Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#61
Kjøpe elbil? / Sv: Selge bensinbil nå eller om ett år?
fredag 06. august 2021, klokken 11:43
Hengerfeste er must for oss som frakter rundt på 4-5 sykler sammen med resten av feriebagasje.
#62
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
torsdag 05. august 2021, klokken 08:21
Min starter også som regel opp ganske snart, men jeg opplever at den noen ganger står og henger på initialisering, dette virker som skjer spesielt når man låser opp bilen under lading. Da virker det som den avbrytes og ikke umiddelbart kommer igang igjen.
#63
i-Pace / Sv: Kræsjkurs for dummies
mandag 02. august 2021, klokken 21:26
Så vidt jeg har forstått er det tre programvarekomponenter i i-pace som kan oppdateres, alle uavhengig av hverandre. Infotainment oppdateres OTA, og kan gjøres av deg. Det ser ut for meg som du har siste versjon. TCU(?) er telematikk og omhandler alt som har med wifi / 4g osv, denne oppdateres av forhandler. Den siste er programvaren for batteristyring og lading (BMS), denne oppdateres også av forhandler. Så vidt jeg kjenner til, og har erfart hos forhandler vil de ikke oppdatere TCU eller BMS med mindre det er for å rette opp konkrete feil som har oppstått. Jeg har fått oppdatert begge ifbm at bilen hadde problemer med 12v systemet.
#64
i-Pace / Sv: Ladestasjoner for I Pace
lørdag 10. juli 2021, klokken 20:42
Dette er visst en feil i laderen til Kempower som produsenten kjenner til. Det skulle angivelig rulles ut en oppdatering som får laderen og bilen til å snakke sammen slik de skal, men det virker da ikke som det er gjort enda. Synd, for det gjør ladeopplevelsen litt mer uforutsigbar.
#65
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
fredag 02. juli 2021, klokken 19:52
Tror ikke verdien oppdateres i APIet, min er også stuck, og leste om flere hvor det samme er tilfelle.
#66
Skoda ENYAQ / Sv: Ladeboks eller blå kontakt?
fredag 02. juli 2021, klokken 14:49
Nødladeren din som følger med bilen støtter vel ikke mer enn 10a?
#67
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
fredag 25. juni 2021, klokken 09:48
Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Så, hvordan når man det målet da? Bortsett fra kanskje å avgift på lading over xx%?

Og ja, folk er dumme, og folk er egoistiske.
#68
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
torsdag 24. juni 2021, klokken 15:23
Jeg skjønner ikke hva som er latterlig med minuttspris? For meg er det helt tydelig at det må være der for å begrense egoister og utvitende som står og lader mer enn nødvendig. Forrige gang jeg hurtigladet sto jeg ved siden av en firmabil som åpenbart ikke betalte lading selv, da var bilen på 100% og han satt og leste avisen. Dette var et sted med to tilgjengelige ladere, med en bil som lader veldig tregt fra 80% og opp.

Det finnes alltid noen folk som bare tenker på seg selv, la oss gi de insentiver til å tenke med lommeboka slik at vi får flere tilgjengelige ladere.

Eventuelt tilleggsgebyr ved lading over 80%, men det vil jo igjen slå rart ut for de som faktisk har bra ladefart opp til 100%
#69
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
onsdag 23. juni 2021, klokken 10:33
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 23. juni 2021, klokken 09:07
I vinter så var netto batterikapasitet ned mot 76kWh (-10 grader) og nå er den 85kWh (+15 grader).

Angående dette, hva er normalt? Og hvor leser du ut for pålitelig informasjon?

Wattcat rapporterer 83.55kwh ved 100% på min.

/Espen
#70
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace
fredag 11. juni 2021, klokken 09:33
Jeg har aldri fått TCU eller BMS oppdatert over OTA, men jeg tror heller ikke det er noen nyere versjon. Min ble oppdatert i mai hos forhandler.

Infotainment oppdateres problemfritt OTA. Har eget SIM-kort i bilen.

Mens vi snakker om oppdateringer, hvordan er det egentlig meningen at man skal oppdatere kartunderlaget? I alle referanser hos Jaguar så står det at man skal ta ut minnekortet fra bilen og bruke det for å oppdatere. Men det er da virkelig ikke noe minnekort i bilen. Er det bare å laste det inn på en usb-lagring og overføre via usb under armlenet?
#71
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace
torsdag 10. juni 2021, klokken 15:19
Jeg fikk beskjed om at de du refererer til ikke blir oppdatert med mindre bilen er inne for noe spesifikt hvor det er en av utbedringspunktene. Jeg hadde samme versjoner som deg.

Jeg fikk min oppdatert etter andre besøk med samme feil.

Har ikke hørt noe om forestående stor oppdatering, men det er alltids spennende :)

/Espen
#72
Hva er et ønsket besøk på verksted? Selv har jeg hatt to mitsubishier gjennom de siste 5 åra. Har nesten utelukkende vært på service, men hver eneste gang har det vært et eller annet, enten det er at jeg må vente flere mnd på time, eller at de skifter deler uten å opplyse meg på forhånd og krangler om det i etterkant. Kommer ikke til å handle bil som gjør at jeg må forholde meg til MotorForum igjen. Mange har samme erfaringer med andre forhandlere. Nå er jeg kunde hos Motorpool, og selv om jeg har måttet inn to ganger for utbedring av feil har det aldri vært noe krangling om hverken utbedring, lånebil eller noe annet under disse besøkene.
#73
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye Recharge Infra ladestasjoner
søndag 06. juni 2021, klokken 22:47
Sitat fra: ThomasEL på søndag 06. juni 2021, klokken 21:27
Fikk svar fra Kempower at de har hatt trøbbel med kommunikasjonen med enkelte årsmodeller av Audi e-tron og I-pace. For e-tron er det ordnet, for I-pace er det softwarefiks på vei.

Betryggende at produsent av ladestasjon kan spille med åpne kort og informere ærlig. Er det da ladestasjonene som trenger ny SW?
#74
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye Recharge Infra ladestasjoner
torsdag 03. juni 2021, klokken 10:47
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:53
Jeg ladet dog I-Pacen vår på disse uten problemer.

Hvilken lokasjon? Kunne godt tenke meg å eliminere bilen som feilkilde...
#75
Du får enkle ladebokser ned i 5000,-. De vil dekke behovet ditt for denne bilen. Hadde jeg vært deg ville jeg dog investerert i en boks hvor jeg er sikker på at den kan gi minst 32A på 1-fas, eventuelt 32A på 3-fas. Easee er en slik ladestasjon, men det finnes mange alternativer. Det koster et par tusen mer enn den absolutt billigste.

Uavhengig av det må du ha inn en elektrikker, og jeg ville sterkt vurdert å trekke en ny 32A kurs til ladeboksen for å være fremtidsrettet, da slipper du å erge deg over max 3.7kw lading i fremtiden når du skaffer deg en bil som tar 7.2kw eller mer.

De fleste ladestasjoner er laget for utendørs bruk og det er uproblematisk å lade i regnvær. Lyn og torden _kan_ ødelegge laderen i bilen. De fleste bilprodusenter og forsikringsselskap anbefaler å koble fra bil under tordenvær.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA