Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#286
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil uten lademulighetter hjemme
torsdag 27. oktober 2016, klokken 10:00
Jeg var selv i (nesten) samme situasjonen. Jeg har ikke mulighet for daglig lading hjemme, men jeg benytter meg av skjøteledning over fortau i nødstilfeller. Det forutsetter selvfølgelig at jeg da har funnet p-plass direkte utenfor huset.

Jeg har mulighet for lading på jobb dersom jeg er tidlig nok ute og bestemte meg derfor for å hoppe på og kjøpe en billig elbil for å teste hvordan dette fungerer for vår familie. Generelt kan jeg si at det har fungert veldig bra i sommer, jeg lader mellom 2 og 3 ganger i uken på jobb, og har vel "nødladet" ca 10 ganger hjemme. Så får vi se hvordan det blir videre i vinter.

Mitt håp er at det offentlige vil gjøre et løft for å tilby lading i stort sett alle gater med gateparkering i boligområder. Jeg er ikke i tvil, jeg ønsker definitivt at min neste bil også blir en elbil, men det får vente til behovet om 4x4 og plass til barnevogn er dekket.

Konklusjon: Ja, det kan fungere med elbil selv uten fast lademulighet. Som andre påpeker kan det lønne seg å få låne en bil en ukes tid for å prøve.
#287
Elbiler i media / Sv: Bensin og Dieselbiler verdiløse om noen år
onsdag 21. september 2016, klokken 09:06
Det er jo også i tråd med hva selv sidrumpa Ruter har ymtet frempå om, selvkjørende "busser" som tar deg helt til døra. Kanskje disse i hovedsak kun trenger å gå til og fra store knutepunkter med direktetransport mellom knutepunktene?
#288
Ja, har oppdaget at jeg ikke skal ha stor fart under bygdøylokket på regnvåt vei før bilen understyrer veldig. Kjører på orginale sommerdekk...
#289
Kjøpe elbil? / Sv: Kampanje på trillingene
torsdag 15. september 2016, klokken 13:09
Jo, det er vel bedre batteri, i at det er større kapasitet på det? 88 celler på iMiev vs 80 celler på de andre?
#290
Jeg har ca 150 høydemeter nedover fordelt på rett over 20km hjemmefra til jobb, snittfart tipper jeg ligger på 60-70kmt. Når jeg fullader på jobb viser den rett som det er over 140km på telleren. Jeg bruker imidlertidig opp ca 40 av de på vei hjem igjen opp bakkene :) I snitt lader jeg 2 ganger i uken og får ca 120km realistisk rekkevidde uten bruk av AC/Varme. Jeg lader sjelden eller aldri hjemme, så jeg kjenner ikke til hva jeg ville fått på telleren der.

Estimert rekkevidde er forøvrig morsomt å følge med på, men gir ikke så mye verdi. Jeg bruker ca 4-5km rekkevidde hjemmefra til jobb og ca 35-40km hjem igjen :)
#291
Elbiler i media / Sv: VW neste elbil
onsdag 31. august 2016, klokken 07:20
Er vi på vei til diskusjon.no her eller? Ingen som leser artikkelen de kommenterer?
#292
Selvkjørende matebusser er genialt. Et prosjekt som det snakkes om er f.eks. selvkjørende busser mellom Fornebu og Lysaker. For de som ikke kjenner området så er Fornebu et område med høy tetthet av kontorlokaler (Statoil, Telenor, Aker, EVRY etc) og svært begrenset kollektivtilbud (buss + båt), men med relativt nærliggende kollektivknutepunkt på Lysaker hvor man kommer seg både østover og vestover med mange alternative ruter (buss, båt og tog). Planer går ut på å sette opp selvkjørende busser i skyttel mellom Lysaker og Fornebu for å mate folk til knutepunktene. Disse vil kjøre på gangveien og ta 10-12 passasjerer og derfor være spesielt egnet til å tilpasse kapasiteten til behovet.
#293
Klarte å få kontakt en gang før jeg ga opp, tok screenshot av status, men håper at dette også er feilavlesning, for det var ikke spesielt imponerende av en 2013 iMiev med 14k på telleren:

2013 |  14.000 | 38,5 Ah | 80,21 % | 08/16 | i-Miev | @espenri
#294
Logges forbrukskurver og slikt i EvBatMon? Jeg får inntrykk av at det er en applikasjon for batteridiagnose, ikke for å overvåke forbruk/regenerering etc?

Noen som kan gi meg en liten oppklaring her?

Edit: Jeg kan jo svare meg selv her. Testet også med EvBatMon, men hadde også her så mye dropouts og ustabilitet at det ikke er noe jeg gidder styre med... Det kunne se ut som man kan vise f.eks. sanntid om forbruk/regenerering, men det funket ikke.... Den viste 0 helt til jeg stoppet, da viste den plutselig et eller annet tall i et par sekunder før den viste 0 igjen. Elendig kodet program, en skam at det er mulig å ta seg betalt 159 spenn for noe slikt. NB: Jeg vet at dongle fra Kina ikke står for kvalitet, men vurderingen av selve programmet er uansett at det er elendig håndtverk.

/Espen
#295
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
onsdag 03. august 2016, klokken 10:04
Sitat fra: THE på onsdag 03. august 2016, klokken 09:34
Eneste grunn til at jeg har elbil er at vi av og til har behov for to biler. Hvis behovet for bil nr. to ikke hadde vært til stede så hadde jeg vært helt avhengig av "vanlig" bil både på grunn av rekkevidde, mangel på lademuligheter en del steder jeg kjører og behov for trekke tilhenger med jevne mellomrom.

Jeg har kjørt drøyt 30000km elektrisk det siste året, og velger elbil der det er (praktisk) mulig, men jeg har ingen problem med å forstå at veldig mange er skeptiske til å bytte ut bensin/diesel-bilen med elbil. Det som overrasker meg litt er at såpass mange har valgt PHEV i stedet for rene diesel- eller bensinbiler. Håpet er jo at mange av de som har kjøpt PHEV ser at en ren elbil kanskje vil være tilstrekkelig neste gang de skal ha bil, men da må nok rekkevidden på tilgjengelige "folkeelbiler" blir mye bedre, hurtiglading må bli hurtigere og hurtigladenettverket må dekke hele Europa med kort avstand mellom hurtigladelokasjoner med flere hurtigladere på hvert sted. Når man først bruker mye penger på bil, så vil man ha en bil som fungerer til alle formål.

Dette innlegget er spot on, og dine begrunnelser for valg av elbil sammenfaller 100% med mine. Hadde jeg ikke sett et visst behov for en bil nr2 så hadde dessverre ikke elbil vært aktuelt med dagens rekkevidde og relativt dårlige ladeinfrastruktur.

Jeg tror også nøkkel til økt penetrasjon nå ligger i å få (vanlige) folk til å bytte ut sin primærbil, til det trengs en massiv innsats for å bygge ut ladenettverket, og også brukbare familievennlige biler med mer enn 300km realistisk rekkevidde.

Jeg kjenner ikke veldig mange som kjører elbil, men jeg kjenner ingen som har elbil som sin eneste bil...
#296
Man lærer så lenge man lever, da skal jeg prøve og få den til å funke med EvBatMon. Synd den ikke funket med CanIon, jeg hadde sett frem til å kunne bruke en avdanket telefon som en slags avansert kjørecomputer.

/Espen
#297
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 23:27
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I

OBS: Denne fungerer ikke i det hele tatt med min iMiev da jeg prøvde den med CanIon. Kobler til men mister connection umiddelbart, og slik blir den stående...

Skal vurdere å teste den med EvBatMon før jeg brukere hammeren på den, men etter å ha lest noen forumposter angående elm327 v2.1 og hvordan disse kan forstyrre ECU'en til bilen så er jeg ikke helt sikker på om jeg gidder ta sjansen.
#298
Vel, bortsett fra redusert engangsavgift og i dette tilfellet gratis ubegrenset parkering midt i oslo sentrum, side om side med en privat parkeringsplass hvor det koster 60kr timen å stå, så nei...

Nå skinner det vel gjennom i resten av innlegget mitt at jeg synes at i et samfunnsmessig perspektiv skal ikke dagens implementasjon av hybridbiler ha insentiver i det hele tatt. Til det er det så altfor tydelig at de er compliance cars som er skreddersydd for å slippe avgifter basert på den testsyklusen vi har, ikke som er laget for å faktisk redusere utslipp ved realistisk bruk.
#299
Irriterende å komme til elbilparkeringen på hjortnes som har noe slikt som 36 plasser og se at det sto veldig mange hybrider og ladet der. Selvfølgelig gratis. Foran oss stod det hvertfall 3-4 elbiler i kø for å parkere.

Vi dro videre til Saga parkeringshus, der var det masse plasser, og selve parkeringslabyrinten var jo en opplevelse i seg selv!

Poenget mitt er hvertfall at som elbileier og egoist var det kjipt å se så mange plasser opptatt og brukt av hybrider. Hva som er best i et samfunnsmessig perspektiv er vel et stort og komplekst spørsmål, men jeg heller mot at det er feil å gi dagens implementasjon av hybidbilen de fordelene den faktisk høster (med unntak av i3rex), da de primært er en fossilbil med hjelpemotor og batteri, laget for å omgå avgifter, ikke for å elektrifisere persontransport
#300
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.

Link?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA