Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - eha

Sider: 1 ... 45 46 [47]
691
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Model S "facelift" - oppgradert lader/lade hjemme?
« på: Torsdag 23. Juni 2016, klokken 18:54 »
Tusen takk for svar! Det var veldig utfyllende og oppklarende :)
  • Da er det vel slik at den oppgraderte laderen vil gjøre det raskere (16,5 kontra 11, men ikke fullt ut 22) med mellomrask og treg lading fra vekselstrøm, mens det for likestrømlading ikke har noe å si.
  • Jeg har 3x63A inntakssikring og 3x50A hovedsikring med Hafslund som leverandør i Nittedal. Regner med at det da vil være mulig å legge trefase til garasjen?
  • :)
  • Hvis jeg skal ha 16A så mener du vel at jeg ikke bør ha Schuko, men såkalt "industristikk"?
  • Er det noen god grunn til at Tesla som kan lade 120 kW+ i sine SC-er ikke kan kjøre mer enn 50 kW på CHAdeMO? Begge deler er jo likestrøm som omgår laderen i bilen? Er det teoretisk mulig for Tesla å lage et CHAdeMO-adapter som støtter flere watt?

Etter at jeg skrev innlegget mitt ble jeg også klar over at CCS ser ut til å være noe som kommer i stadig større grad, og at Tesla muligens kommer til å støtte det i fremtiden. Men det er uansett greit å få bekreftet at Tesla kan lades de fleste steder - om ikke med 100% hastighet på alle typer stasjoner, så sannsynligvis godt nok for vår bruk når man tar tilgjengeligheten av SC-ene i betraktning.

692
Kjøpe elbil? / Tesla Model S "facelift" - oppgradert lader/lade hjemme?
« på: Torsdag 23. Juni 2016, klokken 12:44 »
Vi lukter på elbil og trenger noe med lang rekkevidde, god bagasjeplass og hurtigladenettverk til langturer. Slik vi ser det nå er det kanskje bare Tesla Model S som oppfyller alle våre ønsker og krav. Hvis vi bestemmer oss for en ny TMS, så ser vi at denne har tilvalgsmuligheten "oppgradert lader". Denne muliggjør lading på 16,5 kW i stedet for 11 kW, og den muliggjør også lading via 3-fase 400V 24A stikk (hvis jeg forstår det rett).

Vi håper å kunne lade hjemme, men er ikke avhengig av å kunne "fullade" bilen hver eneste natt foreløpig. Men dette med lading, strøm etc. er til å bli gal av, så jeg har en drøss med spørsmål  :(
  • Bør vi kjøpe bilen med oppgradert lader? Hvorfor (ikke)?
  • Vil oppgradert lader muliggjøre raskere lading hjemme?
  • Hvilke ev. krav stiller TMS' oppgraderte lader til infrastrukturen i garasjen?
  • Hva er den enkleste og/eller beste måten å forbedre lademulighetene hjemme på (i forhold til vanlig stikkontakt), og hvor mye raskere vil det gå å lade?
  • Vil vi kunne lade på alle (ikke-SC) hurtigladere rundt omkring, og krever det ekstra adaptere? Vi vil vel kanskje ikke kunne lade på CCS eller hva det heter?
  • Det står under beskrivelsen av den oppgraderte laderen at den ikke vil gi raskere lader med CHAdeMO-adapter, så da lurer jeg på hvor den gir raskere lading... kun ved 400V/24A/trefase? Og i så fall - er dette noe jeg finner på ladestasjoner rundt omkring, eller muliggjør det bare raskere hjemmelading?
Mange newbie-spørsmål her, men sånn er det... Jeg tror at elbiler er fremtiden, men foreløpig er det litt for mye å forstå hva angår lading. Det jeg først og fremst lurer på er hvilken kombinasjon av innkjøp og TMS-tilvalgene på den ene siden, og utvidelse av infrastruktur for vår garasje på den andre siden, som i best mulig grad passer vår bruk av bilen som er:
  • Semi-daglige kjøreturer til fritidsaktiviteter, men forventes å øke (barn)
  • Kjøring til jobb i Oslo av og til, samt kanskje daglig til barnehage (uvisst)
  • Helgeturer i ny og ne (Nittedal-Gjøvik, Nittedal-Lyngdal)
  • 5-10 langturer i året (hele Norge, ned til Danmark og Tyskland etc.)
Når det gjelder selve bilen begynner jeg etter hvert å bli overbevist om at TMS er the way to go... men kom gjerne med kommentarer til dette også. Og tusen takk til deg som gadd å lese hele posten min...!

693
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Onsdag 22. Juni 2016, klokken 19:13 »
Som en ekte Tesla-n00b var det vel det jeg mente, tror jeg. Altså, vi snakker om 20 ladeplasser fordelt på 10 ladere (finnes det et annet forhold enn 2:1 på disse SC-ene?)  ???

694
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Onsdag 22. Juni 2016, klokken 16:39 »
Bjørn har vært på Nebbenes og filmet. Det ser helt bestemt ut som 20 superladere, spør dere meg :)

https://www.youtube.com/watch?v=sEitKQnTdtA

Edit: Så først nå at det finnes en egen tråd for bilder... jaja :)

695
Model S / Sv: Andel av inntekt til bil
« på: Mandag 20. Juni 2016, klokken 15:05 »
Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på hva som er fornuftig, selv ikke ut fra inntekt. Selv om noen tjener mye, så har de kanskje også et mye større lån, flere barn, etc., og på den måten kan en som tjener 500K i året kanskje til og med ha bedre økonomi enn en annen som tjener 750K. Og hva med om det er flere inntekter i familien?

Vi har foreløpig ingen Tesla, så nå er bilen vår verdt ca. 0,05 i regnestykket ditt. Vi vurderer å kjøpe en etter vår mening kjempedyr Tesla, og denne vil havne på et sted mellom 0,4 og 0,6. I mine øyne er 1,5 galskap, men så kan det også være at vi har helt andre utgifter enn deg ellers? :)

696
Model S / Sv: 60D back in business?
« på: Lørdag 18. Juni 2016, klokken 02:22 »
Og så bruker de fremdeles det helt komisk klønete "Autopilotens bekvemmelighetsegenskaper". Nei takk, men kan jeg få kjøpe noen av de andre egenskapene til autopiloten?  ::) Hva med "autopilot", enkelt og greit? (Synes å huske jeg så nettopp det en gang, men kanskje jeg husker feil)

Jeg stusset også på dette før, men tror det kommer av at Tesla deler autopiloten inn i to deler, sikkerhetsegenskaper (safety features) og bekvemmelighetsegenskaper (convenience features). Jeg er dog enig i at formuleringen fremstår klønete uten en slik utdyping.

Sider: 1 ... 45 46 [47]