Temmelig utopisk å tro at du får det fredelig og fint med barna dine. Alle busser, varetransporter og taxier kommer fremdeles til å være der samt alle som må kjøre noen inn og skyndte seg ut igjen fordi de ikke kan parkere.........
Og det var den ene bisetningen du ville kommentere? Jeg skrev "mye tryggere", jeg kan være enig og moderere meg til "tryggere". Alt er svart / hvitt, men mest svart...
Mener du at det blir mindre trygt å ferdes i bykjernen dersom man reduserer biltrafikken? I så tilfelle er jeg interessert i å høre argumentene.
Jeg kan begynne med mine kommentarer til de du har plukket ut, som er riktige unntak (de fleste hvertfall):
Busser: Kjører i faste traseer, ikke på kryss og tvers i alle gater. I Oslo sentrum er dette i stor grad begrenset til et fåtall gjennomfartsgater som samler flere av busslinjene.
Varetransport: Det er i dag begrenset tidsperiode for vareleveranse områder regulert for gågater, det vil man kunne videreutvikle, f.eks. man / ons / fre 0930-1100 og 13-1430, da slipper man varetransport i de periodene hvor det er rushtrafikk og kollektiv / mennesker forflytter seg i stort antall. Man slipper også varetransport i helgene.
Taxier: Vil nok være mer eller mindre som nå, tror ikke det blir nevneverdig mer taxibruk av disse 500-1000 parkeringsplassene som blir borte. De som tar taxi i dag fortsetter med det, men det går kjappere fordi det er mindre kø, de som i dag benytter seg av bil går til kollektivt eller sine nærsentre istedet.
Privatbiler på vei til parkering: Det vil være tillatt å kjøre til underjordiske parkeringshus, jeg kan ikke tenke meg at et bilfritt sentrum betyr at man kan kjøre på kryss og tvers mellom disse parkeringshusene. Parkeringshus har i dag veldig god kapasitet, jeg husker ikke tallene i hodet, men disse 500-1000 ekstra bilene har man plass til, selv hvis ingen av dem går over på kollektivt.