Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - espenri

Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 20
241
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Skifte airbag sensor
« på: Torsdag 26. Juli 2018, klokken 12:52 »
Hei,

noen her inne som har erfaring med å skifte airbag sensor selv på denne iMiev 2013? Har SRS varsellampe og diagnose tilsier at det er høyre airbag sensor som må skiftes. Motorforum har gitt meg tilbud på 6700kr hvorav drøye 4000 er delepris. Jeg finner tilsynelatende riktig del på huggern for 650 kr og lurte om det er noen som kjenner til om det er kurrant å skifte det selv? Må jeg inn og resette noe for å få bort varsel etc?

Jeg ser at det har vært en tilbakekalling av biler pga denne sensoren, men så vidt jeg klarer å finne ut gjelder det vel et begrenset antall 2012 modeller?

242
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Stille klokke?
« på: Onsdag 16. Mai 2018, klokken 12:19 »
Klokken min viser nå for sikkerhetsskyld 3 timer feil... Automatisk innstilling, stilte seg korrekt via FM for noen uker siden, etter det har den levd sitt eget liv. Ikke prøvd å oppdatere klokke vha FM etter at den begynte å kødde. Imponerende software fårn si.

243
Mitsubishi Outl. PH / "Forvarme" med CHARGE
« på: Fredag 02. Mars 2018, klokken 12:19 »
Hei,

det er ikke sikkert det er så mange her som har samme bruksmønster som meg, men jeg prøver meg.

Jeg står som oftest parkert i gaten, med litt tilfeldig tilgang til lader fra huset. Derfor hender det ganske ofte at jeg går ut og skrur på bilen for å få varme i kupeen før jeg tar med ungene ut. Siden den da har tomt batteri går bensinmotoren hele tiden. MEN, det jeg reagerer på er at bilen ikke automatisk kobler inn generatoren når den allikevel står der og produserer varme, dette virker for meg som en no-brainer, men jeg har aldri observert at den har ladet noe mens den har stått på tomgang.

Er det faktisk slik at jeg vil få bedre utnyttelse av bensinen hvis jeg setter den på CHARGE mens jeg varmer kupeen. Motoren vil jo da gå litt over tomgang, men all energi vil hvertfall blir brukt til enten varme eller generator. I tillegg vil jo kupe bli fortere varm.

Noen som har erfaringstall?

Jeg gjorde dette i dag tidlig, da havnet jeg på et snittbruk, inkludert oppvarming av kupe på ca 1.0 l/m, med tre småturer, fire ganger inn og ut av bil og bykjøring. Eneste rare jeg oppdaget var at det var umulig å få bilen til å gå på kun batteri på samme turen som jeg hadde brukt CHARGE, selv om jeg slo av varmeapparatet. Etter en stopp fungerte det som forventet og jeg kjørte utelukkende på batteri i lengre perioder.

244
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Overgang fra Volvo V70 til Outlander PHEV?
« på: Tirsdag 30. Januar 2018, klokken 08:04 »
Jeg gjorde akkurat det samme skiftet rett før jul. Fra en 2004 V70 til en 2016 Outlander. To voksne og to barn hvorav et i bakovervendt sete. Kjøremønsteret vårt er småkjøring i hverdagen, fra 45km per dag til ca 75km per dag. Ellers langturer til hytta og familie/venner i helgene.

Noen betraktninger:

  • Outlander har litt mindre bagasjerom, men det skulle vel bare mangle, det er få biler som har så stort bagasjerom som V70. Det er fortsatt stort nok for oss til å få med barnevogner og alt annet vi trenger.
  • Jeg har bakovervendt baksete bak førersetet og opplever at jeg har bedre plass enn i Volvoen (jeg er 1.80m)
  • Jeg tror baksetet er noe smalere enn v70, vi kunne i nødstilfeller sitte mellom barnesetene i volvoen, men det tror jeg blir veldig trangt i Outlander.
  • Alt fungerer som det skal, stort sett gjør elektronikken de rette valgene. Dersom man forvarmer kan man også kjøre rent elektrisk på vinteren.
  • Outlander er veldig god å kjøre, men jeg har alltid ment at V70 er i en klasse for seg når det kommer til komfort i hjuloppheng og fjærer. Outlander er klart stivere enn V70.
  • Forbruk småkjøring på vinter med lading (uten forvarming og med konevarm bil) ca 0.3-0.5
  • Forbruk langkjøring uten lading eller forvarming ca 0.7
  • Jeg har ikke tilgang til daglig lading, men lader sporadisk når det passer seg, allikevel har jeg kuttet forbruket betydelig ved overgang fra v70 (2.4l bensin).
  • 4x4 fungerer upåklagelig, jeg har rimelig rufsete vintervei opp på hytta, men det er uproblematisk. Hvis jeg står fast med den vil jeg tro at det enten er ekstremt mye snø, eller jeg er på et sted hvor jeg helst ikke skulle kjørt bil.
  • Det er endel varsler og piping som kan bli litt irriterende om man har på alt sikkerhetsutstyret. Men man lærer seg fort å skru av Lane Departure Warning hvis man kjører aktivt på landevei f.eks.
  • Det er uvant at motoren lever sitt eget liv, den kan ruse veldig for å mate batteriet med strøm i visse tilfeller. De første gangene dette skjer blir man litt forbauset, men man venner seg til det. Ved vanlig kjøring klarer jeg ikke høre om motoren går eller ikke.
  • At man stort sett alltid bruker elmotoren til drift er ekstremt behagelig. Jeg har også en iMiev, og den komforten man får av den elektriske drivlinjen er gull verdt, spesielt i kø og bykjøring.
  • Outlander kom med facelift i 2016, personlig synes jeg den er veldig mye penere en 2014. Det er vel også noen som har nevnt at denne fikk noe bedre støyisolering.
  • Kjøper du 2016 modellen er det minimalt med ekstra utstyr fra intense+ til instyle+, tror det kun var bedre anlegg, skinnseter og oppvarming i hele frontruten (intense+ har oppvarming nedre del av frontrute).
  • Som noen andre her sier, det er ekstremt mye import på finn.no, det kan sikkert fungerer for deg, men da må du holde tunga rett i munnen for å vite hva du faktisk får av utstyr.

245
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Skiboks
« på: Onsdag 24. Januar 2018, klokken 11:08 »
Takker, den jeg har sett på er 42cm høy, hva slags takstativ har du på den? Det er vel kanskje slik at firkantrør bygger noe mer en de andre...

246
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Skiboks
« på: Onsdag 24. Januar 2018, klokken 09:21 »
Gammel tråd men shit au; Noen som har målt høyden på bilen med skiboks? Jeg har 2.20m i parkeringsgarasjen og må derfor holde meg under det. Specs til Mitsubishi sier at bilen er 1710mm, men ut fra tegningene ser dette ut som er til toppen av antennen. Litt vanskelig å vite hvor mye de forskjellige stativene og boksene faktisk bygger i høyden når de settes sammen.

247
Jeg fikk litt småpanikk i vinter etter at min bedre halvdel hadde brukt bilen en stund, løftet på gummimattene og merket at teppet var klissvått, og sikkert hadde vært det i lang tid. I mangel av en vifteovn satte jeg på full varme, all varme rettet ned mot føttene og lot bilen stå til tomt batteri. Gjorde dette 2 ganger for å tørke opp. Vurderer nå kupevarmer fra clas.

tldr; selv om du har gummimatter, sjekk teppet under!

248
Mitsubishi Outl. PH / Sv: MMCS split screen
« på: Torsdag 04. Januar 2018, klokken 09:56 »
Det er nok noe med forumet, alle gamle vedlegg gir meg 404...

Takk for dette. MMCS er seriøst ulogisk utformet :)

249
Mitsubishi Outl. PH / Sv: MMCS split screen
« på: Tirsdag 02. Januar 2018, klokken 10:03 »
Noen som kan peke meg i rett retning for å få opp dette i en 2016 modell? Vedlegg i tråden fungerer ikke lenger.

250
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Navigasjonsinnstillinger
« på: Torsdag 23. November 2017, klokken 15:46 »
Siden vi er på et forum og dette tydeligvis ikke er intuitivt, kunne du delt hvordan du løste det?

251
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til barnevogn
« på: Onsdag 25. Oktober 2017, klokken 11:09 »
Barnevogn bør få plass i alle biler, jeg har iMiev og den har vi brukt mye, med både vanlig vogn (bugaboo buffalo) og tvillingvogn (tfk twinner twist?). Det skal sies at det ikke er plass til stort annet, men det går altså greit. Vogn + 2 voksne + 2 barn (1 fremoverlent og 1 bakoverlent) + en bag = fullt :)

252
i-Pace / Sv: Endelig bestilling av I-Pace
« på: Torsdag 16. Mars 2017, klokken 10:57 »
Jeg fikk samme opplysning fra forhandler som ringte meg angående depositum i går, han sa 2018Q2, estimert juli/august. Kunne ikke si noe om pris, eller forventet tilgjengelighet dersom man ikke hadde betalt depositum.

Han kunne dog bekrefte at batteristørrelse og 4x4 som er kommunisert er inkludert i basemodellen.

253
Kjøpe elbil? / Sv: Audi E-tron, Jaguar i-pace eller Mercedes EQ
« på: Fredag 10. Mars 2017, klokken 08:35 »
For Jaguar er det er igjen forespeilet en pris på ~£60k i UK, senest nå på Geneve, men ingenting offisielt enda. Til sammenligning koster tesla s strippa 60kwh £65300 i UK og 628 600NOK i norge. Hvis man gjør en direkte sammenligning tilsvarer det da at Jaguar kan forventes å få en startpris på 577 600NOK.
577 tusen i startpris er greit nok det, men sammenligner en med Tesla S60 som starter på 630 så ender Tesla opp med 938 tusen hvis du krysser av alt

*snip*

Lurer på hva en ferdig utstyrt I-Pace  kommer på?

Nå er det vel også sagt at den modellen som kommer vil ha 90kwh (eller var det 80kwh) batteri, 4x4, ~400hk etc, så da antar jeg at det er ekstrautstyr som kommer på toppen av den prisen...

/Espen

254
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hastighet hurtiglading
« på: Torsdag 09. Mars 2017, klokken 15:03 »
Første gang på 8k km med denne bilen at jeg har hatt behov for det. Har ingen problem med at jeg da betaler for at infrastrukturen er der og tilgjengelig for meg, helst uten køproblematikken som vil oppstå ved prising pr kwh.

255
Kjøpe elbil? / Sv: Audi E-tron, Jaguar i-pace eller Mercedes EQ
« på: Torsdag 09. Mars 2017, klokken 14:50 »
For Jaguar er det er igjen forespeilet en pris på ~£60k i UK, senest nå på Geneve, men ingenting offisielt enda. Til sammenligning koster tesla s strippa 60kwh £65300 i UK og 628 600NOK i norge. Hvis man gjør en direkte sammenligning tilsvarer det da at Jaguar kan forventes å få en startpris på 577 600NOK.

På Geneve blir det også sagt at at bilen er klargjort for høyere ladehastigheter:

"Jaguar has future-proofed the electrical architecture to accept higher-capacity charging than 50kW DC when such charging points become commonplace. The charging socket is situated in the car’s front wing."

Kilde: http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/2018-jaguar-i-pace-electric-suv-revealed-plus-exclusive-autocar

Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 20