Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#211
Jeg har også problemer med dugg.

Tipper det er en kombinasjon av flere ting:

  • Bilene kjører korte etapper og blir aldri gjennomvarme og tørre.
  • Bilene er dårlig isolert
  • Bilene har dårlig varmeapparat
  • I vårt tilfelle brukes bilen tur/retur barnehagen og det samler seg mye fuktughet fra dresser osv hver dag, kombinert med de andre punktene så blir bilen aldri tør i løpet av vinteren.
#212
Nedenfor er en tabell over forbruk i høst for de gangene hvor jeg har ladet fullt og derfor kunne logge forbruk. Noen ganger har jeg kjørt uten varme for å ha noe å sammenligne med, da er jeg nede i ca 120wh/km. Det høyeste forbruket jeg har hatt er på 235wh/km, da har jeg startet kaldt 2 ganger og kjørt på full varme hele tiden. Med en komfortabel kapasitet på 12-13kwh ish så har vi en rekkevidde på 5-6 mil worst case.

Dato   Forbruk wh   Distanse   Forbruk   Kommentar
20.11.2019   12954   68.5   189.11   3x oppvarming - vått
26.11.2019   8610   67.4   127.74   
27.11.2019   7605   49.1   154.89   Snø - 1x oppvarming
28.11.2019   8760   58.7   149.23   
05.12.2019   10573   71.6   147.67   Snø + is + 1x oppvarming
12.12.2019   10613   52.8   201.00   
16.12.2019   9129   38.9   234.68   full varme x 2
17.12.2019   8592   40.5   212.15   Full varme -2
15.01.2020   5620   44   127.73   
22.01.2020   10049   71.1   141.34   
27.01.2020   11127   75   148.36   
29.01.2020   9991   45.4   220.07   
31.01.2020   12618   67.2   187.77
#213
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
fredag 31. januar 2020, klokken 13:18
Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 12:26
Ikke reklame, men NAF sier på sin side at man får 15 % rabatt hvis man har kredittkort fra NAF og registrerer dette på profilen sin hos ladetilbyder.

SitatMed NAF Xtra får du 15 % rabatt* når du lader bilen på ladestasjon i Norge hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Lyse, Circle K samt Tesla Superchargere. Det vil si at du nå kan få rabatt med kortet ditt uansett om du fyller drivstoff eller lader bilen

Jeg vet imidlertid ikke det fungerer, om det blir en slags cashback eller om det trekkes direkte av ladesummen.

Det trekkes direkte av ladesummen, mener det forutsetter at konto er linket mot kort og ikke faktura.
#214
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:07
Nå snakker du i ene øyeblikket om at vi har 30000 gaffeltrucker som alle er fornøyde med og som vi skal se til, men man klarer ikke dekke andre edge case som gruvedrift eller tømmerbiler...
#215
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:51
Sitat fra: oophus på tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:44
Sitat fra: espenri på tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:31
Denne trådet er fascinerende. Jeg er forsåvidt ingen ihuga motstander av noen teknologi, men de eksemplene som fremsettes av FCEV (Merk EV, så på transportsiden) siden av denne debatten er hele tiden "edge case" eksempler. Ref siste innlegg, hvor mange "vanlige" semitrailere går det per tømmerbil på veien? 1:100?
Om du lurer på hvor mye tømmerfrakt vi har, så er det ikke akkurat lite, og du har ingen andre måter enn å frakte det med lastebiler et godt stykke.  Så det er på ingen måte "edge case". Det er kun et av flere eksempler på et behov man må erstatte for å få alt over på elektrisk kraft. Et annet eksempel på et segment som BE vil ha vansker med å erstatte diesel på er reefer frakt.

Så får FCEV ta seg av edge case da, dersom det er behov for det. Jeg har ikke sett noen i denne tråden som argumenterer mot det.

Det ville vært interessant å se tall på statistikk på frakt i Norge. Vegvesen har noen tall, bl.a. viser deres statistikk at Gjennom-snittlig transport-avstand (km) for gods transportert på vei i 2014 var 65km. https://www.vegvesen.no/_attachment/275933/binary/1069928?fast_title=Tonn%2C+tonnkilometer+og+transportavstand+fordelt+p%C3%A5+transportm%C3%A5te.+Innenlands+2014.xlsx
#216
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:31
Denne trådet er fascinerende. Jeg er forsåvidt ingen ihuga motstander av noen teknologi, men de eksemplene som fremsettes av FCEV (Merk EV, så på transportsiden) siden av denne debatten er hele tiden "edge case" eksempler. Ref siste innlegg, hvor mange "vanlige" semitrailere går det per tømmerbil på veien? 1:100?
#217
Forvarming fra fjernkontroll er vel hovedforskjellen mellom iMiev og de andre, veldig beleilig, men fungerer kun når bil står i lader. Når jeg ikke har bil i lader pleier jeg bare starte den opp 2 min før jeg skal bruke den, da er den isfri når jeg tar den i bruk. Forøvrig godt fornøyd med vår, noen besøk på verksted med airbagsensor, men mesteparten tatt på garanti. Ingen opplevd reduksjon i rekkevidde i mitt eie (2016-dd, 12k-50k).

Vær obs på at disse bilene er dårlig isolert, og komfortabel temperatur om vintern kan være utfordrende, særlig langs gulvet.

Ellers er det vel endel tråder i denne delen av forumet som omhandler at festebrakettene til AC er utsatt for rust, og at det kan resultere i dyre reparasjoner pga ødelagt AC. Kan være verdt å sjekke opp, eventuelt skifte før de ryker.
#218
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ny PHEV app (Android)
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:35
Etter litt bruk så kan jeg hvertfall komme med tilbakemeldingen om at denne appen er vesentlig raskere og mer stabil enn forrige versjon.

Jeg har dekompilert den forrige appen og ut fra hva jeg kan se av kildekoden så ligger det stooooore begrensninger i kommunikasjonsprotokollen mot bilen som gjør at den ikke får blitt stort mer "snappy" enn den er i dag.

Denne versjonen av appen klarer i stor grad å automatisk koble seg til rett wifi ved oppstart og også koble fra wifi igjen i det man avslutter appen. Den er også endel mer oversiktlig enn forrige versjon, og sette på ad-hoc oppvarming av bilen er etter min mening nå enklere og raskere enn tidligere.
#219
Elbiler i media / Sv: Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 08:26
Sitat fra: saftsuse på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 00:06
Sitat fra: espenri på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:15
Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.

Om det var bedre før? Ja gjett om det var.

Husker gode gamle dager hvor vi fylte opp den gamle Granada'en med 3-4 personer. Fylte på bensin for 100 kr og kastet en 10'er i kurven på den forhatte bomringen. Parkerte gratis på Oslo S og gikk til en av kinoene / konsertene i sentrum, eller tok t-banen til Colosseum kino.
I dag koster samme tur 4x 237.- i togbilletter i tillegg til parkeringsavgift på nærmeste togstasjon.
Blir dessverre ikke noen turer til Oslo lenger nei.

Savner det å ha det litt morsomt i helgene.
Før jobbet jeg i Oslo, kjørte inn og parkerte gratis på gaten foran arbeidsplassen. Nå kan jeg ikke jobbe der lenger. «All» inntekt går til skatt, bomring og parkering.
Dette var en kveldsjobb og toget går ikke etter endt arbeidstid. 
Og den jobben savner jeg. Har noen av mine beste minner og tid på den jobben.

Nå skal man helst sykle til jobb, reise hjem og spille Ludo i lyset av et stearinlys. Ja, kanskje vanlig lyspære da. Stearinlys er sikkert verre for miljøet.
Ikke bruk energi. Ikke TV og i alle fall ikke internett. Siden bruk av data og Internett spyr ut kolossale skyer av CO2 ut i atmosfæren.

Det har rett og slett blitt kjedelig og leve i Norge.

Jeg har kjøpt Elbil og kjører (heldigvis) mer en jeg gjorde før. Ikke mye. Men litt ekstra km blir det. Og jeg nyter det.... frem til GPS styrt km betaling blir installert i elbilen min.
Da er det slutt på moroa igjen, når pengene går i avgifter.

Det som er dumt er at det er færre og færre veldedige organisasjoner som jeg har mulighet til å støtte. Kun en igjen som jeg støtter som før, og to andre som får mye mindre enn før. De mister den støtten når vegprising blir innført.

Oi,oi, oi hvor jeg savner og banne over en 10'er i bomringen.....

Hadde du fortsatt jobbet i Oslo får du månedskort hos VY for 1909kr, med ca 20 arbeidsdager i mnd er du under 100kr tur/retur. Det er billigere enn du fikk til med Granadaen din for snart 40 år siden.

Det går tog fra Eidsvoll ca 2-4 ganger i timen, toget bruker 36 minutter til Oslo S. Samme strekning med bil tar iflg Google rett over en time.

Uten at jeg kjenner ditt behov i detalj så kan det virke som du svartmaler situasjonen. Du kommer unna potensielt billigere og med kortere reisetid med kollektivt.

Det kan også nevnes at Stor-Oslo har vokst, befolkningstallet har vokst med over 20% bare siden 2002. Skulle alle hatt ditt glorifiserte forhold til å kjøre bil til og inn i byen hadde det ikke vært annet enn parkeringsplasser og motorveier igjen.
#220
Elbiler i media / Sv: Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete
mandag 21. oktober 2019, klokken 12:15
Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.
#221
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flere elbiler fører til mer kjøring.
torsdag 17. oktober 2019, klokken 07:51
Vi faller inn i kategorien som kjører mer etter anskaffelse av elbil, det er fordi kjøp av elbil (i tillegg til fossil) var grunnet endring i transportbehov. Den ekstra kjørelengden hadde kommet uansett for min del, men den kom nå altså i form av el istedetfor billig diesel.

Dette er vel i praksis effekten av at elbilen er blitt "nummer to" bilen i en husholdning? Hvis man ser på de som har byttet fossil mot el som eneste bil tviler jeg på at tallene er like tydelige.
#222
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ny PHEV app (Android)
fredag 11. oktober 2019, klokken 13:16
Det er også en løsning å legge en mobil i bilen som er koblet til nettverket, denne mobilen kan nåes vha f.eks. SMS og starte f.eks. oppvarming. Det finnes uavhengige applikasjoner på Google Play Store som skal fikse dette, men jeg tror kanskje støtten forsvant etter en oppdatering av bilens software.
#223
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ny PHEV app (Android)
torsdag 03. oktober 2019, klokken 08:47
Du kan regne med rekkevidde som en dårlig wifi ruter, for det er i praksis det som sitter i bilen... Idiotløsning
#224
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ny PHEV app (Android)
onsdag 02. oktober 2019, klokken 09:26
Å herre! Det var på tide... La oss se om den er mulig å bruke. Den gamle var så latterlig treg og full av forvirrende løsninger at jeg aldri klarte å ta den skikkelig i bruk. Ble til at jeg satte opp timer på varmen, selv om jeg ikke brukte bilen hver dag og til samme tid.
#225
Ta den på nøkkelforsikring hos NAF eller forsikringsselskap.

Ny nøkkel på iMiev kom på i overkant av 3500kr, men forsikringen tok den med 500kr egenandel
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA