Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CorsoDante

#16
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 30. januar 2024, klokken 10:46
Sitat fra: TeddyT på mandag 29. januar 2024, klokken 16:34Eventuelt har Tesla en veldig stor jobb foran seg, de må lage masse proprietær treningsdata som ligger strengt innenfor lovgivningen.

Forventer ikke en FSD som kan kjøre forbi biler som er parkert i veibanen her med det første...

Jeg er ingen ekspert her, men følger bare de relevante teknologiske foraene. ;)

Hvorfor ikke?

https://youtu.be/DkoZEMlHww0?si=Wi-aryk5qSom0twa&t=432
(spol fram til ca. 7:12)

Lenge siden jeg signerte under for at Tesla skal kunne bruke data fra min bil i opplæringsøyemed.
#17
Tesla SW og AP / Sv: Five Strikes and You’re Out!
onsdag 24. januar 2024, klokken 11:18
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01Ingen advarsler.
Det jeg synes er det rareste er at jeg ikke fikk med meg noen som helst varsler før AP avbrøt.
Er det andre som har opplevd noe liknende?

Ikke uten advarsel. Overvåkningen blitt strengere/hissigere pga. NHTSA.

Går dette på din bruker, eller hadde du flaks her (knytter seg til låne-bilen)? :police:
#18
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 23. januar 2024, klokken 20:47
Sitat fra: daktari på tirsdag 23. januar 2024, klokken 18:43Ja, Omar/Mars catalog holdt en X space chat nettopp der han angivelig sa han ble oppringt av Tesla for info om v12  før de så pushet den til hans bil, basert på VIN. Så de videoene er en del av Teslas ubetalte reklame. Beleilig før morgendagens 2023 earnings call.

Dette er Tesla knallgode på, setter en tier på at Tesla skuffer litt mht. kvartalstallene målt opp mot konsensus.
#19
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 23. januar 2024, klokken 15:06
Sitat fra: Otkristo på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:56 Validation FSD in Europe
 
An important aspect on the way to introducing new technology to consumers is what is called Quality Assurance (QA). A systematic process used to verify that a product meets certain quality standards and specifications. Look here for a PDF https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/fleet-validation-vehicle-privacy-notice-enof Tesla itself with an explanation of Fleet Validation, also in relation to privacy. In the case of vehicles, the legislator has not only described what a supplier must comply with, but it is also prescribed how to demonstrate this.
 
And that's what Tesla is doing now in Europe (and China). With specially equipped Teslas, routes are driven and situations and maneuvers are looked up to test and validate the systems. Lidar is often used to validate the Vision systems.
 


Var ikke klar over at Tesla brukte LiDAR i verifikasjonsøyemed. Kan være dels gimmick, men tipper dette er et signal på at vi nærmer oss noe her i Europa, jf. tidslinjen din.

I mellomtiden er FSD Beta(!) 12 sluppet hos (deler av) den gemene hop - den delen som har "parameterverdiene" i orden.

Ser veldig greit ut på YT, som matpakkefrakter-assistent (L2), men ser frem til at folk som ikke har nøytralitet på Trettebergstuen-nivå får tilgang.

#20
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
tirsdag 16. januar 2024, klokken 17:28
Sitat fra: Otkristo på lørdag 13. januar 2024, klokken 13:33Siste status for «FSD beta» i Europa m.f


Working Group on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) samles i Genève fra 22. til 26. januar.

Sjekk ut den offentlige agendaen og relevante dokumenter for de kommende diskusjonene her:

https://unece.org/info/events/event/384684



«Neste trinn er å sende den inn til World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), hvor diskusjoner og stemmegivning finner sted.

Det kommende WP.29-møtet er planlagt fra 5. til 8. mars, med fokus på GRVA-fremgang.

Håper på en avgjørelse i mars som gjør FSD beta i Europa mulig etter 1. juni 2024.

Ellers implementering til etter 1. januar 2025.

Det skal ikke være lett 😅


Takk for opplysende innlegg vedr. FSD sin tidslinje her til lands. 

Interessant for alle som interesserer seg for autonome systemer, det være seg level 2 - 5.

Nå gjelder det å ikke skrape sammen førerovervåkningsbaserte AP-kanselleringer, under antagelsen om at FSDB rulles ut under samme regi her som i Nord-Amerika. Tipper dog at innkjøringen/frislippet går hurtigere her, all den tid FSD har kommet langt lengre enn da de slapp det løs på hjemmebane.
#21
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
onsdag 20. desember 2023, klokken 17:03
Sitat fra: geear på onsdag 20. desember 2023, klokken 15:22Først tvangsinnfører de autoviskere på AP på eksisterende biler, og når folk har rukket å koke godt i et år eller to, glemt at det en gang var bedre, og det endelig fjernes, så har folk glemt at det opprinnelig ikke var tvang, og er bare superhappy fordi Tesla har "fikset" et problem OTA!  :laugh:  ;D

Touché 😂😂
#22
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
onsdag 20. desember 2023, klokken 14:38
Sitat fra: YSG på tirsdag 19. desember 2023, klokken 22:11Litt irriterende at de omsider rygger ut av det ubrukelige opplegget hele to måneder etter at jeg kapitulerte og kjøpte S3XY-buttons da. Får prøve å nyte den ekstra ergonomien de tross alt tilfører, i det minste  ;D

Hvis dette er noe de har hatt mulighet til å gjøre hele tiden lurer jeg på hva i h*** de har holdt på med. Har hele tiden gått ut fra at det er noe de har blitt pålagt å gjøre av myndigheter, for å få lov til å levere et system som TeslaVision.

Det blir neppe mer ergonomisk enn å bruke venstre hjul. Så forstår ergrelsen.

Langt mer fornøyd med hvordan dette nå fungerer, samarbeidet mellom AP, CC og viskerne fikk kjørt seg i morges. Et av de største ankepunktene er nå betydelig redusert. Holiday update FTW!  :-*
#23
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:29
Sitat fra: Eivind_B på tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:03
Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 19. desember 2023, klokken 00:13Går rykter at man kan styre viskerne selv under AP / TACC med 2023.44.30.x updaten. Flere som kan verifisere?

Det stemmer! Kan slå de helt av. Testet AP i dag. Har 2023.44.30.2.

I alle dager! Det er DETTE som gjør oppdateringen til en julespesial <3 <3  ;D
#24
Tesla SW og AP / Sv: 2023.44.1
tirsdag 19. desember 2023, klokken 18:26
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. desember 2023, klokken 17:19De har sagt at biler med USS også får HFD - med tiden.

However, the feature is only coming to Tesla Vision vehicles without ultrasonic sensors (Model 3/Y since 2022 and Model S/X since 2023).
Elluswamy says that the feature will eventually also come to older Tesla vehicles equipped with ultrasonic sensors, but he didn't confirm a timeline.


 :+1:  :+1:
#25
Tesla SW og AP / Sv: 2023.44.1
tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:43
Sitat fra: førategangtesla på søndag 17. desember 2023, klokken 18:20Jeg tenkte bare siden tråden i utgangspunktet omhandler 2023.44.1, men den dreide over på 30.1.

Har du fått high fidelity park assist i oppdateringen?

Skjønner. Tenker 20.44.XX.X er en naturlig utvikling mht. trådens tema :)

Min har USS, så HFP ikke aktuelt, hvis jeg har skjønt dette riktig.
#26
Tesla SW og AP / Sv: 2023.44.1
tirsdag 19. desember 2023, klokken 16:38
Sitat fra: Elmo på søndag 17. desember 2023, klokken 19:10
Sitat fra: CorsoDante på søndag 17. desember 2023, klokken 17:27Det jeg derimot la veldig merke til var at den holdt seg unna en busslomme som den hittil har elsket å rykke mot (men ikke inn i), gjennom alle SW-versjoner. Får se om det er en varig forbedring, eller bare slumpmessig.
Vet ikke hvor lenge du har hatt bilen, men det du nevner var før meg helt ille i 2019 og tidlig 2020 for så å bli bra. Og så kom det tilbake en del for ca er år siden.

1,5 år ca.

Busslommene lokalt er stort sett ikke noe problem, har vært ok lenge, men akkurat denne lomma har spilt bilen et nevneverdig puss, av ulike årsaker (layout/dårlig merking).

Kjørte forbi igjen, uten bil foran, og bilen ignorerte busslomma. 2 av 2. Kjekt.
#27
Tesla SW og AP / Sv: 2023.44.1
søndag 17. desember 2023, klokken 18:04
Sitat fra: førategangtesla på søndag 17. desember 2023, klokken 17:49
Sitat fra: CorsoDante på søndag 17. desember 2023, klokken 17:27
Sitat fra: førategangtesla på søndag 17. desember 2023, klokken 15:53
Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2023, klokken 14:55Litt overrasket over at ingen andre har kommentert hvor lite "trykk" man trenger å legge på rattet for å hindre at nag slår inn. Det holder nå med å berøre med en finger nederst på rattet for å få en uavbrutt Autosteer-kjøring. Bærre lekkert....

Jeg skulle til å kommentere det, men gjorde det ikke. Er det såpass merkbart?

Jeg har Y da, men jeg synes forsåvidt ikke at det skal veldig mye "vridning" på rattet jeg må ta før naggen slutter å mase. Hva mener du med at du berører med en finger? Altså at du vrir forsiktig med en finger? Isåfall så er jo det bra  :)

Merker heller ingen enorm forskjell, men noe lettere er det nok. 

Åpenbart at denne versjonen krever større tilstedeværelse av føreren, blant annet må vi nå bekrefte at vi har hendene på rattet omtrent fra første sekund (første nag-request kommer tidligere). Ellers til forveksling likt.

Det jeg derimot la veldig merke til var at den holdt seg unna en busslomme som den hittil har elsket å rykke mot (men ikke inn i), gjennom alle SW-versjoner. Får se om det er en varig forbedring, eller bare slumpmessig.

Er det 2023.44.1 du har eller 2023.44.30.1?

Sistnevnte (kan du kanskje lese i linjene?) :)
#28
Tesla SW og AP / Sv: 2023.44.1
søndag 17. desember 2023, klokken 17:29

Sitat fra: førategangtesla på søndag 17. desember 2023, klokken 15:53
Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2023, klokken 14:55Litt overrasket over at ingen andre har kommentert hvor lite "trykk" man trenger å legge på rattet for å hindre at nag slår inn. Det holder nå med å berøre med en finger nederst på rattet for å få en uavbrutt Autosteer-kjøring. Bærre lekkert....

Jeg skulle til å kommentere det, men gjorde det ikke. Er det såpass merkbart?

Jeg har Y da, men jeg synes forsåvidt ikke at det skal veldig mye "vridning" på rattet jeg må ta før naggen slutter å mase. Hva mener du med at du berører med en finger? Altså at du vrir forsiktig med en finger? Isåfall så er jo det bra  :)

Merker heller ingen enorm forskjell, men noe lettere er det nok. 

Åpenbart at denne versjonen krever større tilstedeværelse av føreren, blant annet må vi nå bekrefte at vi har hendene på rattet omtrent fra første sekund (første nag-request kommer tidligere). Ellers til forveksling likt.

Det jeg derimot la veldig merke til var at den holdt seg unna en busslomme som den hittil har elsket å rykke mot (men ikke inn i), gjennom alle SW-versjoner. Får se om det er en varig forbedring, eller bare slumpmessig.

Også ser det ut til at den har funnet enda en avstikker fra veien som den bremser ned for, som om den forventer at jeg skal svinge av... Da vi ble kvitt fantombremsing, så fikk vi dette i stedet...  ::)
#29
Tesla SW og AP / Sv: 2023.44.1
søndag 17. desember 2023, klokken 17:27
Sitat fra: førategangtesla på søndag 17. desember 2023, klokken 15:53
Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2023, klokken 14:55Litt overrasket over at ingen andre har kommentert hvor lite "trykk" man trenger å legge på rattet for å hindre at nag slår inn. Det holder nå med å berøre med en finger nederst på rattet for å få en uavbrutt Autosteer-kjøring. Bærre lekkert....

Jeg skulle til å kommentere det, men gjorde det ikke. Er det såpass merkbart?

Jeg har Y da, men jeg synes forsåvidt ikke at det skal veldig mye "vridning" på rattet jeg må ta før naggen slutter å mase. Hva mener du med at du berører med en finger? Altså at du vrir forsiktig med en finger? Isåfall så er jo det bra  :)

Merker heller ingen enorm forskjell, men noe lettere er det nok. 

Åpenbart at denne versjonen krever større tilstedeværelse av føreren, blant annet må vi nå bekrefte at vi har hendene på rattet omtrent fra første sekund (første nag-request kommer tidligere). Ellers til forveksling likt.

Det jeg derimot la veldig merke til var at den holdt seg unna en busslomme som den hittil har elsket å rykke mot (men ikke inn i), gjennom alle SW-versjoner. Får se om det er en varig forbedring, eller bare slumpmessig.
#30
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
søndag 17. desember 2023, klokken 17:19
Sitat fra: model3pw på lørdag 16. desember 2023, klokken 18:04
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 16. desember 2023, klokken 14:50Fortsatt ikke noe nytt rundt Plaid, til nøds Performance?

Det ryktes fortsatt at Ludicrous utgaven kommer i Q1, og at den ser mye mer sporty ut denne gangen.

Jeg renger med at logoer er satin black som under men at diffuseren blir SÅ aggressiv som avbildet er vel tvilsomt.

Men at den får egen front/bakdel og det forventes også sportseter.

Q1, notert.  :+1:  Ludi+ kan sikkert også fungere ja  8)

En plass mellom dagens diskret uttrykk og det der hadde vært flott. Litt rart om de skal dra den helt ut når man ser på S/X Plaid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA