Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - espenri

Sider: 1 ... 17 18 [19]
271
Elbiler i media / Sv: "Kjempefall for elbiler..."
« på: Onsdag 03. August 2016, klokken 10:04 »
Eneste grunn til at jeg har elbil er at vi av og til har behov for to biler. Hvis behovet for bil nr. to ikke hadde vært til stede så hadde jeg vært helt avhengig av "vanlig" bil både på grunn av rekkevidde, mangel på lademuligheter en del steder jeg kjører og behov for trekke tilhenger med jevne mellomrom.

Jeg har kjørt drøyt 30000km elektrisk det siste året, og velger elbil der det er (praktisk) mulig, men jeg har ingen problem med å forstå at veldig mange er skeptiske til å bytte ut bensin/diesel-bilen med elbil. Det som overrasker meg litt er at såpass mange har valgt PHEV i stedet for rene diesel- eller bensinbiler. Håpet er jo at mange av de som har kjøpt PHEV ser at en ren elbil kanskje vil være tilstrekkelig neste gang de skal ha bil, men da må nok rekkevidden på tilgjengelige "folkeelbiler" blir mye bedre, hurtiglading må bli hurtigere og hurtigladenettverket må dekke hele Europa med kort avstand mellom hurtigladelokasjoner med flere hurtigladere på hvert sted. Når man først bruker mye penger på bil, så vil man ha en bil som fungerer til alle formål.

Dette innlegget er spot on, og dine begrunnelser for valg av elbil sammenfaller 100% med mine. Hadde jeg ikke sett et visst behov for en bil nr2 så hadde dessverre ikke elbil vært aktuelt med dagens rekkevidde og relativt dårlige ladeinfrastruktur.

Jeg tror også nøkkel til økt penetrasjon nå ligger i å få (vanlige) folk til å bytte ut sin primærbil, til det trengs en massiv innsats for å bygge ut ladenettverket, og også brukbare familievennlige biler med mer enn 300km realistisk rekkevidde.

Jeg kjenner ikke veldig mange som kjører elbil, men jeg kjenner ingen som har elbil som sin eneste bil...

272
Man lærer så lenge man lever, da skal jeg prøve og få den til å funke med EvBatMon. Synd den ikke funket med CanIon, jeg hadde sett frem til å kunne bruke en avdanket telefon som en slags avansert kjørecomputer.

/Espen

273
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I

OBS: Denne fungerer ikke i det hele tatt med min iMiev da jeg prøvde den med CanIon. Kobler til men mister connection umiddelbart, og slik blir den stående...

Skal vurdere å teste den med EvBatMon før jeg brukere hammeren på den, men etter å ha lest noen forumposter angående elm327 v2.1 og hvordan disse kan forstyrre ECU'en til bilen så er jeg ikke helt sikker på om jeg gidder ta sjansen.

274
Elbiler i media / Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
« på: Mandag 01. August 2016, klokken 14:46 »
Vel, bortsett fra redusert engangsavgift og i dette tilfellet gratis ubegrenset parkering midt i oslo sentrum, side om side med en privat parkeringsplass hvor det koster 60kr timen å stå, så nei...

Nå skinner det vel gjennom i resten av innlegget mitt at jeg synes at i et samfunnsmessig perspektiv skal ikke dagens implementasjon av hybridbiler ha insentiver i det hele tatt. Til det er det så altfor tydelig at de er compliance cars som er skreddersydd for å slippe avgifter basert på den testsyklusen vi har, ikke som er laget for å faktisk redusere utslipp ved realistisk bruk.

275
Elbiler i media / Sv: Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner
« på: Mandag 01. August 2016, klokken 11:10 »
Irriterende å komme til elbilparkeringen på hjortnes som har noe slikt som 36 plasser og se at det sto veldig mange hybrider og ladet der. Selvfølgelig gratis. Foran oss stod det hvertfall 3-4 elbiler i kø for å parkere.

Vi dro videre til Saga parkeringshus, der var det masse plasser, og selve parkeringslabyrinten var jo en opplevelse i seg selv!

Poenget mitt er hvertfall at som elbileier og egoist var det kjipt å se så mange plasser opptatt og brukt av hybrider. Hva som er best i et samfunnsmessig perspektiv er vel et stort og komplekst spørsmål, men jeg heller mot at det er feil å gi dagens implementasjon av hybidbilen de fordelene den faktisk høster (med unntak av i3rex), da de primært er en fossilbil med hjelpemotor og batteri, laget for å omgå avgifter, ikke for å elektrifisere persontransport

276
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.

Link?

277
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oslo kommune - defekt ladestolpe
« på: Tirsdag 12. Juli 2016, klokken 21:51 »
Det sto en bil plugga inn i nabostolpen uten at den var låst, så heller ikke ut som det var noe bryter eller lignende i låsen. Nabostolpen lyste også på toppen, det gjorde ikke denne... Får vel kanskje uansett skaffe meg nøkkel, de bør vel helst være låst disse stolpene...

278
Ladeplasser og ladekabler / Oslo kommune - defekt ladestolpe
« på: Tirsdag 12. Juli 2016, klokken 12:28 »
Hei, skulle for første gang lade på kommunal ladestolpe i dag, type låst med nøkkel, men som sto åpen (har ikke nøkkel, bare ladebrikke). Det var to punkter med schuko og tilhørende automatsikringer, men jeg fikk ikke liv i noen av dem. Prøvde også å plugge inn ladeklatten og trykke inn knappen i hjørnet som skal registrere at døren er lukket, men til ingen nytte.

Er det jeg som har gjort noe feil her eller bør jeg melde den som defekt til kommunen?

/Espen

279
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Homecontrol smart stikkontakt
« på: Mandag 11. Juli 2016, klokken 11:08 »
Hadde vært et knallprodukt dersom det var enkelt å integrere i eksisterende smarthus løsninger, men slik jeg leser det er man uansett avhengig av en homecontrol-gateway?

280
Kjøretips / Sv: Oslo-Trondheim(Steinkjer) med Nissan Leaf - Tips/erfaringer?
« på: Tirsdag 28. Juni 2016, klokken 13:25 »
Tok en kjapp titt på kartet på ladestasjoner.no, er det ikke mulig å kjøre rv3 østerdalen for å unngå dovrefjell hvis det er et problem? Så ut som det var relativt tett mellom stasjonene oppover der...?

281
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kreativ kjøring med elbil på motorveien
« på: Torsdag 16. Juni 2016, klokken 07:31 »
Fra datatilsynet:

"Selv om opptakene kan være lovlige, trenger ikke bruken av dem å være det. Publisering av opptak gjort med dashbordkamera, hjelmkamera, droner eller lignende, må derfor gjøres med forsiktighet. Du kan ha anledning til å legge noe du har filmet ut på nett, men ikke dersom det krenker andres privatliv. Du bør derfor alltid be om samtykke fra dem du har filmet før opptaket publiseres, hvis de kan gjenkjennes på opptaket."

I denne filmen er det ingen som kan identifisere så vidt jeg kan se, jeg klarte hvertfall ikke å se skiltnummeret.

282
Takk, leste bare tabellen i førsteposten! Kanskje den bør oppdateres :)

Ser ut som det blir kjøp av en slik adapter da, regner med den som det linkes til på kjell.com funker?

Veldig oppløftende resultat med kun 3% tap på ~30kkm!

283
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...

Finnes det noen målinger for LEV50N som setter standarden da?

284
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Etter det eg har lest / forstått:
Når det blir gjort offisiell batteritest på trillingene blir dei lada ut til 2-3 prikkar - og så satt på lading igjen, med diagnose instrument kobla til. Ladeprosessen blir undersøkt, og eit "Ok" eller "ikkje ok" svar blir gitt ut.

Etter eigen erfaring med EvBatMon er det mulig å lese ut batterikapasitet i Ah og % til alle tider. Men, det er mulig denne verdien automatisk blir justert ved ein komplett ut/opplading. Den endrar seg - det er heilt klart...

Teori / tanker:
For ein bil som t.d. i lengre periode har stått opplada, eller ikkje vore under xx% _kan_ denne verdien være feil. Ved å lade til 100%, kjøyre ein lengre tur (og sjekke at rekkevidde er normal.) Lese av med EvBatMon, sjekke forskjell mellom cellene, gjerne være to i bilen - slik at det kan bli sjekka "i fart". Skal være minst mulig forskjell. Er ei celle mykje lågare enn dei andre er fare for at det blir stopp før det egentlig er tomt, og om batteri ikkje har vore lada ut vil ikkje batteristyring "vite om" denne svekka cella.

Når turen er ferdig, med 2-3 prikkar igjen - lade opp igjen til 100% - og lese av med EvBatMon. Dette kan _kanskje_ gi ein meir korrekt Ah verdi....

I praksis vil nok utlest verdi være den "rette". Hugs på, vær, vegtype og sjåfør vil i mange tilfeller bety meir enn forskjellen i tap på to trillingar - det virkar å være små forskjellar her.

En komplett utladningsyklus med påfølgende lading er nok uaktuelt under prøvekjøring. Får undersøke hva resultatet var på sist service, og eventuelt gjøre en avlesning der og da og stole på disse tallene.

Sitat
På nyare bilar som har dei nye LEV50N cellene kan det nok være noko forskjell i forhold til ein eldre LEV50 bil, der det alltid var 88 celler. Dei "franske" med LEV50N har 80 celler, i-Miev har fortsatt 88 celler, dette må ein og ta høgde for.

Jeg ser for meg en miev, 2013 eller nyere. Disse har så vidt jeg da forstår nye og bedre batterier (LEV50N), hva mener du jeg må ta høyde for med dette?

285
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?

Er det ikke mulig å hente denne informasjonen via CaniOn? Syntes prisen på appen EvBatMon var litt stiv hvis dette er den eneste tilleggsinformasjonen man får i forhold til CaniOn.

Sider: 1 ... 17 18 [19]