Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - espenri

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 20
31
Kjøpe elbil? / Sv: Regenerering med bakhjulsdriva biler
« på: Fredag 27. August 2021, klokken 09:29 »
Min erfaring med RWD elbil er med en iOn (trilling), som har ganske primitiv ESP. Den kutter regen tvert ved den minste antydning til hjulslipp. Og det enste skumle med det er at man plutselig mister motorbremsingen man forventer, og må bruke bremsepedalen istedet.

Gjør den det? For det er ikke min erfaring med iMiev. Jeg er forsåvidt enig i at det kan være uerfarne sjåfører, men for min bil, som ikke kutter motorbrems tvert gir det en ekstra dimensjon som man ikke er vandt med fra tradisjonelle bakhjulsdrevne biler. At man skal få hjulslipp på bakhjula av å slippe gassen er ikke nødvendigvis intuitivt hvis man ikke har erfart det et par ganger.

32
AC fleksilading / Sv: EL-bil vs ladbar motorvogn
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 20:32 »
Opptar du en destinasjonslader i 36 timer blokkerer du den for andre i 36 timer. Det er forskjell på å parkere for å lade, og lade for å parkere. Det er ikke så lett for meg å snakke for andre lade-hybrid eiere, men vi har ikke behov for å lade for å parkere så jeg tviler på at vi okkuperer en destinasjonslader så lenge eller mye. Jeg har stått på offentlig normallader i maks tre timer, og det var rett ved hurtigladere.

Ja, nå var jeg tydeligvis utydelig.

Jeg mener selvsagt ikke at jeg har mer rett enn andre til å okkupere en lader jeg ikke utnytter. Derfor bruker jeg heller hurtiglader enn lynlader hvis jeg vet jeg ikke har vesentlig utnytte, og jeg flytter meg når jeg har nok strøm. Poenget mitt er vel at dersom man bygger ut med mer destinasjonsladere så slipper man mye av trykket på hurtig/lynladernettverkene. Ved det hotellet jeg sto hadde de 2 stk AC-ladere som ga meg i underkant av 4kw, disse fra satt opp av en kommersiell tilbyder.

33
Kjøpe elbil? / Sv: Regenerering med bakhjulsdriva biler
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 14:56 »
Dette kommer nok helt an på bilen. Min er ikke spesielt sofistikert, og kan godt finne på og overraske på glatt føre.

34
AC fleksilading / Sv: EL-bil vs ladbar motorvogn
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 14:44 »
Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)

De ville potensielt måtte ladet de kwh på en hurtiglader, som igjen hadde laget kø og et behov for å bygge ut mer hurtiglading enn strengt nødvendig.

F.eks. på min tur-retur oslo-mandal-oslo forrige helg, med mangel på fornuftig destinasjonslading hvor bilen kunne stått de 36 timene den tross alt sto parkert. I stedet måtte jeg toppe opp litt ekstra på vei nedover, og stå minst dobbelt så lenge som nødvendig på vei oppover...

35
Men hvorfor skal en e-tron stå i en time uten å betale "overtidsgebyr", mens jeg med min Leaf vil få overtidsgebyr etter 30 minutter?

Den samme logikken kan du overføre til dagens prismodell. De som har minuttgebyer i tillegg til fast pris på kwh favoriserer de med raskest lading i totalpris kr/kwh.

Har du et bedre forslag?

36
Skifte forhandler? Jeg er overbevist om at dette ikke hadde blitt avfeid om jeg kom til min forhandler med denne feilen.

37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye Recharge Infra ladestasjoner
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 17:13 »
Kan se ut som Kempowerladerne på Shell Tvedestrand har blitt oppdatert, de fungerte hvertfall uten problemer med både min og kompis sin I-pace i helgen. Får håpe alle Kempower ladere er oppdatert slik at dette ikke lenger er et usikkerhetsmoment man må ta høyde for.

38
i-Pace / Sv: Kompatible hurtigladere
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 17:10 »
Da kan jeg for egen del friskmelde Kempowerladerne på Shell Tvedestrand, de fungerte smertefritt på vei hjem i går. Da har de antakeligvis fått ny software i de laderne.

/Espen

39
Kjøpe elbil? / Sv: Lade gamle elbiler på moderne hjemmeladere?
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 09:50 »
Skal ikke være noe problem, jeg lader begge mine biler på Easee box. 2013 iMiev og 2019 I-pace.

/Espen

40
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: ſøndag 15. August 2021, klokken 20:42 »
Samme her. Jevn kjøring i 60-80 soner gir gjerne 160-180 forbruk. Jevn kjøring opp og ned e18 i 100-120kmt gir 200-240, også kan du trekke fra og legge til ift med og motvind, regn, sludd og lave temperaturer

41
i-Pace / Sv: Rekkevidde
« på: Fredag 06. August 2021, klokken 14:10 »
Samme sier min bil, har ikke endret seg vesentlig fra i vinter. Sommeren har vært varm, AC bruker potensielt endel strøm når det er 30 grader ute, særlig på korte turer

42
Skoda ENYAQ / Sv: Infotainmentpakke eller ikke?
« på: Fredag 06. August 2021, klokken 11:47 »
Det kan hende det ikke er så stor forskjell på kø-varsel hos VAG og Google. Hos Jaguar fungerer kø-varsel veldig bra, og er helt på høyde med Google, nesten så jeg mistenker at de har samme dataunderlag. Deilig å slippe Android / Apple for navigasjon uten at det føles som et stort kompromiss

43
Kjøpe elbil? / Sv: Selge bensinbil nå eller om ett år?
« på: Fredag 06. August 2021, klokken 11:43 »
Hengerfeste er must for oss som frakter rundt på 4-5 sykler sammen med resten av feriebagasje.

44
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: Torsdag 05. August 2021, klokken 08:21 »
Min starter også som regel opp ganske snart, men jeg opplever at den noen ganger står og henger på initialisering, dette virker som skjer spesielt når man låser opp bilen under lading. Da virker det som den avbrytes og ikke umiddelbart kommer igang igjen.

45
i-Pace / Sv: Kræsjkurs for dummies
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 21:26 »
Så vidt jeg har forstått er det tre programvarekomponenter i i-pace som kan oppdateres, alle uavhengig av hverandre. Infotainment oppdateres OTA, og kan gjøres av deg. Det ser ut for meg som du har siste versjon. TCU(?) er telematikk og omhandler alt som har med wifi / 4g osv, denne oppdateres av forhandler. Den siste er programvaren for batteristyring og lading (BMS), denne oppdateres også av forhandler. Så vidt jeg kjenner til, og har erfart hos forhandler vil de ikke oppdatere TCU eller BMS med mindre det er for å rette opp konkrete feil som har oppstått. Jeg har fått oppdatert begge ifbm at bilen hadde problemer med 12v systemet.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 20