Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#46
i-Pace / Kartoppdateringer
onsdag 01. september 2021, klokken 10:25
Hei kloke forumhoder.

Jeg prøver å oppdatere kartunderlaget på min 2019 I-Pace. Dette har jeg gjort:


  • Formatert en 32GB minnepinne til fat32
  • Plassert minnepinnen i bilen (USB-port i midtarmlenet) og startet bilen
  • Lastet ned "Jaguar InControl Touch Map Updater"

Når jeg starter opp appen, med minnebrikken koblet til mac'en får jeg bare feilmelding om "PLEASE INSERT SD CARD"

Alle guider jeg finner på nett forutsetter at kartdata ligger på et minnekort som var inkludert i bilen ved kjøp. Dette er ikke tilfelle på I-pace. Det er derfor vanskelig å vite hvorfor det feiler.

Er det noen som har gjort dette på sin bil og kan gi meg et hint om hvorfor programvaren ikke finner minnepinnen min? Må minnepinnen ha stått i bilen på forhånd? I så tilfelle, hvilken USB-port skal den stå i? Hvor lenge må den ha stått? Og må man gjøre noe spesielt i bilen?
#47
i-Pace / Sv: I-Pace : Feil, mangler og workarounds
mandag 30. august 2021, klokken 12:16
Sitat fra: JorgenM på mandag 30. august 2021, klokken 09:46
Feilmld borte idag så da lar jeg det være inntil videre.

Jeg ville tatt dette med forhandler med en gang. Min stoppet og måtte hentes av viking når dette skjedde, og selv om det ble løst smidig så er det ikke alltid det passer. Det ligger vel en kampanje som skal løse dette problemet. Sjekket topix?
#48
Skoda ENYAQ / Sv: Hjemmelader, ladeboks, laderobot
fredag 27. august 2021, klokken 18:14
Akkurat det samme diskuteres her: https://elbilforum.no/index.php?topic=57421.0

Konklusjon: MEB (Enyaq, ID.4, Q4 etc) kan ikke utnytte 3-fas på 230volt anlegg. Om du har mulighet bør du legge klar kabler til 3fas frem til laderobot, men konfigurere robot til å lade med 1-fas 32A, da har du uansett 7.2(?)kw effekt, noe som gir deg tilbake ca 10% av kapasitet per time på din bil. Dette vil for de aller fleste være mer enn bra nok for hjemmelading.
#49
Kjøpe elbil? / Sv: Regenerering med bakhjulsdriva biler
fredag 27. august 2021, klokken 09:29
Sitat fra: automat på fredag 27. august 2021, klokken 08:18
Min erfaring med RWD elbil er med en iOn (trilling), som har ganske primitiv ESP. Den kutter regen tvert ved den minste antydning til hjulslipp. Og det enste skumle med det er at man plutselig mister motorbremsingen man forventer, og må bruke bremsepedalen istedet.

Gjør den det? For det er ikke min erfaring med iMiev. Jeg er forsåvidt enig i at det kan være uerfarne sjåfører, men for min bil, som ikke kutter motorbrems tvert gir det en ekstra dimensjon som man ikke er vandt med fra tradisjonelle bakhjulsdrevne biler. At man skal få hjulslipp på bakhjula av å slippe gassen er ikke nødvendigvis intuitivt hvis man ikke har erfart det et par ganger.
#50
AC fleksilading / Sv: EL-bil vs ladbar motorvogn
torsdag 26. august 2021, klokken 20:32
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 26. august 2021, klokken 15:18
Opptar du en destinasjonslader i 36 timer blokkerer du den for andre i 36 timer. Det er forskjell på å parkere for å lade, og lade for å parkere. Det er ikke så lett for meg å snakke for andre lade-hybrid eiere, men vi har ikke behov for å lade for å parkere så jeg tviler på at vi okkuperer en destinasjonslader så lenge eller mye. Jeg har stått på offentlig normallader i maks tre timer, og det var rett ved hurtigladere.

Ja, nå var jeg tydeligvis utydelig.

Jeg mener selvsagt ikke at jeg har mer rett enn andre til å okkupere en lader jeg ikke utnytter. Derfor bruker jeg heller hurtiglader enn lynlader hvis jeg vet jeg ikke har vesentlig utnytte, og jeg flytter meg når jeg har nok strøm. Poenget mitt er vel at dersom man bygger ut med mer destinasjonsladere så slipper man mye av trykket på hurtig/lynladernettverkene. Ved det hotellet jeg sto hadde de 2 stk AC-ladere som ga meg i underkant av 4kw, disse fra satt opp av en kommersiell tilbyder.
#51
Kjøpe elbil? / Sv: Regenerering med bakhjulsdriva biler
torsdag 26. august 2021, klokken 14:56
Dette kommer nok helt an på bilen. Min er ikke spesielt sofistikert, og kan godt finne på og overraske på glatt føre.
#52
AC fleksilading / Sv: EL-bil vs ladbar motorvogn
torsdag 26. august 2021, klokken 14:44
Sitat fra: pberg på torsdag 26. august 2021, klokken 13:27
Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)

De ville potensielt måtte ladet de kwh på en hurtiglader, som igjen hadde laget kø og et behov for å bygge ut mer hurtiglading enn strengt nødvendig.

F.eks. på min tur-retur oslo-mandal-oslo forrige helg, med mangel på fornuftig destinasjonslading hvor bilen kunne stått de 36 timene den tross alt sto parkert. I stedet måtte jeg toppe opp litt ekstra på vei nedover, og stå minst dobbelt så lenge som nødvendig på vei oppover...
#53
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. august 2021, klokken 11:50
Men hvorfor skal en e-tron stå i en time uten å betale "overtidsgebyr", mens jeg med min Leaf vil få overtidsgebyr etter 30 minutter?

Den samme logikken kan du overføre til dagens prismodell. De som har minuttgebyer i tillegg til fast pris på kwh favoriserer de med raskest lading i totalpris kr/kwh.

Har du et bedre forslag?
#54
Skifte forhandler? Jeg er overbevist om at dette ikke hadde blitt avfeid om jeg kom til min forhandler med denne feilen.
#55
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye Recharge Infra ladestasjoner
mandag 23. august 2021, klokken 17:13
Kan se ut som Kempowerladerne på Shell Tvedestrand har blitt oppdatert, de fungerte hvertfall uten problemer med både min og kompis sin I-pace i helgen. Får håpe alle Kempower ladere er oppdatert slik at dette ikke lenger er et usikkerhetsmoment man må ta høyde for.
#56
i-Pace / Sv: Kompatible hurtigladere
mandag 23. august 2021, klokken 17:10
Da kan jeg for egen del friskmelde Kempowerladerne på Shell Tvedestrand, de fungerte smertefritt på vei hjem i går. Da har de antakeligvis fått ny software i de laderne.

/Espen
#57
Kjøpe elbil? / Sv: Lade gamle elbiler på moderne hjemmeladere?
fredag 20. august 2021, klokken 09:50
Skal ikke være noe problem, jeg lader begge mine biler på Easee box. 2013 iMiev og 2019 I-pace.

/Espen
#58
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
søndag 15. august 2021, klokken 20:42
Samme her. Jevn kjøring i 60-80 soner gir gjerne 160-180 forbruk. Jevn kjøring opp og ned e18 i 100-120kmt gir 200-240, også kan du trekke fra og legge til ift med og motvind, regn, sludd og lave temperaturer
#59
i-Pace / Sv: Rekkevidde
fredag 06. august 2021, klokken 14:10
Samme sier min bil, har ikke endret seg vesentlig fra i vinter. Sommeren har vært varm, AC bruker potensielt endel strøm når det er 30 grader ute, særlig på korte turer
#60
Skoda ENYAQ / Sv: Infotainmentpakke eller ikke?
fredag 06. august 2021, klokken 11:47
Det kan hende det ikke er så stor forskjell på kø-varsel hos VAG og Google. Hos Jaguar fungerer kø-varsel veldig bra, og er helt på høyde med Google, nesten så jeg mistenker at de har samme dataunderlag. Deilig å slippe Android / Apple for navigasjon uten at det føles som et stort kompromiss
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA