Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eha

#16
Jepp, jeg så dette. Det underbygger bare mistanken om at Tesla har valgt å utstyre bilene med regnekraft som kanskje ikke vil være nok for FSD, men at den er lett å oppgradere, og at det i så fall vil være langt billigere å gjøre dette i etterkant pga. fallende priser på hardware. Dette kan vise seg å være en liten genistrek, faktisk.
#17
Nei, jeg har lest den. Men jeg har også en kritisk sans.
#18
Dere som sier 10 eller 20 år forstår ikke hvor ekstrem og eksponensiell utviklingen vil være. Om 20 år snakker vi om at datamaskiner vil være minst én million, kanskje så mye som 50 millioner, ganger kraftigere enn i dag... til samme pris... Utviklingen aksellererer noe helt enormt.

Det er utrolig hvor fort vant vi blir med teknologi. iPad (versjon 1) ble lansert i 2010 i USA, og kom til Norge en del senere. Nå skriver vi 2017, og iPad har på en måte allerede vært avleggs i flere år - det er gammeldags og har "alltid" vært her. Men nei, det kom for 6-7 år siden.

Om 20 år? My god...
#19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. april 2017, klokken 23:26
Ja, alt for stort dessverre. Jeg vil MYE heller ha spredd disse på 10 steder med 10 ladere hver. Da kunne det jo hende det faktisk havnet en SC på et sted jeg faktisk hadde bruk for den. F.eks ett eller annet sted mellom Gran og Vestby. Isteden skal det bygges nytt rett ved siden av den eksisterende på Solli :(

+1
#21
Jeg konstaterer at E39 mellom Kristiansand og Stavanger er under utredning av selskapet Nye Veier. Det er vel ikke engang valgt hvor denne helt nye motorveien skal gå. Kanskje det ikke blir noen nye SuC-er på det strekket før på lang, lang tid, skjønt en SuC på Helleland eller Ålgård hadde vært genialt.

Er det noen andre som vet noe om denne veistumpen, fortrinnsvis mellom Lyngdal og Stavanger?
#23
Høres fornuftig ut, det dere begge sier. (Cookie Monster og lunitiks).
#24
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:25
Biler med autopilot v1 og dagens v2 "lærer" ingenting på egenhånd. Sitter en fyr hos Tesla og godkjenner manuelt med å se igjennom data at hvis mange har tatt i rattet for å avbryte akkurat på et sted feks. Så legges det inn en endring.
Ap 2.0 vil med tiden bruke selvlæring siden den har kraftig nok computer til det.

Begge finkalibrerer kamerat selv så det kan bli bedre med tiden ;)

Det tror jeg er direkte feil; har du en kilde på dette? Det kreves ikke store datamaskiner for selvlæring. De første som kunne lære selv ble utviklet i 1959!

Machine Learning og Deep Neural Networks fungerer slik at det tar veldig lang tid før man ser noe særlig bedring, og så vil læringen komme forbi et knekkpunkt hvor det hele skyter fart. Typisk vil man lære 1% på halve tiden og de resterende 99% på den andre halvdelen av tiden.
#25
*crickets*
#26
Bestilling og levering / Sv: De med model X levering Q1-2017
mandag 06. mars 2017, klokken 22:26
Sitat fra: Go-carter på mandag 06. mars 2017, klokken 21:17
Fun fact: Vi hentet vår X60 i dag, med full AP2 pakke. Der hadde de faktisk glemt å laste inn selvkjørings-delen (selv om den ikke er aktiv enda uansett), og den tok faktisk fire(!) timer å laste inn når vi leverer bilen igjen i følge selger. Omfattende pakke :)

Gratulerer med bil!  ;D :+1:
#27
Bestilling og levering / Sv: De med model X levering Q1-2017
mandag 06. mars 2017, klokken 09:26
Sitat fra: Nasatech på søndag 05. mars 2017, klokken 21:36
Du har venter lenge, eha

Ja, jeg bestemte meg for å kjøpe i juli, bestilte i august, kansellerte etter produksjon pga. AP2, bestilte i oktober/november, ... nå er det snart på tide  :o  :laugh:
#28
Bestilling og levering / Sv: De med model X levering Q1-2017
søndag 05. mars 2017, klokken 19:13
Jeg skal hente min på fredag i Drammen  :+1:
#29
Sitat fra: Megleren på fredag 03. mars 2017, klokken 22:36
Er det bare jeg som tenker at det der burde radar sett? Det er jo ingen antydning til reaksjon før den faktisk treffer barrieren.

Radaren så det nok.

Nødbremsingen på Tesla fungerer slik at den kun aktiveres dersom det ikke er et alternativ å svinge unna, forenklet sagt. Det er uansett snakk om en kalkulert sannsynlighet for krasj kombinert med kalkulert mulighet for å kunne svinge unna. Hadde det vært hindringer til høyre for bilen, ville nødbrems etter all sannsynlighet ha blitt aktivert.

Så hvorfor styrte ikke bilen mot høyre selv? Sannsynligvis fordi de malte stripene fortsatte rett frem. Den dårlige veimerkingen kunne ikke AP ha klart å finne ut av. Såvidt jeg vet finnes det ingen funksjon som nødmanøvrerer bilen bort dersom bilen mener at føreren er i stand til å gjøre dette selv. Og det ville ha vært litt spesielt om en slik funksjon, om den fantes, i tillegg skulle overprøvd AP.

Årsaken til at bilen retter seg opp etter sammenstøtet er nok at det på dette strekket kun er ett sett med veimerking slik at AP finner ut av det selv.
#30
Sitat fra: snd på fredag 03. mars 2017, klokken 16:23
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 03. mars 2017, klokken 14:31
Airbagene løste ut på førersiden.

Stemmer det at kne-airbag ikke er montert på EU biler? Utløste ikke da jeg kolliderte med 2014 TMS.

Ja, det stemmer. Dette er tydeligvis et krav i USA, men ikke i EU. For alt vi vet kan det faktisk være at sikkerheten er bedre uten mtp. at regelverket er utviklet for fossile biler hvor motoren kommer deisende gjennom. Grav gjerne i saken, jeg har ikke et definitivt svar til hva som er mest sikkert :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA