Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - espenri

Sider: [1] 2 3 ... 20
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X / Rema1000 lynladere
« på: Tirsdag 03. Mai 2022, klokken 20:33 »
De fleste her er vel enige i at plug & charge er veien fremover. Problemet er bare at jeg hører ingenting om plug & charge hverken fra elbilforeningen eller NAF.

Det virker som de har gått helt i vranglås og ikke er særlig oppdaterte på teknologien som finnes.

Klart plug & charge er veien å gå. Men det er på langt nær alle modeller som støtter dette, og vi har noen 100 000 biler som kommer til å rulle på norske veier i mange år enda som ikke har eller kommer til å få slik støtte. Kort og brikke koblet til app med konto gir 3 mulige feilkilder, og erfaringen tilsier at det ikke er like enkelt å tolke feilmeldingen om hva som faktisk er galt når man ikke får til å lade.

2
i-Pace / Sv: Ladehastighet
« på: Onsdag 27. April 2022, klokken 10:07 »
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

Ladekurven er sammenlignbar med EQC, og ser man på lading VS forbruk/rekkevidde er vi heller ikke milevis unna E-Tron i praksis. Den er slett ikke best i klassen, men jeg mener fortsatt den får uforholdsmessig mye pes, både på forbruk og ladehastighet.

Sammenlignet med disse to bilene har Jaguar også bedre rekkevidde, og er vel godt plassert i mellom dem i plass.

Det skal også være bra kjølig ute om du ikke tåler å skru av klimaanlegget i 10 minutter, det er hvertfall ingen dealbreaker for min del!

Også kan jeg være enig med flere her at de burde utviklet produktet sitt mer etter lansering, men det er jo en fjern tanke for de fleste "tradisjonelle" bilprodusenter.

3
i-Pace / Sv: Ladehastighet
« på: Mandag 25. April 2022, klokken 18:22 »
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder. Det virker ikke som I-Pace har noen "kunstige" grenser for når de struper lading, men at det er bestemt av temperatur på batteri + SoC. Noen biler lar deg jo ikke oppnå optimal ladekurve hvis man plugger inn over XX% f.eks.

Når det er kaldt bruker bilen derimot gjerne 10-15 minutter på å få lunk i batteriet før farten tar seg opp.

4
Ser ut som Esso utfordrer CircleK. Her på Oslo Øst har jeg observert at Recharge jobber med å sette opp ladere både på Esso Hellerud og Esso Hellerudveien. Disse ligger jo ikke mer enn 1km unna hverandre, så det er jo litt spennende om de skal bygge ut såpass tett. Noen som kjenner mer til om dette er et uttalt sammarbeid mellom Esso og Recharge?

Siterer meg selv for kontekst:

En ting som er litt spennende med installasjonen i Hellerudveien er at her erstatter de faktisk en av de tre bensinpumpene med et (eller flere) uttak, under tak.

5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Mandag 14. Februar 2022, klokken 09:44 »
Ser ut som Esso utfordrer CircleK. Her på Oslo Øst har jeg observert at Recharge jobber med å sette opp ladere både på Esso Hellerud og Esso Hellerudveien. Disse ligger jo ikke mer enn 1km unna hverandre, så det er jo litt spennende om de skal bygge ut såpass tett. Noen som kjenner mer til om dette er et uttalt sammarbeid mellom Esso og Recharge?

6
Kjøpe elbil? / Sv: El familiebil med plass til 2 småbarn ++
« på: ſøndag 13. Februar 2022, klokken 20:27 »
Hva gjør dere med ski når dere ikke har takboks? Jeg har relativt ofte med meg 2-3 par slalomski, 4 par langrennski og 2-3 snowboard i vinterhalvåret. Hadde vært sjanseløs uten takboks :)

7
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 10:07 »
Det kan stemme sånn roughly, jeg har 15.7v i følge wattcat nå, og det er -10 ute.

Jeg har også blitt tauet pga lav spenning på 12v batteri, det begynte da med advarsel om redusert bremsekraft ellerno slikt, og etter 15-20 mils kjøring gikk bilen totalt bananas med alle typer feilmeldinger.

Hos meg ble det skiftet noe i 12v ledningsnettet, da batteriet tappet seg selv. Dette var tydeligvis en kjent feil, Motorpool brukte ikke lang tid på feilsøking eller feilretting. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer.

8
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 15:03 »
Hekken fungerer også ypperlig i snøvær. Skilt og bakdelen av bilen dekkes av et tykt lag snø, men allikevel er bakruta like fri for snø, så den minimale sikten man har der opprettholdes. Da er det verre med ryggekameraet...

9
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
« på: Fredag 17. Desember 2021, klokken 10:42 »
Jeg har sett på hvordan den er priset i sverige i forhold til ID.3 som er en viktig konkurrent. Tipper de legger seg på samme strategi i Norge, og da kan det se ut som de legger seg på ca samme pris, dvs 335 000-340 000.

10
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
« på: Fredag 17. Desember 2021, klokken 07:36 »
Så vidt jeg kan se så er innstegsmodellen med 60kwh batteri identisk priset med ID.3 Performance i Sverige. Det vil vel si noe slikt som 335-340k i Norge. Synes dette fremstår som en konkurransedyktig og spennende bil i dette segmentet.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er bedst om vinteren?
« på: Mandag 13. Desember 2021, klokken 15:50 »
Kjenner egentlig ikke igjen noen av punktene nevnt negativt ovenfor her. Det er ikke en perfekt bil, men disse manglene har jeg ikke opplevd enda.

12
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 23:44 »
Har hatt 2020 modell 320 som lånebil en helg (kjørte ca 500km). Det er merkbar forskjell, men det er fortsatt plenty krutt.

13
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
« på: Torsdag 09. Desember 2021, klokken 11:25 »
Stort sett har jeg inntrykk av at det er lite problemer med I-pace. De problemene som er kritiske ligger det kampanjer på så de får du fikset preventivt hos forhandler.

Selv har jeg:
- Skiftet ledningsnett til front DU (Kampanje)
- Skiftet ledning på 12v krets som tappet batteriet (Garanti)
- Skiftet baklamper (Garanti)

Når det gjelder vinteregenskapene har jeg lite å utsette.
+  Stabil og trygg på veien (testet bråbrems og unnamanøver rundt rådyr på glatta senest lørdag morgen)
+  Forvarming etc fungerer ypperlig
+  Lys og sensorer fungerer til tross for snø / slaps. Dette er ofte et problem som gjør at man ikke kan kjøre med ACC ved dårlig føre.
-+ Ladehastighet, hørt mye negativt, men beskriver erfart ladesesjon nedenfor.

Ikke forvarmet bil, kjørte ca 20 mil på riktig dårlig føre, typisk landeveihastighet 70ish snitt. Plugget i BKK 150kw lader på Gol og gikk inn for å handle. Ladekurven viser at den ladet med ca 40kw første 15 minuttene, før den steg til 74kw.  Gjennomsnitt for sesjonen ble 50kw over 30 minutter, da dro jeg når den peaket i hastighet, så dersom jeg hadde trengt mer ville det gått kjappere. Jeg ankom med ca 20% og utetemperatur -12. Anser dette som nesten worst-case ladescenario.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Elsykkel - til bruk med sykkelvogn 70Nm vs 85Nm
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 07:31 »
Jeg tror ikke det vil være noe problem uansett. Spørs jo litt hvor mange kilo du har å dra på selv, men samboer har sykla rundt på en White SC-E Ane Comp med Shimano Steps (50nm?) system og sykkelvogn i noen år. Det meste den har vært lastet med er to barn (3 og 5år) + to barnesykler og annet pikkpakk. Det er godt skyv i disse motorene.

Det eneste du _må_ ha når du skal ha en sykkel for dette bruket er momentsensor, hvis ikke blir det fort masete å sykle inn og ut av kryss og andre situasjoner med start og stopp i byen.

15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Priser på hurtiglading
« på: Mandag 01. November 2021, klokken 21:09 »
Gikk opp fra 4.49 for 50kw og 4.99 for lynlader, så ganske stor oppgang i pris. I tillegg synes jeg godt de kunne hatt større differanse på 50kw og lynlading.

Sider: [1] 2 3 ... 20