Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tromsø

#226
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
mandag 25. januar 2021, klokken 18:39
Sitat fra: oivindg på mandag 25. januar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: tromsø på mandag 25. januar 2021, klokken 15:24
Angående HDC og bruk av mekaniske bremser. Jeg har brukt HDC to ganger under samme dag, første gang brukte HDC regen (!) for å kontrollere farten. Andre gang brukte HDC'n mekaniske bremser...
Begynte du å skli da den brukte regen? Skulle tro det var greit å bremse med regen inntil ett hjul begynner å skli, for så å overta med mekaniske bremser. Det viktigste med HDC er vel å få fordelt bremsekrafta optimalt mellom alle fire hjul.

At jeg skrev (!) tidligere er for at jeg var overrasket at HDC'n brukte regen. Jeg hadde tolket diskusjonen her som at den kun skulle bruke mekaniske bremser. Men det er jo bare en fordel at HDC kan bruke begge to alternativ og jeg hadde ikke noe skliing en enste gang. Første gang stod jeg i ro på toppen av bakken når jeg startet HDC og den brukte da regen. Andre gang hadde jeg ca 15 km/h og da ble det mekaniske bremser.

Men begynner nå å lure på en ting; kan bilen bruke regen når de to hjulene på et hjulpar ikke har samme rotasjonshastighet? Tenker nei (hvis man ikke har en elmotor per hjul da), eller?

(En annen realtert ting; vil man være sikker på at bilen kun bruker mekaniske bremser for å renske skivene så er det jo bare å sette bilen i N og bremse...)
#227
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
mandag 25. januar 2021, klokken 15:24
Angående HDC og bruk av mekaniske bremser. Jeg har brukt HDC to ganger under samme dag, første gang brukte HDC regen (!) for å kontrollere farten. Andre gang brukte HDC'n mekaniske bremser...
#228
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
søndag 24. januar 2021, klokken 16:00
Thomas, helt enig i at dette virker sært. Her har jo Audi bommet på batteristyringen, at ikke batteriet varmes ved disse lave temperaturene. Be gjerne din nabo om å melde dette som en feil til Audi!
#229
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
lørdag 23. januar 2021, klokken 21:25
Fikk prøvd HDC i bakken i dag og jeg er faktisk positivt overrasket. Den gir en bedre kontroll. Blir mindre sjanse for uønskede endringer i hastighet og dermed mindre sjanse for at bilen sklir. Det er jo akkurat ved endringer i hastighet som bilen har størst sjanse å miste grepet.

Men det sagt så ja, går man utenom fysikens grenser så vil bilen skli uansett man bruker HDC eller ikke.
#230
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
lørdag 23. januar 2021, klokken 15:30
Fungere en slik Hill Descent Control (HDC) på isglatte nedoverbakker i det hele tatt? Eller er det mer tenkt for bruk på mer varierende underlag (som veksler mellom dårlig og bra friktion).

Har en bratt bakke her i Tromsø som vi ikke tør å bruke i glatt føre da den slutter i en T-korsning. Men kanskje man skal gi HDC en sjanse?
#231
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
onsdag 20. januar 2021, klokken 23:10
Sitat fra: Truls Antonsen på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:45
Når Bjørn Nyland kjørte flere av kuldetestene sine for noen uker siden, fikk han ekstremt lav effekt i starten på IONITY laderen, sammenliknet med Tesla laderen ved siden av. Batteriet og bilen var den samme.

Han hadde tatt kontakt med IONITY og fått info om at når selve laderen er kald, så begrenser denne effekten også. Det var tilfelle på noen av ladestoppene, laderen hadde vært inaktiv i mange timer i -15-20.

Jeg så den videoen også men skjønte det som at Ionity hade noe feil på en temperatursensor på ladekabelen som ga dette problemet og at det enkelt skulle fikses! En lader bør egentlig ikke kunne rammes av coldgate men et batteri, ja.
#232
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 19. januar 2021, klokken 21:04
Sitat fra: andrenb på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:58
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:57
Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske

Så bra. Det vil ikke alltid like fristende å gå til garasjen i byen som er noen minutters gange fra huset vårt bare for å dra ut ladekabelen. Topp om den stanser helt av seg selv og kan stå med kabelen i til neste gang vi skal kjøre.

Du kan også endre lademål via appen! Når den fungerer, hvilket er 9/10 ganger for min del.
#233
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
tirsdag 19. januar 2021, klokken 15:34
Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. januar 2021, klokken 14:59
Indre motstand varierer sikkert med batterikjemi. Li-Io kan ha ganske stor indre motstand i hvert fall.

https://www.researchgate.net/figure/Dependence-of-internal-resistance-versus-temperature-for-lithium-based-batteries-LiFePO_fig15_316171277

Her ser vi at indre motstand øker fra 95 milli Ohm til 320 milli Ohm ved et temperatullfall fra 20 grader til -10 grader.

Så ille er det ikke, dere må gå inn å se mer nøyaktig på publikasjonen. Her har de testet alt fra 160Ah til 1Ah litiumionbatterier. De større batteriene som kan brukes i biler har et indre motstand som går fra 0.5mOhm ved 20 grader til rundt 5-10mOhm ved -10 grader.

De mindre batteriene som feks brukes i mobiler viser en helt annet mønster der motstandet i verste fall kan gå opp mot flere hundre mOhm ved lave temperaturer.
#234
Audi e-tron / Sv: Testpilot for ny digital plattform
lørdag 16. januar 2021, klokken 10:24
Hmm, det var jo kjipt å høre men heldigvis så fungerar jo original appen 9 av 10 ganger nå.
#235
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
fredag 15. januar 2021, klokken 22:02
PF, du stikker hode i sanden hvis du mener at nordmenn kan slippe ut masse CO2 bare for at det vokser masse skog i Norge. Trist.
#236
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
fredag 15. januar 2021, klokken 20:47
Sitat fra: PF på fredag 15. januar 2021, klokken 19:45
Hadde det ikke vært for subsidiene så hadde ikke elbil vært en suksess i norge, og for de som bruker argumentet klimaendringer. Utslippene fra norges bilbruk er ubetydelig og har ingen på virkning på klima.( se bort i fra lokalmiljø hvor elbiler har en stor effekt)

PF, hvis du argumenterer på den måten vil vi aldri komme fremover. En fossilbil slipper ut i snitt 120 g CO2 per kilometer så hvis du kjører 17 000 km per år blir det 2 tonn CO2 per bil og år. Multiplisere det med Norges bilpark på nesten 3 000 000 personbiler og du får et utslipp på 6 millioner tonn CO2, årlig! Det er slett ikke ubetydelig.

Som sammenligning så mener ekspertisen at et bærekraftig utslipp per person og år ligger rundt 1 tonn CO2. Nordmenn slipper ut i snitt rundt 10 tonn per år...
#237
Audi e-tron / Sv: Testpilot for ny digital plattform
fredag 15. januar 2021, klokken 13:27
Hvordan går det med denne utviklingen? Noen som vært med som kan si noe?
Uten å bryte taushetsplikten...
#238
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
torsdag 14. januar 2021, klokken 22:03
Det er trasig å se at Amcar og NAF ikke skjønner alvoret med de pågående klimaendringene og hvor det vil slutte hvis vi ikke gjør noe.

Tror NAF mistet noen medlemmer (elbilister) ikveld.
#239
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
torsdag 14. januar 2021, klokken 09:52
Takk Orbit, endelig har vi en forklaring på hvordan varmesystemet på etron fungerer! Og ja, det ser ut som at det kun er noe programmering som trengs for å få til forvarming av batteri (når tilkoblet lader) og dermed få en lenger rekkevidde på vinteren. Sen er det spørs om en slik programmeringsjobb noesinne vil bli ordnet.
#240
Audi e-tron / Sv: Klikkelyd fra passasjersiden
fredag 08. januar 2021, klokken 11:15
Jeg har aldri hørt noen klikkelyder i min e50 men isteden reagerer jeg på at det er et rimelig kraftig summelyd (omtrent som å si "mm" med lukket mun) når man setter seg i bilen (mest hørbart før man taster ON). Lyden er der hele tiden men drukner ut av andre lyder når man begynner å kjøre.

Denne lyden hadde jeg ikke på en tidlig 2019 e55 lånebil jeg hadde flere uker før jeg fikk min e50. Litt off-topic men har andre etron-eier denne summelyden?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA