppdaterer manuelt, og stusset veldig da den vil oppdatere en app som het Mer og som jeg aldri hadde hørt om og slett ikke hadde installert.  ;) Men beskrivelsen av oppdateringen løste mysteriet kjapt og enkelt.
#383
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva skjer med hurtiglader-prisene?
torsdag 10. desember 2020, klokken 09:52
Men så er jo det store spørsmålet om vi kan forvente lavere priser på hurtiglading etterhvert som elbilparken vokser seg til, antall hurtigladere har stabilisert seg på et anstendig nivå, og konkurransen mellom operatørene blir hardere? Vi kan jo håpe. Men det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden sies det.
#384
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 07. desember 2020, klokken 08:29
Mulig jeg er blind, men jeg har altså ikke funnet noe sted i innstillinger på profil eller konto hvor jeg kan angi at jeg er medlem i elbilfreningen, og får ikke fjerna banner øverst. Hjelp?
Kobling: Kjent problem med ukjent løsning. Se også her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=44314.msg932472#msg932472

Som du ser, har ingen svart.

Fjerning av banner: Hvis du bruker en annen nettleser enn Safari, er det gode sjanser for at du finner løsningen her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51058.msg918899#msg918899
#385
Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 04. desember 2020, klokken 09:59
Altså, hadde det ikke vært lokalt forum for Trøndelag så er jeg enig. Ordet "betalingsmur" er også veldig rart.
Du har forsåvidt et poeng der. Ordet «betalingsmur» (paywall) er vel etablert, og brukes kun om innhold på web, hvor alt i utgangspunktet var fritt tilgjengelig. Diskusjonen om betalingsmurers eksistensberettigelse foregår best i helt andre fora enn her.

Sitat
Bor man i Trøndelag bør man vurdere om det er verdt å betale for lokalt innhold.
Enig i det. Jeg har vurdert det, og har valgt å ikke abonnere, fordi jeg allerede betaler over smertegrensen for andre aviser. Jeg får forresten litt lokale nyheter fra NRK.

Sitat
Man kan kanskje gi et sammendrag, men å kopiere innhold fra artikkelen er tyveri.
Korte sitater sammen med en sammenfatning i egne ord er helt innafor. Lengre sitater er mer tvilsomt. Men takk for oppsummeringen.

Sitat
Er jo litt opp til hver enkelt om man tjener mest på dagens ordning med gratis bompenger (langpendlere?) eller hadde spart med om begge deler var halv pris (beboere i Trondheim?).
Alle har forskjellige reiesemønstre og behov. Selv bor jeg litt i utkanten av Trondheim (selv om byen er i ferd med å spre seg hitover), men det er uhyre sjelden jeg parkerer i sentrum, så for meg betyr bompengene mest.
#386
Sitat fra: turfsurf på fredag 04. desember 2020, klokken 06:37
Vær så snill og ikke link til  artikler bak betalingsmur uten å ta med ett utdrag og skriv en notis.
Enig i det. Nå er vel de fleste (både ekte og innflyttede) trøndere klar over at så godt som alt innhold i Adressa er bak betalingsmuren. Og «pluss» i nettadressen gjør det ekstra klart, så jeg gadd ikke prøve en gang. Men et kort sammendrag hadde vært kjekt, ja.
#387
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mer
fredag 04. desember 2020, klokken 09:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:58
La Mer betyr vel havet i Frankrike :)
Jepp. (Spørsmålet var retorisk ment.)


https://www.youtube.com/watch?v=a5Za8pKGT2E

For øvrig så googlet jeg «la mer» for moro skyld, og fant at det også er snakk om hudpleieprodukter som fylte opp de to første sidene i trefflisten.
#388
Elbilen i Samfunnet / Sv: Mer
fredag 04. desember 2020, klokken 09:09
Sitat fra: Arha på torsdag 03. desember 2020, klokken 23:42
De har nok brukt samme konsulentselskap som NSB  :)
Og konsulenten ler nok hele veien til banken. Dette blir årets snakkis på julebordet. Hvis de har julebord i år, da.
#389
Elbilen i Samfunnet / Mer
torsdag 03. desember 2020, klokken 16:23
Så er Grønn Kontakt blitt til Mer.  ??? For å tilpasse seg et europeisk marked, sier de. Undres hva franskmenn vil forbinde med navnet? Uansett, et mer meningsløst firmanavn skal man lete lenge etter.  Det går Vy en høy gang, i hvert fall. En god sak oppi det hele: Så langt ser det ikke ut til at Mer vil ta mer for lading.
#390
Sakset fra The Guardian i dag:

Sitat fra: https://www.theguardian.com/money/2020/nov/28/electric-cars-porsche-charging-network
A couple from Kent have described how it took them more than nine hours to drive 130 miles home from Bournemouth as they struggled to find a working charger capable of producing enough power to their electric car.

Det er ikke bare her hjemme at dette er vanskelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA