Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jabe1807

#16
Elektriske utfordringer / 12 volt batteri tomt for strøm
søndag 13. januar 2019, klokken 09:37
Her om dagen ville ikke vår 24kw Leaf starte. Da var 12v batteriet flatt. Bilbergeren som fikk den i gang igjen så at dette var vanlig på alle el-biler og hadde startet mange. Er dette normalt, må batteriet lades manuellt innimellom på vinteren for å være på topp?
#17
Hyundai Ioniq / Ionic, større batteri
fredag 23. november 2018, klokken 08:54
Er det noen som vet om Ionic kommer med større batteri etterhvert?
#18
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
lørdag 17. november 2018, klokken 11:06
Jobber fortsatt med saken. Har vært i kontakt med leverandører av hjemmeladestasjon. Noen sier at det er godkjent å koble denne til en industrikontakt andre sier det ikke er godkjent, men må kobles direkte inn i sikringsskapet. Hva er riktig?
#19
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
tirsdag 06. november 2018, klokken 21:25
slettet
#20
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
tirsdag 06. november 2018, klokken 08:17
Etter det jeg har forstått, så er det ikke tillatt å bruke schuko som fast ladepunkt. Så da tenker jeg det blir riktig å montere industrikontakt.
#21
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
mandag 05. november 2018, klokken 21:47
Høres ut som en bra løsning. Jeg har 16 amp kurs og det holder fint til vårt bruk. Det må jo være smart å bruke originale Leaf lader og montere en industrikontakt på denne. Trenger jo ikke å kjøpe ny hjemmelader hvis jeg kan bruke den jeg har. Miljøvennlig vil det også væer :)

#22
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
søndag 04. november 2018, klokken 20:00
Hvilken type ladekabel med industrikontakt er det du har? Det var en slik løsning jeg hadde i tankene.
Hvis jeg får montert en industrikontakt på veggen og jordvern i i sikringsskapet i garasjen så er kanskje problemet løst på en rimelig måte. Da kan det kanskje være smart og kjøpe en brukt Leaf ladekabel og montere industrikontakt på denne? Da har jeg en original og bruke på andre steder.
#23
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
søndag 04. november 2018, klokken 11:05
Hvilken ladestasjon anbefales?
#24
Lading / Sv: Hjemmelading/Ladekabel
søndag 04. november 2018, klokken 11:03
Ja ladestasjon er den beste løsningen, men tenkte kanskje dette kunne bli en rimeligere løsning som er godkjent
#25
Lading / Hjemmelading/Ladekabel
søndag 04. november 2018, klokken 08:49
I garasjen min er det sikringsskap med 16 amp kurser. Er det tillatt å få montert en 1-fas 16 amp industrikontakt tll en av kursene, kjøpe ovegang fra denne og til orginal ladekabel (schuko)? Jeg må da også montere jordfeilvern type B i sikringsskapet. Jobben i sikringsskapet blir selvsagt utført av elektrikker.
#26
Leaf 2010-2017 / Sv: Understellsbehandling 2013 Leaf
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:44
Den rusten som er døden for biler er den som vi ikke ser og kommer inenfra. Den dagen det begynner å bli markspist i hjulbuer, dørkanaler, dører og diverseplasser er det som regel bare å kjøre til huggeren. Hvis du skal ha bilen best mulig bevart, så er det god investering å ta en full understellsbehandling og  det er verdt 5-6000. Selvsagt er det god investering å flekke over det som vises utvendig og på understell. Da er det lurt å kjøpe sprayflaske med tynn tectyl og spraye over alle plateskjøter og legge tykkere slitestoff oppå dette etter at tynnstoffet har trukket inn og tørket litt. Husk å rengjøre bilen under først. Hilsen biloppretter
#27
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 24 kw
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:16
Har ladehastigheten noe å si for rekkevidden? Vi bruker ikke hurtiglader. Om vinteren så kan man ikke unngå å lade ved lave temperaturer, er dette skadelig for batteriet? Vi lader hjemme når vi har vært en kjøretur, selv om vi kanskje bare har brukt 20-30 %. Hvordan kan man vite hvor mange kwt som er på batteriet når det er fullt?
#28
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 24 kw
fredag 05. oktober 2018, klokken 21:45
Jeg trenger ikke mer rekkevidde i det daglige, men er litt skuffet at den ikke går lengre. Det er dager at det blir litt mer kjøring og da er det litt stress selv om jeg setter på 100% lading.
#29
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Rekkevidde 24 kw
fredag 05. oktober 2018, klokken 09:03
Jeg har en -15 mod, 24kw, Nordic som har kjørt ca 55000 km. Når jeg lader opp til 100 % har jeg ikke mer enn 11-12 mil rekkevidde ved penkjøring på stort sett flat vei, jevn kjøring i max 80 km/t. Jeg syns det er lite rekkevidde. Har dere noen synspunkter? Gjennomsnitt forbruk etter kjørecomputer er ca 1500 w/mil.

#30
Alternativ energi / Sv: Produsere egen strøm, koble seg fra nettet.
fredag 14. september 2018, klokken 19:26
Vi bor i et nyrestaurert hus med stortsett dagens krav til isolasjon. Vannbåren gulvvarme i alle rom og luft til vann varmepumpe. Vedovn i tillegg. Solfangere med akkumulatortank vil nok være et must også. Skulle gjerne hatt kontakt med et seriøst firma som kan hjelpe med videre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA