Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrBeery

#106
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 01. juli 2016, klokken 14:40
Ja dette er merkelige greier. Vet det er en del som kommer lengre enn BMW oppgir på dagens versjon, men har ikke all verdens tro på at en skal komme langt over 20 mil med 94 Ah uten å kjøre ekstremt sparsomt. For eksempel om du kommer 13 mil med dagens versjon kan du regne med å kjøre 27.2/18.8*13 = 18.8 mil med den nye...

Prisene ser fortsatt ut til å være de samme. I følge prislisten som ligger på bmw.no så koster en fully charged: 267 500 + 78 400 = 345 900.

Er mildt sagt spent på å se hvordan prisene utvikler seg når Ampera-e ++ kommer på markedet...

Når det er sagt så virker i3 å være en helt utrolig bil om målet er å beholde bilen lenge. Ekstremt lave servicekostnader samt utbyttbart batteri og rustfri ;D
#107
BMW i3 / Sv: I3 rekkevidde på en lading
mandag 13. juni 2016, klokken 15:36
Hvor langt kommer dere som har 20"? Er fortsatt litt skeptisk til 20", det er den beste dealen om en skal ha alt av utstyr.
#108
BMW i3 / Sv: i3 med ny rekkevidde (90Amp)
mandag 13. juni 2016, klokken 14:15
Sammenlignet med dagens modell ser det ut til at det er ca. 2 % forbedring i forbruk med 19" og ca. 1,5 % verre med 20". Ser ikke ut til at de skiller på forbruk med 19" og 20" på dagens utgave.
#109
BMW i3 / Sv: i3 med ny rekkevidde (90Amp)
mandag 13. juni 2016, klokken 13:48
Har ikke sett noen tall direkte fra BMW, men alle artikler jeg har lest i media (f.eks. denne) sier at nye i3 har 27,2 kWh netto. Altså 44 % mer kapasitet.
#110
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 09. juni 2016, klokken 15:48
Jeg ville kanskje prøvd en i3 eller to fra forhandleren først. Ikke pga. jeg ikke tror du kommer til å like den, men for å bestemme utstyrsnivå/interiør etc. Mitt inntrykk ble totalt forandret da jeg prøvde Fully Charged. Vi hadde bestilt en Charged med litt ekstra, men det ble raskt forandret. Du kan fritt endre konfigurasjon frem til noen uker før produksjon.
#111
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 09. juni 2016, klokken 14:35
Vi har fått leveringsdato i slutten av august, uke 35. Det gledes :D
#112
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 08. juni 2016, klokken 15:36
Enig i at det ikke er mulig å sammenligne på tvers av "guessometer". På Golf er det jo helt ubrukelig da den bruker kun de siste kilometerne som grunnlag.

Jeg kjørte ikke til bilene var tomme for strøm, bare basert på hvor mange % kapasitet som er igjen etter kjøringen. Som du sier virker Golfen å være bedre på motorvei (mindre luftmotstand tipper jeg) og i3 bedre på blandet kjøring.

Under 1,0 er meget bra! Hvilken høydeprofil har veien dit og hvilken type vei? Har du 19" eller 20"?
#113
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 08. juni 2016, klokken 15:13
Ja dette blir ikke enkelt. Vi må fryse bestillingen før slutten av juni.

Var forresten litt skuffet av rekkevidden på i3. I går kjørte jeg stort sett med ACC og Eco Pro+, blanding av by, motorvei og landevei. Lå vel ikke på noe særlig mer enn 13 mil total rekkevidde. Atskillig dårligere enn e-Golf i sommervær.
#114
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 08. juni 2016, klokken 13:47
Sitat fra: john på onsdag 08. juni 2016, klokken 12:00
FLuid black er skikkelig mye jobb å holde fin! Grå er mye enklere å eie over tid.
ALT synes på black..
Ja, det virker helt forjævlig. Det blir nok vi går for grå  8)

Det irriterer meg litt at en må velge 20" på Fully Charged siden de har høyere rullemotstand. Det gjør at den ligger over nivået til nåværende 60 Ah-modell i forbruk.

Synes BMW oppgir litt merkelige tall, rart at REx ligger lavere i forbruk. Også litt rart at den oppgis med 20" vinterhjul.

Dette er tallene BMW oppgir:

Forbruk ved blandet kjøring [kWh/100 km]:
60 Ah: 12,9
94 Ah: 12,6 (med 19"), 13,1 (med 20")

60 Ah REx: 13,5
94 Ah REx: 11,3 (med 19"), 11,9 (med 20" vinterhjul)
#115
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 08. juni 2016, klokken 02:04
Da har jeg testet en Fully Charged siden i ettermiddag. Det ble et enkelt valg for å si det sånn ;D

Nå er det bare fargen som gjenstår, fluid black eller mineral grey...
#116
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 06. juni 2016, klokken 20:08
Sitat fra: meshintas på mandag 06. juni 2016, klokken 19:43
mangler vel comfort access og såvidt jeg husker
Det er iallfall med i følge nettsiden:

Fully Charged Edition inkluderer:
•Hurtiglading AC 11 kW 3-fas og DC 50 kW, 19" vinterhjul ZVT, navigasjonssystem professional, gulvmatter i velour, gummimatter, LED frontlykter, koppholder, valgfri lakk
•Comfort Package Advanced: multifunksjonsratt, automatisk avblendbart sidespeil førerside, midtarmlene, oppbevaringspakke, lys- og regnsensor, klimaautomatikk, cruise control med bremsefunksjon
•Technology Package: Connected Drive Package, bluetooth professional, HiFi Harman/Kardon
•Lounge Package: Comfort Access, elektrisk soltak, solbeskyttende ruter
•World Package: Interiørdesign Suite i skinn, Driving Assistant plus, 20" sommerhjul 430


Men i følge prislisten mangler LED hovedlys. Det er vel mer eller mindre bekreftet av folk her inne at det følger med LED hovedlys?
#117
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 06. juni 2016, klokken 12:39
Sitat fra: LMOR på mandag 06. juni 2016, klokken 12:34
Med eller uten rabatt så blir prisforskjellen ca den samme. Så vurderingen om en skal gå for fully charged er uavhengig av rabatt.
Skjønner hva du mener, men vi hadde nok ikke vurdert Fully Charged om vi ikke fikk rabatt.
#118
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 06. juni 2016, klokken 12:31
Sitat fra: ApeX på mandag 06. juni 2016, klokken 11:21
Sitat fra: LMOR på mandag 06. juni 2016, klokken 09:30
Sitat fra: MrBeery på mandag 06. juni 2016, klokken 07:40
Er enig i at driving assistant plus vil endre måten bilen brukes på. Det som taler i mot fully charged for vår del er mer støy/mer rullemotstand på 20", skinninteriør og soltak (ikke direkte negativt men heller ikke nødvendig).
Samme som vi var gjennom. Men tilbudet på fully charged var bare for godt til å si nei til. Prisforskjellen er så lite at det ikke er verd å velge noe annet. Dekkene kan du sikkert bytte bort. Vinterdekkene er de 19", så den ekstra rullemotstanden betyr ikke så mye som sommeren. Da er det god rekkeviddde uansett.
Men soltak har jeg ellers planer om å spare inn både rullemotstand og ekstra vekt ved å bruke AC mindre.

Vi tok den samme vurderingen. Fikk spekket en litt mer nøktern versjon til 301.000 (med 8 % rabatt), og gikk da like gjerne for en Fully Charged til 318.000. Vi syntes skinninteriøret var både behagelig og så bra ut, i tillegg til at vi syntes soltaket var ganske kult.

Vi har fått låne en Fully Charged i3 over helgen, og tok oss en tur fra Bergen til Voss på lørdag. Avstanden hjemmefra var ca 98 km, og til tross for at vi kjørte med 20" hjul, brukte soltaket flittig, hadde på høy musikk, til tider AC og ladet iphonen min hele turen, lå vi på 60 km igjen når vi kom til Voss.  Vi hadde bilen stort sett på Eco Pro, men økonomisk kjøring var ikke i fokus.

Jeg var litt bekymret for hjulstøy med 20", men kan ikke si jeg merket noe forskjell fra 19" som var på den forrige i3en vi prøvekjørte.
Godt å høre! Svaret kommer i morgen. Skal låne en Fully Charged over natta :)
#119
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 06. juni 2016, klokken 07:40
Er enig i at driving assistant plus vil endre måten bilen brukes på. Det som taler i mot fully charged for vår del er mer støy/mer rullemotstand på 20", skinninteriør og soltak (ikke direkte negativt men heller ikke nødvendig).
#120
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 05. juni 2016, klokken 23:49
Vi endte opp med en charged med litt ekstra utstyr. Har allerede endret på noen småting (endret til standard vinterfelger og la til comfort access). Nå er jeg i tvil igjen :P Usikker på hvor mye lengre en kan endre konfigurasjonen, men spørsmålet er vel egentlig om en skal gå for fully charged.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA