Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - espenri

#1
Lade hjemme / Lastbalansering - 230V - 3-fas - 40A(?) hovedsikring
tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:23
Hei,

dette spørsmålet er sikkert besvart mange ganger, men jeg prøver nå å finne beste løsning for meg på hytta. Per nå er det kun behov for å lade en bil, men innen noen få år vil det mest sannsynlig bli behov for å lade to biler samtidig der.

Min bil er en Jaguar i-Pace 2019, og slik jeg forstår det fungerer den ikke med 3-fas lading.

Hos min netteier står det at jeg har 230V systen og 3-fas. Det står ikke om det er IT eller TN nett. Det står heller ikke størrelsen på hovedsikring, men jeg mener å huske at det er ca 40A.

Per i dag dekker jeg behovet for lading av en bil med 16A, men jeg tror ikke vi skal belage oss på så mye mindre effekt enn det per bil før det blir snaut.

Forslag til oppsett?

Er det Easee som gjelder her? Kjøpe en lader + equalizer i første omgang og koble på en ekstra når behovet melder seg?

Hvordan regner jeg ut hvor mye "resteffekt" jeg har til rådighet i hytta hvis jeg bruker 32A 1-fas til lading?

På forhånd takk.

/Espen
#2
Er på lokasjon med destinasjonslader fra kople. Den har en tidskomponent som slår inn etter 8 timer. Vil denne tidskomponenten gjelde hvis man starter en ny sesjon?

Før julekoret kommer; det er kun 3 av 8 plasser som er i bruk...

Espen
#3
i-Pace / Kartoppdateringer
onsdag 01. september 2021, klokken 10:25
Hei kloke forumhoder.

Jeg prøver å oppdatere kartunderlaget på min 2019 I-Pace. Dette har jeg gjort:


  • Formatert en 32GB minnepinne til fat32
  • Plassert minnepinnen i bilen (USB-port i midtarmlenet) og startet bilen
  • Lastet ned "Jaguar InControl Touch Map Updater"

Når jeg starter opp appen, med minnebrikken koblet til mac'en får jeg bare feilmelding om "PLEASE INSERT SD CARD"

Alle guider jeg finner på nett forutsetter at kartdata ligger på et minnekort som var inkludert i bilen ved kjøp. Dette er ikke tilfelle på I-pace. Det er derfor vanskelig å vite hvorfor det feiler.

Er det noen som har gjort dette på sin bil og kan gi meg et hint om hvorfor programvaren ikke finner minnepinnen min? Må minnepinnen ha stått i bilen på forhånd? I så tilfelle, hvilken USB-port skal den stå i? Hvor lenge må den ha stått? Og må man gjøre noe spesielt i bilen?
#4
i-Pace / Kompatible hurtigladere
lørdag 15. mai 2021, klokken 15:00
Første behov for hurtiglader denne helgen, prøvde å lade på Shell Recharge på Tvedestrand, det fungerte ikke. Prøvde fem forskjellige ladere. Kontaktet kundeservice som skyldte på bilen. Sto andre der og ladet.

Dette var Kempower ladere og den ga feilmelding "Ground Fault" under initialisering.

Fungerte heldigvis på neste tilgjengelige ladested, men med 9% gjenværende og bare 50kw lader var det jo ikke helt den opplevelsen vi hadde planlagt på første langtur.

Er det noen som kjenner til om I-pace er kresen på ladere, og eventuelt hvilke type ladere jeg skal sikte meg inn på når jeg skal hjem igjen?
#5
i-Pace / Skru av elektrisk bakluke
onsdag 12. mai 2021, klokken 13:17
Hei,

da har bilen fått på seg hengerfeste og skal på første langtur med fullt av sykler bakpå. Er det noen måte å skru av elektrisk bakluke? Ser for meg at "noen" kommer til å glemme det, eller være uheldig og trykke på feil knapp... Finner ikke noe umiddelbart i menyer eller manualer.

Bilen gjenkjenner at den har noe på kroken, ryggesensoren går hvertfall ikke bananas.
#6
Lade hjemme / Lading for type 1 og type 2
onsdag 21. april 2021, klokken 13:35
Hei,

jeg har nettopp installert en ladeboks tiltenkt lading av hovedbil som har type 2 kontakt. Jeg har også en liten bil nummer to som har type 1 kontakt. Hittil har jeg ladet denne på chuko hjemme og ladeboks på jobb. Type 2 -> type 1 kabelen jeg har brukt til bil nummer to er for kort til å bruke på ny ladeboks hjemme, og jeg har derfor begynt å se etter alternativer for å kunne bruke ladeboksen på begge bilene.

Jeg har 10m type 2 -> type 2 kabel til hovedbil.

Alternativ 1 er å kjøpe en type 2 -> type 1 kabel i passe lengde

Alternativ 2 er å kjøpe en type 2 -> type 1 adapter og bruke samme kabel på begge bilene

Har jeg noen andre alternativer?
Kan det stemme at en 20cm lang adapter er tilnærmet like dyrt som en 10m lang kabel? Hvordan henger det sammen?
#7
i-Pace / Redusert SoC ved parkering.
søndag 04. april 2021, klokken 17:32
I forbindelse med påskeferie har jeg observert batteriet for å få litt kontroll over hvordan jeg kan lade for å bruke den normalt her på hytta. Jeg ble derfor overrasket over at den nå har mistet 7% i løpet av et drøyt døgn, bare ved å stå rolig. Dette kan vel ikke være normalt? Bilen ble tatt av laderen i går da den nådde 95% som jeg hadde satt i WattCat, nå melder WattCat at den er nede på 88%.
#8
Kjøpe elbil? / Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
fredag 19. februar 2021, klokken 15:15
Hei,

med tanke på de siste tilbakekallingene og to forskjellige modeller (Hyundai Kona / Chevy Bolt) fra to forskjellige produsenter som har problemer med batteriene fra LG Chem. Bør man avvente eller avstå med å kjøpe ny / brukt bil hvor LG Chem er leverandør av batterier? Ville dere hatt dette i bakhodet ved vurdering av bilkjøp?
#9
i-Pace / Vurderer I-pace, noen spørsmål
torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51
Hei,

har nå hatt I-Pace hjemme på prøvekjøring, og kjøremessig treffer den veldig bra, praktisk treffer den ok, og følelsesmessig treffer den bra. Nå går vurderingen litt på hvilke modeller jeg skal se etter. Jeg har derfor følgende spørsmål:

1. Er det noen forskjell på MY19 og MY20 som jeg bør være obs på? Hardware eller software. Jeg kjenner til at MY21 har noen endringer, men jeg ser ikke at de er store nok til å forsvare prisen for ny bil vs 1-2 år gammel.

2. Er det noen forskjell på kjørekomfort / følelse på luft og stålfjærer? Bilen jeg testet var med luft, men med midre stål har dårligere komfort har jeg egentlig ikke behov for luft.

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?

4. Ettermontering av hengerfeste; jeg har lest at noen uavhengige verksted kan montere uorginalt hengerfeste med en totalkost på ca 10k, men så leser jeg også at det ikke er bare å montere hengerfeste hvis den ikke er klargjort for det, og at man da må strekke kabler helt fra front til bak. Noen som vet med sikkerhet hva som stemmer her? Utvalget bruktbiler blir rimelig mye større dersom det er grei skuring med ettermontering av hengerfeste.
#10
ID.4 / EPA rekkevidde
onsdag 07. oktober 2020, klokken 12:53
De siste dagene har vi fått vite "skandaløse" tall for EPA rekkevidden til Volvo XC40 og Polestar 2. Begge viser seg å få langt lavere rekkevidde enn forventet på EPA, og avstanden til oppgitt WLTP rekkevidde er også langt større enn for andre merker og modeller. Mange mener at EPA er mer realistisk med tanke på hjemmelige forhold, og derfor synes jeg dette er et viktig estimat å forholde seg til.

For oss som vurderer bil på MEB plattform, og da for egen del står det mellom ID.4 og Enyaq. Når kan vi forvente at ID.4 får sin EPA sertifisering i statene? Det skal bli spennende å se hvordan denne sertifiseringen står seg mot WLTP som er 496 / 487 på henholdsvis 1st / 1st MAX.
#11
Jeg har hatt et sammenstøt hvor bakskjermen ble dyttet inn i bakhjulet i meget lav fart. Siden alt er plastikk bøyde jeg alt på plass og man kan knapt se at det har skjedd noe.

Men det jeg undrer meg veldig over er at det har oppstått en merkbar lavfrekvent hvinelyd i lav fart, spesielt merkbar ved regenerering. Jeg har ikke fått testet så mye enda, men jeg forsøkte å sette bilen i "N" og bremse med skivene, og det virket ikke som det da var noen uvanlig lyd.

Noen som har noen formening om hva dette kan være?
#12
Jeg har en 2014 iMiev med ca 60000km på telleren. Jeg har aldri begrenset lading, men brukt den etter behov. Det vil si at sikkert 90-95% av alle ladeøkter har vært til batteriet er fullt. Ofte har bilen stått med høy SOC over tid. Kort fortalt har jeg ikke gjort noen spesiell innsats for å optimalisere for lang levetid på batteriet. Jeg har dog sjelden hurtigladet, kun 5-10 ganger totalt.

Her om dagen fikk jeg mulighet til å kjøre bilen tilnærmet tom før jeg ladet på en fortum saktelader slik at jeg fikk innsikt i hvor mange kwt som gikk på batteriet.

GOM viste 2km da jeg plugget i, hadde ikke kommet i skilpaddemodus enda så antar det faktisk var endel strøm igjen på batteriet. Fortum viser at jeg har ladet 13,5kwt til fullt batteri. Dette synes jeg var positive tall, det betyr vel at jeg som et absolutt maksimum har hatt 10% kapasitettap? ((15-13,5)/15)

Er det noen som ser noe galt med denne utregningen? Er det noen som har tilsvarende erfaringer?
#13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Nøkler kodet?
tirsdag 30. april 2019, klokken 13:23
Hei,

her om dagen fikk jeg plutselig ikke start på min iMiev '13 modell. Samboer påpekte at jeg skulle prøve å bytte nøkkel. Etter noen forsøk prøvde jeg å bytte nøkkel, fra den med fjernstyrt sentrallås til den "dumme" nøkkelen. Merkelig nok så fungerte det, og jeg lurer derfor litt på hvorfor det er slik. Jeg synes det høres rart ut at det er kodet nøkkel når det fungerer med den "dumme" nøkkelen?

Det er strøm på nøkkelen, den fungerer fortsatt til å låse bilen med, men den lar meg altså ikke starte bilen. Det kan nevnes at den har vært i bakken noen ganger...
#14
Hei,

noen her inne som har erfaring med å skifte airbag sensor selv på denne iMiev 2013? Har SRS varsellampe og diagnose tilsier at det er høyre airbag sensor som må skiftes. Motorforum har gitt meg tilbud på 6700kr hvorav drøye 4000 er delepris. Jeg finner tilsynelatende riktig del på huggern for 650 kr og lurte om det er noen som kjenner til om det er kurrant å skifte det selv? Må jeg inn og resette noe for å få bort varsel etc?

Jeg ser at det har vært en tilbakekalling av biler pga denne sensoren, men så vidt jeg klarer å finne ut gjelder det vel et begrenset antall 2012 modeller?
#15
Mitsubishi Outl. PH / "Forvarme" med CHARGE
fredag 02. mars 2018, klokken 12:19
Hei,

det er ikke sikkert det er så mange her som har samme bruksmønster som meg, men jeg prøver meg.

Jeg står som oftest parkert i gaten, med litt tilfeldig tilgang til lader fra huset. Derfor hender det ganske ofte at jeg går ut og skrur på bilen for å få varme i kupeen før jeg tar med ungene ut. Siden den da har tomt batteri går bensinmotoren hele tiden. MEN, det jeg reagerer på er at bilen ikke automatisk kobler inn generatoren når den allikevel står der og produserer varme, dette virker for meg som en no-brainer, men jeg har aldri observert at den har ladet noe mens den har stått på tomgang.

Er det faktisk slik at jeg vil få bedre utnyttelse av bensinen hvis jeg setter den på CHARGE mens jeg varmer kupeen. Motoren vil jo da gå litt over tomgang, men all energi vil hvertfall blir brukt til enten varme eller generator. I tillegg vil jo kupe bli fortere varm.

Noen som har erfaringstall?

Jeg gjorde dette i dag tidlig, da havnet jeg på et snittbruk, inkludert oppvarming av kupe på ca 1.0 l/m, med tre småturer, fire ganger inn og ut av bil og bykjøring. Eneste rare jeg oppdaget var at det var umulig å få bilen til å gå på kun batteri på samme turen som jeg hadde brukt CHARGE, selv om jeg slo av varmeapparatet. Etter en stopp fungerte det som forventet og jeg kjørte utelukkende på batteri i lengre perioder.
#16
Mulig dette er besvart i andre tråder, men ikke såvidt jeg kunne se etter et kjapt søk.

Hvor mange kw får dere typisk i snitt når dere hurtiglader?

Hurtigladet for første gang i dag og fikk i snitt drøyt 17kw (5kwh på 17:30), avsluttet lading på 66%. Kom fra 100 sone så skulle vært lunk på batteriet også, til tross for et par minusgrader.

Ble litt skuffet over denne hastigheten faktisk, er det noen som har noen erfaringer?

/Espen
#17
Ladeplasser og ladekabler / Oslo kommune - defekt ladestolpe
tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:28
Hei, skulle for første gang lade på kommunal ladestolpe i dag, type låst med nøkkel, men som sto åpen (har ikke nøkkel, bare ladebrikke). Det var to punkter med schuko og tilhørende automatsikringer, men jeg fikk ikke liv i noen av dem. Prøvde også å plugge inn ladeklatten og trykke inn knappen i hjørnet som skal registrere at døren er lukket, men til ingen nytte.

Er det jeg som har gjort noe feil her eller bør jeg melde den som defekt til kommunen?

/Espen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA