Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#1
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
torsdag 07. mars 2024, klokken 11:24
MyPace ble også oppdatert i går og fungerer igjen.
#2
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:26
Det var synd, selv om jeg i det siste kun har brukt MyPace til å sette ønsket ladenivå.

Nå har Jaguar Remote tatt seg opp og blitt betraktelig raskere og mer stabilt, så ikke så veldig mye jeg kommer til å savne, men dette påvirker vel også smartlading vha Jedix osv også?
#3
i-Pace / Sv: Jaguar Incontrol fornying?
mandag 17. juli 2023, klokken 21:24
Samme her, jeg har også 2019 med Motorpool som forhandler. Fornyet automatisk to ganger per mail.
#4
Sitat fra: Sutalaus på torsdag 09. februar 2023, klokken 12:02
Om du kan gå ned på plasskravet, og rekkevidden, og kravet om nybil så har enkelte forhandlere kampanje nå på brukte I-Pace med utvidet garanti. Da går en opp på opplevd kvalitet og diverse, og sparer en slant i samme slengen. Og en har ikke samme bil som naboen til naboen til naboen osv.

Om en går enda mer ned på rekkeviddekravet så er vel noen e-tron 50 i samme prissegmentet som en 2+ish år gammel I-pace?

Men begge er vel dyre biler å drifte både mtp forbruk og servicekostnader i forhold til en Y? Men de har hatt et forferdelig verdifall så kanskje de holder verdien litt bedre fremover enn Y når det er en zillion brukte Y i markedet?

Vi er knallfornøyd med I-Pace som familiebil. Servicekostnader er ikke avskrekkende, under 4000 og ikke krav om årlig service (tror det er 2.hvert år eller 30k).

Det er klart at utenfor garanti er det vanskelig å se noe om hva som blir faktiske kostnader, det er jo et merke med dyre deler, og en bil med endel potensielt dyre løsninger.

Men dersom man tror man kommer til å ha behov for mye hurtiglading i forbindelse med langkjøring finnes bedre alternativer. Personlig er det mer enn bra nok for oss de få gangene vi faktisk må fylle på underveis.
#5
i-Pace / Sv: Serivce priser
fredag 03. februar 2023, klokken 11:57
Ga 5700,- for service og EU-kontroll på 2019 FE med 60k på telleren nå.

Klager ikke når service er billigere for Jaguar hos Motorpool enn for iMiev hos Motorforum...

/Espen
#6
Lade hjemme / Sv: Erfaring med montering 2 stk Zaptec eller Easee?
tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:26
Sitat fra: oysteinjha på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:58
-Mulighet for å søke enova-støtte

Jeg har estimert å komme ut på rundt 30k og deretter 10k fratrekk i Enova-støtte. Et alternativet er å droppe hele greia, og lade begge bilene med den gamle boksen, ev. montere kun en ny smart ladestasjon :-[

Hei,

litt på siden av topic, men har du noen erfaring med hva som faktisk kreves for å få enova støtte for dette?

Holder det at man:
1. Monterer to stk laderoboter som oppfyller: "Styringssystemet styrer minst to flyttbare strømforbruk"
2. Benytter Tibber / Easee /Jedlix for å oppfylle: "Styringssystemet kan automatisk ta hensyn til timepris for strøm og total strømbruk i boligen"
3. Benytter elektriker for å dokumentere arbeidet (selvfølge).

Espen
#7
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
onsdag 11. januar 2023, klokken 09:28
Jeg har 2019 FE som jeg har kjørt ca 30k. Bruksområdet er lang og mellomlange turer og noe kjøring i nærområdet. Vi er en aktiv familie på 2 voksne og 2 barn. Noen nevner plassproblemer, men jeg pakker med meg 5 sykler og fullt campingutstyr på sommeren eller ski / snowboard med ustyr til alle mann på vinteren. Da må man selvfølgelig benytte skiboks, men det har jeg alltid måtte ha, uansett bil.

Rekkevidden er ikke som lovet. Den er som andre her sier, ca 40mil sommer og 30-35 mil vinter, dette er ved landevei, på motorvei havner man et stykke under dette. Jeg kjører nesten tur/retur hytta på sommeren (44mil) og jeg kjører til hytta med 15-25% rest på vinteren (22mil + 800 høydemeter).

Lading er som andre her sier, ikke i toppklasse. På vinteren bruker bilen de første 10-15 minuttene ved ladestasjonen på å varme batteriet, da ligger hastigheten på 40-50kw. Etter det går den opp til ca 80kw, selv på vinteren. På sommeren legger den seg på 80kw med en gang, forutsatt lav nok SOC.

Infotainment fungerer godt. Det finnes sikkert både raskere og mer intuitive løsninger der ute, men jeg vil si at det er godt over gjennomsnittet. Android Auto / Apple Carplay er kablet, inngang via usb-a i midtkonsoll. Fungerer kjapt og problemfritt, men trådløst er jo fortrukket. Infotainment oppdateres OTA.

Byggekvaliteten er god, det er ingen slark, knirk og ulyder. Som påpekt av andre er det noen ting som er gjengangere som bør utbedres på garanti. Jeg kommer fra Volvo og Mitsubishi Outlander, så har ikke så mye sammenligningsgrunnlag i prisklassen, men jeg er uansett imponert.

Data / tvillingsim i midtkonsollen sørger for oppdatert trafikklag i kartet osv.

Når det gjelder utstyr har min FE alt tilgjengelig, men hvis jeg skulle plukket ut noe jeg absolutt ville hatt med videre ville det vært følgende:
- Luftfjærer: Utrolig digg å heve bilen og parkere i den ubrøyta plassen ingen andre vil ha.
- Panotak: Mindre støy
- Matrix lys: Bedre lysbilde, fungerer mer eller mindre feilfritt.

Jeg kunne godt tenke meg å bytte til en billigere bil, med tiden, men jeg finner ingen gode alternativer til i-pace som tikker alle bokser.
#8
Tusen takk for alle svar!

At denne tråden ble såpass lang bekrefter bare at dette er noe jeg ikke hadde funnet ut av selv. Fint å få hjelp til tankeprosessen rundt dette før jeg kontakter elektriker.

Har nå vært på hytta i ferien, og det er 3x50A hovedsikring. Regner derfor med at forslaget om å legge ut 3x40A til lader(ne) og la de styres av equalizer blir den beste løsningen for meg.
#9
Lade hjemme / Sv: Lastbalansering - 230V - 3-fas - 40A(?) hovedsikring
fredag 23. desember 2022, klokken 12:47
Grunnen til behov for lading av to stykk samtidige biler er at vi er to familier som deler på hytta, vi har hver ca 20-22mil en vei, med ca 800 netto høydemeter stigning. Bruk av bil på hytta blir fort et par turer tur-retur slalombakken. Også skal de være nok til retur på søndagen. Behovet for lading i løpet av en helg blir da fort 80-100kwh per bil hvis vi skal ha litt margin.

100kwt / 7,2kw = 14t som vil være plenty kapasitet.
100kwt / 3,6kw = 28t som vil funke ok.
100kwt / 2,3kw = 44t som vil være ubehagelig masete.

Nødlader for å dekke behov på ene bilen ser jeg derfor ikke på som en permanent løsning.

Har også fått bekreftet fra nettleverandør at jeg kan oppgradere til 3x50A hovedsikring som vil gi meg tilstrekkelig resteffekt, selv ved 32A lading.

Kan et alternativ være å legge opp to kurser på 20A til hver sin lader, på hver sin fase?
#10
Lade hjemme / Sv: Lastbalansering - 230V - 3-fas - 40A(?) hovedsikring
onsdag 21. desember 2022, klokken 10:54
Takk for oversiktlig svar.

Det blir mest sannsynlig to ladere, tror ikke vi orker å ut for og flytte lading, og begge bilene vil ha behov for å lade endel fra fredag kveld til lørdag morgen.

Med det oppsettet på to ladere vil man ha maks effekt på 16A per lader? Og det må kanskje legges opp to kurser ut til disse laderne?

Mens med det oppsettet med en lader / kurs på 32A kan også brukes for lastbalansering mellom to Easee ladestasjoner f.eks?

Er det andre ladestasjoner som støtter lastbalansering?

/Espen
#11
Lade hjemme / Lastbalansering - 230V - 3-fas - 40A(?) hovedsikring
tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:23
Hei,

dette spørsmålet er sikkert besvart mange ganger, men jeg prøver nå å finne beste løsning for meg på hytta. Per nå er det kun behov for å lade en bil, men innen noen få år vil det mest sannsynlig bli behov for å lade to biler samtidig der.

Min bil er en Jaguar i-Pace 2019, og slik jeg forstår det fungerer den ikke med 3-fas lading.

Hos min netteier står det at jeg har 230V systen og 3-fas. Det står ikke om det er IT eller TN nett. Det står heller ikke størrelsen på hovedsikring, men jeg mener å huske at det er ca 40A.

Per i dag dekker jeg behovet for lading av en bil med 16A, men jeg tror ikke vi skal belage oss på så mye mindre effekt enn det per bil før det blir snaut.

Forslag til oppsett?

Er det Easee som gjelder her? Kjøpe en lader + equalizer i første omgang og koble på en ekstra når behovet melder seg?

Hvordan regner jeg ut hvor mye "resteffekt" jeg har til rådighet i hytta hvis jeg bruker 32A 1-fas til lading?

På forhånd takk.

/Espen
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
fredag 16. desember 2022, klokken 18:38
Ja, det vet jeg, men det er ikke i Circle K ladeappen som du sa, det er i Circle K (extra) appen. Og der står jeg oppført med en Circle K Extra avtale..

I ladeappen er det så vidt jeg kan se ingen måte og se at jeg har Circle K extra... For et rot.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 11:27
Sitat fra: RJK på fredag 09. desember 2022, klokken 08:39
Sitat fra: syklisten på fredag 09. desember 2022, klokken 07:54
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. november 2022, klokken 16:17
Innom i dag og nå var alt på plass, Cirkel K Extra formelig lyste mot meg nå jeg stappa kortet. Ble bolle, kaffe og kopp for 2023. Utlegg 0 kr  :)

Har handlet i butikken og ladet elbilen, fremdeles ingen tilbud om kopp. I Extra hos meg står det derimot at jeg kan fylle 1000 liter drivstoff for å få 2023 kopp.

Circle K Extra sine bonustilbud har blitt det nye Joker Nord ;-)
Det var heftig... 1000 liter blir mye for en liten kopp og litt kaffe. :D

Bare for å spørre, for å se om du ser hva det kan være, så du trenger ikke svare:

Har du lastet ned den nye appen for lading?
Bruker du samme kort registrert i Extra som i ladeappen?
Har du registrert i ladeappen at du er Extrakunde?

Om svaret er ja på alle, tenker jeg det er greit å ta en tlf til dems Brukerservice/medlemsservice og spørre hva som må til...

Hei, jeg har samme problem hos meg. Og jeg mener jeg kan svare ja på alle ovenstående, bortsett fra at jeg er usikker på hvor jeg kan registere extrakunde i ladeappen? Finner ingen valg for det.

Forsøkt meg på to stasjoner nå, men ingen av dem klarer å hjelpe meg.
#14
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
lørdag 29. oktober 2022, klokken 21:09
Kjapp kommentar til siste taler. Jeg hadde også feil med samme symptomer som deg, i tillegg til batteribytte ble det også foretatt utbedringer av 12v ledningsnettet da det var en kjent feil som kunne forårsake tapping av batteriet i ledningsnettet. Etter det har jeg ikke hatt denne feilen igjen (hadde den 2 ganger på et par mnd i 2021).

Så om noen andre har samme problem vil jeg anbefale å sende den inn til verksted for å fikse feilen og ikke bare symptomet.
#15
Tang EV600 / Sv: Regenering?
søndag 04. september 2022, klokken 22:02
Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Har den blended brakes?

Har dessverre ikke så mye å bidra med i denne tråden, men jeg ser dette spørsmålet i flere delforum. Må derfor spørre: Finnes det _noen_ elbiler som ikke har dette? Min iMiev er ikke akkurat blant de mest raffinerte bilene der ute, men til og med denne har (selvfølgelig) dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA