Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#301
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oslo kommune - defekt ladestolpe
tirsdag 12. juli 2016, klokken 21:51
Det sto en bil plugga inn i nabostolpen uten at den var låst, så heller ikke ut som det var noe bryter eller lignende i låsen. Nabostolpen lyste også på toppen, det gjorde ikke denne... Får vel kanskje uansett skaffe meg nøkkel, de bør vel helst være låst disse stolpene...
#302
Ladeplasser og ladekabler / Oslo kommune - defekt ladestolpe
tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:28
Hei, skulle for første gang lade på kommunal ladestolpe i dag, type låst med nøkkel, men som sto åpen (har ikke nøkkel, bare ladebrikke). Det var to punkter med schuko og tilhørende automatsikringer, men jeg fikk ikke liv i noen av dem. Prøvde også å plugge inn ladeklatten og trykke inn knappen i hjørnet som skal registrere at døren er lukket, men til ingen nytte.

Er det jeg som har gjort noe feil her eller bør jeg melde den som defekt til kommunen?

/Espen
#303
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
mandag 11. juli 2016, klokken 11:08
Hadde vært et knallprodukt dersom det var enkelt å integrere i eksisterende smarthus løsninger, men slik jeg leser det er man uansett avhengig av en homecontrol-gateway?
#304
Tok en kjapp titt på kartet på ladestasjoner.no, er det ikke mulig å kjøre rv3 østerdalen for å unngå dovrefjell hvis det er et problem? Så ut som det var relativt tett mellom stasjonene oppover der...?
#305
Fra datatilsynet:

"Selv om opptakene kan være lovlige, trenger ikke bruken av dem å være det. Publisering av opptak gjort med dashbordkamera, hjelmkamera, droner eller lignende, må derfor gjøres med forsiktighet. Du kan ha anledning til å legge noe du har filmet ut på nett, men ikke dersom det krenker andres privatliv. Du bør derfor alltid be om samtykke fra dem du har filmet før opptaket publiseres, hvis de kan gjenkjennes på opptaket."

I denne filmen er det ingen som kan identifisere så vidt jeg kan se, jeg klarte hvertfall ikke å se skiltnummeret.
#306
Takk, leste bare tabellen i førsteposten! Kanskje den bør oppdateres :)

Ser ut som det blir kjøp av en slik adapter da, regner med den som det linkes til på kjell.com funker?

Veldig oppløftende resultat med kun 3% tap på ~30kkm!
#307
Sitat fra: TB på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:30
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...

Finnes det noen målinger for LEV50N som setter standarden da?
#308
Sitat fra: TB på onsdag 25. mai 2016, klokken 22:55
Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Etter det eg har lest / forstått:
Når det blir gjort offisiell batteritest på trillingene blir dei lada ut til 2-3 prikkar - og så satt på lading igjen, med diagnose instrument kobla til. Ladeprosessen blir undersøkt, og eit "Ok" eller "ikkje ok" svar blir gitt ut.

Etter eigen erfaring med EvBatMon er det mulig å lese ut batterikapasitet i Ah og % til alle tider. Men, det er mulig denne verdien automatisk blir justert ved ein komplett ut/opplading. Den endrar seg - det er heilt klart...

Teori / tanker:
For ein bil som t.d. i lengre periode har stått opplada, eller ikkje vore under xx% _kan_ denne verdien være feil. Ved å lade til 100%, kjøyre ein lengre tur (og sjekke at rekkevidde er normal.) Lese av med EvBatMon, sjekke forskjell mellom cellene, gjerne være to i bilen - slik at det kan bli sjekka "i fart". Skal være minst mulig forskjell. Er ei celle mykje lågare enn dei andre er fare for at det blir stopp før det egentlig er tomt, og om batteri ikkje har vore lada ut vil ikkje batteristyring "vite om" denne svekka cella.

Når turen er ferdig, med 2-3 prikkar igjen - lade opp igjen til 100% - og lese av med EvBatMon. Dette kan _kanskje_ gi ein meir korrekt Ah verdi....

I praksis vil nok utlest verdi være den "rette". Hugs på, vær, vegtype og sjåfør vil i mange tilfeller bety meir enn forskjellen i tap på to trillingar - det virkar å være små forskjellar her.

En komplett utladningsyklus med påfølgende lading er nok uaktuelt under prøvekjøring. Får undersøke hva resultatet var på sist service, og eventuelt gjøre en avlesning der og da og stole på disse tallene.

Sitat
På nyare bilar som har dei nye LEV50N cellene kan det nok være noko forskjell i forhold til ein eldre LEV50 bil, der det alltid var 88 celler. Dei "franske" med LEV50N har 80 celler, i-Miev har fortsatt 88 celler, dette må ein og ta høgde for.

Jeg ser for meg en miev, 2013 eller nyere. Disse har så vidt jeg da forstår nye og bedre batterier (LEV50N), hva mener du jeg må ta høyde for med dette?
#309
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?

Er det ikke mulig å hente denne informasjonen via CaniOn? Syntes prisen på appen EvBatMon var litt stiv hvis dette er den eneste tilleggsinformasjonen man får i forhold til CaniOn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA